CNN Newsroom

Tags ››› CNN Newsroom
  • STUDY: Fox News Ignored Transgender Voices While Discussing Rollback Of Protections For Transgender Students

    MSNBC Hosted Four Transgender Guests, And CNN Brought On One

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    From the time it happened through the day that followed President Donald Trump’s rollback of federal trans-inclusive nondiscrimination protections, Fox News failed to include transgender guests who could provide insights about the policy. Of the major cable news networks (MSNBC, Fox, and CNN), MSNBC led the count by hosting four transgender guests, while CNN hosted only one.

    On February 22, the Trump administration revoked the federal protections for trans students implemented by President Barack Obama, which outlined the right of trans students to use the public facilities that match their gender identity. Conservative commentators reacted by pushing the long-debunked myth that sexual predators exploit these types of nondiscrimination protections to sneak into women’s facilities by pretending to be transgender.

    Media Matters analyzed the guests invited on cable news networks to discuss the rollback of the federal trans-inclusive nondiscrimination guidelines from 8 p.m. February 22 until midnight on February 23. We found that Fox News failed to bring on a single transgender guest, perpetuating the network’s long history of trans exclusion. In comparison, MSNBC set the standard by including four transgender guests: Cub Scout Joe Maldonado, actress and activist Laverne Cox, transgender rights advocate Mara Keisling, and Gavin Grimm, whose case against his school over restroom access will go before the Supreme Court. CNN hosted only one trans person, teenager Juliet Evancho, who appeared during the February 23 edition of CNN Newsroom with Brooke Baldwin, but on February 22, New Day featured Katharine Prescott, the mother of a trans student who committed suicide. Prescott’s subsequent activism was influential in the implementation of protections during the Obama administration. It is worth noting that CNN also hosted Grimm on the February 24 edition of New Day, but the morning shows of February 24 fell outside of the time frame analyzed by Media Matters.

    While CNN’s and MSNBC’s inclusion of trans voices provided a welcome respite from a trend of underrepresentation, news networks must still work for progress in terms of improving trans visibility. That’s because stories of violence against the transgender community are often ignored, and when news shows do discuss issues that directly affect transgender people, they often fail to include any trans people as guests.

    Because Trump is an avid TV consumer, cable news shows have an increased in influence as platforms for policy discussion, giving the guests included a unique opportunity to send impactful messages. This platform could also be used to boost the voices of those usually underrepresented in the media. And transgender people -- who are often mocked, misgendered, and negatively portrayed on TV news -- deserve a space to directly address misperceptions audiences might have about their lives. Their lived experiences not only add value to segments about legislation that directly affects their lives, it also can enrich the political discussion more broadly. Networks owe it to the transgender community to talk to them, instead of just about them.

    Jared Holt contributed research to this report.

  • CNN Said A Decade-Old Video Was “Brand New” From Yemen Raid, Before Clarifying That It Was Years Old

    Blog ››› ››› JOHN WHITEHOUSE

    BuzzFeed reported on February 3  that the Pentagon has taken down a video that it originally said was seized from a raid in Yemen last week after realizing that the video is actually a decade old:

    The US military on Friday took down the link to a video that it said it secured from a raid in Yemen last week just hours after posting it, having realized that far from showing off the intelligence gained from the raid, the videos were a decade old.

    The video, titled “Courses for Destroying The Cross,” was first released in 2007 and had been online for years, as it turns out. In the less than two-minute long video, which was widely circulated after it was pushed out on Friday morning, there are several clips showing a man in a white robe and black mask explaining how to make a bomb using chemicals.

    ....

    It was an embarrassing admission about the Jan. 29 raid, the first approved by President Donald Trump since his term began, which has been swirling in controversy since its existence was first revealed. There are reports that children were killed and that female fighters pinned down Seal Team 6 during an hour-long fire fight.

    Chief Petty Officer William “Ryan” Owens was killed during the raid. The father of three was reportedly on his 12th deployment.

    CNN discussed this video in a segment Friday afternoon at approximately 1:23 p.m. Eastern Standard Time. Wolf Blitzer called the video “slick propaganda” and asked if it was old or new. CNN’s Pentagon reporter, Ryan Browne, responded that “we believe” that the video was “brand new.” 

    WOLF BLITZER: In the initial statement that the Pentagon put out, Ryan, about this operation, they said the U.S. collected a lot of very importance intelligence about terror operations. How will these videos specifically help the U.S. military deal with this down the road?

    RYAN BROWNE: This video, in particular, not necessarily that advantageous. It does provide a little insight into what this terror group’s strategy is, that is trying to inspire these lone wolf attackers in the West. But I think this is one thing that the military has released, but we are told that there's volumes and volumes of additional information, intelligence on hard drives, that the military will not be releasing in hopes of exploiting that information to conduct additional strikes or additional raids against the terror group down the road.

    BLITZER: It looks like these videos were pretty slick propaganda. Were they intended to be posted on social media sites to promote this kind of homegrown terror, if you will? Have some of them already been posted or are these all brand new?

    BROWNE: That’s right, Wolf. We believe this one is brand new, but this is something that they have done in the past. In fact they produced an English language magazine called “Inspire” that was distributed digitally and has actually been traced to several terrorist attacks, including the Boston marathon bombings. This is something very much in the M.O. of this terror group, not necessarily bringing foreign fighters in like ISIS does, but actually reaching out to these lone wolves, to these disgruntled people in western countries and trying to kind of show them the knowhow on how to conduct terrorists attacks on their own.

    BLITZER: Pretty sophisticated propaganda.

