Diversity & Discrimination

Issues ››› Diversity & Discrimination
  • STUDY: Mainstream Media Use Anti-Immigrant Slur In Discussions Of Undocumented Immigrants

    ››› ››› DINA RADTKE

    Media Matters study counted the number of instances in which cable and broadcast news programs used, without pushback, the anti-immigrant slur "illegal immigrant" or variations of the term to describe undocumented immigrants, a practice that has been increasingly rejected by journalistic organizations, style critics, and other institutions. Starting from then-presidential candidate Donald Trump's September 2016 speech on immigration that used the slur through his election and into the transition, Media Matters found variations of "illegal immigrant" used on both evening and Sunday cable and broadcast news shows: ABC was the only network to avoid using such terminology entirely, while Fox News was by far the worst offender.

  • Breitbart Columnist Tom Tancredo To Speak At White Nationalist Conference

    White House Chief Strategist Stephen Bannon Praised Tancredo As “One Of The Top Immigration Experts In This Country”

    Blog ››› ››› ERIC HANANOKI

    Bretibart.com columnist Tom Tancredo will speak at an upcoming conference for the anti-immigrant white nationalist group VDare. Tancredo is a former Republican congressman from Colorado who has a long history of pushing white nationalist and anti-immigrant views -- much like the pro-Trump propaganda website he writes for.

    The Southern Poverty Law Center states that VDare.com is a white nationalist website that “regularly publishes articles by prominent white nationalists, race scientists and anti-Semites.”

    VDare heavily supported President Donald Trump’s campaign, and leader Peter Brimelow donated a small amount of money to Trump’s campaign. Brimelow attended Trump’s inauguration and wrote in a piece about his experience that Trump “was the clear choice of the founding stock of the Historic American Nation -- 63 % of white males and 53 % of white women voted for Trump.” The Republican National Convention displayed a tweet from VDare during the convention.

    VDare is currently selling tickets to its 2017 conference at Tenaya Lodge in Yosemite National Park. Tancredo is scheduled to speak alongside Brimelow and white nationalist leader Jared Taylor, who has argued that “the races are not equal and equivalent.” Taylor also attended Trump’s inauguration and wrote that he sat in “the VIP section” thanks to fellow attendee and white nationalist radio James Edwards' "media connections."* 

    Tancredo is a Breitbart.com columnist and a favorite immigration "expert" for White House chief strategist and senior adviser Stephen Bannon, who previously led the site. During a June 26 appearance on the Breitbart News Sunday radio program, Bannon introduced Tancredo by saying he’s “one of the top immigration experts in this country” and that the columns he’s “been doing for Breitbart are just amazing.”

    Tancredo’s Breitbart columns demonize immigrants as dangerous and disloyal invaders. His columns carry headlines such as “Mexico Is Sending Us Colonists, Not Immigrants,” “European Colonization, Not Refugee Resettlement,” and “From Jenner to D.C., Multiculturalism Virus Is Destroying the U.S.” He warned last January that “Muslim rape culture … could be coming to a town near you all too soon” because of immigration.  

    Tancredo has a long history of making anti-immigrant and racist statements. He once suggested that the United States bomb Mecca, criticized Miami, FL, for purportedly becoming “a Third World country” because so many people speak Spanish there, and proposed a “civics literacy test” for voting.

    *Inauguration sentence updated for clarity. 

  • After America, Breitbart Plans To Infect Politics Across Europe

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    After the 2016 election, Breitbart.com announced its plan to expand into France and Germany, and Italy is reportedly now a target as well. Breitbart’s current European bureau, Breitbart London, appears to be in charge of the website’s Europe content and has a close relationship with the nativist UK Independence Party (UKIP). That, coupled with its anti-immigrant content, suggests that the site will try to spread its nativism across Europe by continuing to stoke racist sentiment and allying with anti-immigrant political parties.

