Alisyn Camerota

Tags ››› Alisyn Camerota
  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Here's Seven Times TV Journalists Dunked On Kellyanne Conway

    Blog ››› ››› JARED HOLT

    Kellyanne Conway, President-elect Donald Trump’s former campaign manager and newly announced counselor to the president, has been called out by TV journalists from multiple outlets for attempting to spin facts and distort reality on live television. Conway has repeatedly attempted to lie about Trump, only to be embarrassingly checked by TV journalists.

    NBC's Chuck Todd Called Out Conway Over Trump’s "Rigged" Election Claims: "All Of That Stuff's Been Debunked."

    [NBC, Meet the Press, 10/23/16]

    MSNBC’s Rachel Maddow Schooled Conway On The Unconstitutionality Of "Extreme Vetting."

    [MSNBC, The Rachel Maddow Show, 8/24/16]

    CNN’s Dana Bash Pushed Conway To Admit Trump Was Talking About Sexual Assault When He Bragged About Grabbing Women By Their Genitals.

    [CNN, Debate Night in America, 10/9/16]

    ABC's George Stephanopoulos Called Out Conway For Suddenly Being OK With Trump’s Unreleased Tax Returns After Trump Hired Her.

    [ABC, This Week, 8/21/16]

    CNN's Alisyn Camerota Forced Conway To Answer For Trump Chief Executive Stephen Bannon's “Insulting, Offensive” Breitbart Headlines.

    [CNN, New Day, 8/18/16]

    CNN's Wolf Blitzer Called Out Conway’s Complacent Response To Trump’s Attacks Against Journalists, Despite Her History Working With News Media.

    [CNN, The Situation Room, 10/25/16]

    NBCs Andrea Mitchell Shut Down Conway When She Falsely Claimed Hillary Clinton Didn't Talk To Voters.

    [MSNBC, The Place For Politics, 9/13/16]

  • CNN Anchor Denies That Trump EPA Pick Scott Pruitt Has “Denied Global Warming”

    CNN’s Alisyn Camerota Claims Pruitt “Sees Nuance,” But Pruitt Actually Denies Scientific Consensus Of Human-Caused Warming

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    On the December 8 edition of CNN’s New Day, anchor Alisyn Camerota falsely claimed that President-elect Donald Trump’s choice for EPA administrator, Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, “hasn’t denied global warming.”

    According to Camerota, when Pruitt and other Republicans say that the science of climate change is “far from settled,” they are referring only to “the predictions and the forecasts” of future climate impacts. But that’s simply not true. Like many other Republicans, Pruitt has refused to accept the consensus of the world’s leading scientific institutions that human activities such as burning fossil fuels are the main cause of global warming. In a May op-ed published in National Review and Tulsa World, Pruitt and Alabama Attorney General Luther Strange claimed, “Scientists continue to disagree about the degree and extent of global warming and its connection to the actions of mankind.”

    As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.” Camerota replied that Pruitt “sees nuance where you see black and white.”

    Camerota was also off base when she claimed that Pruitt is justified in disputing climate science because climate “predictions” and “forecasts” are unreliable.

    Camerota cited one specific example to back up this argument: “People thought the Antarctic ice would be gone by now. It increased in 2014. This is what people hang their hat on when they say that the forecasts are not settled. They fluctuate.” Although it’s true that the increase in Antarctic sea ice has surprised climate scientists, a team of NASA-led researchers was recently able to explain why it is happening, as InsideClimate News reported:

    While Arctic ice is melting at a record pace, a team of NASA-led researchers say they can explain why Antarctic sea ice has been edging in the opposite direction. That paradox has puzzled scientists for years and given climate-change deniers fodder to dispute global warming.

    The group found that the icy winds blowing off Antarctica, as well as a powerful ocean current that circles the frozen continent, are much larger factors in the formation and persistence of Antarctic sea ice than changes in temperature.