    Later on in the segment, CNN’s military analyst, Cedric Leighton, told Blitzer that while the tactics in the video were not new,  “What’s new is the detail, … very slick graphics and the fact that they spent a lot of time discussing TATP, which is the exact explosive that was used in Paris, in Brussels -- by the shoe bomber -- and it is probably the most dangerous, the most volatile explosive that the AQAP group has used.”

    Less than two hours later, at 3:15 p.m., CNN revealed that the video was, in fact, a decade old. Browne called it a “mix up” and said that the video had been online for “years.”

    Browne concluded that while it was an “embarrassing moment” for the military, the military still believes that there was actionable intelligence obtained.

    Browne gave no reason why this assertion should be trusted and no reason for his earlier statement that the video was “brand new.” Host Brooke Baldwin immediately moved on.

  • Cable News Hosts Anti-Muslim Extremists To Defend Trump’s Muslim Ban

    ››› ››› DINA RADTKE

    Just a few days after President Donald Trump signed an executive order banning U.S. entry for refugees from seven Muslim-majority countries, CNN and Fox News both hosted anti-immigrant extremists or members of designated hate groups to discuss the president’s move, effectively legitimizing and normalizing these groups. Neither CNN nor Fox correctly labeled any of the guests as belonging to groups that pursue fiercely anti-Muslim, anti-refugee agendas.

  • Voter Fraud Myths Pushed By Trump Have Long Been Propagated By Right-Wing Media

    ››› ››› NICK FERNANDEZ & CAT DUFFY

    Throughout his campaign, and continuing now as President, Donald Trump has made a series of baseless claims alleging mass voter fraud in order to either preemptively cast doubt on the election results, or to dispute the fact he didn’t win the popular vote. Trump’s allegations, which ranged from “people are going to walk in” and “vote ten times,” to claiming “he would have won the popular vote had it not been for millions of illegal votes,” and most recently his decision to ask for “a major investigation into voter fraud” are based on a series of myths that right-wing media have pushed for years -- including the arguments that strict voter ID laws are needed to prevent voter fraud, that dead people are voting, and that there is widespread noncitizen voting.

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Supporters Of Rex Tillerson, Trump's Pick For State, Have Exxon Ties Of Their Own

    Mainstream Outlets Tout Support Of Gates, Rice, And Baker, But Ignore Their Stakes In Exxon

    ››› ››› NINA MAST

    After President-elect Donald Trump announced ExxonMobil CEO Rex Tillerson as his pick for secretary of state, morning news shows and newspapers noted that prominent figures including James Baker III, Robert M. Gates, and Condoleezza Rice have expressed support for Tillerson, with some mentioning that such support adds credibility to the pick. But those outlets failed to disclose that all three figures have considerable financial ties through their businesses to Tillerson, ExxonMobil, and the oil company’s Russian business ventures.

  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • CNN Needs To Do Better Than This Trump Chyron

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    A CNN graphic that misleadingly claimed President-elect Donald Trump “deliver[ed] on [his] vow to save” jobs at Indiana-based manufacturer Carrier demonstrates the need for the network to continue using on-screen graphics as a way of fact-checking Trump during his transition and presidency.

    Carrier announced on November 29 that it had struck a deal with Trump and the State of Indiana to keep about 1,000 jobs it had planned to move to Mexico in the United States. According to The Wall Street Journal, the state will provide Carrier and its parent company, United Technologies Corp. (UTC), $7 million in tax breaks over the next decade in exchange for keeping the jobs there. In addition to the $7 million in tax breaks, Trump reportedly promised UTC CEO Greg Hayes millions more in future corporate tax reductions.

    Discussing the announcement on the December 1 edition of CNN Newsroom, panelists noted multiple problems with Trump’s actions, including that the announcement could cause a “slippery slope” where “every company will expect to get huge tax incentives to stay in the United States,” a point economists and policy experts have also made. CNN commentator and New Yorker editor Ryan Lizza agreed, noting that “the precedent here can be very dangerous,” and adding, “You basically have this sort of extortion game that companies can now play because Trump has set himself up this way.” Echoing economist Jared Bernstein, Atlantic editor Ron Brownstein argued it is “unlikely that individual interventions in the decisions of individual companies is going to make a big dent in the long-term trajectory of a more automated and globalized manufacturing supply chain.”

    However, someone looking at only the TV screen would not know these potential stumbling blocks with the deal. Instead, they would see only a graphic saying, “Trump Delivers On Vow To Save Carrier Jobs,” essentially giving Trump the talking point he wanted. That graphic presents a stark contrast from what CNN’s own Kate Bolduan noted during a later segment of At This Hour in which she stated: “1,000 jobs remaining in Indiana that would have left, that is to be celebrated. … But it is a far cry from what Trump promised … on the campaign trail.”

    During the presidential campaign, CNN repeatedly used on-screen graphics to call out Trump’s lies and misleading rhetoric, such as "Trump: Never Said Japan Should Have Nukes (He Did)," "Trump’s Son: Father Apologized To Khans (He Hasn’t)," and "Trump Calls Obama Founder of ISIS (He’s Not)." CNN was not the only network to do this, with MSNBC also joining in to fact-check Trump’s claim he watched a “video of Iran receiving cash.” MSNBC’s graphic pointed out that the video was “nonexistent.”

    As ABC News legal affairs anchor Dan Abrams noted during the campaign, this practice of fact-checking Trump in real time helped solve “one of the big problems in cable news” where things sometimes are “just not true” and need to be called out as such.

    CNN’s failure to express the nuanced issues with the Carrier announcement highlights the need for CNN and other networks to have clearer on-screen graphics and continue their practice of on-screen fact-checking. These measures are crucial in preventing misleading talking points and falsehoods pushed by Trump from gaining traction.