America's News HQ

Tags ››› America's News HQ
  • Fox Covers For White House After News Outlets Banned From Press Gaggle

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The White House banned several media outlets from attending a press gaggle today, including CNN and The New York Times, which have broken stories on connections between Trump and Russia. While some mainstream outlets were included in the gathering, the White House supposedly hand-picked others, including several right-wing or pro-Trump outlets such as Breitbart and One America News Network. Several prominent journalists noted that they’ve never before seen this sort of press exclusion. Even Fox News’ Bret Baier criticized the decision, noting that news outlets stood with Fox when it was excluded from certain Obama administration interviews and that “a WH gaggle should be open to all credentialed orgs.” But on air, Fox News told a different story, with White House correspondent John Roberts downplaying the severity of the situation:

    MELISSA FRANCIS (HOST): There are new tensions right now, even new tensions between the White House and the media. Some networks being excluded today from the gaggle. Others were invited but declined. It’s all anybody's talking about right now. Chief White House correspondent John Roberts is there. There is conflicting stuff floating around online. You’re actually there -- tell us what’s going on.

    JOHN ROBERTS: What’s the conflicting stuff and I’ll tell you what really happened.

    FRANCIS: Who is allowed to be in there and are certain news operations being kept on the sidelines intentionally?

    ROBERTS: Well I can tell you that they did not have an on-camera briefing today in the Brady briefing room as they normally do, which typically would see upwards of 70, maybe even 80, people in there, kind of jammed to the rafters. The president had a big speech at CPAC today, so they decided that they were going to let his speech speak for itself and Sean Spicer wasn’t going to have a traditional briefing. So he invited a number of news organizations up to his office to have what's called an off-camera gaggle. It's on the record but off-camera, so we recorded it. And there were probably 20 news organizations that were invited to that and then there were hundreds of other news organizations that were not invited to that. Sean Spicer was asked about it after one network started running a headline that it was excluded from this gaggle. Spicer said that they had a number of requests. There were only so many requests that they could accommodate because there was only so much room. As to their actual motivation, whether it was just a room thing or maybe it was something else, I can’t say at this point because Spicer did not give us that information. I mean, I can speculate, but that would only be speculation on my part.

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Possible Trump Pick John Bolton Says Allegations Of Russian Electoral Interference Could Be A “False Flag”

    Bolton Previously Suggested Sanders Supporters May Have Hacked DNC In A “Disinformation” Effort To Implicate Russia

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Fox News contributor John Bolton aided President-elect Donald Trump’s efforts to undermine the CIA’s assessment that Russia intervened in the 2016 election on Trump’s behalf, repeatedly suggesting the hacking could be a “false flag operation.” Bolton was previously under consideration for secretary of state and is currently a front-runner for deputy secretary of state in the Trump administration.

    The Washington Post reported on December 9 that “the CIA has concluded in a secret assessment that Russia intervened in the 2016 election to help Donald Trump win the presidency.” An anonymous U.S. official briefed on the intelligence said this was “the consensus view” of the intelligence community. Trump, in a Fox News Sunday interview that aired on December 11, called the assessment “ridiculous,” adding that he doesn’t “believe it at all.”

    Bolton, in appearances on Fox News on December 11 and 12, suggested that the hacking could have been a “false flag operation” meant to misleadingly implicate Russia.

    On Sunday’s America’s News Headquarters, Bolton acknowledged the seriousness of a foreign government intervening in the presidential election, but questioned the assessment that Russia did so. Bolton said, “It’s not at all clear to me, just viewing this from the outside, that this hacking into the [Democratic National Committee] and the [Republican National Committee] computers was not a false flag operation.” Bolton claimed that, because the FBI was unable to find evidence that Russia had hacked Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s private server, it was unlikely that Russia would have hacked the DNC and RNC computers and left fingerprints for the CIA to find. Bolton’s claim was based on the unfounded assumption that Russia did successfully hack Clinton’s computer. Bolton also suggested that it was possible someone in the Obama administration or the intelligence community was behind the alleged false flag, answering that “we just don’t know” when asked if he believed that could have happened.  

    Later Sunday on Fox Report, Bolton defended his assertion, saying that he meant to call the CIA’s assessment a “false flag in the sense that this conclusion that the Russians did it, I think, is arrived at too easily.”

    On Monday’s Fox & Friends, Bolton then said, “I think it’s at least a question to be asked, whether or not this was a false flag operation with some foreign government other than Russia.”

    During his Fox & Friends appearance, Bolton also addressed news reports about his comments from the previous day, saying they claimed "I said on Fox yesterday that I thought the Obama administration had conducted the hack into the RNC and the DNC," and calling it “typical bad reporting." He added, “I have never believed that. I didn’t believe that yesterday, I don’t believe it today.” But both CBS News and Politico explained that Bolton in fact did suggest just that. From the CBS News article (emphasis added):

    Though Bolton didn’t elaborate on the term “false flag,” he seemed to be suggesting that someone in the Obama administration or the intelligence agencies could have been attempting to falsely lead the public into believing Russia was to blame for the hacking.

