Good Morning America

Tags ››› Good Morning America
  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • Broadcast Morning Shows Mostly Ignore New Reports Detailing Trump’s Potential Conflicts Of Interests

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & CYDNEY HARGIS

    Broadcast morning news shows mostly ignored multiple new reports highlighting potential conflicts of interests involving President-elect Donald Trump. In doing so, broadcast news outlets are continuing a pattern of ignoring important revelations about Trump’s business practices.

    On November 21, multiple stories broke detailing “new questions about Mr. Trump’s willingness to use the power of the presidency to advance his business interests.” The New York Times noted that experts in legal ethics claim Trump’s business “arrangements could easily run afoul of” a constitutional clause that protects against conflicts of interest “if [the arrangements] continue after Mr. Trump takes office.” The Times and The Hill both detailed specific incidents during Trump’s transition to the presidency that have “raised concerns about conflicts of interest between his future White House and his private enterprises,” but broadcast news outlets have chosen to ignore the new reports by and large.

    Media Matters searched video and transcripts of the November 22 broadcast morning news shows -- ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS’ CBS This Morning -- for reports on Trump’s conflicts of interest and found that the shows devoted less than two minutes combined to the newest reports of the president-elect’s business dealings overseas. NBC’s Today did not mention the potential conflicts of interest at all, while CBS This Morning had only 23 seconds worth of coverage, and ABC’s Good Morning America spent one minute and 31 seconds on the issue.

    Inadequate reporting of Trump’s inherent conflicts of interest has been a consistent problem, despite concerns that his business entanglements will be a “national security nightmare.” News networks for the most part sidelined reporting on Trump’s conflicts of interest until after his election. Between September 14 and Election Day, the networks aired approximately seven minutes of stories about or at least mentioning Trump’s various conflicts of interest, and in the week after the election, they aired approximately 14 minutes of coverage about conflicts ranging from Trump’s foreign business ties to Ivanka Trump’s company pushing a $10,000-plus bracelet that she wore in a recent 60 Minutes interview.

    Trump’s lack of transparency when it comes to divulging his business dealings makes it imperative that network news shows raise awareness about these conflicts of interest -- but so far, they’re failing.

  • Right-Wing Media Tout Trump’s “Lobbying Ban” As Draining The Swamp, While Other Outlets Question Ban’s Efficacy

    Emphasis On Ban Also Ignores Trump’s Many Other Conflicts Of Interest

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Right-wing media are touting new “promises” from President-elect Donald Trump’s transition team to implement five-year “bans on having folks go and lobby after being in the administration” -- and to allow no registered lobbyists on his transition team -- as “a signal that he's going to do the draining of the swamp he said he'd do.” But other media have explained why the ban wouldn’t necessarily work, as lobbyists could just avoid registering as such, and transition team members could undo their lobbyist registration. In addition, the proposed “ban” does nothing to address the “tidal wave of potential conflicts of interest” that “will arrive with” a Trump administration.

  • Conservative Media Attempt To Sanitize Stephen Bannon’s Ties To White Nationalism And Anti-Semitism

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Conservative media are defending Stephen Bannon, who was recently appointed as President-elect Donald Trump’s chief strategist, amid growing backlash over his ties to anti-Semitism and white nationalists. While Bannon’s appointment has been hailed as a victory by white nationalists, the push to normalize Bannon was aided by major newspapers that downplayed and ignored his extreme ties.

  • Network Morning Shows Barely Acknowledge Trump’s Possibly Illegal Tax Avoidance

    ABC, NBC, And CBS Morning Shows Cover Days-Old Clinton Email Story 15 Times More Than New Report On Trump’s Tax Avoidance Scheme

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT & ALEX KAPLAN

    The network morning shows spent nearly half an hour covering the four-day-old story that the FBI found emails that may be pertinent to an investigation of Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s private email server, but less than two minutes on a new report detailing possibly illegal actions Republican presidential nominee Donald Trump took in the 1990s to avoid reporting hundreds of millions of dollars of taxable income.

    On October 28, FBI Director James Comey defied Justice Department rules and precedent to issue a short and vague letter informing Congress that the bureau had obtained and was seeking to review emails “that appear to be pertinent to the investigation” regarding Clinton’s use of a private email server as secretary of state. Comey’s decision drew criticism from media figures from across the political spectrum and former federal prosecutors and Justice Department officials. Yet during the morning of November 1, ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS’ CBS This Morning spent a combined total of nearly 30 minutes on this story and the impact it might have on election polls.

