Heather Nauert

Tags ››› Heather Nauert
  • How The Media Covered A Day Without Immigrants

    Analysis From Morning Cable Shows: Fox Performed The Worst

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN

    On February 16, businesses around the country closed and many immigrants vowed to not spend any money in a demonstration known as “A Day Without Immigrants” to highlight the vital contributions immigrants make to the U.S. economy and culture. The demonstration was a response to anti-immigrant sentiment and policies enacted by President Donald Trump and his team. During their morning coverage -- from 6 a.m. and noon -- MSNBC and CNN both sent reporters to cover the protest, while Fox News dedicated less than a minute to the story during a series of headlines.

    The New York Times reported that “what began as a grass-roots movement quickly reached the highest levels of federal government,” noting that the effort spread from places like construction sites in New York City all the way to federal government offices including in the Pentagon. The Washington Post wrote that the strike is a response “to a new administration that has taken a hard-line stance on immigration policies.” According to NPR, the protest also comes “after Immigration and Customs Enforcement agents alarmed immigrant rights advocates by arresting some 680 people in raids across the U.S. last week.”

    On morning cable news, MSNBC and CNN both sent reporters to cover the boycott, with MSNBC providing the only original interview related to the strike among the cable news channels. In the span of the 6 hours analyzed by Media Matters, MSNBC dedicated only close to 4 minutes to the story, while CNN dedicated just over 1 minute and 30 seconds. Fox News’ Heather Nauert reported on the story twice for a total of 40 seconds, both in news headline reads during Fox & Friends. MSNBC was the only network to feature the story in more than one show, mentioning it in three.

    Fox News’ coverage dismissed the movement as immigrants “giving themselves a day off work,” and FoxNews.com quoted anti-immigrant hate group Federation for American Immigration Reform (FAIR) as one of the protest’s “several detractors.”

    On the other hand, MSNBC’s Gadi Schwartz interviewed immigrant business owner Lorena Cantarovici in Denver, CO, who shut down her restaurant as part of the protest. Cantarovici recounted her story of coming to the country with “just a backpack, less than $300,” and described how she is in the process of opening her third restaurant. Her interview illustrated the job opportunities immigrants create for others and highlighted the real life consequences of Trump’s policies, with Cantarovici adding that she is “part of the model of the small business economy here”:

    LORENA CANTAROVICI: Maria Empanada is an American business, and it's a dream that came through an immigrant that came to this country trying to look for a better life. So this is not something that is made only by me. I have a team. And all those people have the same ethic, and they want to work hard, and they want to be part of this dream also. So, I don't want to forget that I'm an immigrant. And that's why I'm supporting this day.

    GADI SCHWARTZ: And you were saying that an immigrant started this. That's you. You came here with a backpack on. Tell me a little bit about that.

    CANTAROVICI: Just with a backpack, less than $300, and now I'm opening my third location very soon. I am giving job opportunities to people. I’m trying to motivate them every single day, and I'm part of the model of the small business economy here. So yeah, that's what we are doing.

    SCHWARTZ: And what does this mean to the people that work here? What have they told you?

    CANTAROVICI: Well, the decision was made by all of us, and it was very important for me to hear my people, right? So this is a very specific way to demonstrate that immigrants here are very important, and a day without immigrants can create a very big impact. So this is a country that is made by immigrants. Imagine all of us making just a silence for a day? I decided to make a silence.

    Right-wing media figures, however, took to Twitter to criticize the protest. Conservative author Dinesh D’Souza asked, “Will illegals guarantee not to rob or murder any US citizens today? #DayWithoutIllegals.” Right-wing radio host Steve Deace tweeted that “we are not a nation of immigrants. We are a nation of citizens. #DayWithoutImmigrants.” Radio host Wayne Dupree wrote that “anyone falling for this stupid day should be deported”:

    As of 2013, “more than 41 million immigrants lived in the U.S.,” which makes coverage of immigration of crucial interest to a significant segment of the total population. Meanwhile, news outlets elevated nativist hate groups and their xenophobic sentiments throughout the 2016 presidential campaign and afterwards. Trump started his candidacy by calling Mexican immigrants “rapists” and criminals, and harassment against immigrants was the “top type of harassment reported” in a spike after Election Day. Despite reporting on “A Day Without Immigrants” for only 4 minutes, MSNBC set the bar for the protest’s cable coverage by highlighting an immigrant voice and covering the story throughout the day.