  • NBC News Latino Debunks Conservative Falsehood That “The Number Of Uninsured Hispanics” Grew Under ACA 

    Other Publications Uncritically Ran With The American Action Network’s False Claims

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Unlike other media outlets that uncritically parroted the conservative American Action Network’s false claims about Latino coverage under the Affordable Care Act (ACA), NBC News Latino showed evidence disproving the political group’s false statement that “the number of uninsured Hispanics has grown” under the ACA. This statement was based on the group’s misinterpretation of a report that actually found that more Hispanics have gained health insurance under the ACA.

    In an effort to boost the Republican effort to repeal the ACA, the American Action Network -- a conservative political group affiliated with the Congressional Leadership Fund super PAC -- announced that in addition to English-language television ads, it would also be launching Spanish-language television ads to garner opposition to the ACA among Hispanics. In the press release, AAN executive director Corry Bliss falsely asserted that “Obamacare supporters claimed this law helps Hispanics, yet the number of uninsured Hispanics has grown.” In reality, the ACA has expanded minority access to free preventive care, improved the overall quality of care in minority communities, and reduced the number of uninsured persons of color.

    The Washington Post repeated Bliss’ claim uncritically, noting that “AAN cited a study last year by the nonpartisan Commonwealth Fund … that found that the share of Latinos without health-care coverage grew from 29 percent in 2013 to 40 percent in 2016, higher than other racial or ethnic groups.” The Hill also echoed AAN’s misinterpretation of the Commonwealth Fund report.

    On the other hand, NBC Latino accurately interpreted the report and corrected AAN’s misleading statement by explaining that “American Action Network's press release points to an NBC Latino story that cites a Commonwealth Fund report that found that the share, though not the number, of uninsured Hispanics grew.” That means that even though Hispanics make up a larger share of the uninsured, the number of Hispanics who gained health insurance under the ACA grew, albeit slower than other groups. The article pointed out that Republican states that “opted to not expand Medicaid under Obamacare” have large Latino populations, which, among other reasons, explained why Latinos’ uninsured rate decreased more slowly than other groups’ rates. From the January 18 NBC News Latino report:

    In a news release, Bliss asserted that "the number of uninsured Hispanics has grown."

    In fact, the number of Hispanics without health care has dropped, meaning the percentage of Hispanics without insurance has gone down.

    [...]

    American Action Network's press release points to a an NBC Latino story that cites a Commonwealth Fund report that found that the share, though not the number, of uninsured Hispanics grew. Latinos are 40 percent of all uninsured, including whites and blacks, a share that grew from 29 percent in part because Hispanics gained coverage at a slower rate than whites.

    The report cites several reasons why Latinos are a growing share of the uninsured, among them:

    - Many uninsured Latinos live in states such as Texas and Florida that opted to not expand Medicaid under Obamacare.

    -- There is a disproportionate share of Latinos who are poorer or lower income but not eligible for Medicaid either because their state didn't expand the program or they are not aware of eligibility.

    -- There are Latinos who are legal residents and their state restricts access of legal immigrants who have not had legal residency for at least five years, as the Affordable Care Act allows. (The uninsured rate among U.S. born Latinos is about 12 percent but for foreign born Latinos, it is 39 percent.)

    -- Many Latinos are immigrants who don't have legal status and therefore are not eligible for Obamacare. Immigrants who benefit from the Deferred Action for Childhood Arrivals, DACA, program also are not eligible for Obamacare. (Attempts to extend Obamacare to immigrants without legal status drew heavy Republican opposition while the law was being debated.)

    -- There are Latinos who qualify for coverage under Obamacare but won't sign up out of fear that their family members who lack legal status may be found out by the government and detained and deported. The fear of turning over information to the government has increased with the election of Donald Trump.

    These are factors that would have to be addressed in order to make a dent in the number of Hispanics who are uninsured.

  • CBS Atlanta Anchor Who Gave “Pizzagate” Conspiracy Theory Credence Previously Worked With Anti-Semitic Outlet

    Anti-Defamation League Criticized Swann’s Former Network For Featuring “Programs Hosted By Anti-Semites”

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    Ben Swann, an anchor at CBS Atlanta affiliate WGCL who is under fire for hosting a segment giving credibility to the dangerous “Pizzagate” conspiracy theory, previously had a radio show with Republic Broadcasting Network (RBN), a fringe outlet that is a hotbed of anti-Semitism.

