All In With Chris Hayes

Tags ››› All In With Chris Hayes
  • NBC News Falls For Roger Stone's Bullshit

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    After Roger Stone was banned from appearing on Fox News, MSNBC, and CNN for nearly a year because of his wildly unreliable claims and offensive behavior, NBC News appeared to reverse its decision, hosting the former adviser to President Donald Trump’s campaign for two appearances, one on MSNBC and one on NBC, despite his pattern of spouting bigotry and lies and pushing conspiracy theories.

    On February 16, NBC’s morning show, Today, hosted Stone to discuss renewed allegations that Trump aides, including Stone himself, had regular contact with Russian officials during the campaign. Stone is a racist, misogynist conspiracy theorist who is reportedly being investigated by the FBI for possible illegal dealings with Russia.

    Stone's disreputable past and history of making false claims (such as his conspiracy theories that the Clintons are “plausibly responsible” for the deaths of about 40 people, the Bush family “tried to kill” Ronald Reagan, and Lyndon Johnson was involved in the assassination of John F. Kennedy) were not mentioned in the Today interview. Nor were his January suggestions that former CIA Director John Brennan is a "Saudi mole" and that he has proved that Sen. Ted Cruz's (R-TX) father "was working side by side with Lee Harvey Oswald" as a CIA operative.

    Instead, Stone “categorically, positively, … absolutely” denied the allegations of his collusion with Russian officials on behalf of Trump to co-hosts Matt Lauer and Hallie Jackson. Later in the day during a rambling press conference, Trump referenced Stone's denials to attack "the failing New York Times."

    Since the allegations were first reported by The New York Times on January 19, Stone has gone on the Russian-owned RT to defend Russian officials from allegations that they were behind the hacking of the Democratic National Committee (DNC) ("The entire notion that the Russians hacked this election and did so in order to affect the result is a falsehood, is a canard"), and appeared on the show of fellow conspiracy theorist and Trump supporter Alex Jones to attack the role of Reince Priebus as White House chief of staff as "an enormous mistake."

    Stone is also currently promoting a new book about the Trump campaign. His previous books, columns, and research have been widely dismissed as “discredited,” “Pants on Fire” false, and/or plagiarized.

    Stone had previously claimed that he was in communication with WikiLeaks’ Julian Assange and had tweeted that it would be Hillary Clinton’s then-campaign chairman John Podesta’s “time in the barrel” shortly before the release of his hacked emails, a pattern of leaks that was repeatedly associated with Russian intelligence efforts.

    The night before Stone appeared on Today, MSNBC's All In with Chris Hayes also hosted him. Hayes noted that Stone had been banned from the network “because of numerous incredibly offensive, bigoted, and objectionable tweets,” but that he was interviewing Stone because he was “once again in the middle of the news” -- a reference to the fact that Trump’s inner circle has been implicated in the investigation into Russian attempts to influence the 2016 presidential election.

    Shortly after the MSNBC interview aired, Stone took to Twitter to call CNN's Ana Navarro a "stupid bitch" for her comments on former national security advisor Lt. Gen. Michael Flynn's recent resignation, which occurred after it was revealed that Flynn possibly lied about contacts he had with Russian officials in the transition to the Trump presidency.

    Stone previously attacked numerous NBC personalities with racist and vile taunts. He tweeted that MSNBC host Al Sharpton is a "professional negro" who ate fried chicken, NBC's Tom Brokaw is "senile," and MSNBC host Rachel Maddow is "Rachel the muff-diver." Stone also wrote that former Fox News anchor Megyn Kelly -- now with NBC -- has a "nice set of cans.” He twice offered a cash reward to anyone who "punches out" MSNBC host Chris Matthews. Stone later deleted most of those tweets.

  • STUDY: Networks Fail To Report Consequences Of Trump’s Unprecedented Expansion Of The Global Gag Rule

    Trump’s Executive Order Reinstated The Gag Rule And Quietly Expanded Its Scope -- CNN And Fox News Didn’t Report The Consequences

    ››› ››› SHARON KANN

    On January 23, President Donald Trump issued an executive order reinstating and secretly expanding the scope of the global gag rule, an anti-choice restriction banning the U.S. from providing foreign aid to nongovernmental organizations that privately fund or promote abortion care. A Media Matters study found that in a week of evening coverage on the three major cable news networks, only MSNBC reported on the disastrous consequences of Trump’s reinstatement and unprecedented expansion of the global gag rule.

