On The Record with Greta Van Susteren

Tags ››› On The Record with Greta Van Susteren
  • John McCain Speaks Out Against Torture As Fox News Praises Trump For Waterboarding Comments

    Blog ››› ››› ANDREW LAWRENCE

    Senator John McCain (R-AZ), former POW and survivor of torture, denounced the use of torture as ineffective and counterproductive after Donald Trump advocated waterboarding and “much worse” to fight terrorism. Fox News figures praised Trump’s advocacy of illegal interrogation and pushed for President Obama to adopt similar strategies.

    During a June 28 campaign rally at Ohio University Eastern Campus, Trump called for the United States to “fight so viciously and violently” against terrorists and “fight fire with fire.” Trump also advocated for the use of waterboarding and “much worse” against enemy combatants.

    Trump had previously advocated for techniques “tougher than waterboarding” as well as proposing the killing of innocent family members of enemy combatants. In May, Trump attempted to walk back those comments by acknowledging “that the United States is bound by laws and treaties,” but has since returned to proposing policy that he once recognized would force a “military officer to disobey the law.”  

    Fox News hosts largely supported Trump’s plans for the illegal techniques. Fox’s Peter Hegseth argued that the United States “can maintain our values while still ruthlessly going after ISIS,” and Fox host Eric Bolling downplayed torture, saying “God forbid we pour water on terrorists’ faces.”

    But on June 29, Senator McCain joined Fox’s On the Record with Greta Van Susteren, where host Greta Van Susteren asked McCain about Trump’s advocacy for torture. McCain pointed out that numerous military leaders have said “that it not only doesn’t work, but it is counter-productive because you get bad information.” Furthermore, McCain argued that “it’s about us, not about them,” making the point that torturing enemy combatants is a contradiction of American values:

     

     

    On October 26, 1967, McCain, then a Navy pilot, was shot down over Vietnam, and captured by the North Vietnamese. McCain was subjected to torture by his captors, explaining that, he “was beaten every two or three hours by different guards,” and after four days agreed to write a confession. 

  • A Comprehensive Guide To Benghazi Myths And Facts

    ››› ››› BRENNAN SUEN & OLIVIA KITTEL

    After nearly four years of right-wing myths about the September 2012 attack on an American diplomatic compound and CIA compound in Benghazi, Libya, and as Republicans and Democrats on the House Select Committee on the attacks release their reports, Media Matters has compiled a list of more than 50 myths and facts regarding the origin of the attack, the security surrounding the compounds, the Obama administration’s handling of the attack during and after its occurrence, attacks on then-Secretary of State Hillary Clinton, and other lies and misinformation regarding the Benghazi attack.

  • Fox's Greta Van Susteren Polls Viewers On Whether Defunct Trump U. Should Reopen

    Trump U. Is Currently Under Fire For Misrepresentation And Predatory Business Tactics

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    In an on-air poll, Fox News’ Greta Van Susteren asked viewers whether Donald Trump “should … reopen Trump University,” even though the shuttered “university” is currently facing numerous pending fraud and misrepresentation lawsuits.

    On the June 2 edition of On The Record, host Greta Van Susteren interviewed honorary co-chair of Trump’s New York state campaign team and failed New York Republican gubernatorial candidate Carl Paladino, who argued that Trump U. “could give a lot of kids an opportunity which they didn’t have otherwise” and that Trump himself “looked at” Trump U. “as a civic service.”

    Later, Van Susteren asked her audience to respond to an on-air poll that asked viewers, “Should Donald Trump reopen Trump University?”

    Van Susteren’s segment and Twitter poll comes as Trump U. faces scrutiny from fact-checkers and several pending fraud and misrepresentation lawsuits.

    Though most media outlets have been heavily critical of Trump’s real estate seminar business, Fox News has provided the Republican nominee plenty of cover by allowing Trump to use its airtime to lie about the scandal-ridden business long before he became a presidential candidate.