    Methodology

    Media Matters searched Snapstream’s CNN, MSNBC, and Fox News transcripts between 6 a.m. and 12 p.m. on February 16 for mentions of the word “immigrant” or the phrase “day without.”

  • Watch Fox & Friends Accidentally Praise Obama's Last Jobs Report

    Fox Credits Trump With January Job Creation He Inherited From President Obama

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    Fox News gushed over the jobs report for January 2017, the last of former President Barack Obama’s presidency, calling it “fantastic news” but implicitly crediting Donald Trump, who wasn’t even in office when the data were collected, for the success by calling it the “first jobs report under President Trump.”

    Fox News correspondent Heather Nauert praised the January jobs report from the Bureau of Labor Statistics (BLS) on the February 3 edition of Fox & Friends, referring to it as “the first jobs report under President Trump” and labeling it as “fantastic news.” Nauert praised the report for showing that 227,000 new jobs were created in January, which she described as “a lot more than expected.” Nauert failed to mention Barack Obama, who was still the president of the United States for most of January. She concluded the segment by reiterating that this is “great news on the jobs front this morning” and suggesting Trump “would call that huge.” From Fox & Friends:

    Unfortunately for Fox’s pro-Trump narrative, the job creation in this report does not belong to his administration. University of Chicago economist Austan Goolsbee, a former chairman of President Obama's Council of Economic Advisors, pointed out that the "reference week" for the latest jobs data ran through January 12, meaning the entire report predates the Trump administration by over a week. Washington Post reporter Glenn Kessler, who runs the paper's fact-checking research, also noted that the report "still reflects the Obama administration.” Fox also neglected to mention that the report marks 76 consecutive months of job growth -- the longest on record -- for Obama.

    The positive coverage of the report is a complete turnaround for Fox, which went to great lengths to portray strong jobs reports in a negative light during the Obama administration.

    In February 2015, the economy added 257,000 new jobs, but Fox was concerned that the unemployment rate ticked up by 0.1 points -- the same increase the rate showed in today’s report. In October of that year, Fox & Friends stumbled through a news alert in which a host claimed the economy created “only 271,000 jobs … last month” even though that report, like the data released today, also beat expectations. Last January, Fox’s spin was to claim that 292,000 new jobs was “modest by historical standards,” though it was well over this month’s 227,000. And in April 2016 the network parsed the jobs data to conclude that a report showing 215,000 new jobs was unimpressive because 47,000 of those were allegedly low-quality retail positions -- yet Nauert made no such comment about the 46,000 retail jobs included in today’s report. As Election Day drew near, Fox & Friends falsely claimed that steady jobs data for October 2016 were “underwhelming” and spun the news as a boon for Trump’s presidential candidacy.

    Media Matter’s predicted last month that Fox would retool its message on job growth to coincide with Trump’s presidency, arguing that the network’s “campaign of misinformation will likely come to a screeching halt next month.” Fox's spin on the jobs report this morning follows a consistent, deliberate, and predictable strategy of playing the role of Republican cheerleader and “propaganda machine.”

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Media Falsely Give Trump Credit For A Ford Plant Not Moving To Mexico

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Media are uncritically hyping President-elect Donald Trump’s false claim that he should be credited for Ford Motor Co.’s decision not to relocate a plant from Kentucky to Mexico, despite the fact that the plant was never going to close and no jobs were going to be lost. While right-wing media hyped Trump’s claim on its face as proof of his political success, mainstream media echoed that pro-Trump spin in a series of misleading headlines, which critics have called out for being out of context and “completely wrong.”

  • Fox News Mainstreams Trump's "Conspiratorial" Claims Of A “Rigged” Election

    ››› ››› TYLER CHERRY

    Fox News is helping bolster and mainstream “conspiratorial” and “preposterous” claims made by Republican presidential nominee Donald Trump that the presidential election will be “rigged” and “illegitimate.” The charges originated with Trump allies and conspiracy theorists Roger Stone and Alex Jones, who directed Trump to “begin talking about” a “rigged” election “constantly.”