    Just yesterday, The New York Times explained that “thanks to a” possibly illegal tax maneuver Trump used in the early 1990s, he “potentially escaped paying tens of millions of dollars in federal personal income taxes” (emphasis added):

    [N]ewly obtained documents show that in the early 1990s, as he scrambled to stave off financial ruin, Mr. Trump avoided reporting hundreds of millions of dollars in taxable income by using a tax avoidance maneuver so legally dubious his own lawyers advised him that the Internal Revenue Service would most likely declare it improper if he were audited.

    Thanks to this one maneuver, which was later outlawed by Congress, Mr. Trump potentially escaped paying tens of millions of dollars in federal personal income taxes. It is impossible to know for sure because Mr. Trump has declined to release his tax returns, or even a summary of his returns, breaking a practice followed by every Republican and Democratic presidential candidate for more than four decades.

    Tax experts who reviewed the newly obtained documents for The New York Times said Mr. Trump’s tax avoidance maneuver, conjured from ambiguous provisions of highly technical tax court rulings, clearly pushed the edge of the envelope of what tax laws permitted at the time. “Whatever loophole existed was not ‘exploited’ here, but stretched beyond any recognition,” said Steven M. Rosenthal, a senior fellow at the nonpartisan Tax Policy Center who helped draft tax legislation in the early 1990s.

    Yet Good Morning America was the only broadcast morning show to cover this detailed reporting on the Republican presidential nominee possibly committing a crime, devoting two interview segments to the issue for a scant airtime of 1 minute and 47 seconds. The other two morning shows did not mention the Times report or Trump’s tax avoidance at all.

    The networks’ Sunday shows have demonstrated a pattern of ignoring investigative reporting about Trump in favor of hyping any recent news about Clinton. Now the networks’ weekday morning shows seem to be following the same pattern.

    Methodology: Media Matters searched SnapStream transcripts for ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS’ CBS This Morning, with the keywords “Clinton,” “FBI,” “email,” and “Comey” for any comments about the Clinton email story, and the keywords “tax” and “taxes” for any comments about the Trump tax story. Any comments on either subject were then measured for time. At least one discussion covered both topics simultaneously.

  • Trump Avoided Confronting His Scandals In The Media, Save For George Stephanopoulos

    Blog ››› ››› JARED HOLT

    ABC’s George Stephanopoulos was the only national reporter who questioned Republican presidential nominee Donald Trump about the many scandals that have dogged his campaign during his weeks-long appearance hiatus on all major cable news networks outside of Fox News.

    As the presidential debates approached, Trump deliberately retreated to Fox News, where he received softball interviews from friendly hosts such as Bill O’Reilly and Sean Hannity. Since the debates began, Trump has rarely appeared outside of conservative news outlets. Prior to interviews this week, Trump had not appeared on ABC, CBS, NBC, CNN, or MSNBC since September 7.

    Trump reappeared on mainstream networks after the ribbon-cutting ceremony for his new hotel in Washington, D.C., but of the five outlets that received access, Stephanopoulos was the only reporter to ask Trump about the numerous scandals plaguing his presidential campaign.

    Stephanopoulos, unlike any other media figure who received one-on-one access at the hotel, pressed Trump on his threat to file lawsuits against the numerous women who have accused him of sexual assault and his assertion that the Clinton campaign orchestrated the women to lie about the allegations. He also forced Trump to answer to his claim that FBI director James Comey is corrupt, asked if he thinks he owes Judge Gonzalo Curiel and the family of Khizr Khan apologies, and corrected his false claim that he opposed the Iraq war from the start.

    Bloomberg News editor Mark Halperin and CNN reporter Dana Bash also spoke with Trump after his hotel ribbon cutting, but neither confronted problems that have weighed down Trump’s campaign in recent weeks, although Bash did question whether it was a good idea for Trump to take time out of campaigning to open his hotel. Halperin avoided the topics entirely, instead tossing Trump softball questions about his confidence in polling data and if he was feeling “under the weather” because he reportedly ate a throat lozenge.

    Prior to the ribbon cutting ceremony, Trump granted interviews to only two non-Fox News sources. Trump phoned into radio host Rush Limbaugh’s show unannounced on October 25. Limbaugh sympathized with Trump’s claims that the media is conspiring against him and praised Trump for “fighting back” against his critics. Limbaugh also asked Trump how he would approach the Affordable Care Act. Christian Broadcasting Networks’ Pat Robertson also recieved on-camera time with Trump for The 700 Club on October 24, but chose to ask Trump about hiring employees, appointing women to his administration, nominating Supreme Court justices, and growing the economy through proposed tax cuts, rather than addressing any controversies surrounding his campaign.

