Blog

  • Why Is The Daily Caller Using Images Of Black People With Obama Poster In Story About Food Stamps?

    Tweet Could Encourage "More Hostile Views Toward Government Programs To Assist Black People"

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    The Daily Caller included racial imagery in a story and accompanying link to a post entitled “Republicans Hint At Food Stamp Reform But Stop Short Of Calling For Overhaul” featuring an image of two black people holding “replicas of food stamps” in front of a Shepard Fairey-style poster of President Obama. 

    TV One’s Roland Martin took on the racially offensive tweet, noting they tweeted a food stamp story and show “two Black people & Obama poster. I see y’all @TuckerCarlson!”

    The Daily Caller has routinely used racially charged headlines such as “White man overruns indigenous peoples with superior technology,” which was later changed, and “Barack Obama, Wife Beater," used in a gallery of images of the President where a sleeveless shirt was visible underneath his shirt and tie.

    Vox’s Dylan Matthews reported on the problematic use of racially charged imagery in stories about government programs by highlighting a book by Princeton professor Tali Mendelberg which found images associating black people with poverty led study participants to “express significantly more hostile views toward government programs to assist black people,” and specifically that “the effect on their expressed racial views was stronger than the effect on their expressed opinions on welfare.”

    The Daily Caller is owned by Fox News host Tucker Carlson, who was previously also the site’s Editor-in-Chief, a role he resigned in order to begin hosting Tucker Carlson Tonight on Fox News. Since the show’s debut three weeks ago Carlson has already used his prime-time platform to defend the racist past of Senator Jefferson Beauregard Sessions III (R-AL) by attacking the “totally discredited” NAACP, claim that “the American Nazi Party and the KKK don't really exist in a meaningful [way],” and allow a guest to proclaim that “there is very little evidence of classic racism anymore.” Carlson has recently come under fire after lecturing The New York Times about tweets from Times reporters he deemed crossed the line while ignoring the hateful rhetoric coming from his own news outlet. 

  • After Pizzeria Death Threats And Sandy Hook Harassment Indictment, Alex Jones Still Pushing, Expanding Conspiracies

    Blog ››› ››› OLIVER WILLIS

    Alex Jones

    Days after an armed gunman went to Washington, D.C’s Comet Ping-Pong pizzeria in a self-described attempt to investigate the false “pizzagate” conspiracy, radio host Alex Jones attempted to distance himself from the story, which he and his website Infowars have promoted -- while also adding more to the strange theory.

    Jones, who runs the website Infowars, has played a key role in popularizing the erroneous notion that the pizzeria is a child-trafficking hub. The Washington Post reported, "On the far-right site Infowars, talk-show host Alex Jones repeatedly suggested that Clinton was involved in a child sex ring and that her campaign chairman, John Podesta, indulged in satanic rituals." Vox noted that Jones “is more responsible than any other single person for the spread of “Pizzagate” — the totally false theory that DC pizza joint Comet Ping Pong is a front for a child sex ring involving Hillary and Bill Clinton.”

    But on his December 7 show, Jones distanced himself from the allegations. He claimed that the multiple news outlets that highlighted his role in the story were telling a “lie” and defended his own comments by suggesting he was simply sharing the information, noting that “everybody else covered it too.” But the coverage of the conspiracy percolated between Jones’ Infowars and online forums like Reddit and 4Chan.

    Yet despite his attempt at creating distance between himself and the armed shooter, Jones then baselessly speculated that there were “questionable events” surrounding the incident and that “witnesses say no shots fired but the news says there is and it’s an admitted actor.” He described the incident as “classic scripting” and compared it to “fake events” and “fake videos for the campaign with Hillary” with “actors in ‘em.”

    A pizzeria in Brooklyn has also begun to receive death threats over the "pizzagate" conspiracy. Police say a worker who answered the phone at Roberta's pizzeria was told "you are going to bleed and be tortured," and other callers have asked if the restaurant is connected to the fictitious child sex ring promoted by Jones and others.