    Shawn followed up by asking, “Are you actually accusing someone here in the administration or in the intelligence community of trying to throw something?”

    Bolton was not specific: “We just don’t know,” he replied. “But I believe that intelligence has been politicized in the Obama administration to a very significant degree.”

    After Bolton made his third appearance on Fox to claim that the hacking could be a “false flag operation,” former Trump foreign policy adviser Carter Page said the “U.S. government might have deliberately orchestrated cyberattacks to make it look as though they were coming from Russia,” according to New York Times reporter Ivan Nechepurenko.

    This is not the first time Bolton has tried to discredit accusations that Russia interfered in the election. In July, while discussing the first dump of DNC emails by WikiLeaks, Bolton suggested that supporters of Democratic presidential candidate Bernie Sanders might have actually hacked the DNC and framed Russia. Bolton claimed, “Somebody who wanted to cast blame on the Russians could put in those indications of other Russian hacking efforts. If I were a Bernie Sanders supporter, and I wanted [the DNC emails] out, and I were good at computers, maybe I'd do that.”

  • Trump Picks Former Fox News Contributor Ben Carson To Serve As Secretary Of Housing And Urban Development

    Carson Has Repeatedly Expressed Opposition To Government Aid For Poor Americans

    ››› ››› NICK FERNANDEZ & CAT DUFFY

    President-elect Donald Trump has selected Dr. Ben Carson to serve as his secretary of the Department of Housing and Urban Development. Carson, a former Fox News contributor, has repeatedly said he opposes government efforts to eradicate poverty, and he has a long history of making off-color and offensive remarks during his stint with the network.

  • Fox News Baselessly Credits Donald Trump With Low Gas Prices

    Fox Reporter Claims Trump’s Victory Contributed To Gas Price Drop, But Expert Says It’s “Based On Market Fundamentals, Not Politics”

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Donald Trump was elected president of the United States just ten days ago, and Fox News is already baselessly giving him credit for lowering gas prices.

    On the November 17 edition of Fox News’ America’s News Headquarters, Fox Business reporter Jeff Flock reported that gas prices started to fall in early November, as Wall Street speculators began to doubt that the Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC) would reach an agreement to cap its production of oil, which would have driven up prices. But Flock then asserted that another reason gas prices have fallen is “the election of Donald Trump,” adding, “The general consensus is [Trump’s victory] is going to be positive for oil exploration, so that tends to drive prices down, too. Another 2.6 percent [drop] since Election Day.”

    Gas prices have actually been falling since June and are a little more than half of what they were in the spring of 2014, according to data from GasBuddy.com. And according to GasBuddy senior petroleum analyst Gregg Laskoski, gas prices are currently dropping “based on market fundamentals, not politics”:

    “While it’s less than a week after the biggest upset in U.S. election history energy industry experts are already speculating on what steps a Trump Administration might enact first; whether the earliest initiatives might eliminate regulations or perhaps look to increase domestic oil and gas production,” said Gregg Laskoski, senior petroleum analyst for GasBuddy. “The Keystone XL Pipeline, for instance, is expected to find itself in a more favorable environment for approval but it remains debatable whether such a development would directly benefit U.S. consumers,” he noted.

    “Over the next few weeks expect prices at the pump to move lower based on market fundamentals, not politics,” says Laskoski. “Inventories remain healthy and wholesale gasoline prices across the U.S. today, on average, are more than 10 cents per gallon lower than where they stood just a week ago.”

    What impact, if any, Trump’s policies have on gas prices in the long run remains to be seen. According to Bloomberg Gadfly columnists Rani Molla and Liam Denning, oil prices will likely rise if “a more-hawkish Trump foreign policy leads to renewed sanctions on Iran and further conflict in the Middle East.”

    Flock’s report is the latest evidence of Fox News’ blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. In 2008, when George W. Bush was president and gas prices were high, Fox News hosts and contributors argued that the president has no power to affect gasoline prices. But in 2012, Fox pundits urged the GOP to deceptively blame President Obama for high gasoline prices. Then, when gas prices began to fall later that year, Fox anchors portrayed low gas prices under Obama as evidence of a weakening economy.