  • The Right-Wing Pundits Who Pushed Automatic Classification Myth To Smear Clinton Are Burned Again

    ››› ››› TYLER CHERRY

    A State Department letter sent to Capitol Hill reportedly stated that sending “‘foreign government information’ in unclassified emails ‘does not amount to mishandling the information,’” undercutting right-wing media claims that Democratic presidential front-runner Hillary Clinton violated the law by sending and receiving emails that contained “foreign government information." 

  • Right-Wing Media Keep Rehashing The Xenophobic Smear That Immigrants Bring Diseases

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    Conservative media frequently push the debunked claim that immigrants pose a threat to public health, merely changing the disease to fit their narrative. Fox News repackaged a popular nativist and anti-immigrant smear claiming that the child migrants from Central America were "an illegal health risk" and were bringing diseases into the country according to internal CDC emails.

    On the April 25 edition of Fox News' Fox & Friends, anchor Heather Nauert reported that "disease" had come with the "thousands of immigrant children" who came to the United States in 2014, fleeing violence from their home countries. The assertion was based on documents recently made public by the conservative activist group Judicial Watch showing officials from the Centers for Disease Control (CDC) coordinating responses for the possibility of unaccompanied minors arriving with tuberculosis:

    While the CDC acknowledged that “a small number of cases of TB have been identified,” it also noted that “CDC believes the unaccompanied children arriving from Central America pose little risk of spreading infectious diseases to the general public.”

    Similar claims to Fox News' have been debunked by experts previously. In 2015 the fact-checking website PolitiFact examined Republican presidential front-runner Donald Trump's claim that "tremendous infectious disease is pouring across the border" and wrote that "The experts we contacted agreed that there is no evidence of a massive influx of infections across the border" as a consequence of undocumented immigration. An NBC News report explained that, in fact, most of the illnesses found in unaccompanied child immigrants were “nothing unusual,” including the common cold and head lice. NBC also noted that mechanisms were put in place so that arrivals are screened for tuberculosis -- which is not casually transmitted -- and facilities with the capacity to quarantine were made available. According to the most recent data from the World Health Organization, immunization rates for tuberculosis in Central America are above 80 percent. Tuberculosis in the United States has had a declining incidence for decades, with a relatively small increase of 157 more cases in 2015, which, according to the CDC, cannot be pinned on a single variable like undocumented immigration, since funding for prevention has been reduced or stagnant nationwide.

    However, the trope of immigrants carrying diseases to the United States is often perpetuated by anti-immigrant and nativist groups hoping to stoke fear and resentment towards immigrants. According to one expert, “There is a long, sad and shameful tradition in the United States in using fear of disease, contagion and contamination to stigmatize immigrants and foreigners.” Fox News and other conservative media figures -- including Rush Limbaugh and Laura Ingraham -- have pushed this smear, blaming immigrants for diseases that range from leprosy, measles, chickenpox, and dengue to enterovirus and ebola, despite the absence of evidence showing a significant correlation. The Southern Poverty Law Center has explained that these claims "generally originate with modern nativist groups and ideologues." They are then presented by right-wing media as factual news, without the benefit of context or the opinions of experts that have explained how the threat that undocumented immigrants place on public health is "wildly overstated."

  • Fox Está Usando Un Índice De Seguridad Nacional Descartado Para Levantar Miedos Anti-Inmigrantes

    Blog ››› ››› OLIVIA KITTEL English language version

    Fox News demostró su tendencia a infundir temores anti-inmigrantes cuando recientemente aprovechó un reporte de que el Departamento de Seguridad Nacional puso fin a un programa de seguridad fronteriza que en realidad nunca fue implementado -- y fue desechado debido a preocupaciones de que llevaría a los medios a emitir alarmas sin fundamento. Fox usó las noticias para infundir temores sobre "ilegales entrando al país".

    De acuerdo a la Associated Press, el Departamento de Seguridad Nacional (DHS por sus siglas en inglés) desechó una propuesta para un programa que nunca fue implementado y que consistía en el uso de un índice basado en colores para medir la seguridad fronteriza. El programa, propuesto por el personal de la agencia, habría usado un sistema de colores para señalizar las millas a lo largo de la frontera estadounidense, "donde sería más probable que la Patrulla Fronteriza captura inmigrantes ilegales". Rojo simbolizaría "alto riesgo", amarillo "riesgo mediano" y verde "bajo riesgo". El programa nunca fue implementado, y fue desechado luego de que un grupo de consultores del DHS coincidieron en que era "una sobre-simplificación de un problema muy complejo", y advirtieron que podría llevar a figuras mediáticas a sensacionalizar los temas de seguridad fronteriza y a "producir historias engañosas sobre una frontera fuera de control".