    Echoing the real-world consequences of the "pizzagate" conspiracy, a Florida woman has been indicted for allegedly making threats against the parents of a 6-year-old who was killed at Sandy Hook Elementary School in the 2012 mass shooting. CBS Miami reports that the FBI said the woman, Lucy Richards, "believed the event didn’t happen, … which motivated her to make a series of death threats against the victim." While there is currently no evidence that Richards was inspired by Jones, Jones has repeatedly used his platform  to push Sandy Hook conspiracy theories.

    On the same episode of his program, Jones also claimed he has been unfairly accused of saying the Sandy Hook school shooting was a faked event and said, “I said that’s what people have said.” But as he did with the pizzeria story, Jones then pushed more conspiracy elements. He accused CNN anchor Anderson Cooper of being affiliated with the CIA and said he “got caught in a blue/green screen with his nose disappearing” while reporting on the shooting. Without evidence, Jones said, “They got caught doing fake satellite interviews.”

    Alex Jones has claimed the government perpetrated the 9/11 attacks and the tragedies in Columbine, Oklahoma City, Sandy Hook, and at the Boston Marathon, along with pushing other unsupported conspiracy theories. Throughout the past year he has partnered with Donald Trump to bolster his candidacy. The president-elect has frequently echoed Jones' theories and rhetoric, and he appeared on Jones’ program to praise his "amazing" reputation.

    From the December 7 edition of Genesis Communications Networks’ The Alex Jones Show:

    ALEX JONES (HOST):  Oh no, Bill Clinton’s not mafia, he didn’t steal 94 percent of the money from Haiti. Billions. Oh no, he didn’t fly on Jerry Epstein’s plane with the pedophiles. Oh no, it’s not in the FBI manuals that they call child pornography “cheese pizza.”

    But see how they lie, they go, “Alex Jones created a whole fiction and a lie about Podesta and sex and satanism and blamed some pizza place called Comet Ping-Pong and said some weird hallucination about pizza.”

    We covered WikiLeaks that had a code about pizzas in New York that’s in the FBI files, said I don’t know what that is but they say it’s this -- it could also be about drugs, it should be investigated. Everybody else covered it too. But that doesn’t matter.

    Then they use linguistics and words to go, oh, there’s a pizza place listed here, somebody mentioned it on Reddit, let’s say it’s all about this one pizza place to only limit it to that one area, put all the focus there, make them victims, have some very questionable events where witnesses say no shots fired but the news says there is and it’s an admitted actor. Who’s been in trouble with the law. I mean, the whole thing is classic scripting. I’m not saying it’s scripted -- it has all the telltale signs, they’ve been caught doing it before, they did all those fake videos for the campaign with Hillary. With fake actors in ‘em. This is what they do.

    They always say I said nobody died at Sandy Hook and the whole thing’s fake. I said that’s what people have said. All I know is, Anderson Cooper – CIA – got caught in a blue-slash-green screen with his nose disappearing. They got caught doing fake satellite interviews, where one’s in New York, one’s in Connecticut, and it’s the same cars driving behind ‘em. That’s how dumb they think you are. I don’t know how fake it is, but you’re a pack of known liars.

  • News Outlet Owned By Trump Son In-Law Posts Op-Ed Calling For FBI Investigation Of Anti-Trump Protests

    Blog ››› ››› ANDREW LAWRENCE

    The Observer, a news site owned by President-elect Donald Trump’s son-in-law Jared Kushner, posted an op-ed calling for an FBI investigation into the “political thuggery” of anti-Trump protests taking place in the wake of the presidential election.

    Throughout the 2016 presidential campaign, Donald Trump threatened and criticized protesters during campaign events, saying of one that he’d like to “punch him in the face” and reminiscing of the “good old days” when protesters would be “carried out on a stretcher.” Trump even threatened to “start pressing charges” against protesters after demonstrations during a Chicago campaign rally caused the event to be postponed after fights broke out between demonstrators and Trump supporters. Now Trump supporters want an FBI investigation of of anti-Trump protests.

