Blog

  • Fox Claim That Half Of Clinton State Dept. Visitors Were Donors Undermined By AP Report

    Associated Press Explains That Report Only Includes Her Meetings With People Outside The Government

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    Fox News personalities deceptively cited an Associated Press report to claim that half of all of Hillary Clinton’s visitors during her tenure as secretary of state were donors to the Clinton Foundation. But the AP only included her meetings with people “outside the government,” and the report made clear that her actions do not appear to violate the law. 

    A review of State Department calendars showed “at least 85 of 154 people from private interests who met or had phone conversations scheduled with Clinton … donated to her family charity or pledged commitments to its international programs,”  according to a review of State Department calendars released so far to The Associated Press.

    Fox News argued the report was proof of “influence peddling,” claiming it found over 50 percent of all Clinton’s meetings at the State Department were with Clinton Foundation donors. Stuart Varney, guest host of Your World with Neil Cavuto, called the AP report “clear evidence” of “a round robin of influence peddling” because Clinton “holds meetings half the time” with donors: 

    STUART VARNEY (HOST): This late report from the AP, roughly half the people who had meetings with Secretary of State Hillary Clinton had contributed money to the foundation. That is clear evidence, it seems, of influence peddling, doesn't it? You can't laugh that off, can you? 

    [...]

    You give money to a foundation. The foundation is headed by the Clintons. Hillary Clinton is secretary of state. She holds meetings half the time with with people who have given money to the foundation. That's a round robin of influence peddling. 

    The AP report makes clear that the meetings “do not appear to violate legal agreements Clinton and former President Bill Clinton signed before she joined the State Department in 2009.” Additionally, AP explains that 154 meetings “did not include U.S. federal employees or foreign government representatives”:

    More than half the people outside the government who met with Hillary Clinton while she was secretary of state gave money - either personally or through companies or groups - to the Clinton Foundation. It's an extraordinary proportion indicating her possible ethics challenges if elected president.

    At least 85 of 154 people from private interests who met or had phone conversations scheduled with Clinton while she led the State Department donated to her family charity or pledged commitments to its international programs, according to a review of State Department calendars released so far to The Associated Press. 

    [...]

    The meetings between the Democratic presidential nominee and foundation donors do not appear to violate legal agreements Clinton and former president Bill Clinton signed before she joined the State Department in 2009. 

    [...]

    The 154 did not include U.S. federal employees or foreign government representatives. Clinton met with representatives of at least 16 foreign governments that donated as much as $170 million to the Clinton charity, but they were not included in AP's calculations because such meetings would presumably have been part of her diplomatic duties.

  • TV News Misses Golden Opportunity To Recognize Title IX During Rio Olympics

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    As thousands of athletes from around the world descended on Rio de Janeiro, Brazil, this summer to compete in the 2016 Summer Olympics, broadcast and cable news programming missed a golden opportunity to discuss the incredible legacy of the legislative reform largely responsible for the growth and success of women’s sports in the United States and around the world -- Title IX.

    One of the biggest stories coming out of the 2016 Summer Olympics was the sheer dominance of American athletes in general, and American women in particular. American swimmer Katie Ledecky and gymnast Simone Biles finished the games with four gold medals each (and five medals overall) and, at just 19 years old, they both are widely considered the most dominant athletes in their respective sports. Meanwhile, as the United States men’s basketball team struggled before coalescing in the gold medal match, the American women’s team blasted every opponent en route to a sixth consecutive Olympic championship.

    According to The New York Times, the United States brought home 121 medals from Rio, far outpacing China (70) and Great Britain (67) for first place, and became the first nation in 40 years to lead all nations in each medal category: gold, silver, and bronze. As was the case in 2012, more than half of that total medal haul (61) was won by American women, whose unparalleled athletic success would have been unlikely without the unique progressive legacy of the Title IX provision in federal education policy, which prevents sex discrimination in federally funded programs like school sports. From the Times:

    The United States is one of the few countries to embed sports within the public education system. And equal access to sports for women comes with legal protections, gained with the education amendment known as Title IX in 1972 and the Olympic and Amateur Sports Act in 1978.

    About one of every two American girls participates in sports in high school. Of the 213 American medalists in individual and team sports in Rio, according to the [United States Olympic Committee], nearly 85 percent participated in university-funded sports.

