CBS Evening News

Tags ››› CBS Evening News
  • Faced With Trump's Media Blacklist, Broadcast Evening News Shows Roll Over

    Blog ››› ››› SERGIO MUNOZ

    The broadcast network evening newscasts all referenced that the White House barred their colleagues at The New York Times, CNN, and other outlets from a briefing with press secretary Sean Spicer. But ABC's World News Tonight, CBS Evening News, and NBC Nightly News neglected to mention that their representatives did not join the spontaneous boycott of the briefing started by the Associated Press, Time, and USA Today, and gave no indication that their networks will refuse to participate in any similarly restrictive briefing in the future. 

    The press "gaggle" called by Spicer that pointedly excluded the Times and CNN was another attempt by the White House to discredit these media outlets' recent and explosive reporting that the Trump administration has been pressuring the FBI to downplay the results of the investigation into possible illegal collusion between Russian officials and President Donald Trump's 2016 campaign. 

    In the wake of the restricted briefing, several outlets -- including The Wall Street Journal, Bloomberg and McClatchy -- announced that they will not participate in future closed briefings. It is imperative that other media organizations join the boycott of the Trump administration's blacklist. As Media Matters' Angelo Carusone explained, outlets that participate in briefings while their colleagues are banned "lend legitimacy to a process that is fundamentally inconsistent with a free press."

    More than 320,000 people have signed Media Matters' petition urging members of the White House press corps to band together to stand up against Trump’s media blacklist and threats to punish journalists for accurate reporting.

    From ABC World News Tonight:

    From CBS Evening News:

    From NBC Nightly News:

  • CBS News Is In Antarctica For A Series Of Reports On Climate Change

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    As part of CBS News’ “Climate Diaries” series, correspondent Mark Phillips has traveled to Antarctica to report on climate change. We’ll be posting video of the segments here as they air on CBS This Morning and CBS Evening News throughout the week.

    Phillips told TVNewser, “With any luck, the biggest take away from our reporting here will be to turn the climate change argument, which has gotten very political, back to science. The polar regions are where the evidence of climate change is greatest, and what happens here will eventually affect us all.”

    Phillips further explained that “it’s an important time to be here doing this type of reporting.” And indeed, CBS’ Anthony Mason introduced Phillips’ initial report on CBS This Morning by noting that it was occurring “at a time of uncertainty over the U.S. government’s policy towards climate change.”

    In his first report, versions of which aired on the February 13 editions of CBS This Morning and CBS Evening News, Phillips discussed a 100-plus-mile-long crack in the Larsen C ice shelf and the potential impact the loss of the shelf could have on sea levels that are already rising due to climate change. On CBS This Morning, Phillips stated, “It's not so much the floating sea ice from the shelf that is worrying. It’s that without the ice shelf to hold it back, the glacial ice on land will flow into the oceans more quickly and drive sea levels up even more than the 3 feet that is already predicted for the century.”

    Phillips also described a “chill in the scientific community that’s working [in Antarctica] -- a fear that the kinds of money they need for their work will be less forthcoming in the future and that there’ll be a less sympathetic ear in government for the kind of science they do.” Many scientists have expressed grave concerns about the future of climate science under President Donald Trump, who has dismissed climate change as a “hoax” and whose administration may “attempt to undermine the years of science underpinning” climate policies, as Time magazine put it.

    From the February 13 edition of CBS This Morning:

    On February 14, CBS This Morning aired Phillips’ second report from Antarctica, which focused on how climate change could be threatening the food supply of killer whales.

    In the segment -- a similar version of which also aired on the February 19 edition of CBS Weekend News -- Phillips accompanied Palmer Station scientists tracking and studying sick and malnourished killer whales. Phillips explained that the scientists so far only have a hypothesis for why the whales are in bad health, but they believe that warming waters -- which have reduced the pack ice and led to fewer seals in areas where the whales normally hunt -- might be to blame.

    In Phillips’ reports on the February 15 editions of CBS This Morning and CBS Evening News, researchers at Palmer Station detailed how dramatic changes in Antarctica are impacting another animal found in the region -- the Adélie penguin, whose population on the island housing Palmer Station has declined by around 85 percent, from a peak of almost 9,000 to about 1,200 this year. As Phillips explained in the CBS This Morning report, “These Adélie penguins need one essential condition to thrive: they need sea ice to hunt from, and there is less of that around now,” with the sea ice season now three months shorter than it used to be.

    On CBS This Morning, Phillips also discussed how in addition to sea ice, glaciers are retreating at increasing rates, leaving Palmer Station researchers “shocked” at how dramatically the landscape has changed. Standing along the shoreline, Phillips explained that the Marr Ice Piedmont glacier is retreating so quickly that researchers were able to witness the creation of a new island in an area they had previously thought was part of the mainland. Introducing a similar version of the report on the CBS Evening News, anchor Scott Pelley noted that NASA found that last month was the third-warmest January on record and 2016 was the warmest year, adding, “Mark Phillips sees the change at the bottom of the earth.”

    Here’s Phillips’ report from the February 15 edition of CBS This Morning:

    On the February 17 edition of CBS Evening News, Pelley introduced a segment about “the future of financing environmental research in the Trump era.” In it, Phillips detailed how tourists paying to go on Antarctic expeditions are financing scientists’ research in the region, and stated that given the Trump administration’s dismissive stance towards climate change, these expeditions “may be a new model for how scientific research gets paid for in the future.”

    Phillips spoke with Antarctic researchers, including Antarctic ice scientist Ken Taylor, who told Phillips, “We’ve already gotten indications from our federal funding agencies, particularly the National Science Foundation, that we should anticipate budget cuts. It didn’t take very long after the election for that word to come down.” Phillips also interviewed two researchers from the National Oceanic and Atmospheric Administration who said they already rely on money from tourists because the government funding they currently receive isn’t enough to support their research tracking Antarctic whales.

    Phillips also interviewed one such tourist, Lori Fey, who told him, “I really think it’s a shame that the science is in the crosshairs of politics, because it doesn’t take much to understand that we are having a detrimental effect, collectively, on the world.”

