Blog

  • Morning Joe Gets Scoops On Trump’s Transition While Its Hosts Reportedly Advise Him

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    MSNBC Morning Joe co-hosts Joe Scarborough and Mika Brzezinski have reported multiple scoops on President-elect Donald Trump’s transition efforts and potential cabinet selections since the election. The exclusives come as the pair, who often give Trump friendly coverage, have confirmed that they regularly speak directly to Trump and have reportedly been advising him, including on his cabinet selections. These reports raise questions about the journalistic ethics surrounding Morning Joe’s Trump coverage, as well as the extent of the hosts’ relationship with the president-elect.

    Since the election, Scarborough and Brzezinski have frequently cited “sources” when reporting exclusive details about Trump and his transition efforts. On November 22, Brzezinski claimed that “a source with direct knowledge of Donald Trump's thinking” told Morning Joe that Trump would “not pursue any investigations into Hillary Clinton for her use of a private email server and the Clinton Foundation” because Trump believes she had “‘been through enough.’” On November 28, Brzezinski reported that “sources” told MSNBC that Trump was “furious” at his campaign manager, Kellyanne Conway, for publicly criticizing Mitt Romney, a former Trump critic and possible candidate for secretary of state. Scarborough a few minutes later on the show said Trump told him personally he did not want Romney to apologize for his previous criticism. The next day, Scarborough reported that Conway was the “only noise internally, based on all of my sources” within Trump’s transition team, opposing Romney. And on December 6, Brzezinski claimed that “sources familiar with Trump's thinking” told the show that former Utah Gov. Jon Huntsman and retired Gen. David Petraeus were “not in serious contention” and “not a serious candidate” for the secretary of state position and that former New York City Mayor Rudy Giuliani was also “fading” in contention for the position.

    Meanwhile, The New York Times reported on November 19 that Trump “often seeks out” advice from Scarborough. And in late November, Brzezinski met Trump’s daughter Ivanka for coffee at Trump Tower. Politico also reported that Scarborough “tells Trump his opinions on Cabinet picks, both in private and on air.” Scarborough, speaking with Politico, confirmed that he and Brzezinski “‘talk to Trump a few times a week,’” claiming that they “‘say the same thing to him on the phone that we say publicly on the show.’” These reports raise the question of whether the hosts are reporting scoops on Trump’s cabinet that they themselves have advised on.

    This apparent arrangement also comes as Scarborough and Brzezinski continue to defend Trump, a pattern they exhibited throughout much of the presidential campaign and for which multiple media figures have criticized them. As Politico noted, the hosts seem to have a “symbiotic relationship” with Trump, where “Scarborough and Brzezinski need the access to Trump and his inner circle to break news, provide analysis and exert influence,” and Trump “needs the pair for their audience.”

  • Fox Continues To Downplay Fake News And Its Dangerous Consequences

    Fox News Spent Just Two Minutes On A Gunman Storming A Pizzeria As A Result Of Online Conspiracies

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Fox News barely covered news of an armed man who fired off shots in a Washington, D.C., pizzeria in an effort, he said, to “self-investigate” a fake news report. The network’s dismissal of the story -- which got plenty of coverage on other cable networks and broadcast nightly newscasts -- fits into an overall conservative media approach in which some outlets discount the problem fake news poses while some actually push the false stories, despite their dangerous consequences.

    On December 4, a man was arrested after he walked into Comet Ping Ping, a D.C. pizzeria, with an assault rifle and, according to The Washington Post, fired “one or more shots.” The Post reported that the man “had come to the restaurant to ‘self-investigate’” a fake news item claiming that former Democratic presidential nominee Hillary Clinton and her aides were engaging in illegal sex trafficking at the pizzeria. As The Daily Beast noted, “The fake news began proliferating on websites like 4chan and Reddit, especially a Reddit forum frequented by Trump supporters and the alt-right.” The bogus claim eventually made its way to to Alex Jones, an ally of President-elect Donald Trump and a conspiracy theorist, and his website Infowars.