    Trump’s strategy of retreating to conservative media outlets and blacking out interviews with non-Fox News media figures allowed him to bypass many of the scandals he created for himself, and to d successfully avoid being held accountable during the peak of each scandal. Interviewers who neglected to press Trump on his numerous scandals t failed in their fundamental duty of holding Trump accountable for the events that happen during his campaign.

  • Trump’s Anti-Establishment Campaign Was Conservative Media’s Dream Come True, But Now It’s Failing Him

    ››› ››› NINA MAST

    Journalists are pointing out that Republican presidential nominee Donald Trump’s “extraordinary display of personal animus” against Republicans leaders, including House Speaker Paul Ryan (R-WI), is a deliberate campaign strategy that was pushed by Breitbart News’ Steve Bannon -- and encouraged by conservative media for years -- but that it could cost Trump and the GOP the election.

  • Broadcast News Allow Trump To Drown His New Scandals With A Tweetstorm

    Network News Virtually Ignored Breaking Reports Into Illegal Practices By His Business And Foundation

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Republican presidential nominee Donald Trump successfully deflected the media’s attention away from damaging new investigative reports into illegal practices by his foundation and business with a late night tweetstorm continuing his denigration of former Miss Universe Alicia Machado.

    The September 29 and 30 editions of broadcast morning shows and nightly news programs -- NBC’s Today and Nightly News, ABC’s Good Morning America and World News Tonight, and CBS’ CBS This Morning and Evening News -- spent merely 2 minutes and 28 seconds on a Newsweek report explaining that “a company controlled by Donald Trump … secretly conducted business in Communist Cuba during Fidel Castro’s presidency despite strict American trade bans that made such undertakings illegal.” The same shows almost entirely ignored a Washington Post investigation that found that the Trump foundation illegally escaped an annual audit because it “never obtained the certification that New York requires before charities can solicit money from the public,” devoting only 27 seconds of coverage to it. In contrast, coverage of a series of tweets Trump sent early in the morning on September 30 criticizing former Miss Universe Alicia Machado, calling her “disgusting” and claiming that she has a “terrible” past, which includes a “sex tape,” amounted to 10 minutes and 39 seconds.

    In his much-criticized September 30 tweetstorm, Trump rehashed his false and sexist attacks on Machado, including the debunked right-wing media smear that she was involved in a “sex tape.” In his recent national media appearances -- almost all of which have taken place inside “the conservative media cocoon” of Fox News -- Trump has repeatedly tried to justify his attacks on Machado, claiming that “she gained a massive amount of weight, and it was a real problem.” Trump has had help from his conservative media allies, including Bill O’Reilly -- who asked if it was a “cheap shot” for Democratic nominee Hillary Clinton to bring up his criticism of Machado’s body at the debate -- and Rush Limbaugh, who claimed that “this Alicia Machado thing was a set up … planned by the Clinton campaign.”

    The investigative reports that were cast aside by broadcast news offer new insights into how Trump ran his foundation as essentially a slush fund and tax evasion scheme, and ignored federal laws in his business operations. In his September 29 Newsweek report, reporter Kurt Eichenwald explained that a company on behalf of Donald Trump “spent a minimum of $68,000 for its 1998 foray into Cuba at a time when the corporate expenditure of even a penny in the Caribbean country was prohibited without U.S. government approval.” The report published correspondence between Trump and consulting firm Seven Arrows Investment and Development Corp. in which the firm “instructed senior officers with Trump’s company—then called Trump Hotels & Casino Resorts—how to make it appear legal by linking it after the fact to a charitable effort.” Additionally, the former Trump executive admitted that they had taken a trip to Cuba “to give Trump’s company a foothold should Washington loosen or lift the trade restrictions.” As Eichenwald explained, “the fact that Seven Arrows spent the money and then received reimbursement from Trump Hotels does not mitigate any potential corporate liability for violating the Cuban embargo.”

    In a September 29 investigation in The Washington Post, David Fahrenthold once again discovered that Trump’s charity had skirted the law, this time violating a New York state law which requires “any charity that solicits more than $25,000 a year from the public must obtain a special kind of registration beforehand.” In an appearance on CNN, Fahrenthold explained that if Trump “had done this the right way … he would have to get an audit” and accountants would ask if he was “spending the foundation’s money in ways that benefited himself.” Farenthold has previously reported that this was exactly what Trump did, revelations that have led the New York attorney general to open a new investigation into the foundation. Trump campaign surrogates floundered when asked about the report on cable news, and lashed out at Fahrenthold claiming that “he’s pretty much a Clinton surrogate at this point.” Only CBS covered Fahrenthold’s report, while NBC and ABC failed to mention it. (Conversely, CBS ignored the Cuba report that its competitors covered.)