    “Those things don’t exist elsewhere in the world,” said Donna Lopiano, a former executive director of the Women’s Sports Foundation. “We have the largest base of athletic development. Our women are going to dominate, not only because of their legal rights but because women in other parts of the world are discriminated against.”

    Broadcast And Cable News Ignored Importance Of Title IX Despite Flood Of Olympic Coverage

    A Media Matters review of broadcast evening news coverage on ABC, CBS, NBC, and PBS, as well as cable evening and prime-time coverage on CNN, Fox News, and MSNBC between the days of the opening and closing ceremonies of the 2016 Summer Olympics revealed only two substantive mentions of Title IX as it relates to current or former American or international Olympians. A similar lack of interest was on display on the major Sunday political talk shows on ABC, CBS, CNN, Fox Broadcasting, and NBC.**

    A review of available Nexis transcripts from August 5 through August 21 returned 259 results mentioning the Olympics in Rio, including just two references to Title IX’s role in encouraging and supporting female athletes and women’s sports: NBC Nightly News and PBS NewsHour each mentioned the legislation during Olympic segments on August 18 and August 19, respectively. By contrast, there were dozens of mentions of American swimmer Ryan Lochte’s infamous and unsubstantiated story of being robbed at gunpoint outside a Rio gas station.

    Major print outlets including like The New York Times, The Washington Post, the Los Angeles Times, and USA Today gave Title IX special attention in 2016, but their television counterparts once again dropped the ball. Title IX was also conspicuously absent from print and television coverage of the 2014 Winter Olympics, according to a February 2014 Media Matters analysis.

    Title IX’s Global Legacy At The Olympic Games

    As noted above, Title IX of the Education Amendments of 1972, which was authored by Sen. Birch Bayh (D-IN) and Rep. Patsy Mink (D-HI) and signed into law by President Richard Nixon, has left an indelible mark on women's sports over the past 44 years. But American women aren't the only beneficiaries of the legislation; Title IX’s prohibition against gender discrimination at most educational institutions is a major contributing factor in making American universities a magnet for athletes from around the world.

    Stanford University, the most successful athletic institution in the world this year in terms of Olympic medals, produced a number of American women medalists -- including burgeoning swimming stars Ledecky, Maya DiRado, and Simone Manuel. It also produced Greek pole vault gold medalist Katerina Stefanidi. If not for Ledecky, the most successful women’s swimmer of the summer would have been Hungary’s Katinka Hosszu, an alumna of the University of Southern California. (Controversial Russian swimmer and two-time silver medalist Yulia Efimova, though not an alumna of the school, is coached by Southern Cal head coach Dave Salo.) Bahamian sprinter Shaunae Miller, an alumna of the University of Georgia, edged out former Southern Cal sprinter Allyson Felix to win gold in the women’s 400-meter. Canadian swimmer Chantal van Landeghem, another Georgia alum, took home a bronze medal in the women’s 4x100-meter freestyle relay alongside teammate and Ohio State University graduate Michelle Williams. Canadian track and field star Brianne Theisen-Eaton, who won a bronze medal in the heptathlon, attended the University of Oregon.

    This is just a snapshot of the Title IX impact that was on display at the 2016 Summer Olympics, but broadcast and cable news almost completely ignored the success story, despite offering a torrent of Olympic-centered stories and features.

    Methodology

    Media Matters conducted a Nexis search of transcripts of evening and prime-time (defined as 5 p.m. through 11 p.m.) weekday programs on CNN, Fox News, and MSNBC, and network broadcast news (ABC, CBS, NBC, and PBS) from August 5, 2016, through August 21, 2016. Media Matters also reviewed Sunday political talk shows on ABC, CBS, CNN, Fox Broadcasting, and NBC during the same time period. We identified and reviewed all segments that included any of the following keywords: olympics or rio or title nine or title 9 or title ix.

    The following programs were included in the data: World News Tonight, This Week with George Stephanopoulos, CBS Evening News, Face the Nation, NBC Nightly News, Meet the Press**, PBS NewsHour, The Situation Room, Erin Burnett OutFront, Anderson Cooper 360, CNN Tonight, The Five, Special Report, On the Record with Greta Van Susteren, The O'Reilly Factor, The Kelly File, Hannity, MTP Daily, With All Due Respect, Hardball with Chris Matthews, All In with Chris Hayes, The Rachel Maddow Show, and The Last Word with Lawrence O'Donnell. For shows that air reruns, only the first airing was included in data retrieval.