    The day after the conflict, Fox News didn’t mention the event until 6:30 p.m., and then it addressed the topic only glancingly, devoting no more than two minutes over three brief mentions to explain what happened at the pizzeria or how fake news inspired it. Rather than investigating how fake news led to the armed incident, Fox host Tucker Carlson used a brief mention to kick off a segment that attempted to delegitimize the idea of fake news. Carlson’s takeaway from the armed invasion was that “it’s convinced many on the left that the speech they disagree with on the internet, which they’re calling now ‘fake news,’ should be actively suppressed by the authorities.” Carlson’s guest, Washington Free Beacon writer Bill McMorris, described fake news as “whatever people living in the liberal bubble determine to be believed by the right,” and suggested that The New York Times’ reporting on a possible surge in Hispanic voters should be considered fake news.

    CNN and MSNBC, however, both devoted considerable time to the incident throughout the day, with CNN mentioning it during nearly every show in its lineup and highlighting the dangerous consequences of the proliferation and spread of fake news. CNN’s senior justice correspondent, Pamela Brown, noted on the December 5 edition of Anderson Cooper 360 that “people connected to Donald Trump’s transition team spread the baseless claim” that spurred the attack, including Michael Flynn Jr., the son and chief of staff of Trump’s national security adviser pick, retired Lt. Gen. Michael Flynn.

    Even the December 5 editions of ABC’s World News Tonight, NBC’s Nightly News, and CBS’ Evening News -- all just 30-minute shows -- managed to devote time to examining “how a fake news story can lead to real world consequences."

    Fox News figures and others in right-wing media have dismissed the impact of fake news altogether, calling concerns about its proliferation and spread “nonsense” and “silly.” At the same time, conservatives have repeatedly fallen for fake news stories. Fox media critic Howard Kurtz hyped a fake quote that his network had already apologized for taking seriously. Fox’s Sean Hannity was forced to back down and apologize after pushing a fake news item alleging that “Michelle Obama had deleted … tweets” praising Clinton “from her timeline” because of the FBI’s investigation into the former secretary of state. People in positions of power and influence, like Trump national security adviser pick Flynn, Trump’s son Eric Trump, and Trump’s former campaign manager and frequent adviser Corey Lewandowski have fallen for and pushed fake news.

    All news networks -- including Fox -- should take seriously the crucial task of combating fake news and highlighting its dangerous impacts, particularly given that those who will drive policy have shown they are not immune to its impact.

    Methodology: Media Matters searched Snapstream for mentions of “Comet” and “pizza” on Fox News, CNN, and MSNBC from 5 a.m. to 11 p.m. on December 5.

  • Univision Lifts Up Nativist Center For Immigration Studies As Credible Source

    Blog ››› ››› DINA RADTKE

    Univision’s daily email brief cited the Center for Immigration Studies (CIS), an anti-immigrant nativist group that often peddles in misinformation, continuing the leading Spanish-language media outlet’s pattern of promoting anti-immigrant groups and failing to label them as such.

    The December 5 edition of Univision’s Daily Brief claimed, “New government data by the Center for Immigration Studies shows more than three million new documented and undocumented immigrants settled in the United States in 2014 and 2015 — a 39 percent increase over the prior two years.”

    CIS is one of three anti-immigrant groups, all spearheaded by retired ophthalmologist John Tanton, that use the veneer of impartiality to inundate media outlets with false statistics and misinformation about immigrants. The Southern Poverty Law Center has designated CIS -- along with the Federation for American Immigration Reform (FAIR) and NumbersUSA, both also founded by Tanton -- as anti-immigrant white nativist groups for their ties to racist extremists. CIS’ Jessica Vaughan, a right-wing media regular, has used her media platform to misinform about sanctuary cities and peddle lies about undocumented immigrants voting and being released to commit violent crimes.

    Some media outlets, like The Daily Beast, have reported on this “shady network” of anti-immigrant groups that bolster right-wing media talking points and routinely creep into mainstream media, noting that their problematic studies are often characterized by a lack of context. Univision’s propensity to cite CIS and FAIR contributes to this dangerous media pattern and threatens the integrity of immigration information.