    And overall, climate models have been very accurate when it comes to the core task of projecting the rate of global warming. As The Guardian’s Dana Nuccitelli has noted, the 2014 United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report showed that “observed global surface temperature changes have been within the range of climate model simulations,” and a 2015 study that accounts for the discrepancy between air and sea surface temperatures “shows that the models were even more accurate than previously thought.” The nonprofit science education organization Skeptical Science has also explained the accuracy of climate models in predicting global temperature changes.

    Watch Camerota deny Pruitt’s climate science denial:

  • Stop Calling Bret Baier A “Real Journalist”

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    Fox News anchor Bret Baier made a massive face plant on his now-debunked report of a forthcoming indictment as part of supposed FBI investigations related to Democratic presidential nominee Hillary Clinton. Yet fellow journalists are giving Baier a pass because he is a “solid reporter” and a “real journalist.” To the contrary, Baier is part of the cadre of so-called “hard news” Fox reporters who frequently peddle conservative misinformation under the guise of “straight news,” and his latest “indictment” error is not simply a one-time slip up. 

    Baier seemingly stunned the political world on November 2 when he cited anonymous sources to claim that FBI agents investigating the Clinton Foundation and Clinton’s use of a private email server as secretary of state found an “avalanche of new information coming in every day” that would lead to “likely an indictment.” The claim quickly made its way to Republican presidential nominee Donald Trump, who said the FBI investigation “is likely to yield an indictment.”

    Less than 24 hours after the initial claim, however, Baier partially walked back his “inartful” and flawed report, saying it was wrong for him to “phrase it like I did.” Later that day, ABC News and NBC News poured cold water on Baier’s report, and NBC’s Pete Williams reported that “there really isn’t” an investigation into the Clinton Foundation and that “this idea that there are indictments near … is just not true.”

    Yet despite Baier’s botched reporting, some journalists claimed Baier’s inaccurate reporting was a one-off error. CNN anchor Alisyn Camerota held Baier up as “a real journalist,” saying, “He’s not Sean Hannity. … Bret is a real journalist,” suggesting that his latest miscue was out of character for him. Fellow CNN anchor Chris Cuomo also suggested that it was Baier’s sources who were at fault, not he, because Baier is a “solid reporter” who shouldn’t be “assail[ed]” for being misled.

    Baier’s bungled report is indeed an example of terrible journalism, but he hardly has an otherwise-clean slate of “solid” and honest reporting.

    Throughout his tenure at Fox, Baier has pushed false and misleading claims about numerous issues. He has distorted conversations about reproductive rights by pushing an overwhelming amount of abortion-related misinformation on his show, including referring to common abortion procedures as “dismemberment abortion.” He has also used his show as a vehicle for pushing debunked conspiracy theories and flatout falsehoods regarding the September 11, 2012, terror attacks in Benghazi -- in fact, Baier’s Special Report aired the most Benghazi-related segments of all of Fox’s evening programs in the 20 months following the attacks.

    Baier has attacked first lady Michelle Obama’s healthy lunches initiative, pushed falsehoods about Supreme Court nominee Merrick Garland, and fearmongered over nondiscrimination ordinances. He has falsely suggested that climate change data is “cooked,” peddled false conspiracy theories about Clinton’s tenure as secretary of state, and even pushed House Speaker Paul Ryan (R-WI) to threaten a government shutdown. Baier also defended his former boss Roger Ailes after sexual harassment allegations surfaced and attempted to downplay Trump’s widely condemned invitation for the Russian government to hack Clinton by claiming Trump was simply “joking.”

    In addition to all of this, Baier has not even fully retracted his false reporting on Clinton and the FBI, doubling down on November 3 despite the debunking from other outlets.

    So no, Bret Baier is not a “real journalist.” He is a right-leaning Fox News reporter who exploits the facade of his “straight news” evening show to peddle conservative misinformation, and his latest “indictment” misfire is part of an ongoing trend.