    During the January 17 broadcast of WGCL’s evening news program, Swann gave credence to several components of the discredited “Pizzagate” conspiracy theory that Hillary Clinton’s campaign trafficked children through a Washington, D.C., pizzeria. That baseless claim recently inspired a man to enter the pizzeria and fire an assault weapon while “self-investigating” the allegations.

    Swann and his employer have come under criticism for the “Pizzagate” segment. Reporters have also noted that Swann has routinely used reports packaged as real news programming to push conspiracy theories about the 9/11 terror attacks, the Sandy Hook Elementary School massacre, and other calamities.

    Swann joined WGCL in June 2015. He previously worked at Cincinnati Fox affiliate WXIX, where he also used his airtime to host a “Reality Check” segment that promoted conspiracy theories. Swann left WXIX in 2013. In between those two gigs, he worked at RT, a Russian state-sponsored news outlet, and for several months he hosted a radio show that was broadcast by RBN.

    The Ben Swann Radio Show was first broadcast in March 2014 and ended in June 2014, with Swann issuing a statement saying he is “grateful to RBN for the opportunity to launch a new platform for our brand” but that “after trying the talk radio format we have made a decision to move away from radio and to an internet broadcast format.”

    In 2010, the Southern Poverty Law Center profiled RBN and its owner, John Stadtmiller, as part of a series on the anti-government Patriot movement. SPLC reported that RBN’s “talk radio fare is peppered with warnings about enslavement by a one-world government” and highlighted that RBN broadcasted a show hosted by “Michael Collins Piper, who has written copiously for the anti-Semitic American Free Press and its predecessor, The Spotlight, as well as The Barnes Review, a Holocaust denial journal.” (When Piper passed away in 2015, RBN issued a statement saying he had been subject to “unwarranted criticism by people who disagree with some of his perceptions” but that “he has continued to be the stalwart standard of journalistic truth.”)

    The Anti-Defamation League also criticized RBN in 2010, stating that it “regularly features programs hosted by anti-Semites.”

    In 2009, Stadtmiller aired a “series exposing zionists and elite Jews” that included topics such as “Jewish Money Controls US.” Stadtmiller, who is also the host of an RBN program, interviewed former Ku Klux Klan Grand Wizard and notorious anti-Semite David Duke “for a conversation about current events” in 2015.

    In 2014, when Swann joined RBN, his colleagues included several anti-Semite radio hosts.

    During Swann’s tenure, the station broadcasted The American Freedom Party Report w/ James Kelso. SPLC calls Kelso “David Duke’s former right-hand man” and describes the American Freedom Party as “a political party initially established by racist Southern California skinheads that aims to deport immigrants and return the United States to white rule.”

    RBN also broadcasted Current Issues w/ Dr. Hesham Tillawi. According to the Anti-Defamation League, a televised version of his radio show “has become a megaphone for Holocaust deniers and white supremacists seeking to broadcast their hatred and anti-Semitism into American homes. Tillawi has hosted a ‘who’s who’ of American anti-Semites on his show, including David Duke, Willis Carto, Edgar J. Steele, Mark Weber and Bradley Smith.”

    Another program on RBN during Swann’s run was Spingola Speaks with Deanna Spingola, a show that has also served as a platform for Holocaust denial. Spingola is the author of the book The Ruling Elite: The Zionist Seizure of World Power. According to a 2012 RBN archive, Spingola discussed topics such as “the alleged holocaust” on her program.

    All three of these programs remain on the air at RBN.

    RBN was also the home of prominent white nationalist radio program Political Cesspool until it moved to Liberty News Radio Network in 2009.

    A cursory review of RBN’s website indicates that it was rife with anti-Semitic and racist material before, during, and after Swann’s association with the outlet.

    Days before Swann began broadcasting with RBN, the outlet published an article complaining about “the constant reminder of the mythical ‘six million jews’ who died in ‘homicidal gas chambers’ at Auschwitz, despite all evidence to the contrary.”