    Los consultores del DHS explicaron que debido a que el programa mediría la seguridad fronteriza en solamente "tres grandes canastas" (rojo, amarillo y verde) -- y debido a que dos de las canastas pueden interpretarse como indicadoras de seguridad laxa -- "reporteros sedientos de titulares que llamen la atención" podrían hacer uso del índice para provocar reportes amarillistas e infundir temores de que hay una "frontera fuera de control".

    Los presentadores de Fox News inmediatamente aprovecharon el anuncio del DHS para hacer precisamente eso. En la edición del 22 de abril del programa de Fox News Fox & Friends, la presentadora Heather Nauert repetidamente infundió temores sobre “inseguridad fronteriza”, diciéndole a sus televidentes "acostúmbrense a ... ilegales entrando al país" porque el personal del DHS desechó el “índice de colores” representando la seguridad fronteriza “mientras ustedes dormían”. El reporte de Nauert fue acompañado por imagenes en la pantalla mostrando grandes números de inmigrantes cruzando la frontera y escalando una pared; dijo que la audiencia debería "acostumbrarse a este tipo de escenas":

    Fox tiene una larga historia de infundir miedos anti-inmigrantes sin fundamento alguno para crear la falsa impresión de que "la inmigración ilegal se ha disparado a niveles sin precedente" cuando en realidad, varios estudios demuestran que la inmigración ilegal se encuentra ahora "a sus niveles más bajos desde 2003" y que ha ido declinando continuamente desde 2008. La AP notó que las capturas por parte de la Patrulla Fronteriza han disminuido a su cifra más baja en 44 años, y aunque este número no necesariamente cuenta la historia completa, puede indicar que "la frontera está relativamente segura".

  • Fox’s Latest Anti-Immigrant Alarmism Sensationalizes A DHS Program Scrapped Over Concerns It Would Fuel Media Misinformation

    Blog ››› ››› OLIVIA KITTEL Versión en español

    Fox News’ latest round of anti-immigrant fearmongering seizes on a report that the Department of Homeland Security ended a border security program that was never actually implemented – and was scrapped based on concerns it would baselessly fuel media fearmongering. Fox used the news to stoke fears about “illegals crossing into this country.”

    According to the Associated Press, the U.S. Department of Homeland Security (DHS) scrapped a proposal for a never-initiated program to use a color-coded index system to measure border security. The program, proposed by agency staff, would have used a color system to measure miles along the U.S. border “where the Border Patrol was likely to capture illegal immigrants.” Red would indicate “high risk,” yellow “medium risk,” and green “low risk.” The program was never implemented, having been scrapped after DHS consultants agreed it was “‘an oversimplification of a very complex problem,’” and warned it could lead media figures to sensationalize border security and “produce misleading stories of an out-of-control border.”

    DHS consultants explained that because the program would measure border security in just “‘three large baskets,’” (red, yellow, and green) -- and because two of the baskets could be interpreted as indicating poor security -- “reporters with an appetite for eye-catching headlines” could use the index to fuel sensational, fearmongering reports of an “out-of-control border.”

    Fox News hosts immediately seized on the DHS announcement to do just that. On the April 22 edition of Fox News’ Fox & Friends, anchor Heather Nauert repeatedly stoked fears of “border insecurity,” telling viewers to “get used to … illegals crossing into this country” because DHS officials scrapped the “color-coded bored index” “while you were sleeping.” Nauert’s report accompanied on-screen graphics of immigrants crossing the border in large numbers, and scaling a wall; she said viewers should “get used to scenes like this”:

    Fox has a long history of baselessly stoking anti-immigrant fears to create the false “impression that illegal immigration has soared to unprecedented levels” when in reality, multiple studies show that illegal immigration is “now at its lowest level since 2003” and that it has been declining steadily since 2008. The AP noted that Border Patrol apprehensions fell to a 44-year low last year, and though that number does not give a complete picture, it may indicate that “the border is relatively secure.”