Bill O'Reilly

Tags ››› Bill O'Reilly
  • Mother Jones Highlights Financial Impact Of Protecting Abortion Clinics From Violence

    While Right-Wing Media Deny Clinic Violence’s Severity, Clinics, Providers, And Patients Across The Country Are Dealing With The Consequences

    Blog ››› ››› SHARON KANN

    Although right-wing media have denied the severity of anti-choice violence against abortion providers and clinics, a Mother Jones report on the closure of a Planned Parenthood clinic in Appleton, WI, demonstrated the widespread impact such threats are having on access to reproductive health care.

    On August 22, the Appleton, WI, Planned Parenthood clinic was forced to close its doors due to security concerns -- leaving “any patient who does not live in Madison or Milwaukee” without a nearby provider, according to Planned Parenthood of Wisconsin director of government relations Nicole Safar.

    Mother Jones’ Becca Andrews highlighted the major role the financial demands of protecting the clinic from a rising tide of anti-choice violence played in state Planned Parenthood officials’ decision to close the Appleton facility.

    In July 2015 the Center for Medical Progress (CMP) released a series of deceptively edited videos alleging wrongdoing by Planned Parenthood employees. According to the National Abortion Federation, in 2015 there was a “dramatic increase in hate speech and internet harassment, death threats, attempted murder, and murder” against abortion providers, “which coincided with the release of [CMP’s] heavily-edited, misleading, and inflammatory videos beginning in July.”

    As Andrews noted, this upward trend of violence ultimately “culminat[ed] in the Colorado Springs clinic shooting,” where gunman Robert Lewis Dear was accused of killing three people and injuring nine more. Prior to the November attack, the FBI had warned of a possible uptick in violence against abortion providers, including the possibility of “lone offenders using tactics of arsons and threats all of which are typical of the pro-life extremist movement."

    In spite of this, right-wing media have not only carried water for CMP’s discredited allegations, but also largely dismissed concerns about the severity of clinic violence prompted by their release. For example, on the June 21 edition of Fox News’ The O’Reilly Factor, host Bill O’Reilly downplayed the dangers of clinic violence, claiming he was unable to remember a time when “a Christian blew up an abortion clinic.” In December 2015, Fox News contributor Erick Ericson wrote that he was surprised “more Planned Parenthood facilities and abortionists are not being targeted” and suggested that such violence was only “getting rarer.”

    The Appleton clinic had actually already “experienced violence” prior to CMP’s attempted smear campaign, as Andrews explained. In 2012, “anti-abortion activist Francis Grady threw a homemade explosive device through a window and damaged a small exam room” at the Appleton clinic. But the clinic re-opened after this 2012 attack; it was the Colorado Springs shooting -- and the resulting security concerns -- that spurred it to close its doors permanently, as the costs of “providing more security” were simply too high, Andrews reported.

    In a statement to The Associated Press, the chief operating officer for Planned Parenthood of Wisconsin, Chris Williams, explained that because of the building’s size and age, the clinic “was just not going to be able to meet the more stringent and scrutinized approach” developed by Planned Parenthood in the wake of the Colorado Springs attack. In an additional statement to The Capital Times newspaper in Madison, Williams noted that although the Appleton clinic wasn’t subject to a specific threat at the time of its closure, Planned Parenthood deals with “constant threats” against its affiliates across the country.

    Along with underscoring the severity of anti-choice violence, Mother Jones’ Andrews also outlined the consequences the closure of the Appleton clinic would have on reproductive health care access in the state. She wrote:

    The closure means women will now have to drive 200 or 300 miles to one of the other Wisconsin Planned Parenthood clinics, or go as far as Chicago or Minneapolis. Another option would be in Marquette, Michigan, where a single Planned Parenthood-affiliated physician provides abortions, but the scheduling is infrequent and can be unpredictable.

    Planned Parenthood’s Safar echoed this sentiment, noting that due to Wisconsin’s stringent anti-abortion restrictions and a critical shortage of providers, “there is a great need” for abortion access. She said that even with clinics in Appleton, Madison and Milwaukee, “many women” were “having to go somewhere else.”

    This blog has been updated for accuracy.