    During Swann’s time with RBN, the outlet published an article on May 4, 2014, with the headline “5 Geniuses who believed in Jewish Conspiracies.” The article featured quotes from prominent anti-Semites, such as Henry Ford’s claim that “Jewish bankers” started World War I. Also during Swann’s tenure, RBN published a racist article attacking President Obama as “some mongrel masquerading as an American.”

    RBN continued to publish anti-Semitic material after Swann left. For example, a 2015 article promotes a video that it claims proves “Hitler saved Jews of Ukraine.”

  • Meet OANN, Another Right-Wing Outlet Shilling For Trump

    ››› ››› CHRISTOPHER LEWIS

    One America News Network (OANN) drew attention after President-elect Donald Trump took a question from its correspondent at his January 11 press conference. OANN, which was founded in 2013 as a right-wing news network akin to Fox News, shilled for Trump throughout his campaign and recently hired Trump’s former campaign manager Corey Lewandowski as a commentator. The network has a history of race-baiting and presenting anti-Muslim, anti-immigrant, and anti-abortion reporting.

  • Right Side Broadcasting, The "Unofficial Version Of Trump TV," Hires Racist YouTube Prankster "Joey Salads"

    Salads: You’ll Get “Shot” If You “Steal A Niggas Food Stamp”

    Blog ››› ››› ERIC HANANOKI

    Right Side Broadcasting Network (RSBN) has hired YouTube personality Joey Saladino, who produced a hoax video which purported to prove that the “black community is very violent toward” Trump supporters. Saladino, who also uses the moniker “Joey Salads,” has also tweeted racist remarks on his Twitter account, including that you’ll get “shot” if you “steal a niggas food stamp” and “Facebook is for old people and niggers.”

    The Washington Post wrote in October that RSBN “has been the unofficial version of Trump TV since last summer, streaming the Republican nominee's campaign events in all their unedited glory online.” The Post noted that the fledgling outlet had received a “boost of legitimacy … when the billionaire's campaign teamed up with Right Side to produce pre- and post-debate analysis shows that streamed on Trump's Facebook page.”

    Following Trump’s victory, RSBN announced it would be expanding operations by becoming “a 24-hour network very soon” and participating in White House press briefings. Politico Magazine reported on January 14 that Joe Seales, founder and CEO of the network, “messages regularly” with senior Trump officials and that the network “will be at the inauguration and inaugural balls.”

    RSBN has been expanding its operations by hiring new personnel, including former Infowars reporter Joe Biggs, who has tweeted his approval of date rape, sexual violence, and punching women and transgender people. He also threatened to release revenge porn of a “bitch” who allegedly cheated on him. The network also features discredited anti-immigrant filmmaker Dennis Michael Lynch.

    RSBN announced in January that it will begin airing The Joey Saladino Show and claimed that “this guy is awesome. You will love this guy.” On his January 6 show for RSBN, Saladino said that Black Lives Matter is “worse than the KKK. They are the new KKK” and "worse than" terror organization ISIS. On the January 13 edition of his RBSN show, he said that Black Lives Matter protests are “started on lies.”

    RSBN CEO Seales told Politico Magazine last week that the company claims to not “stand for” offensive rhetoric against minorities after a staffer suggested that Islam is an inferior religion. But Saladino has made a living off of attacking minorities, especially African-Americans.

    In October 2016, Saladino published a racist video purporting to show that the “black community is very violent toward” Trump and his supporters. The video showed black men destroying a car that was adorned with pro-Trump messages. However, as The Daily Beast noted, the “entire video was staged”:

    After the intro, 30 minutes pass, according to the video. Then, captured by what appears to be hidden-camera footage, a black man with his face blurred walks up to the car. He calls up friends, and within 15 minutes the man is joined by four other black men.

    After opening the doors and trunk of the inexplicably unlocked car, the group spends about 30 seconds attacking the car with a metal pipe and a rock, smashing the car’s windows while ripping off some of the Trump signs attached to the car. Then, as quickly as they arrived, they run away.

    “As you can see from this video, the black community is very violent toward Trump and his supporters,” Salads says earnestly at the end of the video.

    Within hours of its posting to Salads’ more than 1.4 million YouTube subscribers, the video went viral, racking up more than a million views. It was even featured at the top of The Drudge Report.