    From the February 17 edition of CBS Evening News:

  • How To Get Away With White Supremacy In Trump's White House

    Stephen Bannon: White Supremacist Or Just #1 Fan Of White Supremacists?

    Blog ››› ››› JOHN WHITEHOUSE

    Stephen Bannon

    With the appointment of former Breitbart chief Stephen Bannon as a permanent member of President Donald Trump’s National Security Council, white nationalist forces in America have achieved what Jefferson Davis, Robert E. Lee, and Stonewall Jackson could only dream of: a revanchist, retrograde ethno-nationalist at the highest levels of the United States government.

    You might think this would be a major news story, but instead the focus has been more parochial, largely focused on the extremism of Breitbart.com under Bannon. And indeed, the website was extreme.

    But the driver of Breitbart is not its focus on or use of verboten topics or words. Breitbart is driven by the horde of white supremacists and misogynists who frequent the site. Don’t take my word for it. Take it from Stephen Bannon himself. In late December, Bannon told Breitbart radio, “The best thing we ever had was both the comments section at Breitbart and the callers, the great audience we’ve got here at SiriusXM, to call and share every day what their feelings were.” He reiterated the importance of the “intensity in the comments” later in the interview.

    There is no ambiguity about which commenters Brannon was referencing. He bragged to Mother Jones at the Republican National Convention in August that Breitbart was “the platform for the alt-right.” And the “alt-right” loves Bannon back. Former Breitbart editor Ben Shapiro said that “Breitbart has become the alt-right go-to website, with [editor Milo] Yiannopoulos pushing white ethno-nationalism as a legitimate response to political correctness, and the comment section turning into a cesspool for white supremacist mememakers” (emphasis added). Beyond Yiannopoulos, Breitbart has also hired white nationalists as reporters. Shapiro said the “alt-right” is “shot through with racism and anti-Semitism” and explained the connection with Breitbart at length:

    I’d heard, of course, that the some (sic) of Breitbart’s comment sections had been occupied over previous months by a motley collection of white supremacists and anti-Semites (I generally never check the comments). I’d certainly felt their online wrath, accused by alt-righters of being an anti-Trump “cuck” — accusations that came with memes of gas chambers and “shekelmeister” cartoons that could have come directly from Der Stürmer. Such material flowed into my inbox and Twitter feed. That flow escalated dramatically after I declared that I would not support Trump, and it escalated again after I left Breitbart over its attempts to smear its own reporter, Michelle Fields, in order to shield then-Trump campaign manager Corey Lewandowski against charges that he’d yanked her by the arm at a campaign event.

    But it wasn’t until March 29 that Breitbart’s full embrace of the alt-right became clear. That’s the day the site featured Yiannopoulos’s lengthy piece glorifying the alt-right. Yiannopoulos had already given interviews in which he stated that “Jews run the banks” and “Jews run the media,” dismissing anti-Semitic memes as merely “mischievous, dissident, trolly.” He wrote, along with co-author Allum Bokhari, this insane sentence: “There are many things that separate the alternative right from old-school racist skinheads (to whom they are often idiotically compared), but one thing stands out above all else: intelligence.”

    And this is the cast of characters, and their enablers, to whom Trump has turned.

    White nationalists and white supremacists were overjoyed when Trump appointed Bannon as his chief strategist. Former KKK grand wizard David Duke told CNN, "You have an individual, Mr. Bannon, who's basically creating the ideological aspects of where we're going." Duke added on his radio show that Bannon had “been right on about a lot of the issues facing European Americans.” A neo-Nazi website described Bannon’s White House position as “pure awesomeness.” Richard Spencer, the Nazi who was punched during inauguration weekend, lauded Bannon’s ability to chart Trump’s “macro trajectory.” Andrew Breitbart himself reportedly called Bannon “the Leni Riefenstahl of the Tea Party movement,” referring to the German filmmaker who made propaganda films for the Nazis.

    And yet the mainstream media is still insistent upon protecting Stephen Bannon’s reputation. NPR’s deferential interview with Breitbart editor Joel Pollak was a signal of what was to come. After House Minority Leader Nancy Pelosi (D-CA) twice called Bannon a “white supremacist,” mainstream figures rushed to his defense.

    Speaking to MSNBC’s Greta Van Susteren, The New York Times’ Nick Confessore literally scoffed at the idea of Bannon as a white supremacist:

    Scott Pelley on CBS Evening News described Bannon as “controversial” and said that CBS Evening News could not find “any quotes from Bannon himself advocating white supremacy.”

    Stephen Bannon spent years empowering white supremacists and publishing a white nationalist website, and his ex-wife even swore in court that “he said he doesn’t like Jews” and didn’t want his children to go to “school with Jews.” And yet, mainstream media give him a pass because he has enough sense to not say anything in public that explicitly reveals white supremacist views. This is narrowing the definition of white supremacy to just the cartoonish, David Duke version. Bannon’s longest description of his own worldview described an apocalyptic clash of civilizations, even invoking the siege of Vienna in 1529.

    From a perspective — this may be a little more militant than others. I think definitely you’re going to need an aspect that is [unintelligible]. I believe you should take a very, very, very aggressive stance against radical Islam. And I realize there are other aspects that are not as militant and not as aggressive and that’s fine.

    If you look back at the long history of the Judeo-Christian West struggle against Islam, I believe that our forefathers kept their stance, and I think they did the right thing. I think they kept it out of the world, whether it was at Vienna, or Tours, or other places… It bequeathed to use the great institution that is the church of the West.

    Because it is a crisis, and it’s not going away. You don’t have to take my word for it. All you have to do is read the news every day, see what’s coming up, see what they’re putting on Twitter, what they’re putting on Facebook, see what’s on CNN, what’s on BBC. See what’s happening, and you will see we’re in a war of immense proportions. It’s very easy to play to our baser instincts, and we can’t do that. But our forefathers didn’t do it either. And they were able to stave this off, and they were able to defeat it, and they were able to bequeath to us a church and a civilization that really is the flower of mankind, so I think it’s incumbent on all of us to do what I call a gut check, to really think about what our role is in this battle that’s before us.

