Fox News Channel

Tags ››› Fox News Channel
  • Bill O’Reilly Hosted A Fake Swedish Defense “Advisor” To Fearmonger About Refugees

    Swedish Armed Forces Press Secretary: "We Do Not Know Who He Is"

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Fox News has been accused, yet again, of using deceptive tactics to fearmonger about refugees in Sweden.

    On the February 23 edition of Fox News’ The O’Reilly Factor, host Bill O’Reilly brought on a guest named Nils Bildt, who was introduced as “a Swedish defense and national security advisor,” to discuss Sweden’s refugee policies. During the segment, Bildt argued that Swedish authorities “are unable … to socially integrate” refugees, and claimed that, as a result, “There is a problem with socially deviant activity, there is a problem with crime, [and] there is a problem with areas or hotspots of crime” in Sweden. Bildt alleged that these “problems” are“not being openly and honestly discussed … because if you don't agree with the liberal, shall we say, common agenda, then you are viewed as an outsider or not even taken seriously.”

    The Swedish Armed Forces, however, do not appear to know who Bildt is. According to a translation of an article in the Swedish outlet Göteborgs-Posten, the press secretary of the Swedish Armed Forces has said that they “do not know who [Bildt] is,” and that he is “definitely not a spokesman for the Armed Forces.” The translated Göteborgs-Posten article reported that Bildt currently lives in Japan.

    O’Reilly’s characterization of Bildt as “a Swedish defense and national security adviser” is the latest deceptive attempt from Fox News to portray the refugee population in Sweden as deviant and “unable … to socially integrate.” Just two days earlier, on February 21, Fox host Tucker Carlson showed an interview between filmmaker Ami Horowitz and two Swedish police officers about the supposed surge in refugee violence in the country. After the segment ran, the officers featured in the interview were “shocked” by the deceptive editing of the interview, claimed they were not asked about immigration at all, and asserted “that their testimony had been taken out of context.”

    Right-wing media have claimed that the Swedish government is “importing thousands of men from countries … that embrace rape for men as something that is acceptable” and that Swedish authorities “don't want to tell the world what is going on” with their refugee population, and have attempted to revive the fearmongering myth of Muslim “no-go zones” in Sweden.

  • Fox Covers For White House After News Outlets Banned From Press Gaggle

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The White House banned several media outlets from attending a press gaggle today, including CNN and The New York Times, which have broken stories on connections between Trump and Russia. While some mainstream outlets were included in the gathering, the White House supposedly hand-picked others, including several right-wing or pro-Trump outlets such as Breitbart and One America News Network. Several prominent journalists noted that they’ve never before seen this sort of press exclusion. Even Fox News’ Bret Baier criticized the decision, noting that news outlets stood with Fox when it was excluded from certain Obama administration interviews and that “a WH gaggle should be open to all credentialed orgs.” But on air, Fox News told a different story, with White House correspondent John Roberts downplaying the severity of the situation:

    MELISSA FRANCIS (HOST): There are new tensions right now, even new tensions between the White House and the media. Some networks being excluded today from the gaggle. Others were invited but declined. It’s all anybody's talking about right now. Chief White House correspondent John Roberts is there. There is conflicting stuff floating around online. You’re actually there -- tell us what’s going on.

    JOHN ROBERTS: What’s the conflicting stuff and I’ll tell you what really happened.

    FRANCIS: Who is allowed to be in there and are certain news operations being kept on the sidelines intentionally?

    ROBERTS: Well I can tell you that they did not have an on-camera briefing today in the Brady briefing room as they normally do, which typically would see upwards of 70, maybe even 80, people in there, kind of jammed to the rafters. The president had a big speech at CPAC today, so they decided that they were going to let his speech speak for itself and Sean Spicer wasn’t going to have a traditional briefing. So he invited a number of news organizations up to his office to have what's called an off-camera gaggle. It's on the record but off-camera, so we recorded it. And there were probably 20 news organizations that were invited to that and then there were hundreds of other news organizations that were not invited to that. Sean Spicer was asked about it after one network started running a headline that it was excluded from this gaggle. Spicer said that they had a number of requests. There were only so many requests that they could accommodate because there was only so much room. As to their actual motivation, whether it was just a room thing or maybe it was something else, I can’t say at this point because Spicer did not give us that information. I mean, I can speculate, but that would only be speculation on my part.

  • Sean Hannity Falls For Misleading Claim From Gateway Pundit (Again)

    Gateway Pundit, Which Recently Got White House Press Credentials, Is Known For Inaccuracy

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    On February 22, Jim Hoft posted an article on his website The Gateway Pundit alleging that a “Wikileaks Document Shows John McCain Requested Donations From Russians!” Fox News’ Sean Hannity retweeted a tweet that both linked to the Gateway Pundit post and called McCain a “globalist war criminal,” adding, “Wow if true”:

    [Screencap via Mediaite]

    But Hoft’s article is wildly misleading. His source for the claim was “Reddit users,” and his blog failed to note that the incident had already been reported -- and dismissed -- as a mere clerical error. In 2008, McCain’s presidential campaign stated that the Russian Embassy in the United States had mistakenly received a standard campaign solicitation in the mail, with campaign spokesperson Brian Rogers calling it “just an error.” The Russians agreed with Rogers’ explanation, dismissing the fundraising request as “a computer failure,” according to a 2008 Associated Press report

    When McCain’s Senate office shot down Hoft’s slapdash reporting with a statement condemning Hannity for “attacking Senator McCain over a fake news story,” Hannity deleted the tweet and extended his “apologies” to McCain (and got defensive over people criticizing him for spreading false information).