    **NBCUniversal pre-empted Meet the Press on August 14 and August 21 to air exclusive coverage of the Olympics on NBC.

  • Read These Tweets To Understand How The Media Is Screwing Up Their Clinton Foundation Coverage

    Blog ››› ››› NINA MAST

    Journalist and Yale political science lecturer John Stoehr criticized the media for picking up the latest accusations of pay-to-play behavior at the Clinton Foundation when there is “no evidence to suggest” that such a scheme was established.

    After the conservative activist group Judicial Watch published emails showing supposed pay-to-play behavior by then-Secretary of State and current Democratic presidential nominee Hillary Clinton and the Clinton Foundation, media outlets quickly repeated the story despite a lack of evidence that anything improprietous happened. Judicial Watch has a history of conning media into covering bogus Clinton-related stories, leading outlets to ignore new evidence and even undermine their own reporting in the process.

    In a series of tweets, Stoehr criticized the media coverage of Judicial Watch’s allegations, saying it proves the thesis of a 1996 Atlantic piece called “Why Americans Hate the Media.” Midway into his argument, he addressed the idea that Clinton’s actions constitute pay-to-play misbehavior, saying “This is not pay-to play. There’s no evidence to suggest it, no matter how much the right-wing group Judicial Watch urges to the contrary:

  • It's Not Just Roger Ailes: New Claim Alleges Fox News Institutionally Enables Sexual Harassment

    Echoing Past Complaints, Former Fox Host Andrea Tantaros Claims Fox Executive Covered Up For Ailes

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Former Fox News host Andrea Tantaros filed a lawsuit alleging sexual harassment and retaliation against Fox News, former Fox News CEO Roger Ailes, and top executives at the network, including the man who replaced Ailes as one of the heads of Fox News. Tantaros is the most recent of several people to accuse high-level Fox News executives and personalities of perpetuating and enabling sexual harassment in the workplace.

    Tantaros’ complaint, filed on August 22, alleges that her “tenure at Fox News devolved into a nightmare of sexual harassment by Ailes, Fox News’s then-President, and others, followed by retaliation by Ailes and others despite multiple ongoing complaints by Tantaros”:

    Plaintiff Andrea Tantaros, by her attorneys, Judd Burstein, P.C., complaining of the Defendants herein, as and for her Complaint, alleges:

    [...]

    2. ... Fox News masquerades as defender of traditional family values, but behind the scenes, it operates like a sex-fueled, Playboy Mansion-like cult, steeped in intimidation, indecency, and misogyny.

    3. In recent months, other women have finally, laudably come forward to reveal Defendant Roger Ailes (“Ailes”) as the sexual predator that he is. However this Complaint is not just about Ailes; it also gives life to the saying that ‘the fish stinks from the head.’ For Ailes did not act alone. He may have been the primary culprit, but his actions were condoned by his most senior lieutenants, who engaged in a concerted effort to silence Tantaros by threats, humiliation, and retaliation.”

    The “concerted effort to silence Tantaros” is nothing new regarding allegations of sexual harassment at Fox News. According to a 2004 sexual harassment suit filed against Fox host Bill O’Reilly, O’Reilly allegedly threatened a former employee, saying, “If any woman ever breathed a word I’ll make her pay so dearly that she’ll wish she’d never been born,” and adding, “If you cross FOX NEWS CHANNEL, it’s not just me, it’s [FOX President] Roger Ailes who will go after you.” In another instance in 2005, the Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) “filed a sexual harassment lawsuit in federal court against News Corp.’s Fox News Network LLC” contending that “Joe Chillemi, a Fox vice president who supervised its advertising and promotions departments, sexually harassed and subjected” Kim Weiler, a former Fox employee, and “other women to a hostile work environment, routinely using obscenities and vulgarities to describe women or their body parts.” According to Weiler’s complaint, “Fox retaliated against Weiler for complaining about discrimination.” After settling the EEOC complaint, Fox News agreed not to enable sexual harassment in the workplace by retaliating against victims.

    According to Tantaros’ new complaint, after she reported the sexual harrasment, “Ailes initially retaliated against Tantaros in a host of ways,” such as “crafting and placing insulting stories about Tantaros” on websites, and “arranging for, and giving, Tantaros permission to participate” in an interview in which the interviewer “asked outrageous questions concerning, inter alia, her breasts -- all while a Fox News media relations staffer stood by and made no effort to intercede or stop these entirely inappropriate questions.”