  • STUDY: Evening Cable News Devoted Nearly 250 Segments To Wikileaks Emails In The 5 Weeks Before The Election

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & ROB SAVILLO

    In the five weeks before the November 8 presidential election, evening cable and broadcast news, major newspapers, and the Sunday morning broadcast network political talk shows combined to flood the media landscape with coverage of hacked emails released by Wikileaks, according to an analysis by Media Matters.

    After its July release of emails that were stolen from the Democratic National Committee, Wikileaks released a daily stream of hacked emails from Hillary Clinton campaign chairman John Podesta starting in early October.

    Between October 4 and November 8, weekday evening cable news aired a combined 247 segments either about the emails or featuring significant discussion of them; evening broadcast news and the Sunday morning broadcast network political talk shows aired a combined 25 segments; and five of the country’s most-circulated daily newspapers -- Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post -- published a combined 96 articles about the emails released by Wikileaks in their print editions.

    Following Donald Trump’s presidential victory, the U.S. intelligence community released a report with its assessment that “Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US presidential election.” The assessment, which represents the view of the 16 federal intelligence agencies, concluded “with high confidence” that as part of this effort, “Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data obtained in cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to WikiLeaks.”

    In response to mounting evidence that Russia sought to swing the election in Trump’s favor, in part through allegedly releasing hacked emails through channels like Wikileaks, Trump and his allies have in recent months downplayed the impact of the hacks. Trump, who has repeatedly sought to de-emphasize Russia’s alleged role in the election-related hacking to begin with, has also argued that the hacks had “absolutely no effect on the outcome” of the election. As ThinkProgress noted, “This was not the view of candidate Trump, who talked about Wikileaks and the content of the emails it released at least 164 times in last month of the campaign.”

    And Trump wasn’t alone.

    Media Matters’ review shows that news media treated the emails released by Wikileaks a major news story in the lead-up to the election. (It’s important to note that this is only a quantitative study; Media Matters did not attempt to assess the quality of articles and news segments about the hacked emails. A segment or article criticizing coverage of the emails or highlighting suspicions about Russia’s potential involvement was counted the same as a segment or article breathlessly promoting the contents of the hacked emails.)

    Data-driven news site Fivethirtyeight.com determined that the hacked emails released by Wikileaks were “almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with [Wikileaks Editor-in-Chief] Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” We reviewed transcripts and articles beginning on October 4, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, Election Day.

    Evening cable news -- defined as shows airing weekdays from 5 p.m. through 11 p.m. Eastern Standard Time on CNN, Fox News Channel, and MSNBC -- devoted massive coverage to the Wikileaks story, with Fox leading the way. In total, Fox News aired 173 segments over the course of the period studied. Fox also aired teasers 64 times to keep audiences hooked throughout broadcasts. The hacked emails were also mentioned in passing by a guest, correspondent, or host 137 times during additional segments about other topics.

    Fox’s coverage was a near-daily obsession for its evening news hosts. Four of the six programs in the study ran at least one segment every weekday or nearly every weekday between October 7 and November 7. Special Report with Bret Baier ran segments every weekday between October 7 and November 4; On the Record with Brit Hume ran segments every weekday between October 7 and November 7; The Kelly File ran segments on all but four weekdays between October 7 and November 7 (and on those four days, Wikileaks was still mentioned in passing at least once); and Hannity ran segments nearly every weekday between October 7 and November 7 (excluding October 10 and 20, the latter of which featured at least one mention of the story).

    CNN aired the second most Wikileaks coverage, with 57 segments teased to audiences 21 times and an additional 75 mentions during segments about other topics. MSNBC aired only 17 segments teased six times and tallied 23 mentions during additional segments. (MSNBC’s 6 p.m. hour, which at the time aired With All Due Respect, was not available in Nexis and was therefore excluded from this analysis).