  • It's Not Just Roger Ailes: New Claim Alleges Fox News Institutionally Enables Sexual Harassment

    Echoing Past Complaints, Former Fox Host Andrea Tantaros Claims Fox Executive Covered Up For Ailes

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Former Fox News host Andrea Tantaros filed a lawsuit alleging sexual harassment and retaliation against Fox News, former Fox News CEO Roger Ailes, and top executives at the network, including the man who replaced Ailes as one of the heads of Fox News. Tantaros is the most recent of several people to accuse high-level Fox News executives and personalities of perpetuating and enabling sexual harassment in the workplace.

    Tantaros’ complaint, filed on August 22, alleges that her “tenure at Fox News devolved into a nightmare of sexual harassment by Ailes, Fox News’s then-President, and others, followed by retaliation by Ailes and others despite multiple ongoing complaints by Tantaros”:

    Plaintiff Andrea Tantaros, by her attorneys, Judd Burstein, P.C., complaining of the Defendants herein, as and for her Complaint, alleges:

    [...]

    2. ... Fox News masquerades as defender of traditional family values, but behind the scenes, it operates like a sex-fueled, Playboy Mansion-like cult, steeped in intimidation, indecency, and misogyny.

    3. In recent months, other women have finally, laudably come forward to reveal Defendant Roger Ailes (“Ailes”) as the sexual predator that he is. However this Complaint is not just about Ailes; it also gives life to the saying that ‘the fish stinks from the head.’ For Ailes did not act alone. He may have been the primary culprit, but his actions were condoned by his most senior lieutenants, who engaged in a concerted effort to silence Tantaros by threats, humiliation, and retaliation.”

    The “concerted effort to silence Tantaros” is nothing new regarding allegations of sexual harassment at Fox News. According to a 2004 sexual harassment suit filed against Fox host Bill O’Reilly, O’Reilly allegedly threatened a former employee, saying, “If any woman ever breathed a word I’ll make her pay so dearly that she’ll wish she’d never been born,” and adding, “If you cross FOX NEWS CHANNEL, it’s not just me, it’s [FOX President] Roger Ailes who will go after you.” In another instance in 2005, the Equal Employment Opportunity Commission (EEOC) “filed a sexual harassment lawsuit in federal court against News Corp.’s Fox News Network LLC” contending that “Joe Chillemi, a Fox vice president who supervised its advertising and promotions departments, sexually harassed and subjected” Kim Weiler, a former Fox employee, and “other women to a hostile work environment, routinely using obscenities and vulgarities to describe women or their body parts.” According to Weiler’s complaint, “Fox retaliated against Weiler for complaining about discrimination.” After settling the EEOC complaint, Fox News agreed not to enable sexual harassment in the workplace by retaliating against victims.

    According to Tantaros’ new complaint, after she reported the sexual harrasment, “Ailes initially retaliated against Tantaros in a host of ways,” such as “crafting and placing insulting stories about Tantaros” on websites, and “arranging for, and giving, Tantaros permission to participate” in an interview in which the interviewer “asked outrageous questions concerning, inter alia, her breasts -- all while a Fox News media relations staffer stood by and made no effort to intercede or stop these entirely inappropriate questions.”

    Tantaros’ lawsuit also names as a defendant Bill Shine, who was named a co-president of Fox News by Fox’s parent company, 21st Century Fox, after Ailes’ resignation. According to the complaint, when Tantaros met with Shine seeking “relief from Ailes’s sexual harassment and [Irena] Briganti’s retaliatory media vendetta against her," Shine “told Tantaros that Ailes was a ‘very powerful man’ and that Tantaros ‘needed to let this one go.’”

    Tantaros’ complaint highlights an apparent larger and pervasive problem throughout Fox News Channel: a workplace culture that reportedly encourages inappropriate behavior and ensures such behavior will be ignored or even covered up. If these reports are accurate, simply removing Roger Ailes from his position as president does not address the ongoing “effort[s] to silence” reports of illegal sexual harassment in the workplace by other Fox News executives and senior staff.

  • Another Former Fox Host Sues Network, Claims New CEO Helped Ailes Cover Up Her Harassment Claims

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The New York Times reported that former Fox host Andrea Tantaros has filed a lawsuit alleging sexual harassment against disgraced former Fox News CEO Roger Ailes as well as a cover up of her complaints by Bill Shine, one of the men recently named co-president of Fox News. It had previously been reported that Shine “played an integral role in the cover up” of the allegations against Ailes.