    Tantaros’ lawsuit also names as a defendant Bill Shine, who was named a co-president of Fox News by Fox’s parent company, 21st Century Fox, after Ailes’ resignation. According to the complaint, when Tantaros met with Shine seeking “relief from Ailes’s sexual harassment and [Irena] Briganti’s retaliatory media vendetta against her," Shine “told Tantaros that Ailes was a ‘very powerful man’ and that Tantaros ‘needed to let this one go.’”

    Tantaros’ complaint highlights an apparent larger and pervasive problem throughout Fox News Channel: a workplace culture that reportedly encourages inappropriate behavior and ensures such behavior will be ignored or even covered up. If these reports are accurate, simply removing Roger Ailes from his position as president does not address the ongoing “effort[s] to silence” reports of illegal sexual harassment in the workplace by other Fox News executives and senior staff.

  • The Incredibly Sexist Interview Andrea Tantaros Discusses In Her Lawsuit Against Roger Ailes

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Former Fox News host Andrea Tantaros alleges in a sexual harassment lawsuit that after she rebuffed advances from then-Fox News CEO Roger Ailes, the network denied requests from “prominent and credible media outlets to interview Tantaros” but arranged for her participation in an interview with “a website reportedly controlled by Ailes” where the interviewer humiliated her with questions about her breasts and other “outrageous” queries.

    The website’s resulting write-up of that interview discussed Tantaros’ “physical attractiveness” repeatedly and in detail and mentioned that the interviewer asked her questions about “frequent” online descriptions of her regarding “her physical attributes.”

    Tantaros’ August 22 lawsuit says that after she rejected repeated unwanted advances from Ailes in 2014, she was given permission by Fox’s media relations department to participate in only a single interview, with “a website reportedly controlled by Ailes,” during which she says she was “humiliated by the interviewer,” who asked her about “her breasts -- all while a Fox News media relations staffer” observed the interview “but did not object.”

    Ailes was forced to resign from Fox in July after dozens of women accused him of sexual harassment. Tantaros’ lawsuit makes similar allegations against Ailes. She also alleges that she was sexually harassed by Fox host Bill O’Reilly and contributor Scott Brown, and that Fox executive Bill Shine, who is also a defendant in the lawsuit, urged her to “let this one go” when she brought her harassment by Ailes to his attention. Shine was promoted to co-president of Fox News parent company 21st Century Fox following Ailes’ resignation.

    Tantaros further alleges that after she rebuffed his advances, Ailes retaliated by turning “Fox News’s widely-reported, vindictive media relations department” against her. She cites as one example of this conduct:

    Only arranging for, and giving, Tantaros permission to participate in a single interview -- one with Headline and Global News, a website reportedly controlled by Ailes. At this interview, Tantaros was humiliated by the interviewer, who asked outrageous questions concerning, inter alia, her breasts -- all while a Fox News media relations staffer stood by and made no effort to intercede or stop these entirely inappropriate questions.

    Tantaros’ lawsuit alleges that following the interview, she told Shine that she “believed the interview was a ‘set up’ engineered by Ailes” to “paint her as sex object rather than as a serious journalist.” The lawsuit further states that during that meeting, Tantaros detailed past instances in which she said Ailes had sexually harassed her. At a follow-up meeting a few days later, the lawsuit alleges, Shine suggested to Tantaros that Fox PR boss Irena Briganti had been behind the incident and that Ailes is “a very powerful man” and Tantaros should not “fight this.”

    Headlines & Global News president and editorial director Michael Q. Bullerdick conducted the interview, which was published as a 3,500-word profile on May 4, 2015. While the interview gives no indication that Bullerdick asked Tantaros about her breasts, it does include the following disturbing passages focused on Tantaros’ physical appearance.

    An Extensive Discussion Of Tantaros’ “Curve-Hugging” Outfit:

    TANTAROS IS TELLING me all this on the set of her hit daily Fox News talk show "Outnumbered." Although we met off stage we do the interview seated on the familiar crescent white couch. She is resplendent in a curve-hugging and subtly textured white dress that stops around the knees. This is a departure from the bold colors, particularly rich blues, we're used to seeing her wear. But it contrasts fantastically with her deeper complexion and inky black hair. Tan stilettos boasting a subtle cheetah pattern (or is it giraffe?) round out the day's look, and make her seem taller than I remember from a chance meeting several months ago at a publishing party.