    Saladino later apologized and said, “I thought I could of got away with it, but I didn’t.” The Daily Beast wrote of his other videos:

    Salads once dressed up as an Islamic terrorist and threatened people with fake bombs in a video uploaded just one day after the Pulse nightclub massacre in Orlando. He’s put on a wig and a dress and entered public bathrooms to “dress and act like a transgender,” concluding that “most women are not comfortable sharing a bathroom with a trans person.” He’s filmed nearly a dozen “Funny Public Hood Pranks,” where he attempts to anger black and Latino men on camera by tricking them into thinking he has called them racial slurs. 

    Saladino has repeatedly posted racist commentary on his Twitter account over the years. Here is a sampling of his social media activity:

    UPDATE (1/18): Saladino deleted several of his racist tweets and wrote on his Twitter account, “When they find your bad tweets from 5 years ago, the fact they took all that times shows I must be doing something right.” Screenshots of those deleted tweets can be found here and here.

  • Sen. Ted Cruz’s “Challenge” To The Media To Cover AG Nominee Sessions’ Involvement In Prosecuting A KKK Murderer Lacks Key Details

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    Sen. Ted Cruz (R-TX) implored the media to run segments on attorney general nominee Sen. Jeff Sessions’ (R-AL) participation in the prosecution of an Alabama Klansman who lynched an African-American youth. But in his retelling of the 1981 prosecution, Cruz omitted key information, specifically that Sessions’ subordinate in the U.S. attorney’s office later testified that Sessions tried to dissuade him from pursuing prosecution in the case.

    On March 21, 1981, Michael Donald, an African-American teenager, was lynched in Mobile, AL, by Henry Hays and another conspirator. Hays was acting on the orders of his father, who was second in command of Alabama’s Ku Klux Klan organization, to randomly kill an African-American in retaliation for the murder of a white police officer.

    Local law enforcement severely botched the murder investigation. As reported by The Atlantic, one law enforcement officer told reporters that the murder was a case where “three junkies had killed this lowlife black man who thought he could take drugs from them and not pay.” Other members of law enforcement attempted to smear Donald with allegations of other criminal conduct.

    At the time of the murder, Sessions was the U.S. attorney for the Southern District of Alabama. Following the failure of local law enforcement to properly investigate the case, an assistant U.S. attorney in Sessions’ office, Thomas Figures, became the “driving force” in securing the involvement of attorneys in the Civil Rights Division of the Department of Justice. During the subsequent prosecution, Sessions took on a “supervisory role,” working in concert with Figures, attorneys from the Civil Rights Division, and state prosecutors. Hays was convicted of murder, sentenced to death, and later executed.

    Sessions lists his participation in the case as one of his biggest career accomplishments, and conservative media have repeatedly cited the case to defend Sessions against longstanding allegations of racism. (In 1986, the Senate Judiciary Committee rejected Sessions’ nomination to the federal bench amid testimony that he directed racially derogatory language toward Figures, who was black, and allegations that Sessions used his position as a prosecutor to unfairly target minorities.)

    During the first day of Sessions’ confirmation hearings on January 10, Cruz cited the case and the statements of other attorneys who worked on the case who said that Sessions was cooperative and helpful during the prosecution. Cruz then issued a "challenge," saying, “I would encourage the news media: Cover this story. Tell the story on the six o’clock news about Jeff Sessions helping prosecute a Klansman who had murdered an innocent African-American man, and putting him on death row, and bankrupting -- helping bankrupt the Klan in Alabama. That’s a story that needs to be told.”