  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • Nightly News Shows Combat Fake News About Pizzeria With Real Reporting

    ABC, NBC, CBS Show “How A Fake News Story Can Lead To A Real Life-Threatening Situation"

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    Nightly news programs on NBC, CBS, and ABC examined “how a fake news story can lead to real world consequences” in their reports on a shooting incident at Comet Ping Pong, a Washington, DC, pizzeria.

    Accused shooter Edgar Welch entered the pizzeria on December 4 with an AR-15 assault rifle, fired at least one round into the floor, and told authorities he was there to “self-investigate” the conspiracy theory that dozens of prominent liberals are complicit in an international child sex trafficking ring, because emails stolen from Clinton campaign manager John Podesta referenced “pizza.”

    While conservative media outlets have typically downplayed fake news stories calling them “silly” and “nonsense,” broadcast nightly news programs on NBC, CBS, and ABC reported how fake news can have dangerous consequences.

    NBC correspondent Tom Costello reported on NBC Nightly News with Lester Holt that “the Pizzagate conspiracy began with the Clinton WikiLeaks and an email stolen from campaign chief John Podesta about a fundraiser involving the restaurant.” Costello noted that 4chan users “suggested without any proof whatsoever that the word ‘pizza’ was code for ‘child sex trafficking’ at the restaurant,” and from there the malicious rumor spread “to Reddit and YouTube, feeding fake online news stories, then jumping to Facebook and Twitter.” Even though “both DC police and federal agents say the story is false,” Costello added that “discredited rumors about sex trafficking” targeting Democrats are “even shared by President-Elect Trump’s choice for national security adviser, General Michael T. Flynn.”:

    On CBS’ Evening News with Scott Pelley, Chip Reid took apart the “fictitious online conspiracy theory” started by “right-wing sites that make up fake news” alleging Clinton and her associates were involved in a pedophile ring. Host Scott Pelley noted that the shooter gave up when he “found no evidence that underage children were being harbored in the restaurant,” as the lies on the internet baselessly alleged:

    ABC senior justice correspondent Pierre Thomas highlighted the “egregious and deliberate lie” that is the Pizzagate conspiracy on ABC World News Tonight with Scott Pelley. Thomas reported that the suspect “aimed a rifle at an employee and fired a round into the floor” because he decided to “self-investigate” the “utterly false story about child abuse” at Comet Ping Pong. Thomas further reported that “employees have been besieged by death threats” since the right-wing lie gained traction online, “shows how a fake news story can lead to a real life-threatening situation”:

  • Sunday Show Hosts Fail To Hold Trump Surrogates Accountable For His Voter Fraud Lies 

    Journalists Must Be Better Prepared In The Trump Era

    Blog ››› ››› CAT DUFFY

    Sunday show hosts failed to sufficiently press Donald Trump's surrogates on the president-elect’s blatant lies about voter fraud in the 2016 election. Journalists must raise the bar even higher when interviewing Trump and his surrogates, from merely calling out falsehoods to actively putting statements into context and offering facts and data. Failure to aggressively push back on lies and contextualize misleading statements in the “post-truth” era of Trump risks leaving viewers unclear about which party is ultimately correct and tells them only what they don’t know, rather than ensuring they are informed.

    On November 27, Trump tweeted, “I won the popular vote if you deduct the millions of people who voted illegally.” In fact, Hillary Clinton, the Democratic presidential nominee, is expected to win the popular vote by about 2.5 million votes. Additionally, the Washington Post’s Phillip Bump found just three documented cases of voter fraud in the 2016 presidential election. Nevertheless, Trump’s surrogates later defended his lie in a conference call with reporters.

    On December 4, CBS host John Dickerson interviewed Reince Priebus, who Trump has tapped for White House chief of staff, on Face the Nation and addressed Trump’s claims that he would have won the popular vote if not for mass voter fraud:

    While Dickerson did tell Priebus that “there is no evidence” that millions voted illegally, he made a series of missteps. First, he allowed Priebus to cite a Wall Street Journal op-ed that recycled discredited evidence, failing to note that the evidence was flawed and misleading. Second, while Dickerson asked if Trump needs to “tighten up his standards of proof,” he allowed Priebus to redirect the conversation away from Trump’s lies to a discussion of Trump’s penchant for tweeting in general. Finally, Dickerson never mentioned any of the numerous studies that show that claims of widespread voter fraud are false.