    Bullerdick Saying He Wants To Be “One Of Those ‘Lucky Guys’”:

    The set is empty and she can sit anywhere but she instinctively takes her usual place on my right - one of the two "leg seats," as they're known. I'm a seat's width away in the middle spot normally reserved for each day's male guest host, the one the show has branded "one lucky guy." Later when I tell her how well it seems to suit me and hint that I'd love to be one of those "lucky guys," she ribs me about having a typical male ego.

    Tantaros Passing The “Litmus Test” Of “Being Easy On The Eyes”:

    Being relatable - or "likable" as Fox News network genius Roger Ailes has frequently termed it - is the litmus test his hosts must pass if they are to advance at the network. The other test, no doubt, is being easy on the eyes. If my own pair, along with the outsized Internet inventory of her physical appearance are to be believed, Tantaros has passed that test too.

    Bullerdick Quizzing Tantaros About “The Frequent Description Of Her Online” Regarding “Her Physical Attributes”:

    She laughs politely at first when I run off a list of Google key words associated with a search of her name - ones that include "hot," "legs," and "bikini" (The latter is a hoax so don't bother looking). But she tenses and frowns slightly when I follow that up by mentioning the frequent description of her online as a "Greek goddess" and the pages and pages of Internet threads spooling out of control about her physical attributes and posing questions like "Does she have a boyfriend, husband or is she divorced?" And others like, "Tantaros or Guilfoyle - who's the hotter Fox brunette?"

    "Oh my God," she says, taking a long pause.

    The point in bringing it all up is not to rankle her, which it certainly seems to be doing. It's to determine whether, as a professional who happens to be a woman, she's peeved that - on the Internet at least - her accomplishments from a distinguished, multifaceted career are lagging grossly behind all the attention paid to her physical attractiveness.

    The Claim That Ailes “Mined Broadcast Gold” By Hiring “Beautiful Women” Like Tantaros:

    Granted, answering it is somewhat of a delicate balancing act for her. After all, FNC's mega-success is grounded on a nod to research indicating that while viewers indeed want fair and balanced news along with informative and timely analysis, they prefer it delivered by sublimely good-looking people - in particular, beautiful women.

    Ailes wasn't the first to capitalize on the research that also indicates female viewers are just as captivated by attractive women as their male counterparts. But by institutionalizing the formula and assembling what's come to be known as that bevy of "Fox News Babes," he's mined broadcast gold. This is stating the obvious, of course, even if acknowledging it aloud at the network is frowned upon, say insiders.

  • NY Times Editorial Board: Trump’s Claims Of A Rigged Election Are “Not Just Ludicrous, But Dangerous”

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The New York Times editorial board criticized Republican nominee Donald Trump for peddling “ludicrous” and “dangerous” claims that Democratic nominee Hillary Clinton is “rigging this election,” writing that Trump’s insinuations “further demolish[] public confidence in the foundations of our government.”

    Trump has a long history of pushing widely debunked lies and conspiracy theories, many of which have been hyped by his allies. His current focus on claims of a “rigged election” tap into the long-standing right-wing voter fraud myths used to push discriminatory voter ID laws.

    The Times’ editorial board excoriated Trump for his “ludicrous” and “dangerous” claims, writing that he is “setting the stage for an upwelling of right-wing outrage, cuing up a crisis of electoral legitimacy” that will cause four to eight years of “catcalls and loathing” if Clinton wins. The board explained that while “Trump’s brain is a pincushion for conspiracy theories,” this assertion in particular could “further demolish[] public confidence in the foundations of our government”:

    Donald Trump is calling for volunteers to watch the polls in November, and he is making no bones about why.

    “Help me stop Crooked Hillary from rigging this election!” says the application form on his campaign website.

    There are so many lies and delusions flowing daily from the Trump campaign that it’s easy to miss the times when the Republican nominee is being not just ludicrous, but dangerous. This is one.

    [...]

    He is accusing the government he wants to lead of being both victim and perpetrator of a vast conspiracy. And he is setting the stage for an upwelling of right-wing outrage, cuing up a crisis of electoral legitimacy. If Mrs. Clinton wins, get ready for at least four years, maybe eight, of the catcalls and loathing that plagued President Obama’s two terms.