    In his remarks, Cruz failed to mention Figures’ testimony before the Senate Judiciary Committee during Sessions’ failed 1986 nomination. Figures testified that Sessions sought to prevent him from forming a prosecutable case, telling him at the time “that the case was a waste of time, that it wasn’t going anywhere, that I should spend more time on other things, and that, if the perpetrators were found, I would not be assigned to the case.” As Figures recounted, Sessions came on board only when it “became increasingly apparent that we were going to break the case.” During the 1986 hearing, Sessions denied Figures’ allegations. From The Atlantic:

    In 1986, Figures testified before the Senate that while it was “literally true” that Sessions had not “obstructed the investigation of the murder of Michael Donald,” Sessions had “tried to persuade me to discontinue pursuit of the case.” Figures said that Sessions “remarked, with regard to the investigation, that the case was a waste of time, that it wasn’t going anywhere, that I should spend more time on other things, and that, if the perpetrators were found, I would not be assigned to the case.” Figures told the Senate that after the case went to the grand jury, and it “became increasingly apparent that we were going to break the case, Mr. Sessions attitude changed” and that he supported the prosecution.

    Sessions’s statements to the Senate in 1986 about his supervisory role in the case are more modest than what he and his supporters say today, and while his testimony at the time generally did not directly contradict Figures’s account, Sessions insisted that he did not urge Figures to drop the case.

    Significantly, Cruz’s secondary claim about Sessions helping to bankrupt the Klan greatly overstates Sessions’ involvement. It was actually Morris Dees of the Southern Poverty Law Center who conceptualized and executed the novel civil lawsuit that led to that outcome, using the facts of the Hays murder case to establish that the Klan had organizational liability for Donald’s murder. A 1987 New York Times article on the verdict makes no mention of Sessions, instead focusing on the members of Donald’s family, attorneys, and activists who played the primary role in securing the outcome.

  • Both Of Roger Ailes’ Replacements Have Now Been Accused Of Participating In Fox News’ Culture Of Sexual Harassment

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Fox News’ culture of sexual harassment did not end when founder Roger Ailes was given the boot. Instead, the network seems to have replaced him with men who engaged in or helped cover up similar behavior.

    Last year, longtime Fox executives Jack Abernethy and Bill Shine became the network’s co-presidents, replacing Ailes, who left the network after dozens of women accused him of sexual harassment.

    Abernethy has now been accused of retaliating against an employee who refused a personal relationship with him, while Shine was previously identified as playing “an integral role in the cover up” of sexual harassment allegations against Ailes.

    After the allegations against Ailes came to light, the network’s parent company launched an investigation by a law firm hired to review the allegations and provide legal advice. But in spite of numerous reports pointing to a broader culture of sexual harassment at the network, the inquiry was reportedly never expanded beyond Ailes. Fox got its “revenue machine back on track” and tried to move on, as Vanity Fair put it.

    But in promoting Ailes’ proteges to replace him, the network exposed itself and its employees to more of the same behavior.

    Soon after Ailes’ removal, Fox paid former on-air personality Juliet Huddy “a sum in the high six figures” not to sue the network after her lawyers sent Fox a letter alleging that she had been sexually harassed by host Bill O’Reilly, The New York Times reported today. The details are grotesque, and this is not the first time O’Reilly has been accused of such behavior.

    But the allegations extend beyond the network’s biggest star. The same letter reportedly indicated that Abernethy “had retaliated against [Huddy] professionally after she made clear that she was not interested in a personal relationship.”

    Shine has yet to be publicly accused of the same behavior. But he reportedly played a key role in keeping similar accusations from exploding into the public eye.

    New York magazine writer Gabriel Sherman -- the leading source on the Ailes scandal -- said that Shine “played an integral role in the cover up of these sexual harassment claims.” He explained on CNN that Shine “pushed women into confidential mediation, signing nondisclosure agreements in exchange for their contracts to be paid.” Other reporters confirmed hearing from Fox sources that Shine had known of Ailes’ misconduct.

    Since the initial accusations came out against Ailes, news reports have indicated that he was only part of the problem. At least a dozen other women told the Times in July they had experienced sexual harassment or intimidation at Fox, with many of them citing supervisors other than Ailes.

    It’s long past time for Fox to commission a real, independent investigation into its culture of sexual harassment. The network’s women should not have to live in fear of retribution from executives and hosts seeking sexual relationships.

  • Breitbart Has A Literally Unbelievable Response To Its False German Church Story

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    As Breitbart.com prepares to export its brand of anti-establishment xenophobia to Germany, the website has come under fire for a false report suggesting that a “mob” of 1,000 Muslims tried to burn down a German church. Breitbart London’s editor-in-chief has now responded to critics with a 2,300-word rant that does not meet the laugh test.