    On broadcast network news, the numbers are smaller, but over the course of the period studied, the networks each aired a significant number of segments on their evening news programs and Sunday morning political talk shows. ABC programs World News Tonight and This Week with George Stephanopoulos devoted the most coverage to the Wikileaks emails, with 10 segments and five mentions during additional segments combined. CBS’ Evening News and Face the Nation with John Dickerson followed, with nine segments and three mentions during additional segments combined. NBC’s Nightly News and Meet the Press with Chuck Todd aired just six segments and 12 mentions during additional segments combined.

    The five major newspapers we studied each published numerous articles in their print editions (we did not include online coverage) about the Wikileaks emails in the month before the election, but three stood out from the rest. The New York Times and Wall Street Journal each published 27 articles about the emails and mentioned them in 26 and 10 other articles, respectively. The Washington Post was the third paper in this group with 26 articles about the Wikileaks emails published and mentions in 14 additional articles.

    USA Today published 11 articles about the Wikileaks emails and mentioned them in three other articles while Los Angeles Times ran just five stories and mentioned the Wikileaks emails in only seven other articles.

    As was the case with Trump, conservative media figures who hyped and encouraged reporting on hacked emails quickly adjusted their views on the significance of the hacked emails during the presidential transition period. After touting the release of the stolen emails, credulously reporting on numerous illegally obtained emails published by Wikileaks, encouraging Trump to “just read” the stolen emails at campaign rallies, advising Trump to “study[] Wikileaks,” and repeatedly providing a platform for Assange to promote the publication of the stolen emails, right-wing media figures downplayed the influence the disclosure of the emails had on the 2016 campaign. Taking the lead from Trump's transition team, some right-wing media figures then argued that “no one can articulate or specify in any way that” the publication of the private emails “affected the outcome of our election.”

    Although right-wing media figures have claimed that there is “no indication that” the publication of the private emails “affected the election,” the breathless reporting on the contents of the Wikileaks disclosures by media outlets played into the hands of the Russian government’s “influence efforts to … amplif[y] stories on scandals about Secretary Clinton and the role of Wikileaks in the election campaign,” according to the intelligence community’s report. Days after the first trove of private emails was published by Wikileaks, a group of former top national security officials and outside experts warned “the press … to be cautious in the use of allegedly ‘leaked’ information,” which “follows a well-known Russian playbook.”

    The Washington Post’s Anne Applebaum summarized the strategy in an interview with Slate months before the first disclosure of Podesta’s personal emails:

    I didn’t think about the United States because I thought the United States is too big, American politics isn’t moved by these smaller amounts of money the way that Czech politics are or Polish politics are. But I hadn’t thought through the idea that of course through hacking, which is something they’re famously very good at, that they could try and disrupt a campaign. And of course the pattern of this is something we’ve seen before: There’s a big leak, it’s right on an important political moment, it affects the way people think about the campaign, and of course instead of focusing on who did the leak and who’s interest it’s in, everyone focuses on the details, what’s in the emails, what did so-and-so write to so-and-so on Dec. 27, and that’s all that gets reported.

    The press could have seen this coming. On the August 24, 2016, edition of The Kelly File, then-Fox News host Megyn Kelly interviewed Wikileaks editor-in-chief Julian Assange, who used the platform to hype the “material” Wikileaks planned to publish, and announced it would be released in “several batches.” Kelly asked Assange if he thought the information in his “possession could be a game changer in the US election.” Assange said the effectiveness of the release “depends on how it catches fire in the public and in the media.”

    Methodology

    Media Matters reviewed the Nexis database for news transcripts and articles that mentioned Julian Assange or Wikileaks approximately within the same paragraph as variations on any of the following terms: Hillary Clinton, Democratic National Committee, DNC, or John Podesta. We included cable news networks’ weekday evening programming (5:00 p.m. through 11:00 p.m.) on CNN, Fox News Channel, and MSNBC; the evening news shows (ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News) and Sunday morning political talk shows (ABC’s This Week with George Stephanopoulos, CBS’ Face the Nation with John Dickerson, and NBC’s Meet the Press with Chuck Todd) on ABC, CBS, and NBC; and five of the most-circulated daily print newspapers: Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post. (MSNBC’s 6:00 p.m. hour, which hosted With All Due Respect was not available in Nexis and was therefore excluded from the analysis).