    The “alt-right” is counting on the media using only the cartoonish definition of white supremacy and white nationalism. Its adherents take advantage of the hesitancy of mainstream media and establishment figures to call out connections between Bannon and white supremacy. The “alt-right” is self-organizing and aims to protect the reputation of their allies.

    BuzzFeed gained access to secret chat rooms in France and documented Trump supporter’ efforts to manipulate the conversation to favor the “alt-right” by making far-right Marine Le Pen supporters appear to be the most reasonable political group. Trump supporters in America are undeniably using the same tactics.

    It’s more than fine if news outlets want to fact-check statements made about the chief strategist to the president of the United States. But it would be nice if they also gave a little more scrutiny to what, exactly, he is planning for America’s future.

  • STUDY: Evening Cable News Devoted Nearly 250 Segments To Wikileaks Emails In The 5 Weeks Before The Election

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & ROB SAVILLO

    In the five weeks before the November 8 presidential election, evening cable and broadcast news, major newspapers, and the Sunday morning broadcast network political talk shows combined to flood the media landscape with coverage of hacked emails released by Wikileaks, according to an analysis by Media Matters.

    After its July release of emails that were stolen from the Democratic National Committee, Wikileaks released a daily stream of hacked emails from Hillary Clinton campaign chairman John Podesta starting in early October.

    Between October 4 and November 8, weekday evening cable news aired a combined 247 segments either about the emails or featuring significant discussion of them; evening broadcast news and the Sunday morning broadcast network political talk shows aired a combined 25 segments; and five of the country’s most-circulated daily newspapers -- Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post -- published a combined 96 articles about the emails released by Wikileaks in their print editions.

    Following Donald Trump’s presidential victory, the U.S. intelligence community released a report with its assessment that “Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US presidential election.” The assessment, which represents the view of the 16 federal intelligence agencies, concluded “with high confidence” that as part of this effort, “Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data obtained in cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to WikiLeaks.”

    In response to mounting evidence that Russia sought to swing the election in Trump’s favor, in part through allegedly releasing hacked emails through channels like Wikileaks, Trump and his allies have in recent months downplayed the impact of the hacks. Trump, who has repeatedly sought to de-emphasize Russia’s alleged role in the election-related hacking to begin with, has also argued that the hacks had “absolutely no effect on the outcome” of the election. As ThinkProgress noted, “This was not the view of candidate Trump, who talked about Wikileaks and the content of the emails it released at least 164 times in last month of the campaign.”

    And Trump wasn’t alone.

    Media Matters’ review shows that news media treated the emails released by Wikileaks a major news story in the lead-up to the election. (It’s important to note that this is only a quantitative study; Media Matters did not attempt to assess the quality of articles and news segments about the hacked emails. A segment or article criticizing coverage of the emails or highlighting suspicions about Russia’s potential involvement was counted the same as a segment or article breathlessly promoting the contents of the hacked emails.)

    Data-driven news site Fivethirtyeight.com determined that the hacked emails released by Wikileaks were “almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with [Wikileaks Editor-in-Chief] Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” We reviewed transcripts and articles beginning on October 4, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, Election Day.

    Evening cable news -- defined as shows airing weekdays from 5 p.m. through 11 p.m. Eastern Standard Time on CNN, Fox News Channel, and MSNBC -- devoted massive coverage to the Wikileaks story, with Fox leading the way. In total, Fox News aired 173 segments over the course of the period studied. Fox also aired teasers 64 times to keep audiences hooked throughout broadcasts. The hacked emails were also mentioned in passing by a guest, correspondent, or host 137 times during additional segments about other topics.

    Fox’s coverage was a near-daily obsession for its evening news hosts. Four of the six programs in the study ran at least one segment every weekday or nearly every weekday between October 7 and November 7. Special Report with Bret Baier ran segments every weekday between October 7 and November 4; On the Record with Brit Hume ran segments every weekday between October 7 and November 7; The Kelly File ran segments on all but four weekdays between October 7 and November 7 (and on those four days, Wikileaks was still mentioned in passing at least once); and Hannity ran segments nearly every weekday between October 7 and November 7 (excluding October 10 and 20, the latter of which featured at least one mention of the story).

    CNN aired the second most Wikileaks coverage, with 57 segments teased to audiences 21 times and an additional 75 mentions during segments about other topics. MSNBC aired only 17 segments teased six times and tallied 23 mentions during additional segments. (MSNBC’s 6 p.m. hour, which at the time aired With All Due Respect, was not available in Nexis and was therefore excluded from this analysis).

    On broadcast network news, the numbers are smaller, but over the course of the period studied, the networks each aired a significant number of segments on their evening news programs and Sunday morning political talk shows. ABC programs World News Tonight and This Week with George Stephanopoulos devoted the most coverage to the Wikileaks emails, with 10 segments and five mentions during additional segments combined. CBS’ Evening News and Face the Nation with John Dickerson followed, with nine segments and three mentions during additional segments combined. NBC’s Nightly News and Meet the Press with Chuck Todd aired just six segments and 12 mentions during additional segments combined.

    The five major newspapers we studied each published numerous articles in their print editions (we did not include online coverage) about the Wikileaks emails in the month before the election, but three stood out from the rest. The New York Times and Wall Street Journal each published 27 articles about the emails and mentioned them in 26 and 10 other articles, respectively. The Washington Post was the third paper in this group with 26 articles about the Wikileaks emails published and mentions in 14 additional articles.

    USA Today published 11 articles about the Wikileaks emails and mentioned them in three other articles while Los Angeles Times ran just five stories and mentioned the Wikileaks emails in only seven other articles.

    As was the case with Trump, conservative media figures who hyped and encouraged reporting on hacked emails quickly adjusted their views on the significance of the hacked emails during the presidential transition period. After touting the release of the stolen emails, credulously reporting on numerous illegally obtained emails published by Wikileaks, encouraging Trump to “just read” the stolen emails at campaign rallies, advising Trump to “study[] Wikileaks,” and repeatedly providing a platform for Assange to promote the publication of the stolen emails, right-wing media figures downplayed the influence the disclosure of the emails had on the 2016 campaign. Taking the lead from Trump's transition team, some right-wing media figures then argued that “no one can articulate or specify in any way that” the publication of the private emails “affected the outcome of our election.”