    On December 2, the Observer posted an op-ed written by University of Texas in Austin adjunct professor Austin Bay, which called for FBI Director James Comey to conduct a “detailed investigation” into the anti-Trump protests taking place across the country. To make his point, Bay invokes “Kristallnacht,” a 1938 incident in which Nazis burned synagogues, vandalized Jewish-owned businesses and homes, and resulted in 30,000 Jewish men being sent to concentration camps. Bay even cites notorious conspiracy theorist Jim Hoft’s blog post claiming anti-Trump protesters were paid to protest, a claim that gained traction based on a fake news story.

    The posting of the op-ed is extremely concerning given the influence Kushner has on his father-in-law. In July, The New York Times reported that Kushner had “become involved in virtually every facet of the Trump presidential operation” and wrote that many viewed him as the “de facto campaign manager.” Following the election, Kushner also explored legal loopholes that would allow him to bypass federal nepotism laws and join the Trump administration in an official capacity:

    Jared Kushner, the son-in-law of President-elect Donald J. Trump, has spoken to a lawyer about the possibility of joining the new administration, a move that could violate federal anti-nepotism law and risk legal challenges and political backlash.

    […]

    Mr. Trump is urging his son-in-law to join him in the White House, according to one of the people briefed. The president-elect’s sentiment is shared by Stephen K. Bannon, the chief strategist for the White House, and Reince Priebus, who was named chief of staff. Mr. Kushner accompanied Mr. Trump to the White House on Thursday, when the president-elect held his first in-person meeting with President Obama.

  • Trump Admitted He Tweets To Avoid Reporters -- Media Shouldn’t Let Him Get Away With It

    Blog ››› ››› CAT DUFFY & KATIE SULLIVAN

    On NBC’s Today, President-elect Donald Trump admitted he uses Twitter to bypass reporters, claiming it allows him to get his messages out “much more honestly.” Trump’s Twitter account is riddled with false claims, vague statements, and fake news stories, but media outlets have nevertheless treated it as a source of credible information, allowing his tweets to drive the news cycle.

    During an interview on NBC’s morning show, Today, host Matt Lauer asked Trump about his continued use of Twitter after the election, despite his promise to “be much more restrained as the president.” Trump conceded that he uses Twitter as a mechanism for bypassing the press, claiming it’s a “modern-day form of communication” that allows him to communicate his messages to the public “much faster” and “much more honestly than dealing with dishonest reporters, because so many reporters are dishonest.”

    Trump has successfully used his Twitter account to inject favorable stories into the media, such as announcing a deal he made with Carrier Corp. to keep 700 jobs from moving to Mexico. But the Carrier deal included giving $7 million in tax breaks to the private company and doesn’t prevent 1,300 other Carrier jobs from offshoring, which Trump did not discuss in his Twitter announcement. By tweeting the deal, Trump avoided follow-up questions from reporters and was not forced to address the details of the deal or how it was made -- but he did successfully drive the news cycle. CNN ran an on-screen graphic that read “Trump delivers on vow to save Carrier jobs” for part of the day.

    Similarly, Trump proposed canceling a deal with Boeing to build a new Air Force One plane for future presidents, claiming that “costs are out of control.” Washington Post Fact Checker Glenn Kessler broke down the tweet, noting that “Trump is not a stickler for accuracy, but there are number of inaccuracies in his tweet.” Trump has also tweeted fake news stories, including that he “won the popular vote if you deduct the millions of people who voted illegally.” That claim was based on an evidence-free claim from a Twitter user that was picked up by conspiracy theorist Alex Jones.

    Trump has sought to turn his Twitter feed into one of only a few sources of information for the media on him and his transition. His war on the press began during his campaign and has continued into his transition to the presidency. He has not held a press conference since July (he announced a news conference scheduled for December 15, but has not said whether he will take questions from reporters); has continued to harangue the media at campaign-style rallies during his “victory tour”; and has on more than one occasion ditched his protective pool, which is supposed to follow him in order to, among other functions, be on the scene to report in case of major events. At the same time, he and his team have repeatedly refused to answer questions about his and his family’s questionable international business dealings and interactions with foreign leaders, forcing the American press to rely on foreign media for details surrounding Trump’s meetings and calls with foreign leaders.