    From The New York Times:

    During arbitration, Mr. Burstein said, Fox News offered to pay her a sum “in the seven figures” if she renounced claims against Mr. Ailes and others at the network, including the host Bill O’Reilly. According to the lawsuit, Ms. Tantaros said she had been subjected to unwelcome advances from Mr. O’Reilly, whom she had regarded as a friend and adviser.

    […]

    The lawsuit goes on to say that on Aug. 12, 2014, Mr. Ailes called her into his office and asked if she was planning to marry and have children. “Ailes then started complaining about marriage in general, and also made off-color jokes about being married,” the lawsuit states. It describes Mr. Ailes as speculating on the sexual habits and preferences of 10 Fox News personalities.

    He asked Ms. Tantaros to turn around “so I can get a good look at you,” the lawsuit charges, adding that Ms. Tantaros refused. Soon after, she was moved from “The Five” to a lower-rated show, “Outnumbered,” that aired at midday.

    Mr. Ailes called her back for similar sessions in December 2014 and February 2015, the lawsuit charges, and when she continued to rebuff him, she encountered hostility from the Fox News publicity department. In the February meeting, she said, Mr. Ailes talked about how she would look in a bikini, and accused her of ending a long-term relationship because she had been merely using the man.

    […]

    In April 2015, the lawsuit states, Ms. Tantaros met with Bill Shine, then a senior news executive and close aide to Mr. Ailes. She said that she told him about the meetings with Mr. Ailes and asked if he had told the head of publicity for Fox News, Irena Briganti, to go after her. The lawsuit claims that Mr. Shine “told Tantaros that Briganti is like a rabid dog on a chain that we can’t control. Sometimes that dog gets off the chain.” Then, pointing to a picture of Mr. Ailes on a magazine cover, the lawsuit charges, Mr. Shine told her that “this powerful man has faith in Irena Briganti” and that Ms. Tantaros “needs to let this one go.”

    Mr. Shine, through a spokeswoman, has said that Ms. Tantaros never approached him about Mr. Ailes harassing her.

     

  • O’Reilly’s Proof That Voter Fraud Exists Was Debunked On His Own Show Four Years Ago

    Blog ››› ››› THOMAS BISHOP

    Fox News host Bill O’Reilly argued that Mitt Romney’s failure to receive any votes in the 2012 presidential election in 59 divisions in Philadelphia was evidence that widespread voter fraud exists presidential elections. This claim was investigated and proved false on O’Reilly’s show one week after the 2012 election.

     O’Reilly invited lawyers Kimberly Guilfoyle and Stacy Schneider to discuss the prevalence of voter fraud in presidential elections. While both Guilfoyle and Schneider agreed that voter fraud is extremely rare, O’Reilly pointed to “reports in Philadelphia that nobody voted for Romney” as proof that voter fraud exists and asked if these reports have been investigated. From the August 16 edition of The O'Reilly Factor:

    O’Reilly himself investigated and debunked these allegations in 2012. Following the election, O’Reilly hosted Fox’s Megyn Kelly to investigate the “shenanigans” and why Romney got zero votes in a number of Philadelphia divisions. Kelly explained that “the same thing happened to John McCain” in 2008 because “the divisions with the unanimous Obama votes have large black, inner-city populations.”

    Furthermore, following the 2012 election, The Philadelphia Inquirer investigated the claim of voter fraud and the voting patterns in those 59 divisions in Philadelphia and reported that they are overwhelmingly Democratic, black, and politically uniform:

    • About 94 percent of the 633 people who live in that division are black. Seven white residents were counted in the 2010 census.

    • In the entire 28th Ward, Romney received only 34 votes to Obama's 5,920.

    • Although voter registration lists, which often contain outdated information, show 12 Republicans live in the ward's 3rd division, The Inquirer was unable to find any of them by calling or visiting their homes.

    • Four of the registered Republicans no longer lived there; four others didn't answer their doors. City Board of Elections registration data say a registered Republican used to live at 25th and York Streets, but none of the neighbors across the street Friday knew him.

    • The ward's 15th division, which also cast no votes for Romney, also cast no votes for McCain in 2008. Thirteen other Philadelphia precincts also cast no votes for the Republican in both 2008 and 2012.

    • Nationally, 93 percent of African-Americans voted for Obama, according to exit polls, so it's not surprising that the president did even better than that in some areas.