    Although right-wing media figures have claimed that there is “no indication that” the publication of the private emails “affected the election,” the breathless reporting on the contents of the Wikileaks disclosures by media outlets played into the hands of the Russian government’s “influence efforts to … amplif[y] stories on scandals about Secretary Clinton and the role of Wikileaks in the election campaign,” according to the intelligence community’s report. Days after the first trove of private emails was published by Wikileaks, a group of former top national security officials and outside experts warned “the press … to be cautious in the use of allegedly ‘leaked’ information,” which “follows a well-known Russian playbook.”

    The Washington Post’s Anne Applebaum summarized the strategy in an interview with Slate months before the first disclosure of Podesta’s personal emails:

    I didn’t think about the United States because I thought the United States is too big, American politics isn’t moved by these smaller amounts of money the way that Czech politics are or Polish politics are. But I hadn’t thought through the idea that of course through hacking, which is something they’re famously very good at, that they could try and disrupt a campaign. And of course the pattern of this is something we’ve seen before: There’s a big leak, it’s right on an important political moment, it affects the way people think about the campaign, and of course instead of focusing on who did the leak and who’s interest it’s in, everyone focuses on the details, what’s in the emails, what did so-and-so write to so-and-so on Dec. 27, and that’s all that gets reported.

    The press could have seen this coming. On the August 24, 2016, edition of The Kelly File, then-Fox News host Megyn Kelly interviewed Wikileaks editor-in-chief Julian Assange, who used the platform to hype the “material” Wikileaks planned to publish, and announced it would be released in “several batches.” Kelly asked Assange if he thought the information in his “possession could be a game changer in the US election.” Assange said the effectiveness of the release “depends on how it catches fire in the public and in the media.”

    Methodology

    Media Matters reviewed the Nexis database for news transcripts and articles that mentioned Julian Assange or Wikileaks approximately within the same paragraph as variations on any of the following terms: Hillary Clinton, Democratic National Committee, DNC, or John Podesta. We included cable news networks’ weekday evening programming (5:00 p.m. through 11:00 p.m.) on CNN, Fox News Channel, and MSNBC; the evening news shows (ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News) and Sunday morning political talk shows (ABC’s This Week with George Stephanopoulos, CBS’ Face the Nation with John Dickerson, and NBC’s Meet the Press with Chuck Todd) on ABC, CBS, and NBC; and five of the most-circulated daily print newspapers: Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post. (MSNBC’s 6:00 p.m. hour, which hosted With All Due Respect was not available in Nexis and was therefore excluded from the analysis).

    Data-driven news analysis website Fivethrityeight.com determined the hacked emails released by Wikileaks “was almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” Therefore, we reviewed articles beginning on October 4, 2016, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, 2016, Election Day.

    For television, we coded as “segments” news segments where the hacked emails released by Wikileaks were the stated topic of discussion, and we also coded as “segments” when signification discussion about the hacked emails from Wikileaks occurred during segments with a different initially stated topic or during multi-topic segments. We defined significant discussion as at least two or more speakers discussing the hacked emails to one another during the course of the segment. We determined the start of a segment to be when the show’s host introduced either the topic or guests and determined the end of a segment to be when the show’s host concluded discussion or bid farewell to the show’s guests.

    We coded as “mentions” comments made by a speaker about the hacked emails without any other speaker in the segment engaging. We coded as “teasers” introductions by the host of upcoming segments on the hacked emails where the segment in question did not immediately follow.

    For print, we coded as “articles” news stories and opinion pieces where the hacked emails were mentioned in the headline or the lead of the story or article. If the hacked emails were used as a piece of evidence within a larger story or used to provide context, those were coded as “mentions within an article.”

  • Media Reports Contradict Top Trump Aide: FBI Director Briefed Trump On Alleged Russian Dossier

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    CNN and CBS are now reporting that FBI Director James Comey did, in fact, brief President-elect Donald Trump on unsubstantiated claims that Russians have a dossier of information against him. The information corroborates earlier CNN reporting that intelligence chiefs presented Trump with claims of Russian efforts to compromise him. According to The Hill:

    FBI Director James Comey briefed President-elect Donald Trump on a two-page summary of an unverified dossier claiming Russia had compromising information on the real estate mogul, CNN reported Thursday.

    That contradicts claims by members of Trump’s transition team and other news outlets that intelligence officials never briefed Trump on the two-page addendum to a classified report given to President Obama and leaders in Congress about Russian efforts to interfere with the presidential election.

    From the January 12 edition of CBS' CBS Evening News with Scott Pelley:

    SCOTT PELLEY (HOST): Sources tell CBS News that F.B.I. Director James Comey personally briefed President-elect Trump last Friday about scandalous tales about Mr. Trump that were never proven, and were nonetheless attached to an official U.S. intelligence report. Major Garrett has been looking into this.

    MAJOR GARRETT: CBS News has confirmed that Christopher Steele, seen in this photo, produced the memo containing unsubstantiated claims that Russia had compromising personal and financial information about President-elect Donald Trump. Steele is a former British intelligence officer who works for Orbis Business Intelligence, a private investigation firm in London. Orbis was originally hired by Fusion G.P.S., a D.C.-based research firm working for an unknown client. The unverified claims circulated widely in political and media circles. Last week, the U.S. intelligence community included a summary of the information in a classified briefing with Mr. Trump, who said the memo was phony.

    DONALD TRUMP: I think it's disgraceful, disgraceful, that the intelligence agencies allowed any information that turned out to be so false and fake out. And that's something that Nazi Germany would have done, and did do.

    GARRETT: Director of National Intelligence James Clapper phoned Mr. Trump last night. In a statement, Clapper said he expressed his "profound dismay" at the leaks and emphasized the unverified document is not a U.S. intelligence community product. President Obama and Vice President Biden also received the briefing. On MSNBC, the vice president was asked if including the claims was appropriate.