    He recently responded to criticism of his antagonistic attitude toward the media on Twitter, claiming that “if the press would cover me accurately [and] honorably, I would have far less reason to ‘tweet.’” But some media experts have suggested Trump’s attacks on the media are not actually driven by a desire to spread honest information, but rather are a concerted effort to discredit the media in order to “inoculate” himself from reporting that could be damaging. On CNN’s Reliable Sources, former Time Inc. Editor-in-Chief John Huey argued that Trump used “demagogic techniques” that “smack of authoritarianism” during the campaign because “the media poses a real threat to him”:

    JOHN HUEY: Well, I've seen a continuation of what he's been doing since the very beginning. And the last time I spoke to you, I was stressing the concept of a demagogue and the classic techniques of a demagogue. And one of those is, you have to have a scapegoat, you have to create the idea that someone out there is the enemy. And he started out with Mexicans, he moved on to Muslims, and sometime in the middle of the summer, he really started to focus on the media. And you were one of the first people to pick up on that, and also the election rigging. The media was part of the election rigging. So, these are demagogic techniques, and you can look at them very seriously because they do smack of authoritarianism.

    […]

    One other point, quickly, the reason he has settled on the media over the Mexicans and the Muslims is, the media poses a real threat to him. The media are the people who investigate his charitable giving. They're the ones who look at what we can learn about his tax returns. They're the people who cover the fraud trial of Trump University. So it's very much in his interest to discredit the messenger for those messages.

    Trump’s admission that he uses Twitter to bypass reporters and the media should indicate to the press that they cannot simply report on his tweets without providing proper context or fact-checking. The current compulsion to do so often results in the wholesale repetition of his claims, even when they are inaccurate. 

  • Weather Channel Meteorologist Calls Out Breitbart: “Please Stop Using Our Video to Mislead Americans” On Climate Change

    Atmospheric Scientist Kait Parker: “To all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions”

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    The Weather Channel criticized Breitbart.com for falsely claiming that global warming temperatures have “plunged,” describing a Breitbart article as “a prime example of cherrying picking” data and pointing out that Breitbart denied the findings of “thousands of researchers and scientific societies.”

    In a video accompanying a December 6 article, Weather Channel meteorologist Kait Parker explained to Breitbart, “Science doesn’t care about your opinion. Cherry-picking and twisting the facts will not change the future, nor the fact -- not opinion -- that the earth is warming. ”

    The Weather Channel video and article roundly debunked the false and misleading claims in the November 30 Breitbart article by James Delingpole. In response to Delingpole’s claim that "[g]lobal land temperatures have plummeted by one degree Celsius since the middle of this year,” Parker pointed out that Delingpole had cherry-picked one set of data, adding in the video that “land temperatures aren’t an appropriate measure” and that the temperature decline disappears when you also account for sea surface temperatures. Delingpole also cited the science editor of the Global Warming Policy Foundation, David Whitehouse, to claim that “without the El Niño (and the so-called ‘Pacific Blob’) 2014-2016 would not have been record warm years," yet Parker noted in the video that even if you “take out the El Nino spike in temperatures, 2015 and 2016 still come in as the warmest years on record,” as Carbon Brief has shown. Finally, Parker debunked Delingpole’s claim that a likely drop in global temperatures in 2017 is evidence against global warming, writing: “There is nothing unusual about a drop in global surface temperatures when going from El Niño to La Nina. These ups and downs occur on top of the long-term warming trend that remains when the El Niño and La Niña signals are removed.”

    Parker also lamented the U.S. House Science Committee’s endorsement of the Breitbart article on Twitter and concluded her video with a helpful suggestion for Breitbart and a rallying cry for fellow scientists: “So next time you’re thinking about publishing a cherry-picked article, try consulting a scientist first, and to all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions.”