    Flock concluded his report by stating that auto industry executives believe gas prices could remain low for years. Some auto executives may hope this is the case, because low gas prices tend to increase sales of expensive trucks and SUVs. But the reality is that gas prices are extremely difficult to predict in the long term. Nonetheless, Flock, who is clearly unconcerned about climate change, declared: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    From the November 17 edition of Fox News’ America’s News Headquarters:

     

  • Conservatives Spark Attack On Latino Civil Rights Organization For Helping Hispanic Homeowners

    Right-Wing Media Falsely Claim That Settlement Payments From Institutions Responsible For The Financial Crisis Create “Liberal Slush Fund” For Progressive Groups

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Right-wing media have spent years attacking the Department of Justice’s handling of multi-billion dollar settlements from financial institutions partly responsible for the housing and financial crisis in 2008 and 2009. Conservative outlets falsely allege that the DOJ used settlement payments to create a “liberal slush fund” to disburse millions of dollars to nonprofit organizations like the nonpartisan National Council of La Raza (NCLR), even though these groups are certified housing counseling agencies.

  • Conservatives Were Stunningly Wrong About Obamacare, New Report Finds

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    A New York Times analysis found “historic increases” in those covered by the Affordable Care Act, destroying right-wing media predictions about health care reform including that it would “topple the stock market” and enslave Americans. The Times analysis is just one of many pieces of research that have highlighted the successes of the Affordable Care Act.

  • Here Are The Big Players In The Inevitable Smear Campaign Against Judge Merrick Garland

    ››› ››› PAM VOGEL

    As President Obama reportedly prepares to announce Judge Merrick Garland to fill the vacancy on the Supreme Court, media should be prepared to hear from several right-wing groups dedicated to opposing the nominee, no matter who it is. These advocacy groups and right-wing media outlets have a history of pushing misleading information and alarmist rhetoric to launch smear campaigns against Obama's highly qualified Supreme Court nominees, using tactics including, but not limited to, spreading offensive rumors about a nominee's personal life, deploying bogus legal arguments or conspiracy theories, and launching wild distortions of every aspect of a nominee's legal career.

  • Right-Wing Media Baselessly Accuse MoveOn.Org Of Inciting Violence At Trump Rally

    ››› ››› TYLER CHERRY

    Right-wing media figures are blaming MoveOn.org for violence that occurred following Republican presidential front-runner Donald Trump's canceled rally in Chicago on March 11, likening the group to the Ku Klux Klan and accusing them of "creating this havoc and ... putting innocent people's lives in jeopardy." In fact, several media figures have slammed Trump for condoning "violence in rally after rally," and at the Chicago event MoveOn.org only helped provide logistical support for the protests, including printing signs and recruiting attendees.

  • Fox Attributes Donald Trump's Iowa Loss To Skipping Fox News Debate

    Trump May "Come To Rue The Day He Didn't Show Up For The Final Debate"

    ››› ››› BRENDAN KARET, NICK FERNANDEZ & CRISTIANO LIMA

    During Fox News' February 1 coverage of the 2016 Iowa caucuses, Fox News figures repeatedly linked GOP candidate Donald Trump's lower than expected performance against candidate Ted Cruz (R-TX) to his decision to withdraw from a Fox News debate following an argument over the debate moderator. Polls attributed Trump's defeat to Ted Cruz's overwhelming support among evangelical voters.

  • Fox Only Covered U.N. Climate Talks When Things Were Going Wrong

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    UN talks

    United Nations delegates have gathered over the past two weeks to discuss action on climate change. Fox News only covered the talks once, to warn that they were "breaking down," but ignored the deal reached Sunday morning: a pledge from every nation to reduce greenhouse gas emissions responsible for climate change.

    On Saturday, December 13, Fox News' America's News Headquarters reported that the United Nations climate talks were "breaking down." The international negotiations took place over a two-week stretch in Lima, Peru, and were supposed to conclude Friday, December 12, but were extended one day to ensure that countries could reach an agreement. Fox News reported that "countries can't agree on what nearly 200 nations should pledge to keep our air clean":

    But an agreement was, in fact, reached early Sunday morning. On December 14, the United Nations' chairs released a document called the "Lima Call For Climate Action," which ensured a pledge from every country to lower their greenhouse gas emissions. The pledge states that countries must aim to phase out fossil fuels and achieve net zero greenhouse gas emissions by 2050.

    The agreement itself is somewhat contentious among environmental advocates, some of whom call it too "weak." Others heralded it for paving the way to a more robust deal at the U.N. climate negotiations in Paris next year. And the agreement's geographic scope -- a pledge from each and every country -- is considered a "breakthrough" by Harvard economist Robert Stavins. Political scientist David Victor said that the voluntary nature of the agreement is actually a good thing, in an interview with Vox:

    Victor has long argued that UN negotiators would never be able to impose a climate plan on reluctant countries from on high. Instead, any climate deal should work from the bottom up -- start with what countries are actually willing to do and slowly build from there. And that's essentially taken in these latest climate talks. It's not enough to avoid drastic global warming-- not yet, at least. But it may be a step forward from past gridlock. 

    Yet Fox News has made no mention of this agreement since its Saturday report that the talks were breaking down.*