    JOE BIDEN: It was their obligation to inform not only us, but the President-elect that this was out there, so that it didn't come out of the blue and have any impact on-- on the conduct of our foreign policy.

    GARRETT: House Speaker Paul Ryan told CBS News he understands Mr. Trump's frustration, calling the leaks and subsequent media frenzy unfair. But, Scott, the speaker said he would not have suggested U.S. intelligence agencies used Nazi tactics in this or any other matter.

    From the January 12 edition of CNN's Erin Burnett OutFront:

    ERIN BURNETT (HOST): We begin with breaking news. U.S. Officials tell CNN the FBI director James Comey personally briefed Donald Trump on unsubstantiated claims that the Russians may have compromising information on Trump. Now, Comey had a brief, one-on-one conversation with the President-elect last Friday during an intelligence briefing.

    The FBI Director at that time presented Trump with a two-page synopsis of the Russian claims. The nation's top intelligence chiefs have decided that Comey would be the one who would handle this sensitive discussion. Now, this is a very significant development because it appears to contradict what Trump's senior adviser, Kellyanne Conway, has been saying over the past several days.

    [...]

    BURNETT: Evan Perez is part of the team that broke this story, he's OutFront tonight. As Evan, as we said, a significant development because you heard Kellyanne, they said that this briefing didn't happen. You are reporting it was a one-on-one conversation between James Comey and the president-elect, and it did happen.

    EVAN PEREZ: It did, and this helps correct the record, really, of what exactly happened here. Now, we know there were four intelligence chief who is met with the President-elect last Friday. The purpose of this briefing overall was to bring him up to date on the findings of the Russian interference in the U.S. presidential election, the 2016 presidential election.

    Now, at the end of this, the four chiefs were finishing their work and Comey decided to do a one-on-one with the President-elect. The chiefs had decided that Comey should be the one to handle this, after all, it's the FBI counterintelligence division that is doing the investigation to take a look at these claims, and it's also their job to -- to take a look at what foreign intelligence services are up to in this country. In this case Russia, if the Russians are targeting or trying to target the President-elect, it was very important for the President-elect to know about this. That was the purpose of this.

    We're told that this was a cordial briefing, that Trump appreciated the information that he was given, and so we're a little puzzled, really, by the reaction over the last couple days in various stages of denial by the Trump transition team about what really was the FBI and the intelligence chiefs doing their job to make sure he was informed before he took office.

    BURNETT: Right, because Evan, just to underline this, they are -- you've heard them repeatedly say this briefing did not happen.

    PEREZ: Right. We've heard various different versions,I mean, we don't really know where they're at at this point, but we know this information was brought to the briefing and of course we also know from Vice President Joe Biden today, he met with reporters at the White House there, and mentioned that he and president Obama were both briefed on this information, that they got this information from the two-page -- synopsis.

    He even said that he read the entire 35-page document this thing was based on, Erin, and so he said that the intelligence chiefs told him that the reason was they were going to make sure that Donald Trump knew about this very important information.

  • Nightly News Fails, Samantha Bee Shines On Abortion Coverage In 2016

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN & CAT DUFFY


    TBS’ Full Frontal with Samantha Bee drastically outshined nightly broadcast news shows in its coverage of abortion and reproductive rights during the first 11 months of 2016. The weekly comedy program, in just 31 episodes, spent more than twice as much time as any single nightly news show discussing abortion throughout the whole year, and host Samantha Bee’s coverage both delved into policy and debunked abortion myths, unlike the bulk of broadcast coverage. Broadcast news’ lacking coverage of reproductive rights, particularly in a year marked by several newsworthy events around abortion and abortion access, reflected the media’s larger failure to discuss substantive policy issues and left a gap that allowed conservative misinformation to dominate the national dialogue that did take place.

    A Media Matters study found that ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News spent a combined total of 46 minutes and 11 seconds discussing abortion and reproductive rights from January 1 to November 30. NBC led the broadcast networks in the time spent covering abortion, with 16 minutes and 23 seconds, while ABC and CBS spent 15 minutes and 52 seconds, and 13 minutes and 56 seconds, respectively, covering issues related to reproductive rights. By contrast, TBS’ Full Frontal with Samantha Bee spent a total of 39 minutes and 43 seconds discussing abortion from when the program premiered in February through November, meaning the weekly comedy program offered more than double the amount of time any one network dedicated to the issue.

    Throwing the disparity into even sharper relief, Full Frontal’s almost 40 minutes of abortion coverage took place over the course of 15 segments in just 31 episodes, while the nightly newscasts’ 46 minutes total took place over 37 segments in roughly 1,000 editions combined.

    Undercoverage Came Despite The Year’s Many Newsworthy Abortion Stories, And Despite Polling Showing Abortion Was One Of The Policy Topics Voters Cared About Most

    The lack of coverage about abortion on nightly broadcast news shows was totally at odds with the number and scope of major abortion stories in 2016. And a Pew Research Center report on important issues in the 2016 election found that 45 percent of respondents ranked abortion as “very important” in deciding their vote, placing abortion in the top 15 issues of the election cycle. There was no shortage of topics related to abortion and reproductive rights for the newscasts to focus on this year:

    • States Continued To Gut Abortion Access In New And Inventive Ways. States around the country passed a series of laws aimed at limiting access to abortion. In the first half of 2016, “17 states had passed 46 new abortion restrictions,” according to the Guttmacher Institute. These regulations included a requirement to hold a burial or cremation for any fetal remains (including those from miscarriages), misguided anesthesia requirements for abortions at 20 weeks or later, and even attempts to completely ban abortion.

    • Whole Woman’s Health Struck Down Unconstitutional Barriers For Abortion Access. The Supreme Court’s decision in Whole Woman’s Health v. Hellerstedt dramatically reshaped the legal landscape of abortion rights by clarifying the “undue burden” standard, which limited the ability of states to regulate (and restrict) a woman’s access to abortion. The decision struck down the Texas anti-choice law HB-2, rejecting the “barely plausible” claims that it increased patient safety, thus issuing a strong rebuke to the “woman-protective anti-abortion” rhetoric that permeated the discussion of HB-2 and other Targeted Regulation of Abortion Providers (TRAP) laws, of which numerous other states also have versions. 