    CBS compounded the problem by issuing a tweet that merely read “Reince Priebus: ‘It’s possible’ millions voted illegally.” Several media outlets have recently botched their headlines and tweets when reporting on false statements made by Trump, omitting context that would illustrate the inaccuracies.

    CBS later deleted the tweet, replacing it with this one:

    The second CBS tweet still drew criticism from media observers for its failure to note that Trump’s claim is false.

    ABC’s George Stephanopoulos interviewed Vice President-elect Mike Pence on This Week and also raised the question of Trump’s voter fraud tweets:

    Stephanopoulos did repeatedly press Pence to offer evidence for Trump’s claim and consistently pointed out that these claims of voter fraud are false, but he failed to provide counter-evidence to effectively establish that Trump was wrong. Stephanopoulos pushed back on Pence when he cited a Pew Research Center study as evidence that Trump’s voter fraud claims could be true, noting that the authors of the study said “it is not any evidence about what happened in this election.” This pushback, however, was insufficient to properly contextualize for the audience why this evidence is flawed, leaving it up to them to figure out which Pew study is being cited and why it doesn’t apply. Stephanopoulos also neglected to cite studies that provide persuasive proof that claims of voter fraud are grossly exaggerated and largely inaccurate.

    Given the total lack of proof for the right-wing’s voter fraud claims, journalists must be prepared to more thoroughly press Trump surrogates if he continues to lie. And more generally, journalists must be armed with the facts and data they need to hold surrogates accountable on the variety of issues about which President-elect Trump lies. In what has been dubbed a “post-truth” presidency, it will no longer be sufficient to merely say “that’s false.” Journalists must call out instances of cherry-picked data or flawed sources and counteract the misuse of data. Journalists can and must harness the power of fact-checking by using studies and data to relentlessly press Trump and his surrogates in order to convey the truth to the American public.

  • Native Water Protectors, Veterans, And Activists At Standing Rock Got Zero Attention On Major Sunday Shows Again

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    UPDATE: Hours after the Sunday political talk shows ignored the story, the Army Corps of Engineers announced that they will deny the current route for the pipeline in favor of exploring alternate routes. 

    Sunday morning political talk shows entirely ignored the ongoing demonstration at the Standing Rock Sioux Reservation, continuing a troubling pattern of scant media attention being paid to the historic protests and the violent crackdown on the movement for environmental, civil, and Native peoples’ rights.

    Law enforcement and private security officers armed with rubber bullets, water cannons, and dogs have clashed with peaceful protesters at the reservation in North Dakota, where Native demonstrators known as water protectors have sought to delay, and ultimately redirect or derail, construction on the Dakota Access Pipeline, which is currently slated to run near the reservation. The pipeline, which was originally supposed to be built near Bismarck, was redirected near the reservation after residents of Bismarck raised concerns that the pipeline would contaminate their water supply. The protest has become “the longest-running protest in modern history” with “the largest, most diverse tribal action in at least a century, perhaps since Little Bighorn.” 

    On December 3 and 4, thousands of U.S. veterans arrived at Standing Rock to support the Native water protectors, join their cause, and “call attention to the violent treatment that law enforcement has waged on the protesters.” The Army Corps of Engineers has ordered the water protectors to vacate the site on their own reservation by December 5.

    Despite the ongoing violent retaliation against the activists by law enforcement personnel, the December 4 editions of the major Sunday morning political talk shows -- including ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press -- entirely ignored the events at Standing Rock.

    The Sunday political talk shows’ outrageous Standing Rock blackout is in line with how cable news has covered, or not covered, the protests. From October 26 through November 3, CNN, Fox News, and MSNBC combined spent less than an hour covering the ongoing demonstration and violent law enforcement response. Fox News stood out for its minimal coverage, devoting just four and a half minutes to reporting on the events during the time frame analyzed. A review of internal Media Matters records shows that the five main Sunday shows have failed to devote time to the events at Standing Rock since at least September.

