America's News HQ

Tags ››› America's News HQ
  • Conservatives Spark Attack On Latino Civil Rights Organization For Helping Hispanic Homeowners

    Right-Wing Media Falsely Claim That Settlement Payments From Institutions Responsible For The Financial Crisis Create “Liberal Slush Fund” For Progressive Groups

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Right-wing media have spent years attacking the Department of Justice’s handling of multi-billion dollar settlements from financial institutions partly responsible for the housing and financial crisis in 2008 and 2009. Conservative outlets falsely allege that the DOJ used settlement payments to create a “liberal slush fund” to disburse millions of dollars to nonprofit organizations like the nonpartisan National Council of La Raza (NCLR), even though these groups are certified housing counseling agencies.

  • Conservatives Were Stunningly Wrong About Obamacare, New Report Finds

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    A New York Times analysis found “historic increases” in those covered by the Affordable Care Act, destroying right-wing media predictions about health care reform including that it would “topple the stock market” and enslave Americans. The Times analysis is just one of many pieces of research that have highlighted the successes of the Affordable Care Act.

  • Here Are The Big Players In The Inevitable Smear Campaign Against Judge Merrick Garland

    ››› ››› PAM VOGEL

    As President Obama reportedly prepares to announce Judge Merrick Garland to fill the vacancy on the Supreme Court, media should be prepared to hear from several right-wing groups dedicated to opposing the nominee, no matter who it is. These advocacy groups and right-wing media outlets have a history of pushing misleading information and alarmist rhetoric to launch smear campaigns against Obama's highly qualified Supreme Court nominees, using tactics including, but not limited to, spreading offensive rumors about a nominee's personal life, deploying bogus legal arguments or conspiracy theories, and launching wild distortions of every aspect of a nominee's legal career.

  • Right-Wing Media Baselessly Accuse MoveOn.Org Of Inciting Violence At Trump Rally

    ››› ››› TYLER CHERRY

    Right-wing media figures are blaming MoveOn.org for violence that occurred following Republican presidential front-runner Donald Trump's canceled rally in Chicago on March 11, likening the group to the Ku Klux Klan and accusing them of "creating this havoc and ... putting innocent people's lives in jeopardy." In fact, several media figures have slammed Trump for condoning "violence in rally after rally," and at the Chicago event MoveOn.org only helped provide logistical support for the protests, including printing signs and recruiting attendees.

  • Fox Attributes Donald Trump's Iowa Loss To Skipping Fox News Debate

    Trump May "Come To Rue The Day He Didn't Show Up For The Final Debate"

    ››› ››› BRENDAN KARET, NICK FERNANDEZ & CRISTIANO LIMA

    During Fox News' February 1 coverage of the 2016 Iowa caucuses, Fox News figures repeatedly linked GOP candidate Donald Trump's lower than expected performance against candidate Ted Cruz (R-TX) to his decision to withdraw from a Fox News debate following an argument over the debate moderator. Polls attributed Trump's defeat to Ted Cruz's overwhelming support among evangelical voters.

  • Fox Only Covered U.N. Climate Talks When Things Were Going Wrong

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    UN talks

    United Nations delegates have gathered over the past two weeks to discuss action on climate change. Fox News only covered the talks once, to warn that they were "breaking down," but ignored the deal reached Sunday morning: a pledge from every nation to reduce greenhouse gas emissions responsible for climate change.

    On Saturday, December 13, Fox News' America's News Headquarters reported that the United Nations climate talks were "breaking down." The international negotiations took place over a two-week stretch in Lima, Peru, and were supposed to conclude Friday, December 12, but were extended one day to ensure that countries could reach an agreement. Fox News reported that "countries can't agree on what nearly 200 nations should pledge to keep our air clean":

    But an agreement was, in fact, reached early Sunday morning. On December 14, the United Nations' chairs released a document called the "Lima Call For Climate Action," which ensured a pledge from every country to lower their greenhouse gas emissions. The pledge states that countries must aim to phase out fossil fuels and achieve net zero greenhouse gas emissions by 2050.

    The agreement itself is somewhat contentious among environmental advocates, some of whom call it too "weak." Others heralded it for paving the way to a more robust deal at the U.N. climate negotiations in Paris next year. And the agreement's geographic scope -- a pledge from each and every country -- is considered a "breakthrough" by Harvard economist Robert Stavins. Political scientist David Victor said that the voluntary nature of the agreement is actually a good thing, in an interview with Vox:

    Victor has long argued that UN negotiators would never be able to impose a climate plan on reluctant countries from on high. Instead, any climate deal should work from the bottom up -- start with what countries are actually willing to do and slowly build from there. And that's essentially taken in these latest climate talks. It's not enough to avoid drastic global warming-- not yet, at least. But it may be a step forward from past gridlock. 

    Yet Fox News has made no mention of this agreement since its Saturday report that the talks were breaking down.*

  • Fox News Revives Anti-Gay Group's IRS Conspiracy Theory

    Blog ››› ››› LUKE BRINKER

    Fox News provided the National Organization for Marriage (NOM) a forum to peddle its baseless theory that the IRS intentionally leaked its donor list - ignoring that a Reagan-appointed federal judge has dismissed that theory as having "no evidence."

    In 2012, a low-level IRS official inadvertently leaked an unredacted list of NOM's donors in response to a public records request. When the list ended up in the hands of the Human Rights Campaign (HRC), a pro-marriage equality group, NOM alleged that the Obama administration had colluded with the HRC to embarrass NOM and its donors. Investigations by the acting commissioner of the IRS and Treasury Department Inspector General for Tax Administration J. Russell George turned up no evidence that that was the case, and even NOM co-founder Maggie Gallagher conceded that the leak was the mistake of a "low-level employee."