    A more immediate concern is what happens on Nov. 8, when squads of Trump volunteers fan out to defend their candidate’s presumed victory. It does not seem far-fetched to expect that signatures will be pointlessly challenged and citizens intimidated and inconvenienced, that the ruckus of the Trump campaign will spread to polling places around the country.

    [...]

    Mr. Trump’s brain is a pincushion for conspiracy theories, so maybe it’s no surprise that he thinks the Clinton campaign will be sending African-Americans and foreigners into booths across the country to fake their votes over and over, millions of times.

    Now, more than ever, the country needs responsible political leaders and the courts to defend and expand voting rights, rather than sitting silently while Mr. Trump further demolishes public confidence in the foundations of our government.

  • Another Former Fox Host Sues Network, Claims New CEO Helped Ailes Cover Up Her Harassment Claims

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The New York Times reported that former Fox host Andrea Tantaros has filed a lawsuit alleging sexual harassment against disgraced former Fox News CEO Roger Ailes as well as a cover up of her complaints by Bill Shine, one of the men recently named co-president of Fox News. It had previously been reported that Shine “played an integral role in the cover up” of the allegations against Ailes.

    From The New York Times:

    During arbitration, Mr. Burstein said, Fox News offered to pay her a sum “in the seven figures” if she renounced claims against Mr. Ailes and others at the network, including the host Bill O’Reilly. According to the lawsuit, Ms. Tantaros said she had been subjected to unwelcome advances from Mr. O’Reilly, whom she had regarded as a friend and adviser.

    […]

    The lawsuit goes on to say that on Aug. 12, 2014, Mr. Ailes called her into his office and asked if she was planning to marry and have children. “Ailes then started complaining about marriage in general, and also made off-color jokes about being married,” the lawsuit states. It describes Mr. Ailes as speculating on the sexual habits and preferences of 10 Fox News personalities.

    He asked Ms. Tantaros to turn around “so I can get a good look at you,” the lawsuit charges, adding that Ms. Tantaros refused. Soon after, she was moved from “The Five” to a lower-rated show, “Outnumbered,” that aired at midday.

    Mr. Ailes called her back for similar sessions in December 2014 and February 2015, the lawsuit charges, and when she continued to rebuff him, she encountered hostility from the Fox News publicity department. In the February meeting, she said, Mr. Ailes talked about how she would look in a bikini, and accused her of ending a long-term relationship because she had been merely using the man.

    […]

    In April 2015, the lawsuit states, Ms. Tantaros met with Bill Shine, then a senior news executive and close aide to Mr. Ailes. She said that she told him about the meetings with Mr. Ailes and asked if he had told the head of publicity for Fox News, Irena Briganti, to go after her. The lawsuit claims that Mr. Shine “told Tantaros that Briganti is like a rabid dog on a chain that we can’t control. Sometimes that dog gets off the chain.” Then, pointing to a picture of Mr. Ailes on a magazine cover, the lawsuit charges, Mr. Shine told her that “this powerful man has faith in Irena Briganti” and that Ms. Tantaros “needs to let this one go.”

    Mr. Shine, through a spokeswoman, has said that Ms. Tantaros never approached him about Mr. Ailes harassing her.

     

  • Days After Breitbart Exec. Becomes Head Of His Campaign, Trump Calls For Clinton Foundation Special Prosecutor

    Trump’s Call For Special Prosecutor Premised On Baseless Lies Promoted By Breitbart’s Stephen Bannon

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    Donald Trump called for a special prosecutor to conduct an “expedited investigation” into the Clinton Foundation, just days after former Breitbart News chairman Stephen Bannon was named chief executive of Trump’s campaign. Bannon helped spread the baseless smears hyped in the discredited Clinton Cash book that Trump is now lifting his attacks from.

    Trump said during an August 22 campaign rally that “an expedited investigation by a Special Prosecutor” into the Clinton Foundation -- specifically into claims of “coordination between the pay-for-play State Department and the corrupt Clinton Foundation” -- is required because the FBI and Department of Justice “certainly cannot be trusted to quickly or impartially investigate Hillary Clinton’s crimes.”

    Trump’s demand for a special prosecutor comes less than a week after Trump hired former Breitbart News executive chairman Stephen Bannon as the campaign’s chief executive. Bannon -- who ran Breitbart as a propaganda arm of the Trump campaign -- has long led a smear campaign against Hillary Clinton and the Clinton Foundation with discredited and false attacks.