    Data-driven news analysis website Fivethrityeight.com determined the hacked emails released by Wikileaks “was almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” Therefore, we reviewed articles beginning on October 4, 2016, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, 2016, Election Day.

    For television, we coded as “segments” news segments where the hacked emails released by Wikileaks were the stated topic of discussion, and we also coded as “segments” when signification discussion about the hacked emails from Wikileaks occurred during segments with a different initially stated topic or during multi-topic segments. We defined significant discussion as at least two or more speakers discussing the hacked emails to one another during the course of the segment. We determined the start of a segment to be when the show’s host introduced either the topic or guests and determined the end of a segment to be when the show’s host concluded discussion or bid farewell to the show’s guests.

    We coded as “mentions” comments made by a speaker about the hacked emails without any other speaker in the segment engaging. We coded as “teasers” introductions by the host of upcoming segments on the hacked emails where the segment in question did not immediately follow.

    For print, we coded as “articles” news stories and opinion pieces where the hacked emails were mentioned in the headline or the lead of the story or article. If the hacked emails were used as a piece of evidence within a larger story or used to provide context, those were coded as “mentions within an article.”

  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • Evening News Virtually Ignores Paul Ryan’s Medicare Privatization Plan

    MSNBC Only Outlet To Vet Ryan's Scheme To Gut The Social Safety Net

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Weekday evening programming on the largest cable and broadcast news outlets almost completely ignored a long-standing Medicare privatization scheme favored by Speaker of the House Paul Ryan (R-WI) in the days since he first resurrected the idea of radically reshaping the American health care system toward for-profit interests.

    During a November 10 interview with Fox News host Bret Baier, Ryan misleadingly claimed that due to mounting “fiscal pressures” created by the Affordable Care Act, the Republican-led Congress would be forced to engage with what Baier called “entitlement reform” sometime next year. Ryan falsely claimed that “because of Obamacare, Medicare is going broke” and that the popular health insurance system for American seniors will have to be changed as part of any legislation to “repeal and replace” President Obama’s health care reform legacy. From Special Report with Bret Baier:

    According to a Media Matters analysis of broadcast and cable evening news coverage from November 10 to November 27, Ryan’s plan to privatize the nationwide, single-payer health care coverage currently enjoyed by millions of seniors has gone unmentioned on ABC, CBS, NBC, CNN, and Fox News. Ryan’s so-called “premium support” plan was briefly mentioned on the November 22 edition of PBS NewsHour when co-host Judy Woodruff pressed President-elect Donald Trump's former campaign manager, Kellyanne Conway, as to whether Trump would accept Ryan’s privatization proposal. By comparison, during the same time period, MSNBC ran six prime-time segments exposing Ryan’s privatization agenda:

    According to a July 19 issue brief from the Kaiser Family Foundation, conservative lawmakers are likely to pursue “a proposal to gradually transform Medicare into a system of premium supports, building on proposals” adopted by Ryan when he served as chairman of the House Budget Committee. These so-called “premium supports” would provide each Medicare beneficiary with a “voucher” that can be used for the purchase of private health insurance; they represent “a significant change from the current system” that pays health care providers directly for services rendered.

    In essence, Ryan’s plan would privatize Medicare and redirect hundreds of billions of tax dollars that currently go to doctors, hospitals, and other medical service providers through the costly private health insurance market.

    This startling scheme bears similarities to a failed 2005 attempt by the Bush administration to partially privatize Social Security. Democratic members of Congress are already aligning themselves against Ryan’s throwback plan to gut Medicare, and it’s not actually clear if Trump is supportive of the initiative, which he refused to fully endorse on the campaign trail.

    As the Center on Budget and Policy Priorities (CBPP) pointed out last July, claims that Medicare is “nearing ‘bankruptcy’ are highly misleading,” and Ryan’s specific charge that Medicare is “broke” because of the ACA is completely wrong. President Obama’s health care reform law greatly improved Medicare’s long-term finances and extended the hospital insurance trust fund’s solvency by 11 years.

    The looming fight over the future of Medicare, which serves over 55 million beneficiaries and accounted for 15 percent of the entire federal budget in 2015, has been well-documented, but it has garnered almost no attention on major television news programs.