    This is not the first time media has allowed Trump to drive the coverage, nor is it the first time media have ignored damaging investigations into Trump's scandals. Previously, Trump successfully hijacked the news cycle by appearing on The Dr. Oz Show to reveal bits and pieces of a report on his health. Trump also successfully dominated news coverage after he tweeted a picture of himself eating a taco bowl on Cinco de Mayo. While dedicating disproportionate coverage to the candidate’s antics, the media has undercovered:

    • A USA Today report that found that “Trump doesn’t pay his bills.”

    • Revelations about his illegal political donation to Florida Attorney General Pam Bondi.

    • Reports highlighting Trump lies and inappropriate comments about the Sept. 11 attacks.

    • Allegations that Trump’s modeling agency “profited from using foreign models who came to the United States on tourist visas that did not permit them to work here.”

    • The report that the Trump Foundation “may have violated laws against ‘self-dealing.’”

    • Trump’s former campaign chairman’s ties to pro-Russian Ukrainian politicians.

    Methodology: Media Matters searched SnapStream for mentions of Trump from the September 29 and 30 editions of ABC’s Good Morning America and World News Tonight, NBC’s Today and Nightly News, and CBS’ CBS This Morning and Evening News and counted the length of segments relating to Trump’s tweetstom, the Newsweek report into Trump’s business entanglements in Cuba, and the Washington Post report on the Trump Foundation’s lack of proper registration.

  • Cosmopolitan Set The Standard On Ivanka Trump Interviews

    Unlike ABC and Fox, Cosmopolitan Challenged Ivanka Trump On The Intricacies Of Her Father’s Child Care Plan

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G. & KATIE SULLIVAN

    After appearing alongside her father, Republican presidential nominee Donald Trump, while he announced his child care plan on September 13, Ivanka Trump sat for several interviews, including with ABC’s Good Morning America, Fox News’ The Kelly File and Fox & Friends, and Cosmopolitan magazine. But only Cosmopolitan successfully asked important follow-up questions and challenged Trump on the apparent inconsistencies and inadequacies of her father’s plan.

    Ivanka Trump has become an important surrogate for her father, often stepping in to sanitize his outrageous remarks, particularly those about women. When critics pointed out the GOP nominee’s misogyny, Ivanka described him as a “fighter” for women and an “equal opportunity offender,” and after her father offered a victim-blaming defense of former Fox CEO Roger Ailes, who was ousted from Fox following a sexual harassment lawsuit, she went on Fox to claim that the Trump Organization has “a very strong HR team … who is equipped to deal with these issues if they arise.” As The New Yorker’s Emily Nussbaum explained, Trump has chosen to “deodorize the stink of her father’s misogyny, to suggest that because he loves her that means he loves women -- to erase the actual policies he supports.”

    This was the role ABC and Fox allowed Ivanka Trump to play.

    Donald Trump’s child care plan lacks details on how it would be funded, and while Fox’s Megyn Kelly and Fox & Friends host Ainsley Earhardt asked Ivanka about the fiscal aspects of the plan, they settled for her answer that everything would be clarified in her father’s September 15 economic speech. Both Fox interviews were fawning, with Kelly marveling at Trump’s (millionaire) working-mother status -- “I don’t know how you do it” -- and Earhardt focusing part of the 10-minute interview on Trump’s relationship with her father: “Tell me some stories. What’s he like? And what do the kids call him?” Kelly also let Trump get away with the lie that Democratic presidential nominee Hillary Clinton does not have a child care policy on her website.

    ABC’s Amy Robach did question Trump on why her father’s plan excludes paternity leave, and she clarified that Clinton does have a child care plan on her website. But she also allowed Ivanka to push her talking points unchallenged and say the Trump Organization offers paid maternity leave and adoption leave for all of its employees, a claim that Trump employees are now challenging.

    It was Cosmopolitan’s Prachi Gupta who successfully challenged Trump by questioning specifics of her father’s plan, like the fact that it doesn’t include same-sex parents when both of the partners are men. She also brought up (and readily provided the source for) Donald Trump’s 2004 statement that pregnancy is inconvenient for business. Gupta thoroughly questioned the financial feasibility of Trump’s child care plan by pointing out that the Republican candidate has promised both tax cuts and increases in infrastructure spending, while also saying he wants to build a border wall. Politico and Vox reported on Ivanka’s interview with Cosmopolitan, noting that she accused “the writer of ‘editorializing’ and instilling ‘hostility’” in her questions and pointing out that she got “combative” after being challenged.

