FOX & Friends

Tags ››› FOX & Friends
  • Right-Wing Media Run With Imprisoned Hacker’s Evidence-Free Claim That He Breached Clinton’s Server

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Right-wing media are credulously reporting claims from the extradited Romanian hacker known as “Guccifer,” who is currently in prison in Virginia, that he “breached” Hillary Clinton’s email server. The hacker has provided no documentation to prove his claims, and the FBI’s security review of Clinton’s emails has reportedly found no evidence of hacking.

  • Conservative Media Advocated For Illegally Keeping Immigrant Students Out Of School, And Now It’s Actually Happening

    ››› ››› CRISTINA LOPEZ

    Right-wing media figures have for years advocated in favor of denying undocumented immigrant students access to public education,and now an Associated Press investigation reports that it may be happening "in at least 35 districts in 14 states." These policies may be not only unconstitutional -- according to a Supreme Court ruling that specifically bans public school districts from denying enrollment to children based on their immigration status -- but also illegal under Title VI of the Civil Rights Act.

  • Trump Kicks Off General Campaign With Phone Interviews

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN

    Donald Trump phoned in to the morning news programs on ABC, MSNBC, NBC, and Fox News for interviews following his victory in the May 3 Indiana primary, which cemented his role as the presumptive Republican presidential nominee for the general election. Journalists and media critics have called out cable and broadcast news shows for allowing Trump this “shocking” “advantage,” and several programs -- including CBS’s morning show -- have banned the practice.

    Trump’s most recent round of phone interviews is only the latest example of a newly common type of media malpractice unique to the candidate. The practice of letting a presidential candidate largely eschew on-camera interviews in favor of phoning in is unprecedented in American politics. News networks have overwhelmingly allowed Trump -- and Trump only -- to call in to Sunday morning political talk shows. In total, Trump conducted 69 phone interviews on news programs in the first 69 days of 2016.

    In March, CBS This Morning and NBC’s Meet The Press announced they would no longer allow Trump to phone in for interviews, joining Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday. During that same month, the six major broadcast and cable news networks allowed Trump to phone in for 39 of his 63 interviews. On ABC, NBC, MSNBC, and Fox News, more than half of Trump's interviews were conducted by phone.

    Media critics and prominent journalists have criticized the media’s willingness to grant Trump phone interviews, noting that the practice "is a signal of the extent to which the television cable networks contort themselves to accommodate Trump." Trump’s phone interviews have given him an obvious advantage over his rivals, allowing him to ignore hosts' visual cues and body language, dodge or shout over interviewers' questions, and avoid awkward confrontations.

    To sign Media Matters’ petition calling on media outlets to take away Trump’s special phone privilege, click here.

  • Fox & Friends Follows Conservative Playbook To Spin GDP Report, Mislead On Obama’s Economic Record

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    On the April 29 edition of Fox News’ Fox & Friends, Fox Business host Stuart Varney joined co-hosts Ainsley Earhardt, Brian Kilmeade, and Steve Doocy for a segment slamming President Obama’s record on the economy. The segment was a response to Obama’s recent interview with The New York Times, during which the president discussed how markedly the economy has improved since 2008 and what he hopes will be his economic legacy. The segment seemed to unwittingly mirror the right-wing playbook for downplaying positive economic gains during Democratic administrations by relying on false conservative talking points to dismiss economic growth and tout failed tax policies:

    Fox’s 3 Percent Growth Target Is Arbitrary And Ignores American History

    The segment opened with Kilmeade and Varney making the false claim that Obama is “the only U.S. president who could not deliver a single year of three percent growth.” It is not clear why Fox News is fixated on growing the economy at an average rate of three percent annually. Regardless, Kilmeade’s claim that Obama is “the only” president not to clear that bar is false.

    According to data from the Bureau of Economic Analysis (BEA), which only has consistent annual data from 1930 to the present, Republican president Herbert Hoover didn’t just fail to hit three percent growth, he failed to hit zero percent growth. The economy contracted at a rate of -8.5 percent in 1930, -6.4 percent in 1931, a staggering -12.9 percent in 1932, and -1.3 percent in 1933. The contraction in 1933 may have been greater, had Franklin Delano Roosevelt not replaced Hoover in the White House in March of that year, initiating substantial government stimulus projects known as the New Deal. Reliable GDP estimates prior to 1930 are difficult to find, but those data that are available show four consecutive Republican presidents overseeing economic growth of less than 2 percent from 1871 to 1885. Over the course of the next 45 years the economy swung wildly between boom and bust cycles, including several deep depressions, before the Great Depression and FDR’s subsequent creation of oversight mechanisms that work to maintain relative economic stability.

    Varney Consistently Misleads On The Economy

    Fox Business host Stuart Varney is supposed to be a serious voice for analysis and expertise at the network, but Varney is a serial minformer, who creates confusion on economic issues.

    In November 2014, Varney predicted that a Republican takeover of the Senate would usher in an era of “3 to 4 percent” growth, which he now complains hasn’t happened. The economy grew at a 2.4 percent pace in 2014, and continued to grow at a rate of 2.4 percent after the GOP took over complete control of Congress in 2015. Yesterday, when the Commerce Department figures were first released, Varney wondered if the economy growing at a slightly slower rate than experts had predicted was proof that we are “sliding toward recession” -- his comments came just moments after an actual economist was on CNBC debunking the idea.