    CNN’s media criticism show, Reliable Sources, discussed the media blackout on Standing Rock and provided some guidance on how cable news should cover the gathering moving forward. The show’s host, Brian Stelter, lamented that “one of the most important civil and environmental rights stories of our time” was receiving “off and on attention from the national media,” noting that too often, the story seems to completely “fall off the national news media’s radar.”

    Stelter’s guest -- Democracy Now’s Amy Goodman, who was charged with trespassing while reporting live on the ground -- implored "all the media” to be "there on the ground giving voice to the voiceless” and said that “all the networks” “have a responsibility” to show images of police cracking down on protesters. Goodman also linked the media’s Standing Rock blackout to the national political media’s silence about climate change during the presidential campaign: “Not one debate moderator raised that as a question,” Goodman decried. “This is a key issue.” 

    Some shows on MSNBC did cover the events at Standing Rock, with Al Sharpton giving a “shoutout to the protestors” and noting that, “until recently, they weren't getting any attention from the outside world.” Joy-Ann Reid, who said that “there needs to be a lot more reporting on this,” provided exemplary coverage of the protests, inviting a member of the Standing Rock Sioux tribe to be interviewed by MSNBC’s Cal Perry on the ground in North Dakota. Reid’s segment -- by devoting time to Standing Rock in the first place, talking with a person directly affected, and having a media presence at the site -- is a model for all news shows to follow. Reid also covered the “grossly underreported story” the week prior.

    Online publications and public media have given some coverage to the actions against the pipeline amid the national news media’s virtual blackout, bringing videos and images of the clashes directly to the nation in ways TV news networks are not. And Democracy Now, which has diligently reported on the activity at Standing Rock, posted a video of private security hired by the Dakota Access Pipeline Company attacking protesters with dogs and pepper spray that has over one million views on YouTube.

    NowThisNews’ Facebook page has an informational video about the protests, including images of violent attacks by law enforcement personnel on the protesters and interviews from activists, that also has over one million views. 

    Media have a responsibility to provide coverage of the environmental and human rights battles occurring at Standing Rock. Denying the activists due coverage allows right-wing spin to infiltrate the conversation, plays into a long-standing problem of both the lack of representation of people of color in media and a double standard in covering progressive protesters, and is a barrier to generating the public pressure necessary to induce change.

  • CNN Has Renewed Jeffrey Lord’s Contract, Ensuring Trump Will Have A Bigoted Sycophant At The Network

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET


    Controversial Trump supporter Jeffrey Lord will keep his platform at CNN through 2017 according to a report from The Washington Post. Lord was a staunch Trump apologist who used his paid position at CNN to spew hateful rhetoric and defend Donald Trump throughout the 2016 campaign.

    On December 2, The Washington Post’s Erik Wemple reported that Lord "re-signed with the network through 2017," noting that he “was one of about seven commentators that CNN brought on to articulate Trump positions.”

    CNN has faced harsh criticism for hiring controversial Trump defenders including Corey Lewandowski, Jeffrey Lord, Scottie Nell Hughes, and Kayleigh McEnany. With the renewal of Lord’s contract, CNN has made clear it will continue to give representation to xenophobes who defend Trump regardless of facts and public opinion.

    Jeffrey Lord made a name for himself as an anti-immigrant contributing editor of The American Spectator who during his career claimed Obama should be impeached, called the Ku Klux Klan a leftist organization, and compared his critics to Nazis.

    Lord’s presence at CNN has been defined by false, inflammatory remarks. Lord has claimed that “David Duke is a hardcore leftist,” called the Ku Klux Klan “a non-entity,” and asked a black co-panelist to answer for whether Democrats would ever “get around to apologizing for slavery.” Lord has also argued that America has a “Muslim problem,” defended Trump’s attacks on a Muslim Gold Star family, and smeared Huma Abedin by falsely claiming she was connected to the Muslim Brotherhood.

    In extending Lord’s contract, CNN will continue to have one of Trump’s strongest defenders on the network “to carry Donald Trump’s decidedly fetid water every day.”

  • Right-Wing Media Slam Student Loan Assistance, Calling It A “Con” And A “Bailout”

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    The Wall Street Journal’s editorial board joined a chorus of right-wing outlets in blasting the federal government’s income-based student loan repayment program, calling it a costly “con” meant to “buy millennial votes.” Yet right-wing media are ignoring the benefits of a program that could relieve millions of student borrowers of a portion of their remaining debt and that is still generating a profit.