    Nussbaum’s article about Ivanka’s speech at the July Republican National Convention highlighted that Ivanka has “stepped forward to blind female voters to who her father is and what he stands for.” Gupta defied this spin, and her Cosmopolitan interview got in Ivanka’s way as she tried to sanitize her father’s record, while exemplifying that women’s magazines and websites have been an undervalued asset in political coverage.

  • Trump Hijacked The Media Narrative With His Dr. Oz Show Stunt

    Media Turned Away From Covering Damaging Reports About Trump’s Foundation And Business Entanglements

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Republican presidential nominee Donald Trump successfully deflected media’s attention away from damaging investigative reports about his foreign business practices and his charitable foundation by fashioning a publicity stunt out of an appearance on The Dr. Oz Show.

    On September 14, broadcast morning shows, including NBC’s Today, ABC’s Good Morning America, and CBS This Morning spent 14 minutes and 55 seconds on new developments surrounding possible illegal activity from the Trump Foundation. This reporting came the day after New York state Attorney General Eric Schneiderman announced that his office is investigating the Trump Foundation “to make sure it’s complying with the laws governing charities in New York.” Schneiderman’s investigation comes amid a series of reports from The Washington Post that examined how the foundation “collects and spends money in a very unusual manner.” Reporter David Fahrenthold found that, unlike with most personal foundations, “The Trump Foundation’s money doesn’t actually come from Trump’s own pocket.” In a September 14 report, Fahrenthold wrote that Trump “may have violated IRS rules against ‘self-dealing,’ which prohibit nonprofit leaders from spending charity money on themselves” when he spent $20,000 from his charity to buy a portrait of himself in 2007.

    The broadcast morning shows also devoted some time, albeit only 46 seconds, to a September 14 Newsweek report that detailed how Trump’s business entanglements have often intersected with unfriendly foreign governments. Reporter Kurt Eichenwald explained his piece on CNN, saying that “there has never been a president in the history of the United States who has had these kinds of conflicts of interest.” He added that Trump’s entanglements “often go directly against the interests of American national security.”

    But news outlets virtually ignored the damaging reports once Trump appeared for a September 14 taping of The Dr. Oz Show in which the “scientifically dubious” Dr. Mehmet Oz examined the results of the Republican nominee’s latest physical. The broadcast nightly news programs, including ABC’s World News Tonight, NBC’s Nightly News, and CBS’ Evening News, spent 7 minutes and 11 seconds on Trump’s publicity stunt. It caused the programs to cast aside the investigative reports, spending only 2minutes and 15 seconds on the reports about the Trump Foundation and 43 seconds on Eichenwald’s look into Trump’s foreign business entanglements.

    On September 15, the broadcast morning news programs all but forgot the reports, instead obsessing over Trump’s appearance with Dr. Oz, which garnered 12 minutes and 5 seconds of coverage between all three shows. Only Today continued to discuss the series of questions raised about the Trump Foundation, spending 2minutes and 48 seconds on the topic. However, that is less than half the time they spent on Trump’s Dr. Oz Show appearance, which accounted for 6 minutes and 30 seconds of airtime.

    By brushing aside the damaging investigative reporting about Trump in order to cover his gimmick with Dr. Oz, the broadcast news shows played right into the candidate’s hands. As CNN media critic Brian Stelter pointed out, Trump’s appearance on Oz’s show “wasn’t actual transparency” about his health -- “it was the appearance, the semblance of transparency.” Stelter added that it “shows Trump’s style, his media savvy” and noted that “we should know this was for show, and it was very effective.”

    Methodology: Media Matters searched SnapStream for mentions of Trump from the September 14 and 15 editions of ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS This Morning as well as the September 14 editions of ABC’s World News Tonight, NBC’s Nightly News, and CBS’ Evening News and coded segments relating to new details surrounding Trump’s foundation, the Newsweek report on Trump’s business entanglements, and his appearance on Dr. Oz.

  • Mainstream Media Echo Conservatives’ Claim That Clinton’s Pneumonia Legitimizes Their Conspiracy Theories

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Media across the spectrum are claiming that Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s diagnosis of pneumonia “vindicated” conservative conspiracy theorists who have long made baseless assertions about Clinton’s health. These claims have recently been mainstreamed by non-partisan outlets despite having been debunked time and time again.