    In the past week, Varney has attacked impoverished children for soaking up too many government benefits and watched idly as an economist easily debunked conservative demands for more tax cuts and deregulation to spur the economy. Since the start of the year Varney has been an unceasing source of misinformation on the minimum wage, has misled on the funding structures of public-sector unions, has lamented a proposal to pay people for the hours they work, and has attacked “ridiculous” anti-poverty programs that help struggling families and save taxpayers money.

    Fox News Follows The Conservative Misinformation Script To Perfection

    In an April 28 blog post, Washington Post columnist Paul Waldman explained how Republicans mislead the American public about the health of the economy by ignoring positive economic trends. The focus of Waldman’s comparison was the “objective reality” of progress and areas for improvement specified by Democratic presidential candidate Hillary Clinton and the “laughable fantasy” of “an absolute (economic) nightmare” outlined by Republican front-runner Donald Trump, but it could have just as easily been any of the personalities at Fox News. This April 29 Fox & Friends segment that mislead on GDP is one very good example.

    In Waldman’s piece, he hit Trump for pretending tax cuts are the solution to economic growth -- they are actually a proven failure. Varney often repeats this same tax cut talking point at Fox. When Earhardt asked on Fox & Friends “what is the reason for these bad numbers” on the economy, Varney slammed “massive regulation, constant government borrowing” and “overspending to raise the debt” -- exactly the talking points for which Waldman hit Trump the day before.

  • Trump’s “Women’s Card” Attack Against Hillary Clinton Comes From Right-Wing Media’s Playbook

    ››› ››› CYDNEY HARGIS

    After Republican presidential front-runner Donald Trump swept five states in the April 26 primary​ elections, he attacked Democratic presidential front-​runner Hillary Clinton for playing the “women’s card” and suggested she wouldn’t be winning if she “were a man.” Trump’s attack follows right-wing media's long history of criticizing Clinton’s “gender card.”    

  • Morning Shows Grant Trump Phone Privileges Following Primary Wins

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    The morning news programs on ABC, CNN, Fox News, and MSNBC all allowed Donald Trump to phone in for interviews following his victories in the April 26 Republican primaries. Journalists and media critics have called out cable and broadcast news shows for allowing Trump this “shocking” “advantage,” and several programs have banned the practice.

    In March, the six major broadcast and cable news networks allowed Trump to phone in for 39 of his 63 interviews. On ABC, NBC, MSNBC, and Fox News, more than half of Trump's interviews were conducted by phone.

    The Associated Press has explained how television media’s unprecedented practice of allowing Trump to regularly call in gives him an advantage:

    Except in news emergencies, producers usually avoid phoners because television is a visual medium -- a face-to-face discussion between a newsmaker and questioner is preferable to a picture of an anchor listening to a disembodied voice.

    It's easy to see why Trump likes them. There's no travel or TV makeup involved; if he wishes to, Trump can talk to Matt Lauer without changing out of his pajamas. They often put an interviewer at a disadvantage, since it's harder to interrupt or ask follow-up questions, and impossible to tell if a subject is being coached.

    Face-to-face interviews let viewers see a candidate physically react to a tough question and think on his feet, said Chris Licht, executive producer of "CBS This Morning." Sometimes that's as important as what is being said.

    Several prominent journalists and media critics have panned the media’s willingness to grant Trump phone interviews. CBS This Morning, NBC’s Meet The Press, and Fox News Sunday have all banned the practice, requiring Trump to appear in person or via satellite.

    To sign Media Matters’ petition calling on media outlets to take away Trump’s special phone privilege, click here.

  • Three Ways 60 Minutes’ Undercover Investigation Is Nothing Like CMP’s Deceptively Edited, Ideologically Motivated Smear Campaign

    60 Minutes Producer:  “We Can Never Lie About Who We Are Or Why We’re Someplace” And Were “Prepared To Come Clean If Confronted”

    Blog ››› ››› SHARON KANN

    Last summer, the Center for Medical Progress (CMP) released a series of deceptively edited videos, baselessly alleging that Planned Parenthood sold fetal tissue-- earning CMP and its founder, David Daleiden, the title of Media Matters’ 2015 Misinformer of the Year. Although CMP’s work has been largely discredited, the Congressional Select Investigative Panel on Infant Lives has consistently cited illegally obtained and entirely unauthenticated documents provided by CMP as evidence.

    This week, CBS News’ 60 Minutes released their report, “Dialing for Dollars,”  an undercover  investigation using hidden camera footage to report on the “relentless pressure on members of Congress to constantly raise money.” Although 60 Minutes conducted their investigation in a highly-transparent way -- releasing an accompanying video report about their methods called “60 Minutes’ Decision To Use A Hidden Camera This Week” -- right-wing media figures have already compared this investigatory journalism to CMP’s deceptive work.