    Millions of Americans who rely on broadcast and cable evening news are completely unaware of the stakes in this health care policy fight. They are also unaware that Ryan’s privatization scheme would leave millions of retirees at the whims of the same private insurance market that right-wing media are currently attacking because of increased rates.

    Methodology

    Media Matters conducted a Nexis search of transcripts of weekday network broadcast evening news programs on ABC, CBS, NBC, and PBS and weekday prime-time news programming (defined as 8 p.m. through 11 p.m.) on CNN, Fox News, and MSNBC from November 10, 2016, through November 27, 2016. We identified and reviewed all segments that included any mention of “Medicare.”

  • Trump’s Tax Returns Eclipse Coverage Of The Economy

    Media Emphasis On Tax Returns Overshadows Outrageous Tax Policies

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    According to Media Matters’ ongoing quarterly analyses of prime-time weekday cable news coverage of the economy, cable outlets more frequently discussed Republican nominee Donald Trump’s refusal to release his tax returns than any economic topic from July through September. Amid the flurry of coverage focused on Trump’s tax secrecy, the major cable networks missed an opportunity to also thoroughly discuss how Trump’s unworkable tax policy proposals would adversely affect the American public.

    With just one day left before Election Day, Trump has yet to release his tax returns during his run for president of the United States. According to The Huffington Post, “the writing has been on the wall for months now” that Trump would not release his tax returns before November 8. Trump’s refusal to disclose his tax returns makes him the first major party nominee to do so since 1976. Media have floated many theories for why Trump has refused to release his tax information: He may be hiding the fact that he has not paid federal income taxes; he could be covering up the news that he makes less money than he claims; or he might be trying to disguise the fact that he improperly used funds from his nonprofit foundation for personal expenses.

    In the third quarter of the year, evening cable news shows featured 63 segments dedicated to Trump’s tax returns -- more than the number of segments on actual tax policy (49) or any other economic subject. Media Matters tracked the number of segments each of the three major cable news networks -- CNN, Fox News, and MSNBC -- committed to Trump’s tax returns. Then we compared those figures to the other economic topics tracked as part of our quarterly report on coverage of the economy -- economic inequality, economic growth, tax policy, the federal deficit and national debt, health care, and the minimum wage:

    Fox News: Least Coverage, Most Spin

    Fox News spent much of the third quarter ignoring Trump’s tax returns while promoting his embrace of failed trickle-down economic policies. Fox aired the fewest segments discussing Trump’s tax returns (11) -- fewer segments than the network spent on economic inequality (38), economic growth (33), taxes (29), the debt and deficit (15) -- and the same number as network devoted to health care (11). The only economic topic Fox News had fewer segments on was the minimum wage (5).

    Fox’s economic coverage largely pushed economic claims aligned with Trump’s policies. Of the 76 segments Fox aired discussing the economy, almost one-third (24) specifically discussed the supposed benefits of cutting taxes -- a major part of Trump’s tax plan. Fox’s Hannity frequently used persistent economic inequality as a foil against Trump’s political opponents to claim progressive economic policies under President Obama had failed.

    Despite airing the fewest segments about Trump’s tax returns, the majority of Fox’s segments actually attempted to defend Trump’s decision not to release his tax returns -- and Fox was the only network that attempted to defend Trump. Out of 11 segments, Media Matters identified seven that were either attempts by the host to defend Trump’s actions or were appearances by Trump where he defended not releasing his tax returns. Five of these seven segments were on Fox News’ The O’Reilly Factor.

    MSNBC Covered Trump’s Tax Returns More Than All Economic Issues Combined

    Coverage of Trump’s tax returns on MSNBC eclipsed all other economic coverage. Much of MSNBC’s relentless drumbeat for transparency came from The Last Word with Lawrence O’Donnell, which accounted for over half of all coverage at the network, with 17 segments, followed by All In with Chris Hayes (10), and The Rachel Maddow Show (3). In total, the network discussed Trump’s tax returns in 30 segments, more than all economic segments combined (25).