    After Breitbart editor-at-large Peter Schweizer wrote the error-filled Clinton Cash -- which made a series of baseless allegations of corruption and quid pro quo by the Clinton Foundation and Hillary Clinton -- Bannon wrote and produced the accompanying documentary film. Bannon is also the executive chairman and co-founder of the Government Accountability Institute, which Schweizer is president of.

    Among the discredited attacks that Trump has adopted from Bannon and Schweizer’s smear campaign include claims that Clinton “signed off” on a Russian uranium deal that led to “millions of dollars in donations” to the Clinton Foundation. That conspiracy has been widely discredited, and Schweizer himself admitted he had no "direct evidence" proving Clinton intervened on the issue.

    Trump also echoed Bannon and Schweizer’s evidence-free claim that an Iranian telecommunications company escaped sanctions from Clinton while secretary of state because it paid Bill Clinton for a speech.

    It is no surprise that Trump is infusing Bannon’s shoddy anti-Clinton attacks with his own campaign, given the close-knit relationship Trump has had with Breitbart during his campaign.

  • Media Continue To Fall For Clinton Foundation Pseudo-Scandals Promoted By Judicial Watch

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    Media are once again rushing to scandalize newly released State Department emails pushed by the conservative group Judicial Watch that allegedly show a conflict of interest created by “Clinton Foundation donors receiving special access” to then-Secretary of State Hillary Clinton. But the emails actually show the heir to a head of state arranged a meeting with Clinton through “official channels,” as he had with Clinton’s previous Republican predecessors.

    Judicial Watch’s press release framed the emails as showing “Hillary Clinton State Department Gave Special Access to Top Clinton Foundation Donors,” and focused on exchanges between Bill Clinton aide Doug Band and Hillary Clinton aide Huma Abedin regarding a meeting Crown Prince Salman of Bahrain requested with Clinton. Judicial Watch suggested that the crown prince’s relationship with the Clinton Foundation was crucial to him meeting with Clinton:

    Included among the Abedin-Band emails is an exchange revealing that when Crown Prince Salman of Bahrain requested a meeting with Secretary of State Clinton, he was forced to go through the Clinton Foundation for an appointment. Abedin advised Band that when she went through “normal channels” at State, Clinton declined to meet. After Band intervened, however, the meeting was set up within forty-eight hours. According to the Clinton Foundation website, in 2005, Salman committed to establishing the Crown Prince’s International Scholarship Program (CPISP) for the Clinton Global Initiative. And by 2010, it had contributed $32 million to CGI. The Kingdom of Bahrain reportedly gave between $50,000 and $100,000 to the Clinton Foundation. And Bahrain Petroleum also gave an additional $25,000 to $50,000.

    From: Doug Band

    To: Huma Abedin

    Sent: Tue Jun 23 1:29:42 2009

    Subject:

    Cp of Bahrain in tomorrow to Friday

    Asking to see her

    Good friend of ours

    From: Huma Abedin

    To: Doug Band

    Sent: Tue Jun 23 4:12:46 2009

    Subject: Re:

    He asked to see hrc thurs and fri thru normal channels. I asked and she said she doesn’t want to commit to anything for thurs or fri until she knows how she will feel. Also she says that she may want to go to ny and doesn’t want to be committed to stuff in ny…

    From: Huma Abedin [Huma@clintonemail.com]

    Sent: Thursday, June 25, 2009 10:35:15 AM

    To: Doug Band

    Subject:

    Offering Bahrain cp 10 tomorrow for meeting woith [sic] hrc

    If u see him, let him know

    We have reached out thru official channels

    But the emails show that the meeting was proposed and arranged through “normal” and “official channels,” not through “special access” as Judicial Watch characterized it. Crown Prince Salman of Bahrain “asked to see [Clinton] thurs and fri thru normal channels,” according to the emails, and Clinton didn’t “want to commit to anything” until she confirmed her schedule and how she was feeling. Later that week, Abedin confirmed that Clinton and her staff “reached out [to Crown Prince Salman of Bahrain] thru official channels” to set up the meeting.

    According to a write-up from Agence France-Presse, obtained via Nexis search, the meeting was about the “tense post-election climate in Iran and the Middle East peace process” -- exactly the sorts of topics one would expect the secretary of state to discuss with a Middle Eastern leader.