    Still, NOM sued the IRS for punitive damages. On June 3, Reagan-appointed U.S. District Court Judge James C. Cacheris smacked down NOM's conspiracy theory, calling it "unconvincing" and "unpersuasive," and writing that NOM had "failed to produce a shred of proof." However, Cacheris allowed NOM's claim for legal fees and any proven damages from the unintentional leak to proceed - which was enough for NOM to claim victory despite the humiliating blow Cacheris dealt to its central claims.

    On the June 15 edition of Fox News' America's News HQ, host Shannon Bream interviewed NOM chairman John Eastman about the group's effort to win those damages. Bizarrely, neither Bream nor Eastman noted Cacheris' ruling, without which NOM's claim wouldn't be proceeding. But Bream did allow Eastman to inveigh against the IRS for leaking NOM's tax documents "to a gay and lesbian activist" - making no mention of the fact that that leak has repeatedly been found to have been unintentional:

  • REPORT: Fox News Enlists Fossil Fuel Industry To Smear EPA Carbon Pollution Standards

    ››› ››› LAURA SANTHANAM

    A Media Matters analysis of Fox News coverage of the Environmental Protection Agency's proposed carbon pollution standards finds that long after a report from the Chamber of Commerce was discredited, Fox News continued to cite it. In addition, Fox News only hosted politicians who opposed EPA standards and who have altogether received over $1.6 million in contributions from fossil fuel industries in 2014.

  • Right-Wing Media Continues Their Misinformation On Schuette, The Supreme Court's Latest Awful Affirmative Action Decision

    Blog ››› ››› MEAGAN HATCHER-MAYS

    Right-wing media are continuing to misinform about Schuette v. BAMN, the latest Supreme Court rejection of well-established civil rights law.

    On April 22, in a splintered decision, the conservative justices of the Supreme Court effectively overturned decades of civil rights precedent and gutted a core component of equal protection law by reinterpreting the political process doctrine of the Fourteenth Amendment. This doctrine, based on Supreme Court cases from the civil rights era, prohibits restructurings of political systems to the specific detriment of a disfavored minority. The U.S. Court of Appeals for the Sixth Circuit found that the state of Michigan's 2006 ban on affirmative action violated this case law by removing this policy decision from the normal political system and writing it into the state constitution.

    Contrary to right-wing media's framing of the case, Schuette was never about the propriety of affirmative action, although Michigan's ban has led to decreased minority enrollment and heightened racial tensions on campus. And as Justice Anthony Kennedy's controlling opinion in Schuette reaffirmed, race-conscious admissions policies in higher education remain constitutional. Still, Roger Clegg at National Review Online nevertheless called the case and its deleterious ramifications for the diversity of all future classrooms and students of color in particular "a big loss for racial preferences in the Supreme Court" and "a resounding win for the good guys."

    Fox News' senior judicial analyst Judge Andrew Napolitano took it even further, saying that "the elites who run university systems think they know better than the voters do." When host Eric Shawn asked Napolitano about the precipitous drop in minority enrollment on Michigan campuses since the ban went into effect, Napolitano brushed him off, stating the Schuette decision "lets the voters go either way." He went on to claim that race-conscious admissions were antithetical to "that thing the Civil War was supposed to have resolved":

  • Heartland Institute's Smoke And Mirrors Attempt To Debunk Consensus Science

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    Joseph Bast

    Fox News is suggesting a report by the Heartland Institute "debunked" a top climate change report while obscuring the background of the organization, which previously denied the science demonstrating the dangers of tobacco and secondhand smoke.

    On Fox News' America's Newsroom and America's News Headquarters, Heartland Institute President Joseph Bast said that "We can't trust what appears in our most prestigious [scientific] journals anymore." Instead, Bast wants Fox News viewers to trust his organization's "Nongovernmental International Panel on Climate Change" (NIPCC), which puts out a report imitating -- and attempting to debunk -- the consensus report from the United Nations' Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), which forecasts "severe and widespread impacts" from manmade global warming.

    But how much trust should you put in the Heartland Institute? In 1998, Bast was claiming that "smoking in moderation has few, if any, adverse health effects," citing a few "experts." (Simultaneously, he was touting to a tobacco industry funder that "Heartland does many things that benefit Philip Morris' bottom line.") This was left out of Fox News' report. Today, his organization is claiming in the NIPCC that "few (if any) [species] likely will be driven even close to extinction" from climate change and "no net harm" overall will result, citing a few "experts." (The organization's current funders are largely unknown, often funneled through the right-wing's "dark money ATM," but it has received funding from ExxonMobil and Koch-connected foundations in the last decade.)

    While IPCC's dozens of authors are unpaid, at least three of the NIPCC's four lead authors are paid by the Heartland Institute. One of the authors, Craig Idso, used to work for the coal company Peabody Energy and wrote a contracted study for the industry group The American Coalition for Clean Coal Electricity. The IPCC reviews the current state of scientific knowledge, while the NIPCC's references in its Summary for Policymakers include publications that date back to 1904 and few references from this century other than non-peer-reviewed reports from itself and its authors. As climate scientist Donald Wuebbles noted at the end of the Fox News report, the NIPCC report is "full of misinformation" and "not peer-reviewed."

    So far, Fox News has dedicated nearly as much time to the NIPCC (over 4 minutes) as it did to the actual IPCC report (over 5 minutes of disparaging coverage). When Fox News equated the first NIPCC report with the first IPCC report on the physical science basis of climate change, scientist Kevin Trenberth of the National Center for Atmospheric Research told Media Matters it was "irresponsible":

    The NIPCC has no standing whatsoever. It is not a reviewed document, it is not open for review at any point and it contains demonstrable garbage and falsehoods. In contrast the IPCC process is rigorous, open and there are 2 major reviews. This is irresponsible journalism.