    While MSNBC dedicated more coverage in the third quarter to Trump’s failure to release his tax returns than any other network, it also provided the least amount of coverage on the economy (25 segments) compared to CNN (35) and Fox News (76). MSNBC did discuss tax policy in relation to Trump's tax returns once and was the only network to do so. As was the case with CNN and Fox, MSNBC could have used more of its segments on Trump’s tax returns to provide more context on how Trump’s actual tax policy plans would increase the deficit and neglect the middle class while giving the largest tax reductions to high-income individuals. Unfortunately, MSNBC covered tax policy only 12 times:

    CNN’s Anderson Cooper 360 Pressed Trump Campaign To Disclose Tax Returns

    CNN featured twice as many segments discussing Trump’s tax returns (22) as Fox News (11). CNN also discussed the economy (35) more than MSNBC (25). Yet, while CNN did have more economic coverage than MSNBC, the network did not produce as many segments discussing tax policy (8) as MSNBC (12). And while none of MSNBC’s coverage on tax policy pushed debunked trickle-down economics, CNN did have three segments promoting the supposed benefits of tax cuts.

    CNN covered Trump’s taxes more than any single economic topic: economic inequality (16), economic growth (17), tax policy (8), the debt and deficit (4), the minimum wage (5), and health care (5). Slightly over half of the segments on Trump’s tax returns were from Anderson Cooper 360 (12). In one exchange with Trump senior adviser Sarah Huckabee Sanders, Sanders claimed Trump could not release his tax returns because he is being audited, and host Anderson Cooper answered that “what you are saying doesn't make sense.” From the September 9 edition of Anderson Cooper 360:

    Trump’s Tax Returns Outshine Trump’s Economic Agenda

    Scrutiny of Trump's missing tax returns was necessary given the possible reasons for his unprecedented breach of political norms. Trump has tried to falsely claim that he cannot release his tax returns while under audit by the IRS, but even President Richard Nixon released his tax returns during his re-election campaign in 1972, when he was under audit by the IRS.

    Trump’s tax returns are just one aspect of the concerns media and experts have had with his extreme and unconventional campaign. Trump’s economic plan has been blasted as “pie in the sky” and “magical thinking” by experts on both sides of the aisle. The conservative-leaning Tax Foundation found Trump’s proposed tax cuts will explode the deficit by $2.6 to $3.9 trillion. Media Matters identified 19 economic myths Trump has spread during this election cycle. Trump’s actions even moved 370 economists, including eight Nobel laureates, to sign a letter denouncing his repeated lies about the economy.

    Methodology

    Media Matters conducted a Nexis search of transcripts of network broadcast news and cable prime-time (defined as 8 p.m. through 11 p.m.) weekday programs on CNN, Fox News, and MSNBC from July 1, 2016, through September 30, 2016. We identified and reviewed all segments that included any of the following keywords: econom! or jobs or growth or debt or deficit or minimum wage or inequality or taxes or poverty or low income or low-income or obamacare or aca or affordable care act or health care.

  • STUDY: MSNBC Provides Exemplary Coverage Of Voter Suppression While Fox Pushes Voter Fraud Myths

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN

    A Media Matters analysis of cable news prime-time coverage of voter fraud and voter suppression efforts between October 27 and November 2 found that Fox News completely ignored or dismissed voter suppression in this time period while fearmongering about rare and isolated threats of voter fraud. MSNBC dedicated 10 segments to voter suppression and debunking claims of widespread voter fraud, while CNN discussed voter suppression twice and voter fraud once.

    Over the past week, Fox News discussed voter suppression once once, during a November 1 O’Reilly Factor segment (via Nexis) where host Bill O’Reilly and The Five host Kimberly Guilfoyle dismissed concerns of voter intimidation. The two criticized a lawsuit alleging that Republican presidential nominee Donald Trump’s campaign was intimidating voters by calling on supporters to challenge the qualifications of voters at the polls. During the segment, O’Reilly questioned, “How can you intimidate someone after they have already voted?” later calling the lawsuit “a total publicity stunt.” Guilfoyle asked what the “point of the lawsuit” was and asserted that it was “going to fail.”