    Here is the video and full transcript of Parker’s comments (which are well worth watching):

    KAIT PARKER: So last week, Breitbart.com published an article claiming that global warming was nothing but a scare and global temperatures were actually falling. Problem is, they used a completely unrelated video about La Nina, with my face in it, to attempt to back their point. What’s worse is that the U.S.Committee on Space, Science, & Technology actually tweeted it out. Here’s the thing: Science doesn’t care about your opinion. Cherry-picking and twisting the facts will not change the future, nor the fact -- not opinion -- that the earth is warming. So let’s break it down.

    Their first claim is that “Global land temperatures have plummeted by one degree Celsius since the middle of this year -- the biggest and steepest fall on record.” Now, that was based on one satellite estimate of global land temperatures, not a consensus. And second of all, land temperatures aren’t an appropriate measure. The earth is 70 percent water, and water is where we store most of our heat energy, so when you look at sea surface temperatures, and you combine that with land temperatures, you actually get a record high for November of 2016.

    Their second claim: “It can be argued that without the El Nino … 2014-2016 would not have been record warm years.” Now, if you’re taking a look at the Arctic sea ice melting here in this video from NASA -- when you actually normalize the data, aka take out the El Nino spike in temperatures, 2015 and 2016 still come in as the warmest years on record.

    So that brings me to claim number three: “Many think that 2017 will be cooler than previous years.” Now, it is typical, yes, for temperatures to drop in a post-El Nino environment, but certainly not to record lows. If that claim was correct, we would have had global record lows all over the last century, and we haven’t seen that since 1911. The last time we fell below the 20th century average was in 1976, and guess what? That was directly following the 1974-1975 strong El Nino. So next time you’re thinking about publishing a cherry-picked article, try consulting a scientist first, and to all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions. 

  • AP Got This Trump Headline Right; Other Mainstream Outlets Didn't

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    Multiple media outlets published headlines that uncritically echoed a claim from President-elect Donald Trump’s spokesperson that Trump had sold his stocks, even though Trump’s team offered no actual proof that he had done so. The Associated Press correctly characterized the news by noting the lack of evidence in its headline, but many others continued a disturbing pattern of uncritically parroting false or unsubstantiated claims by Trump and his aides in their headlines, in effect giving Trump favorable coverage when he offers vague details or even spouts verifiable lies.

    Trump on December 6 tweeted that the aircraft manufacturer Boeing was “building a brand new 747 Air Force One for future presidents, but costs are out of control, more than $4 billion,” adding, “Cancel order!” In a conference call later that day, a reporter asked Trump spokesperson Jason Miller if Trump “had investments in Boeing,” and Miller “said the president-elect had sold all of his stocks in June,” according to The Associated Press (AP).

    But there is no proof that Miller’s claim is true, given that Trump has not submitted any kind of financial disclosure since May and that, as the AP noted, Trump didn’t announce he was selling his stocks at the time. Transition officials have also refused to provide evidence of the sales:

    Trump's campaign did not announce the sell-off at the time, despite the fact that it could have been politically advantageous for the businessman to be seen taking steps to avoid potential conflicts of interest.

    Miller, as well as other transition officials and lawyers from the Trump Organization, did not respond to requests from The Associated Press to provide evidence of the transactions.

    The AP published this report with a headline that accurately paired Miller’s claim with the crucial context that he “provides no evidence”:

    But other major outlets did not note the lack of evidence in their headlines, instead reporting Miller’s comments without necessary context:

    Reuters:

    The New York Times:

    The Washington Post:

    The Wall Street Journal:

    CNN:

    These headlines continue a mainstream media pattern of publishing article titles that are favorable for Trump and that promote his claims, even when those claims are false or unsubstantiated. When Trump on November 18 falsely claimed that he prevented a Kentucky Ford plant from moving to Mexico -- even though there were never plans to move the plant -- multiple headlines ran with Trump’s bogus statement. When Trump on November 27 falsely claimed that “millions of people” illegally voted in the election, multiple mainstream outlet quoted Trump’s words in headlines and on social media without noting that they were false. And when Trump on November 30 sent a series of tweets claiming he would be leaving his business to avoid conflicts of interest, headlines ran with his statement, even though Trump offered no new information on how he would actually carry out the plan. As ThinkProgress’ Judd Legum noted, Trump has been “able to generate whatever headlines he wants based on substance-free tweets” and claims.