    • Trump’s Anti-Abortion Campaign Rhetoric And His Election Energized Anti-Choice Lawmakers And Anti-Abortion Activists. President-elect Donald Trump’s attacks on reproductive rights throughout the campaign included pledging to overturn Roe v. Wade, calling for women who have abortions to be punished, and pushing anti-choice myths like that of “partial-birth abortion.” Anti-choice lawmakers and activists, energized by Trump’s election, have continued plotting their assault on women’s health. As Politico reported, “Congressional Republicans are aiming to cut off federal funding for Planned Parenthood early next year,” in what would be “the single biggest victory for anti-abortion groups in years.”

    • The Supreme Court Punted In Zubik v. Burwell, Leaving Contraception Access In Limbo For Many Women. The Supreme Court in June sent Zubik v. Burwell, a consolidated case brought by religious nonprofits challenging the opt-out process of the Affordable Care Act's (ACA) contraception mandate, back to the lower courts in a deadlocked 4-4 decision, urging an appeals court to forge a compromise between the two parties and leaving millions of women without contraception access. As SCOTUSblog’s Lyle Denniston explained, the nondecision created issues around “how soon the government can work out technical arrangements to provide actual access to the contraceptive benefits.”

    • Congressional Republicans Attempted, But Failed, To Defund Planned Parenthood. Congressional Republicans voted in January to strip $450 million in federal funding from Planned Parenthood, marking “the first time a bill defunding Planned Parenthood has made it to the president's desk in more than 40 years,” according to Mother Jones. President Obama ultimately vetoed the legislation.

    • Republican Congressional “Witch Hunt” Targeted Women’s Health Care Providers. The House Select Investigative Panel on Infant Lives continued its “witch hunt” against women’s health care providers in 2016, which has been based almost solely on misinformation and has put abortion providers, researchers, and patients at risk of violence. In their report, Republicans on the panel referred Planned Parenthood Gulf Coast to the Texas attorney general’s office, claiming that the group illegally profited from fetal tissue donations. Congressional Democrats on the panel accused the Republicans of using “McCarthy-era tactics” and abusing their power.

    • A New Report Discovered A Sharp Uptick In Anti-Choice Violence. A report released in April from the National Abortion Federation found “a dramatic increase in hate speech and internet harassment, death threats, attempted murder, and murder” related to abortion. The report called the trend “alarming.”

    The lack of reproductive rights coverage on broadcast news reflected the broader pattern of policy discussions being omitted from election coverage. An October study by Tyndall Report found that evening newscasts dedicated a mere 32 minutes to substantive policy coverage throughout the whole year. Another study from Harvard’s Shorenstein Center found that only 10 percent of news coverage during the election focused on the candidates’ policy stances. By contrast, 42 percent of news reports focused on polling and horserace coverage.

    Samantha Bee Artfully Debunked Conservative Misinformation, Which News Media Allowed To Flourish With Its Lack Of Coverage

    The lack of nightly broadcast news coverage on abortion and reproductive rights allowed misinformation about abortion to gain traction in the media and in politics. For example, in the third general election presidential debate, moderator Chris Wallace framed a question about abortion around the myth of partial-birth abortion. Trump echoed the partial-birth abortion myth in his answer, outrageously stating that Democratic nominee Hillary Clinton supported abortion procedures that “rip the baby out of the womb in the ninth month [of pregnancy].” Vice President-elect Mike Pence also invoked the concept of “partial-birth abortion” to attack Clinton during the only vice presidential debate. These mentions marked the only two times abortion was discussed in the general election debates.

    While nightly news programs were failing to adequately cover abortion -- and allowing the partial-birth abortion myth to fester -- on Full Frontal, Bee explicitly called out the concept as a myth, exclaiming into a bullhorn, “Partial-birth abortions aren’t a thing.”

    Bee emphasized the “nonmedical” term’s origin as a "right-wing construct” made up by the National Right to Life Committee in the 1990s, and she explicitly called out Chris Wallace for “conflat[ing] partial-birth abortion -- which doesn't exist -- with late term abortion, which does, rarely.” Bee also mocked Trump for his comment about babies being ripped from the womb at nine months, pointing out that “removing a baby from a woman's womb in the ninth month isn't an abortion -- it's a birth.” Bee’s coverage of the third presidential debate set a model for media to call out other media figures and politicians who adopt right-wing media fictions, like “partial-birth abortion,” to attack and demonize reproductive rights and the people who support them.

    Bee also directly refused false claims that politicians and conservative media pushed in defense of HB-2, which the Supreme Court overturned in Whole Woman’s Health v. Hellerstedt. In oral arguments in the case, Texas Solicitor General Scott Keller falsely claimed that the regulations the law put in place, which included requirements that facilities where women get abortions meet the same standards of ambulatory surgical centers (ASC) and that doctors performing abortions have admitting privileges at a nearby hospital, were medically necessary. Keller also asserted that the law wouldn’t reduce access to abortion services because “the six most populous areas of Texas” would be able to perform “over 9,000 abortions annually.” A report for the University of Texas in January found that the law had already “delayed and in some cases prevented” abortions altogether.

    Bee interviewed Texas Republican state Rep. Dan Flynn -- one of the authors of HB-2 -- and exposed the flawed logic behind the arguments that HB-2 supports women’s health care. Bee pointedly asked, “How does removing access to health care increase health care?” and she corrected Flynn when he asserted that abortion involves “cutting on people’s bodies,” noting that “you don’t cut a woman in an abortion, though.” And Bee debunked Flynn’s claims of increased safety and clinic access, asking, “Have you thought about regulating the safety of back alleys? Because that’s where a lot of women will be having their abortions now.”