    In contrast, Fox News devoted two segments to fearmongering about voter fraud, one on The Kelly File and another on The O’Reilly Factor. On the October 27 edition of The Kelly File (via Nexis), Fox’s Trace Gallagher reported on “voting machines flipping votes” in Texas and “a few other states,” alleging that votes for Republicans had been suspiciously flipped to votes for Democrats. NPR also reported on this story but added the context that the likely problem with voting machines is that they are old, that voters “see it happen right in front of them on the voting machine screen” in the “handful” of reports, and that voters can easily fix the error:

    Voters can usually change the selection to the right one before their ballot is cast. If not, they can let a poll worker know there's a problem so they can move to a machine that works. In many places, such machines also have paper ballot backups, if there's ever a question about the vote.

    Trump appeared on the October 27 edition of The O’Reilly Factor (via Nexis), where he alleged that “there are 1.8 million people who are dead who are registered to vote, and some of those people vote.” O’Reilly did ask Trump to provide data or facts on vote flipping in Texas, which Trump could not do: “No, they just call in,” he said, presumably referring to people who have reported that their votes were flipped.

    On MSNBC, however, hosts Rachel Maddow and Chris Hayes primarily focused on the threats of voter suppression in the 2016 election, with Maddow’s show covering the topic in every episode over the course of a week and Hayes covering it during four of five episodes of his show All In. Last Word host Lawrence O’Donnell covered it once, combining to make a total of 10 discussions on the topic on MSNBC. When the shows covered voter fraud, the hosts always debunked the myth that it is widespread. For example, on the November 1 edition of Maddow’s show, Maddow discussed the controversial Voter Integrity Project in North Carolina, which “famously claimed they had identified 30,000 dead people who were registered to vote” in the state and whose website once ran a piece headlined “Raping the Retard Vote.” Maddow debunked the group's claims, stating:

    RACHEL MADDOW (HOST): That story did get awkward when these supposedly dead people in North Carolina started turning up, raising their hands, talking to the press, making a pretty convincing case that they were, in fact, not dead. They were alive. We hosted an elections official in North Carolina at the time who confessed to us how many man-hours, how much work, how many resources the state was having to put in to chasing down these supposedly 30,000 dead people on the rolls after they got so much press.

    Ultimately, they were not able to find a single instance of voter fraud despite all those headlines. They hadn`t been able to find any real dead people really voting.

    MSNBC’s hosts also noted that many of these voter suppression efforts have a disproportionate impact on minorities. During the October 31 edition of his show (via Nexis), Hayes explained that a North Carolina voter ID law was struck down for “deliberately target[ting] African-Americans with almost surgical precision in an effort to depress and suppress black turnout at the polls.” Hayes noted that the Republican-controlled state and local government there targeted “the means of voting that they know will be disproportionately used by black voters.”

    Although CNN only discussed voter suppression twice, Don Lemon devoted a substantial portion of the November 2 edition of his show (via Nexis), CNN Tonight, to voter suppression in North Carolina and a lawsuit there brought by the NAACP. The lawsuit claimed that the “restrictive voting laws” in the state “are really designed to keep African-Americans from casting their ballots.” Guest Irving Joyner, a professor at North Carolina Central University School of Law, highlighted the case of 100-year-old Grace Bell Hardison, an African-American woman who was nearly wrongfully purged from the voter registration rolls because a postcard the Voter Integrity Project sent her was returned unanswered.

    CNN also had one significant discussion on voter fraud during the October 27 edition of CNN Tonight, where Lemon asked CNN contributor and Trump supporter Kayleigh McEnany what was “behind this rigging theme from the Trump campaign.” Lemon pushed back on McEnany’s claims that Obama said “people who are in power tend to tilt things their way,” noting that is “very different than saying the entire system is rigged.”

    Methodology

    Media Matters searched CNN, MSNBC, and Fox News prime-time (8 p.m. through 11 p.m.) transcripts on Nexis between October 27 and November 2 for the following terms or variations of terms within 50 words of the terms and variations of “vote,” “ballot,” “poll,” and “election”: “suppress,” “intimidate,” “fraud,” “impersonate,” “dead,” “fake,” “watch,” “monitor,” “imposter,” “improper,” “integrity,” “security,” or “switch.” Media Matters counted segments where voter suppression or fraud was the stated topic of conversation or monologue or there was an exchange of two or more people discussing the point in an exchange. These segments do not include mentions of voter suppression relating to voter enthusiasm.