    It is crucial that headlines accurately explain a story because, for most people, the phrase at the top of a piece is the only part of the article they will actually read. As The Washington Post reported, “roughly six in 10 people acknowledge that they have done nothing more than read news headlines in the past week,” and “that number is almost certainly higher than that, since plenty of people won't want to admit to just being headline-gazers but, in fact, are.”

    Trump has been a documented liar throughout the course of his presidential campaign and transition. When his claims lack proof or are demonstrably false, headlines should reflect that reality, rather than giving a serial misinformer the benefit of the doubt.

  • “Trump TV” Will Be In The White House Press Briefings

    Right Side Broadcasting Network Announces They Will Get A Seat In White House Press Briefings

    Blog ››› ››› THOMAS BISHOP

    Right Side Broadcasting Network’s (RSBN) announcement that they will be participating in White House press briefings is raising new questions about whether President-elect Donald Trump intends to bypass traditional media as President and create a press corps more favorable to his administration.

    During their live coverage of President-elect Donald Trump’s “Thank You” rally in North Carolina on December 6, the show’s host Joe Seales announced that the network is “going to become a 24-hour network very soon.” Seales also said the network will “be in the White House” and “be at the press briefings” during the Trump administration:

    According to Foreign Policy magazine, to get accredited to report in the White House, “a reporter first needs to be approved for a congressional press pass by the Standing Committee of Correspondents, elected by accredited reporters.” RSBN must also meet a number of other requirements along with their application to be credentialed as a reporter in the White House:

    Among other requirements, congressional reporters must demonstrate that they work for a publication whose "principal business is the daily dissemination of original news and opinion of interest to a broad segment of the public" and is "editorially independent of any institution, foundation or interest group that lobbies the federal government." The White House also requires an additional Secret Service background check.

    Trump could, however, circumvent press rules and procedures by allowing a non-credentialed reporter to ask questions during the briefings, which is exactly what happened in the last Republican administration. Jeff Gannon of the right-wing Talon News was “admitted on a day-to-day basis” into the White House briefing room where he was “repeatedly allowed to ask — usually friendly” questions to the Bush administration.

    It is unclear whether RSBN has applied or meet any of the standards set by the rules governing the press galleries, but their relationship with Trump makes their announcement problematic.

    The Washington Post’s Callum Borchers has described Right Side Broadcasting as “the unofficial version of Trump TV since last summer,” noting the Trump campaign had “teamed up with Right Side to produce pre- and post-debate analysis shows that streamed on Trump’s Facebook Page.” Borchers additionally noted Right Side Broadcasting CEO Joe Seales had previously told Reddit users to address mainstream media outlets by “continu[ing] to discredit them.”

    The announcement also comes as right-wing media figures are urging Trump to exclude mainstream news outlets from press briefings. Fox host Sean Hannity has repeatedly questioned why journalists from CNN, NBC, Politico, and the New York Times “have a seat in the White House press room,” claimed “it’s time to reevaluate the press and maybe change the traditional relationship with the press and the White House,” and urged the Trump administration to get rid of the White House press office and “start over.”

    Given Trump’s long adversarial relationship with the press, it appears he is taking this advice to heart and attempting to push out mainstream journalists in favor of reporters made in his own image.

  • BuzzFeed: “Most Americans Who See Fake News Believe It”

    People Who Use Facebook As “A Major Source Of News” Are More Likely To Believe Fake News

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    A survey conducted exclusively for BuzzFeed News found that “fake news headlines fool American adults about 75% of the time.” 

    The problem of fake news was a major factor in the 2016 presidential election. Fake right-wing news sites, sometimes presented as legitimate news outlets, flooded social media with false and misleading articles that outperformed actual news during the election. 