    Right-wing media lambasted the Department of Education and student borrowers after the Journal reported on November 30 the latest findings from the Government Accountability Office (GAO), which found that the government is on track to forgive $108 billion of $352 billion in student loans as part of federal income-driven repayment plans. The Journal’s editorial board blasted the government on December 1, calling the latest findings proof that the Department of Education’s loan program is a “con” designed to “buy millennial votes.” (The editorial column was the Journal’s second since November 1 lamenting the federal program, which has led to millions of students earning student loan forgiveness.) Earlier that day, Fox News host Jon Scott questioned if the program was a “bailout” for student borrowers. Fox Business host Stuart Varney also called the program “a bailout” on the November 30 edition of Varney & Co., while his guest Steve Costes added that the program is “a shame.”

    Federal student loan borrowers have multiple repayment plan options, including income-based plans that require borrowers to pay back loans based on a percentage of their income for a certain number of years, after which the remainder is eligible to be forgiven. The GAO’s findings were for the hypothetical cost in loan principal forgiveness for the 5.3 million borrowers who signed up for income-based repayment plans for loans issued over a 22-year period, between 1995 to 2017. These borrowers will likely see an average of $21 forgiven for every $100 in loans received. Despite right-wing media complaining about the cost of borrower relief for those on income-based payment plans, the GAO found that the Department of Education still nets a profit on student loans.

    The reason the government still makes a profit even after loan forgiveness is because many federal student loans have an interest rate at 6.8 percent -- a figure that is much higher than inflation or the 1 percent interest rate banks receive from the Federal Reserve. The 6.8 percent interest rate is so high that the GAO’s hypothetical borrower would pay almost double the original principal of their loan if the income-based plan had no cutoff date for forgiveness:

    Student loan debt is a leading concern among young people, with The Atlantic finding nearly 30 percent of Americans aged 18 to 29 “cited paying off student loans as their biggest financial challenge.” According to Fortune, “there is little doubt that many Millennials are struggling financially” after a survey by PwC found that 79 percent of the 42 percent of millennials that have student loans struggle to pay those loans. Evidence shows student debt can impact personal wealth, delay homeownership affect personal decisions to marry or start a family, and that it has “cripple[d] retail sales growth.” The financial stress of student loans has a “devastating toll” on borrowers’ mental health, according to Complex, which cited findings by researchers that “student loans were associated with poorer psychological functioning.”

    While right-wing media push many myths about student debt, student concerns are valid; according to a November 21 op-ed published by Investopedia, Americans with student loan debt have “a challenging road ahead of them in the present and the future” due to workers being unable to save for retirement. The op-ed, which was authored by a financial adviser, even questioned whether people with student loans "will be able to retire” at all. The increasing debt burden can even hinder career advancement as graduates can be forced to take jobs that may have no chance of wage growth or career development so they can make debt payments on time.

    Conservative media have labeled higher education as a "privilege" and suggested students ought to choose fictional cheaper colleges. Some outlets have even defended schools that take advantage of students and leave them with significant debt. But research shows college matters now more than ever, and the cost to attend is rising across the board. The student debt crisis is especially damaging for poor students and students of color, who more frequently attend cheaper open-access and community colleges and are still forced to borrow in higher numbers to pay for their education.

    Blaming students for the student loan debt crisis ignores the facts and distracts from finding real solutions to America's skyrocketing student debt burden.

  • Meet Charlie Kirk, The “Boy Wonder” Trump Ally Behind A Poorly Sourced McCarthy-Like Watchlist Of Professors

    Blog ››› ››› PAM VOGEL

    A new website called Professor Watchlist is soliciting “tips” to help publicly “expose and document” college professors who “advance leftist propaganda in the classroom.” The conservative group Turning Point USA, led by frequent Fox News guest and former Breitbart.com contributor Charlie Kirk, is behind the site.