    UPDATE: On November 4, Baier apologized on-air for his misleading report and effectively walked back all three of his original and now debunked claims. Journalists praised Baier for correcting his false reportingignoring the broader context of flawed body of work. 

  • Media Discover Due Caution When It Comes To Reporting About Trump

    But Where Was That Prudence On Clinton Email Reporting? 

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    The media’s four-alarm fire drill over FBI Director James Comey’s announcement that the bureau would further investigate more emails related to its Hillary Clinton server investigation stands in stark contrast to the cautious, measured approach the press took when reporting on several stories about Republican presidential nominee Donald Trump’s alleged ties to Russian entities. The divergent approaches to the so-called “October surprises” underscore the media’s double standard when reporting on Clinton and Trump.

    After Comey released a letter on October 28 to congressional leaders stating that “the FBI has learned of the existence of emails that appear to be pertinent to the [Clinton email] investigation” and that the bureau was going to “review these emails” (which may or may not be “significant”), the chorus of pundits hyping the DEFCON 1 “bombshell” was unrestrained, despite the dearth of information about the FBI’s decision or next moves.

    With scarcely any details about the new developments, cable news talking heads -- relying solely on Comey’s vague letter and Rep. Jason Chaffetz’s (R-UT) misleading spin that the investigation was “reopened” -- hyped the news as “damaging” and called it “a dramatic new twist” and “an exclamation point on the end of a horrible week for Clinton and the Democrats.” Bloomberg’s Mark Halperin crowed that the “presidential race has been rocked by another head-scratching, rally-bending, M. Knight Shyamalan-worthy plot twist.”

    CNN’s Brooke Baldwin even conceded that “there is so much we do not know,” yet nevertheless declared that “it’s a significant story … [with] 11 days to go.” Indeed, the media’s immediate email coverage relied solely on speculation, but it sounded as if the damage and implications were definitive: So much was made of so little. 

    Contrast the Clinton email reaction with that to the litany of stories that were published on October 31 about Trump: that Trump allegedly has a secret server that communicates with a shady Russian bank; that the Russian government has allegedly “for years tried to co-opt and assist Trump”; that the FBI is reportedly “conducting a preliminary inquiry” into the “foreign business connections” of Trump’s former campaign manager Paul Manafort; and that Comey was reluctant “to name Russia as meddling in the U.S. election” because “it was too close to Election Day.” The double standard becomes pretty clear.

    CNN’s Erin Burnett, referring to the CNBC and Huffington Post stories about Comey’s objection to naming Russia as an “election meddler,” said that “CNN has not been able to corroborate” the reporting. Likewise, CNN’s Alisyn Camerota asserted that “reports about [the Trump] campaign’s links to Russia” were “uncorroborated.” On MSNBC, Bloomberg’s Megan Murphy called the series of Trump stories “Russian conspiracy theories,” and MSNBC host Craig Melvin calmly asked about the “new information” regarding “possible Russian business ties in the Trump campaign” (emphasis added).

    The media’s treatment of the Trump stories with a cautious eye is not unwelcomed -- in fact, it embodies the best possible way to report on new developments with limited information and uncorroborated claims. As it turns out, the veracity of some of the allegations about Trump’s Russian ties seemingly came into question hours after the initial reports, with The New York Times reporting that no FBI “investigations so far have found any conclusive or direct link between Mr. Trump and the Russian government.” The media’s measured approach to the initial spate of stories was thus a proper safeguard for reporting on stories that may or may not be true.

    But the overhyped media freakout, the rush to judgment, the presumption of guilt, and the reliance on GOP spin after the FBI letter was publicized couldn’t have been further from the media’s approach to the Trump stories, and the disparity falls in line with what James Carville calls the “Clinton Rule”: “There shall be one standard for covering everyone else in public life, and another standard for the Clintons.”

    Media figures qualified the Trump-Russia stories by noting that they were unproven allegations with little supporting information, yet they didn’t give that same benefit to the FBI email story (for which, to be sure, there is even less information). The cautious reporting isn’t the problem; the double standard is.