    BuzzFeed reported on December 6 that their survey was the “first large-scale public opinion research study into the fake news phenomenon.” Their results revealed that a majority of American adults can be fooled by fake news headlines “about 75% of the time,” in part because evaluating headlines is difficult “without context on social media platforms.” The survey further “call[ed] into question” Facebook’s defense that “consumers themselves” can distinguish between real and fake news, because the survey “suggest[ed] that consumers are likely to believe even false stories that don’t fit their ideological bias”:

    Fake news headlines fool American adults about 75% of the time, according to a large-scale new survey conducted by Ipsos Public Affairs for BuzzFeed News.

    The survey also found that people who cite Facebook as a major source of news are more likely to view fake news headlines as accurate than those who rely less on the platform for news.

    This survey is the first large-scale public opinion research study into the fake news phenomenon that has had a sweeping effect on global politics, and that recently caused a gunman to threaten a DC pizza place. The results paint a picture of news consumers with little ability to evaluate the headlines that often fly toward them without context on social media platforms. They also — surprisingly — suggest that consumers are likely to believe even false stories that don’t fit their ideological bias. And the survey calls into question the notion — which Facebook has reportedly begun testing — that consumers themselves can do the work of distinguishing between real and fake news.

    The new data comes from an online survey of 3,015 US adults conducted between Nov. 28 and Dec. 1. For more on the methodology, see the bottom of this article. A detailed summary of results to all questions can be found here. Additional calculations can be found here.

    “The 2016 election may mark the point in modern political history when information and disinformation became a dominant electoral currency,” said Chris Jackson of Ipsos Public Affairs, which conducted the survey on behalf of BuzzFeed News. “Public opinion, as reflected in this survey, showed that ‘fake news’ was remembered by a significant portion of the electorate and those stories were seen as credible.”

    The survey found that those who identify as Republican are more likely to view fake election news stories as very or somewhat accurate. Roughly 84% of the time, Republicans rated fake news headlines as accurate (among those they recognized), compared to a rate of 71% among Democrats. The survey also found that Trump voters are more likely to rate familiar fake news headlines as accurate than Clinton voters.

  • Washington Post Corrects "Inaccuracies" In Trump's Air Force One Tweet

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The Washington Post’s Glenn Kessler broke down the numerous errors in a tweet sent out by President-elect Trump calling for the cancellation of the building of an Air Force One plane claiming that “costs are out of control.”

    In a December 6 tweet, Trump said the cost of a new Boeing 747 Air Force One plane would be “out of control, more than $4 billion,” and called for the government to cancel the order.

    Later in the lobby of his New York Trump Tower, the president-elect called the alleged price of the plane “ridiculous … We want Boeing to make a lot of money, but not that much money.” But Washington Post reporter Glenn Kessler found that Trump’s tweet is incorrect. Boeing will design a replacement “for the aging pair of Air Force Ones” but is technically not building the jet, and the cost of the project has not been set. The Department of Defense estimates “a cost of $2.9 billion over the next five years,” with a possible additional $1 billion “to complete and procure the aircraft.” Kessler explained Trump cannot “cancel the order” because nothing has been ordered yet. From the December 6 Washington Post article:

    Trump is not a stickler for accuracy, but there are number of inaccuracies in his tweet. Let’s break them down one by one.

    “Boeing is building . . . ”

    Earlier in 2016, Boeing received a $170 million contract to design a replacement for the aging pair of Air Force Ones used by the president. Boeing is not actually building the jet, though logically it is the only U.S. manufacturer with the capability to build such an aircraft.

    “ … a brand new 747 Air Force One … ”

    At a minimum, there would be two Air Force Ones. You need a spare in case there is a problem with one. The jets generally have a life cycle of 30 years.

    A plane only receives the call sign “Air Force One” when the president is on board. This is actually a highly modified version of the Boeing 747-8 jet.