    Breitbart, which is planning to expand to Germany ahead of national elections this fall, has frequently attacked Muslim communities in European nations and highlighted friction between those communities and white Europeans. The site aggregates instances of crimes allegedly committed by refugees in Germany and suggests German Chancellor Angela Merkel and her refugee policy are to blame -- a strategy that mirrors the political efforts of her far-right opposition, Alternative for Germany.

    Breitbart experienced a setback in this approach when a false story the website published on January 3 drew condemnation from local police and politicians as well as debunks from local, national, and international media outlets.

    Yesterday, Breitbart’s Raheem Kassam responded. According to him, the critics “have railed against Breitbart London’s reporting of an 1,000-strong crowd, many of whom were chanting ‘Allahu Akbar’, and firing fireworks at one of the oldest churches in Dortmund on New Year’s Eve.”

    But that's not what the outlet originally reported. According to the January 3 story, “a mob of more than 1,000 men chanted ‘Allahu Akhbar’, launched fireworks at police, and set fire to a historic church.”

    I can’t believe I need to write this, but there’s a difference between those three discrete facts all occurring -- 1,000 people being present, some of them chanting “Allahu Akbar,” and one of them at some point firing a firework that hit the church -- and 1,000 people who are all chanting “Allahu Akbar” collectively setting fire to said church.

    Breitbart reported the latter. That report was false.

    Kassam triumphantly claimed that media outlets that disputed Breitbart’s story “confirmed almost every substantive fact about the Breitbart London report on the issue: there were 1,000, mostly male, mostly non-native German people gathered in the Leeds Square; there were repeated chants of ‘Allahu Akbar’; the ‘Free Syrian Army’ flag was flown; and there was a fire at the St. Reinold’s Church caused by the fireworks.”

    Again, I can’t believe I actually need to write this, but the relationship that Breitbart claimed existed between those facts is also relevant in terms of whether its story is accurate.  

    The rest of Kassam’s piece is a painstaking, tiresome effort to prove that each of those individual facts is true, while ignoring that Breitbart’s report distorted and misrepresented their connection. It is also filled with whining:

    Whining about a reporter who wouldn’t help Breitbart with the story in the first place:

    One witness of the event — Peter Bandermann from the Breitbart-critical Ruhr Nachricthen (RN) website — refused to assist Breitbart London in the reporting of the event, despite reporting it at length himself.

    Whining about German journalists acting more like Russian propaganda outlets:

    The effect of journalists refusing, on ideological grounds, to ensure stories are reported across the international press is both a sign of a partisan media, but also protects criminals, police ineffectiveness, and failing state policies. This tactic, usually reserved for state-sponsored news outlets like Russia Today or TeleSUR, are becoming more commonplace in the West, especially in Germany.

    Whining about the German police:

    The police clearly failed in their attempts to stop this happening again, and are now lashing out against news organisations like Breitbart News for drawing attention to the matter.

    Whining that critical news outlets called out the Breitbart piece for pointing the finger at Muslims (we are the real racists, apparently):

    Despite this, outlets such as Mediaite, TeleSur, Sputnik, HuffPo, Media Matters, Deutsche Welle, the Washington Post and others decided to use words like “Muslim”, “migrant”, “Islam”, “Arab”, and “immigration” in their headlines or reporting on our story. Why? To stoke fears and division — and perhaps even to suggest that this behaviour would be somehow representative of all of the members of the aforementioned communities and backgrounds. That, to us, is the real “fake news” and “racism” and I am grateful that my journalists do not engage in that kind of scare-mongering.

    Whining about German politicians:

    Like the Rotherham rape scandal, the Hillsborough disaster, and even Cologne last year, police and politicians often collude in order to mask a true version of events that are inconvenient at best, or institutionally damning at worst.

    Kassam’s posture makes clear that in Germany, Breitbart intends to use the same us-against-them assault on the media and political establishment that it deployed in the United States. Given the results of the past year, German reporters should be extremely wary of what the website has in store for their country.