    Crucially, Bee also spotlighted Americans United for Life (AUL), “an anti-choice group that creates boilerplate bills for lawmakers around the U.S.” that restrict abortion rights. Bee called out Flynn’s lack of knowledge about reproductive health, saying, “you don’t seem to know anything specifically about abortion, really at all,” and explaining -- in a way most news media fail to do -- the process through which AUL’s restrictive anti-choice model legislation is passed in state legislatures.

    Full Frontal offered a clinic in how to properly debunk conservative misinformation on abortion. From her deep dive investigations into long-standing myths to her monologues responding to contemporary events, Samantha Bee set the bar for news coverage of abortion issues.

    Methodology

    Media Matters searched Nexis and iQ media for mentions of “abortion,” “Planned Parenthood,” “women’s health,” “reproductive rights,” “Center for Medical Progress,” “Roe v. Wade,” and “Whole Woman’s Health” in editions of ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, NBC’s Nightly News, and TBS’ Full Frontal that aired between January 1 and November 30. For this study, Media Matters included only those segments where the stated topic of discussion was abortion or where the discussion contained "substantial discussion" about abortion (defined as a discussion in which two or more speakers had at least one direct exchange on abortion). We identified four types of segments: a host monologue, a news package or news report, a panel discussion, or an interview. We did not include teasers for upcoming segments. Segments identified were timed using iQ media.

    Sarah Wasko contributed graphics to this piece

  • News Reports Uncritically Portray Exxon CEO Rex Tillerson As Climate Change Advocate

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Several media outlets reporting on President-elect Donald Trump’s selection of Rex Tillerson as secretary of state have uncritically described Tillerson as accepting of climate change and supportive of a carbon tax. But these reports ignored scientifically inaccurate claims Tillerson has made about climate change, Exxon’s continued financial support of groups that deny climate science, inconsistencies by both Tillerson and Exxon on whether they truly support a carbon tax, and fierce opposition to Tillerson’s nomination from leading environmental groups -- not to mention the fact that Exxon is under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change.

  • Broadcast News Ignores NC GOP's “Unprecedented Power Grab”

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Broadcast news completely ignored an unprecedented move by North Carolina Republicans to limit the power of the state’s incoming Democratic governor. A series of measures put forth by the Republican-controlled legislature have been criticized as a way to “subvert the will of the voters,” and an elections law expert noted that they could spur legal challenges.

    Republicans in the North Carolina General Assembly held a special session on December 14 in which they proposed a series of laws to strip away power from the state’s incoming Democratic governor, Roy Cooper, including a bill that “removes partisan control of the state and county election boards from the governor,” according to The New York Times. Instead, the Times noted, “a Republican will lead the state board during election years and a Democrat in nonelection years.” A CNN.com report outlined other proposed legislation from the “unprecedented power grab,” including bills to slow the judicial process for the governor to bring legal battles to the state Supreme Court, to block Cooper from appointing members to the state Board of Education and the board of trustees for the University of North Carolina, and to reduce the number of appointments in the Cooper administration from 1,200 to 300.

    The special session was a surprise, called suddenly and immediately after the conclusion of another special session to address disaster relief. As The Atlantic noted, “legislators used the same obscure maneuver they did when they passed HB2,” an anti-LGBTQ law that governs access to public bathrooms, “calling themselves back into session with the support of three-fifths of legislators.” Several media figures have pointed out that the backlash against HB 2 -- which invalidated local governments' ability to provide legal protections for LGBTQ people -- was likely a deciding factor in Gov. Pat McCrory’s recent re-election loss. The Atlantic article also explained that Republican House Speaker Tim Moore claimed “the decision to open the second special session had been made only Wednesday,” December 14, which was “a lie that was quickly revealed by the list of signatures from legislators needed to call the session, dated December 12.”

    None of these details, however, have been reported on any national broadcast news programs since Wednesday. A review of the December 14 and 15 editions of ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, NBC’s Nightly News, and of the December 15 and 16 editions of ABC’s Good Morning America, CBS’ CBS This Morning, and NBC’s Today found no mentions of the attempted power grab. Local affiliates of all three networks did cover the story.

    Other national and internet media outlets also covered the unprecedented moves. As Slate’s Mark Joseph Stern wrote, “This last-minute power grab marks an alarming departure from basic democratic norms” and is “a blatant attempt to overturn the results of an election by curtailing judicial independence and restructuring the government to seize authority lawfully delegated to the incoming Democratic governor.” The New York Times and Washington Post editorial boards criticized the North Carolina Republicans for “resorting to a novel strategy to subvert the will of the voters” and attempting a “graceless power grab.” CNN and MSNBC have also covered what MSNBC’s Chris Hayes described as a “legislative coup.” New York magazine reported that the bills will get a vote on December 20, but that the new measures may spur a larger battle. As elections law expert Rick Hasen explained, some of the measures would spur “potential Voting Rights Act and federal constitutional challenges.”

    Methodology:

    Media Matters searched Snapstream and iQ media for mentions of “North Carolina” on the December 14 and 15 editions of ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News and the December 15 and 16 editions of ABC’s Good Morning America, CBS’ CBS This Morning, and NBC’s Today.

  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • Nightly News Shows Combat Fake News About Pizzeria With Real Reporting

    ABC, NBC, CBS Show “How A Fake News Story Can Lead To A Real Life-Threatening Situation"

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    Nightly news programs on NBC, CBS, and ABC examined “how a fake news story can lead to real world consequences” in their reports on a shooting incident at Comet Ping Pong, a Washington, DC, pizzeria.

    Accused shooter Edgar Welch entered the pizzeria on December 4 with an AR-15 assault rifle, fired at least one round into the floor, and told authorities he was there to “self-investigate” the conspiracy theory that dozens of prominent liberals are complicit in an international child sex trafficking ring, because emails stolen from Clinton campaign manager John Podesta referenced “pizza.”

    While conservative media outlets have typically downplayed fake news stories calling them “silly” and “nonsense,” broadcast nightly news programs on NBC, CBS, and ABC reported how fake news can have dangerous consequences.