    Given that past secretaries of state and US presidents have met with Crown Prince Salman -- including Condoleezza Rice, Colin Powell, and President George W. Bush -- it’s not unusual that the crown prince sought a meeting with Clinton during her tenure as secretary of state, and there is no evidence he got the meeting due to his affiliation with the Clinton Foundation.

    But that hasn't prevented the press from trying to turn the meeting into a scandal.

    Media outlets immediately ran with the story, suggesting that “the new revelations,” as Politico put it, “add to the controversy that has swirled around the Clinton Foundation, with Donald Trump and other critics accusing Hillary Clinton of using her position at the State Department to reward major donors through access to other power players.”

    The Wall Street Journal scandalized the emails, saying they “could fuel criticism that the Clinton family’s charitable foundation, in fundraising with wealthy donors, corporations and foreign nations, created a conflict of interest for Mrs. Clinton during her work as the nation’s top diplomat.”

    A Fox News article wrote that “Such emails have fueled accusations from Republicans of a ‘pay-to-play’ operation.”

    CNN’s John Berman said, "It doesn't literally have to be provable pay to play to have an appearance problem."

    These accounts adopt Judicial Watch’s frame that the meeting between Bahrain’s crown prince and Clinton was granted only because of “special, expedited access” and “preferential treatment” because of his relationship with the Clinton Foundation, and that at the least, the emails and meeting reflect bad optics.

    Judicial Watch is a right-wing organization with a history of duping the press on Clinton email stories. 

  • On Fox, Trump Surrogate Pushes Conspiracy That Abortion Clinics Are “Strategically” Placed To Target Black Communities

    Pastor Mark Burns: “You Cannot Declare ‘Black Lives Matter’ When Black Baby Lives Don’t Matter”

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    During an August 22 Fox News discussion about Republican presidential nominee Donald Trump’s supposed appeal to African American voters, Trump campaign surrogate and radio host Pastor Mark Burns suggested abortion providers were targeting black communities.

    According to Burns, “abortion clinics” are “positioned strategically within urban communities” resulting in the abortion of “14 to 15 million black babies.” Burns additionally claimed that “you cannot declare ‘Black lives matter’ when black baby lives don’t matter” -- hijacking language used by racial justice advocates.

    Burns’ comments echo the well-known anti-choice conspiracy theory that abortion providers like Planned Parenthood have racist motivations. The allegation that Planned Parenthood clinics are strategically or primarily located in black or Latino neighborhoods has been previously debunked by the Guttmacher Institute which found that “6 in 10 abortion providers are located in majority-white neighborhoods.” In addition to pushing this myth, right wing media have also frequently co-opted the language of the Black Lives Matter movement to suggest that restricting abortion access improves black lives -- ignoring how women of color suffer when health care providers like Planned Parenthood are forced out of communities.

    From the August 22 edition of Fox News’ America’s Newsroom:

     

    MARTHA MACCALLUM (HOST): What he is saying Marjorie that Democrats claimed to want to help the African-American community and they haven't. And then they come back at vote time and say, hey you better stick with us, we're only people who care about you. And Donald Trump is saying you know what? Listen to what both sides are saying maybe you might want to consider opening your mind up to voting in different way, because if you keep trying same thing time and time thing, it’s not working for you, maybe you ought to consider a different tact.

    […]

    MARK BURNS: Well let me just say this. The fact of the matter is, and I’m just I piggyback on what you're saying, American Americans have been voting and supporting the Democratic party for over 50 years and what do we have to show for it? What we have to show for it right now is the net worth of African American family is less than $5,000. Unemployment is even at a high. Food stamps and welfare benefits are at an all-time high. The net worth of a white family in American is $93,000 to $116,000. So there’s obviously a huge gap. What do we as African Americans have to show for? We got mass incarnations by the Democratic party. We have abortion clinics that are positioned strategically within urban communities in this country where we make up as African Americans 14 percent of the population but over 40 percent of the abortions are done by black women. So you cannot declare "Black lives matter" when black baby lives don't matter. That's over 14 to 15 million black babies that have been killed. So to sit here and to say oh let's continue to do the same thing but yet expecting different results, one writer said that is insanity. And it is insane for African Americans to consistently, continually to be backing a party who is not really even working for your vote, by the way, they’re not even working for our vote. They’re only declaring we own you, we provide for you, we own you. It’s an economic enslavement that is locking up African Americans around this country because they cannot grow and become dependent, they are being enslaved by the system.