    In a series of tweets, Federalist Senior Editor Mollie Hemingway wrote: “Good news everyone! OK for journalists to secretly film again” and noted that CBS “not only edited the video, but used B roll for context (like we allow for 100% of non-fetal market stories)":

    Hemingway’s comments were also picked up and tweeted by the anti-choice news site, LifeNews which said “so CBS News can use a hidden camera but pro-life people can’t?”:

    Daleiden also retweeted Hemingway:

    CMP and the right-wing media who carry water for its work have defended CMP’s deceptively edited videos as “investigatory journalism.” Notably, Fox News hosts Steve Doocy and Bill O’Reilly have both compared CMP’s work to that of 60 Minutes. During a January 26 edition of Fox News’ Fox & Friends Doocy argued that “journalists use these [undercover] techniques everyday” and gave the examples of “60 Minutes” and “20/20.” Similarly, in a March 6 segment from The O’Reilly Factor, host Bill O’Reilly alleged that if Daleiden was indicted for using fraudulent IDs, “all of 60 Minutes would be in jail, because they did stings all the time.”

    The form and substance of 60 Minutes’ investigation, however, was radically different than CMP’s ideologically motivated smear campaign against Planned Parenthood. In the supplementary report explaining their methodology and rationale for going undercover, correspondent Norah O’Donnell and 60 Minutes producer Pat Shevlin explained that “the decision to use a hidden camera wasn’t taken lightly” and that they were “scrupulous” about the process.

    There are at least three key ways that 60 Minutes’ use of hidden cameras differs from CMP’s: 60 Minutes did not conceal their identities to gain access, did not identify people on camera without consent, and did not alter their material to fit an ideological goal.

    1. 60 Minutes Producer: “We Can Never Lie About Who We Are Or ... Give A False Reason For Why You’re There”

    Unlike CMP’s deceptively edited videos -- where Daleiden and his associates intentionally misled clinic staff about their identities and intentions, steps which included creating a fake company and fake identities -- 60 Minutes never portrayed themselves fraudulently or lied about who they were or what they were doing to the people they filmed. In the accompanying 60 Minutes Overtime video report Shevlin said 60 Minutes “can never lie about who we are or why we’re some place” and that if you’re “challenged, you can’t give a false reason for why you’re there.”

    60 Minutes representatives gained access to the congressional call center legally and without misrepresenting themselves. CMP, on the other hand, cannot make such a claim. On January 26 a Houston grand jury indicted David Daleiden and one of his associates for gaining access to a Planned Parenthood clinic under deceptive pretenses using false identification. Meanwhile, over 13 state investigations have consistently cleared Planned Parenthood of any wrongdoing.

    2. 60 Minutes Did Not Identify People Filmed Without Their Consent

    In accordance with the advice from lawyers, 60 Minutes did not release footage with “identifiable faces” to the public.

    In CMP’s deceptively edited videos, however, Daleiden not only filmed providers without their consent he also provided additional identifying information including their names. These efforts to identify providers by name plays into a long history of anti-choice groups targeting abortion providers for harassment which has led to doctors who were later murdered or shot by anti-choice activists.

    More recently, the Congressional select panel has issued wide-ranging subpoenas targeting not only abortion providers but also "researchers, graduate students, laboratory technicians, and administrative staff who are in any way involved in fetal tissue research." Democrats and reproductive rights advocates have warned that by collecting these names "Congress could be putting lives in danger."

    3. 60 Minutes Did Not Alter Their Material To Fit An Ideological Goal

    In the 60 Minutes report, correspondent Norah O’Donnell investigates a congressional representatives being told their “first responsibility” is not to serve their constituents, but instead to “spend around 30 hours a week” in a call center soliciting donations. O’Donnell explained the purpose in seeing these call centers, as that’s how “lawmakers are spending a lot of their time … that they could be in their office on Capitol Hill doing the people’s business.”

    Although CMP has argued their intentions were to bring a matter of public interest to the attention of authorities -- including their claims that laws involving sale of fetal tissue were being broken -- a February 5 decision by federal judge William H. Orrick strongly rebuts this claim. Orrick issued a preliminary injunction barring CMP from releasing further videos utilizing footage of National Abortion Federation (NAF) employees. According to Orrick, this injunction was justified because CMP did not “-- as Daleiden repeatedly asserts -- use widely accepted investigatory journalism techniques” to reveal a matter of public interest.

    Instead, Orrick argued that CMP relied on “repeated instances of fraud, including the manufacture of fake documents, the creation and registration with the state of California a fake company, and repeated false statements to a numerous NAF representatives and NAF members in order to infiltrate NAF and implement their Human Capital Project.” Orrick concluded that because of these deceptive means, the resulting videos were not “pieces of journalistic integrity, but misleadingly edited videos and unfounded assertions … of criminal conduct.”

    CMP has removed material from their videos that would have disproven their allegations, inserted misleading images into their work, and coached testimony from a supposed witness to criminal activity.

    60 Minutes’ reporting -- and their effort to make clear why it meets common standards of journalistic integrity -- reaffirms the findings of many other journalists and media ethicists who argue that CMP’s work “can be called many things, but ‘journalism’ probably isn’t one of them.”