    “Costs are out of control, more than $4 billion”

    Cost have actually not been set. The Defense Department’s five-year plan indicates a cost of $2.9 billion over the next five years for design and development. It’s logical to assume at least another $1 billion in additional expenses to complete and procure the aircraft.

    So an estimate of $4 billion — for design, testing and manufacture of at least two jets — is not completely out of line. But the budget is subject to approval by Congress and the actual design of the aircraft. Boeing literally needs to re-engineer the plane from the ground up, so there are many one-time expenses.

    [...]

    “Cancel the order!”

    Nothing has been ordered yet. But the program could be eliminated. This may not be a problem for Trump, but certainly would affect his successors, especially if no order is placed before Boeing stops making 747s. The current aircraft were delivered in 1990, and as we noted, the life cycle is about 30 years. The Pentagon says the current fleet “faces capability gaps, rising maintenance costs, and parts obsolescence as it reaches the end of its planned 30-year life-cycle.”

    Boeing seemed to “shrug off” the tweet, which caused the company’s stocks to dip about one percent in the morning, but bounced “back in the black” later that same day.

  • Morning Joe Gets Scoops On Trump’s Transition While Its Hosts Reportedly Advise Him

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    MSNBC Morning Joe co-hosts Joe Scarborough and Mika Brzezinski have reported multiple scoops on President-elect Donald Trump’s transition efforts and potential cabinet selections since the election. The exclusives come as the pair, who often give Trump friendly coverage, have confirmed that they regularly speak directly to Trump and have reportedly been advising him, including on his cabinet selections. These reports raise questions about the journalistic ethics surrounding Morning Joe’s Trump coverage, as well as the extent of the hosts’ relationship with the president-elect.

    Since the election, Scarborough and Brzezinski have frequently cited “sources” when reporting exclusive details about Trump and his transition efforts. On November 22, Brzezinski claimed that “a source with direct knowledge of Donald Trump's thinking” told Morning Joe that Trump would “not pursue any investigations into Hillary Clinton for her use of a private email server and the Clinton Foundation” because Trump believes she had “‘been through enough.’” On November 28, Brzezinski reported that “sources” told MSNBC that Trump was “furious” at his campaign manager, Kellyanne Conway, for publicly criticizing Mitt Romney, a former Trump critic and possible candidate for secretary of state. Scarborough a few minutes later on the show said Trump told him personally he did not want Romney to apologize for his previous criticism. The next day, Scarborough reported that Conway was the “only noise internally, based on all of my sources” within Trump’s transition team, opposing Romney. And on December 6, Brzezinski claimed that “sources familiar with Trump's thinking” told the show that former Utah Gov. Jon Huntsman was “not in serious contention” for the secretary of state position, retired Gen. David Petraeus was “no longer a serious candidate,” and former New York City Mayor Rudy Giuliani was also “fading” in contention for the position.*

    Meanwhile, The New York Times reported on November 19 that Trump “often seeks out” advice from Scarborough. And in late November, Brzezinski met Trump’s daughter Ivanka for coffee at Trump Tower. Politico also reported that Scarborough “tells Trump his opinions on Cabinet picks, both in private and on air.” Scarborough, speaking with Politico, confirmed that he and Brzezinski “‘talk to Trump a few times a week,’” claiming that they “‘say the same thing to him on the phone that we say publicly on the show.’” These reports raise the question of whether the hosts are reporting scoops on Trump’s cabinet that they themselves have advised on.

    This apparent arrangement also comes as Scarborough and Brzezinski continue to defend Trump, a pattern they exhibited throughout much of the presidential campaign and for which multiple media figures have criticized them. As Politico noted, the hosts seem to have a “symbiotic relationship” with Trump, where “Scarborough and Brzezinski need the access to Trump and his inner circle to break news, provide analysis and exert influence,” and Trump “needs the pair for their audience.”

    * The piece has been corrected to clarify that Brzezinski said retired Gen. David Petraeus was "no longer a serious candidate" for the secretary of state position. It originally inaccurately quoted her as saying he was "not a serious candidate” for the position.