    NBC correspondent Tom Costello reported on NBC Nightly News with Lester Holt that “the Pizzagate conspiracy began with the Clinton WikiLeaks and an email stolen from campaign chief John Podesta about a fundraiser involving the restaurant.” Costello noted that 4chan users “suggested without any proof whatsoever that the word ‘pizza’ was code for ‘child sex trafficking’ at the restaurant,” and from there the malicious rumor spread “to Reddit and YouTube, feeding fake online news stories, then jumping to Facebook and Twitter.” Even though “both DC police and federal agents say the story is false,” Costello added that “discredited rumors about sex trafficking” targeting Democrats are “even shared by President-Elect Trump’s choice for national security adviser, General Michael T. Flynn.”:

    On CBS’ Evening News with Scott Pelley, Chip Reid took apart the “fictitious online conspiracy theory” started by “right-wing sites that make up fake news” alleging Clinton and her associates were involved in a pedophile ring. Host Scott Pelley noted that the shooter gave up when he “found no evidence that underage children were being harbored in the restaurant,” as the lies on the internet baselessly alleged:

    ABC senior justice correspondent Pierre Thomas highlighted the “egregious and deliberate lie” that is the Pizzagate conspiracy on ABC World News Tonight with Scott Pelley. Thomas reported that the suspect “aimed a rifle at an employee and fired a round into the floor” because he decided to “self-investigate” the “utterly false story about child abuse” at Comet Ping Pong. Thomas further reported that “employees have been besieged by death threats” since the right-wing lie gained traction online, “shows how a fake news story can lead to a real life-threatening situation”:

  • News Networks Sidelined Trump's Conflicts Of Interest Until His Election

    Blog ››› ››› ROB SAVILLO

    The broadcast networks’ flagship evening news programs failed to inform their viewers about the inherent conflicts of interest a potential Donald Trump presidency would bring in the months leading up to Election Day, and have not given the subject the urgency it deserves in the wake of his election, according to a Media Matters review.

    Between September 14 and Election Day, the networks only aired approximately seven minutes of stories about or at least mentioning a conflict of interest. In the week after the election, they aired approximately 14 minutes -- but only half of that explicitly called the issues “conflicts.”

    Trump has said throughout his campaign and following his election that he intends for his children to run his business empire while he is president. But on September 14, Newsweek reported that if Trump and his family don’t cut ties to the family’s business conglomerate, Trump would “be the most conflicted president in American history, one whose business interests will constantly jeopardize the security of the United States” due to the Trump Organization’s relationships and financial entanglements with foreign interests.” Responding to that story, Richard Painter, the former chief ethics lawyer for President George W. Bush, told Media Matters that the only way to avoid serious conflicts of interest would be for Trump and his family to sell all of their holdings in the Trump Organization. Painter also stressed that the issue was a “serious problem” that warrants increased media attention.

    Painter sounded some of the earliest alarms about Trump’s conflicts. Speaking with Mother Jones in June, he explained that the idea of a sitting president holding any debt owed to an entity that the government regulates should disturb the public: “[H]aving a president who owes a lot of money to banks, particularly when it's on negotiable terms -- it puts them at the mercy of the banks and the banks are at the mercy of regulators.”

    The flood of potential and actual conflicts of interest have been made manifest following Trump’s election. A Washington Post investigation recently revealed a sprawling, globe-trotting Trump empire, showing that the president-elect’s real estate, management, and branding companies have business interests in at least 18 countries or territories. The Post also reported over the weekend that foreign diplomats had flocked to an event at the Trump International Hotel, located just a few blocks from the White House, seeking “to curry favor or access with the next president.”

    The New York Times reported that developers of Trump Towers Pune, located in Pune, India, flew to New York last week to meet with the Trumps during the president-elect’s initial stages of his transition to the White House. Pranav R. Bhakta, a consultant who helped Trump establish a foothold in the Indian market five years ago, told the Times, “To say, ‘I have a Trump flat or residence’ -- it’s president-elect branded. It’s that recall value. If they didn’t know Trump before, they definitely know him now.”

    These recent events should have come as no surprise, yet the network news hardly mentioned the conflicts of interest inherent in Trump’s global business ties before or after the election.

    Media Matters looked at ABC’s World News Tonight with David Muir, CBS’ Evening News with Scott Pelley, and NBC’s Nightly News with Lester Holt for reports on Trump’s conflicts of interest -- including the Trump Organization’s ties to foreign governments or businesses, Trump promoting his own businesses through the presidency, plans for Trump’s children taking over the Trump Organization through a “blind” trust or attempting to access security clearances, and Trump’s children using their access to the president-elect to promote their own businesses -- starting from Newsweek’s September 14 article.

    From then until Election Day, the networks spent approximately seven minutes on stories about or at least mentioning a conflict of interest. NBC aired a three-minute segment, and ABC aired a three-and-a-half-minute segment. Both were about Trump using his campaign to promote his own businesses; however, neither explicitly pointed to potential upcoming conflicts of interest should Trump win the election. NBC briefly mentioned the Newsweek report in a segment about corruption in the Trump Foundation, and the night before the election, the network again briefly mentioned the conflict of interest of Trump’s business ties for about eight seconds.

    In the week after the election, the networks have devoted more coverage to these conflicts of interest, but it hasn’t been enough. From November 9 to 16, the networks spent approximately 14 minutes on stories about or at least mentioning a conflict of interest, but only half of those explicitly called them conflicts. They spent a total of about seven minutes on Trump’s foreign business ties, six minutes on Trump’s children helping with the president-elect’s transition or vying for security clearances, and two minutes on Ivanka Trump using a photo of herself in Trump’s recent 60 Minutes interview to sell a bracelet that retails for over $10,000.

    Methodology

    Media Matters searched news transcripts from the Nexis database for mentions of any variations of “conflict,” “corrupt,” “organization,” “trust,” “business,” “interest,” “cabinet,” “transition,” or “divest” within the same paragraph as “Trump” for ABC’s World News Tonight with David Muir, CBS’ Evening News with Scott Pelley, and NBC’s Nightly News with Lester Holt from September 14 through November 16. We reviewed video to determine length of coverage.