    Unfortunately for Hannity, this is not his first experience being burned by Hoft’s amateur reporting. On November 2, Hannity was forced to “humbly apologize” for spreading a totally false Gateway Pundit story that claimed “Barack and Elizabeth Warren had wiped references to Hillary Clinton in their Twitter feeds.” 

    Jim Hoft’s Gateway Pundit is a known source of lies and misinformation. True to form, Hoft has not deleted the erroneous McCain article from February 22, nor has he deleted the now months-old lie about top Democrats scrubbing Hillary Clinton from their Twitter accounts. Such behavior is hardly surprising coming from Hoft, who he has been absurdly wrong about everything from his suggestion that the Cleveland Cavaliers’ NBA championship parade was the crowd at a rally for then-presidential candidate Donald Trump to his claim that a Confederate flag lapel pin was allegedly made by Barack Obama’s campaign. Despite Gateway Pundit’s bipartisan reputation for being wrong, Trump’s administration saw fit to give the site White House press credentials.

    But Hannity can’t blame Hoft alone for his habit of spreading misleading and fake news stories. Back in 1989, Hannity was fired from a local radio show for peddling the homophobic lie that gay people are prone to disease because they eat each other’s feces during sex. More recently, Hannity has also embraced the world of supermarket tabloids, lending credence to the National Enquirer’s absurd lie that Rafael Cruz, Sen. Ted Cruz’s (R-TX) father, was involved in the assassination of President John F. Kennedy, and hosting the former publisher of Weekly World News -- the supermarket tabloid responsible for “Bat Boy” -- to describe his alleged time as a Clinton “fixer.” 

  • CPAC Got Rid Of Milo, But Not The Rest Of Their Bigoted Lineup

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    The Conservative Political Action Conference (CPAC) has rescinded the speaking offer its leadership made to former Breitbart editor Milo Yiannopoulos, who has a history of bigotry, following the circulation of a video in which Yiannopoulos appeared to endorse pedophilia. Yet Yiannopoulos isn’t the only person scheduled to speak at the 2017 CPAC who has a history of making offensive remarks; the conference’s roster is full of speakers who push xenophobic or otherwise discriminatory agendas and action and buy into conspiracy theories.

  • Deceptive Editing And Actors: Tucker Carlson’s Underhanded Practices Exposed

    Blog ››› ››› ANDREW LAWRENCE

    Tucker Carlson’s credibility sunk to new lows after several reports surfaced about the deceptive practices used by the host on his prime-time Fox News show.

    On February 21, The Washington Post reported on a segment  from Carlson’s show about the “incredible surge of refugee violence” in Sweden. During the segment, Carlson showed an interview between filmmaker Ami Horowitz with two Swedish police officers about the supposed surge in refugee violence in the country. The interview used by Carlson was even referenced by President Donald Trump during a Florida rally, but as the Post reported, the officers were “shocked” by the deceptive editing of the interview and claimed they were not asked about migration or immigration at all:

    The two Swedish officers whose interview provided the basis for the report spoke out Monday and claimed that their testimony had been taken out of context. One of them, Anders Göranzon, said that the interview was about areas with high crime rates and that “there wasn’t any focus on migration or immigration.”

    “We don’t stand behind it. It shocked us. He has edited the answers,” Göranzon said, “We were answering completely different questions in the interview. This is bad journalism.”

    Horowitz defended his work to the Guardian newspaper, saying he was “pretty sure” that he told the officers what the segment was going to be about and implying that the officers' disavowal was made under pressure from their superiors.

    Carlson invited Horowitz again to his Fox News show on Monday to rebut the officers’ claims, saying instead that they were pressured by their bosses to disavow the interview because they were scared of being labeled racists.

    Later in the same show, Carlson hosted Shane Saunders who was identified as a “Not My President’s Day Protestor” by Carlson and by the Tucker Carlson Tonight chyron. But, as The Daily Beast reported, Saunders was not affiliated in any way with the rallies, but is “a Los Angeles-based actor and casting agent.”

    Fox News’ Tucker Carlson had a hard time booking Olga Lexell, the creator and co-organizer of the nationwide Not My President’s Day protests on Monday.

    So, after repeated refusals, Carlson’s show instead booked Shane Saunders, a Los Angeles-based actor and casting agent, who Lexell said, “was not affiliated in any way with our rallies and was not an organizer.”

    In the five-minute segment, Saunders was referred to as an “organizer” by an on-screen graphic and Carlson himself, who also asked Saunders about why “your protest is going to make a difference.”

    Following the interview, Olga Lexell, the creator and co-organizer of the nationwide Not My President’s Day protests emailed the producers of the show, saying, “that guy who you got on the show isn’t affiliated with our even and didn’t even attend any of the protests.”

    An executive producer of Tucker Carlson Tonight responded to The Daily Beast report, admitting that “the program incorrectly identified a Los Angeles based protest participant as a ‘protest organizer’ in a graphic during Monday night’s telecast. While he was correctly identified in the introduction to the segment, we regret the graphic didn’t accurately reflect his role throughout the entire segment.”

  • Pro-Trump Media Defend President After He Included Sweden In List Of Terrorist Targets

    ››› ››› JARED HOLT

    President Donald Trump’s media allies rushed to bolster and clarify his remarks after he called on rally-goers to “Look at what’s happening last night in Sweden” during a February 18 speech before listing three non-Swedish cities recently attacked by homegrown terrorists. Trump later clarified that he was referring to a Fox News report hyping immigrant criminality in Sweden from the prior night, not a nonexistent attack, while conservative outlets, fringe blogs, and fake news purveyors declared that “actually, Trump was right” that Sweden is “experiencing a migrant crime wave,” despite widely cited data that proves otherwise.