    Professor Watchlist, which launched on November 21, encourages visitors to “submit a tip” to report professors who “discriminate against conservative students and advance leftist propaganda in the classroom.” (The website originally also solicited reports of professors who “promote anti-American values,” but that language has since been deleted.) The submission form allows visitors to identify professors by name and school, and to submit evidence of perceived bias discovered via “Article/News Report,” “1st Hand Experience,” or simply “Word of Mouth.” It also allows visitors to share optional “Video/Photo Evidence” of alleged transgressions. The site’s “About Us” page notes that it will “only publish profiles on incidents that have already been reported somewhere else,” though it does not provide further information on the quality of previous reporting required or the overall vetting process.

    As of noon on December 1, the site lists 143 professors by name, including photos of the allegedly biased educators, brief details of reported incidents that have warranted their inclusion on the site, and links to “source(s)” that reported the incidents. Of these 143 entries, right-wing student reporter website Campus Reform, operated by the conservative activist training group the Leadership Institute, served as the singular “source” for 75. The conservative student blog The College Fix sourced 10 entries, and the anti-Muslim, anti-immigrant David Horowitz Freedom Center’s website DiscoverTheNetworks, which often cites white nationalist groups, accounted for another 12. Other sources included Glenn Beck’s TheBlaze, FoxNews.com posts, and edited “undercover” videos from conservative activist James O’Keefe’s discredited group Project Veritas. (Even Bill O’Reilly expressed some concern about the legitimacy of these “third-party” reports in a recent interview with Kirk.)

    Kirk’s Professor Watchlist site mimics the M.O. of other “citizen journalist” vigilantes of the far-right, like O’Keefe’s Project Veritas, by promoting “tips” from the public with little accountability for the truth, yet potential real consequences for those caught in the crossfire.

    In fact, O’Keefe was invited to attend the final presidential debate courtesy of Kirk and Turning Point USA. Last year, O’Keefe spoke about “gorilla journalism” (sic) at a Turning Point USA event in West Palm Beach, FL, and Professor Watchlist cites his videos as the sole “source” justifying four entries so far.

    The “alt-right” white nationalist news site Breitbart.com, now predictably defending Kirk’s dangerous watchlist, has previously aligned itself with O’Keefe via exclusive releases and spirited defenses of his “journalism” tactics. Both Kirk and O’Keefe also appear to support Breitbart mouthpiece Milo Yiannopoulos, a racist and sexist media stunt artist who styles himself as a journalist.

    The 23-year-old Kirk has made guest appearances on Fox Business for several years. Kirk was previously a contributor at Breitbart, and he has written pieces for The Washington Times and FoxNews.com, among other right-wing outlets, beginning when he was in high school. On Twitter, Kirk has pushed Clinton conspiracy theories, repeatedly delighted in the failures of “the media,” and targetedleftist” professors and “likely” professors for perceived bias for years.

    In 2015, Kirk was the subject of several puff profiles labeling him a “major player in conservative politics” and a “boy wonder” set to “energize” the Republican Party. His group also hosted multiple “Big Government Sucks” rallies that year, with Sens. Ted Cruz (R-TX) and Rand Paul (R-KY) making appearances. In July of this year, Kirk spoke at the Republican National Convention about Turning Point USA, describing its work to push conservative values on college campuses, which he called “the most treacherous terrain imaginable.”

    Apart from “calling back to McCarthyism and making lists of college professors who have offended their conservative sensibilities,” Kirk’s Turning Point USA is classified as a 501(c)(3) nonprofit organization whose stated mission is to “identify, educate, train, and organize students to promote the principles of fiscal responsibility, free markets, and limited government.” The group claims to have a “presence” on 1,000 college and high school campuses nationally. Another of its projects, Hypeline News, is a “young-adult driven social news site” that employs college-age writers and says it’s “taking back the media.”

    Kirk personally publicly supported Trump for the final months of the election season (although during the primaries he called Trump a “statist” and “demagogue” and was “cheering for a slowdown of the Trump train” in March). In 2011, however, Kirk -- then a high school student -- repeatedly tweeted at Trump, encouraging him to run for president. Last week, Kirk reportedly met with undisclosed members of the Trump transition team at Trump Tower to give “advice on young people and millennials and outreach.”