  • Fox News: Where An Indicted Anti-Abortion Extremist Can Go To Push Lies

    Blog ››› ››› RACHEL LARRIS

    Fox’s evening news programs routinely misinform viewers on reproductive rights issues, disproportionately relying on extreme anti-choice figures and deceptive smear campaigns to deliver their message, according to a new Media Matters study. During a recent 14-month period, Fox News’ guests, hosts, and network correspondents all helped propagate the false claims that Planned Parenthood sold fetal tissue and used government funds to illegally pay for abortions, and that a series of deceptively edited videos produced by the anti-choice Center for Medical Progress (CMP) were accurate.

    Media Matters analyzed 14 months of Fox News’ evening programs, looking at discussions of abortion-related topics on the shows Special Report with Bret Baier, On The Record with Greta Van Susteren, The O’Reilly Factor, The Kelly File, and Hannity. Since July 15, 2015, Fox’s evening news programs have repeatedly spread CMP’s false allegations that Planned Parenthood was breaking laws in its handling of fetal tissue. Media Matters, a federal judge, an independent analysis, and numerous media outlets have found that CMP’s videos were deceptively edited (CMP was named Media Matters’ Misinformer of Year); 13 states and the U.S. Department of Health and Human Services have investigated the allegations and cleared Planned Parenthood of any wrongdoing; and CMP’s founder and an associate were indicted for the fraudulent actions they took in making the videos.

    Nevertheless, Fox’s evening news programs have repeated CMP’s false claims as though they were true and falsely claimed that the videos were accurate.

    From July 15, 2015, through March 6, 2016, Fox News evening show hosts, guests, and correspondents made 384 statements or claims that Planned Parenthood was “harvesting,” or “profiting” from the sale of, fetal tissue and 378 statements or claims that CMP’s videos or work were accurate, even going as far as to refer to the discredited smear campaign as “journalism.” In contrast, Fox’s hosts, guests, and correspondents made only 55 statements or claims that Planned Parenthood was not, in fact, selling fetal tissue and 84 statements or claims that CMP’s videos weren’t accurate.

    Fox News helped CMP not only by repeatedly reporting on, replaying, or commenting on 11 of CMP’s deceptively edited videos, but also by hosting the person responsible for the entire smear campaign, David Daleiden, seven times from July 15 through September 4, including in an hour-long Fox News Special, “Hidden Harvest,” which was devoted to the group’s baseless allegations. Daleiden appeared seven times on Fox’s evening news programs during the course of the study, and he has also made additional appearances since the study ended in March.

    And Daleiden wasn’t the only self-identified anti-choice person featured on the network. Fox’s evening news programs overwhelmingly favored those who identify as anti-choice versus those who identify as pro-choice. In segments on Fox’s evening news programs that discussed abortion or abortion-related topics, people who self-identify as anti-choice made up 36 percent of appearances, whereas people who self-identify as pro-choice comprised only 6 percent.

    Media Matters also ran a secondary analysis on whether individuals who didn’t explicitly identify as anti-choice more often cited statements containing accurate or inaccurate information about four types of prevalent misinformation about abortion, Planned Parenthood or the Center for Medical Progress. We found that those who consistently cited anti-choice statements accounted for 9 percent of appearances and those who mostly cited anti-choice statements accounted for 25 percent of appearances. All combined, 70 percent of appearances on Fox News evening programs were made by people who either self-identified as anti-choice or consistently or mostly made anti-choice statements, compared to the combined 5 percent of appearances by either pro-choice-identified or pro-choice-leaning people.

    Overall, Fox also shared nearly two dozen times the false claim that Planned Parenthood uses Medicaid funding to pay for abortions outside of the legal limitations, spreading the claim (without countering it in equal measure) on Hannity and The O’Reilly Factor.  Additionally, any time a person on a Fox evening news program asserted -- or cited a claim -- that some kinds of birth control act as abortifacients, no speaker in the segment challenged those statements or discussed the medical community’s consensus that no contraceptive device or medication currently available is equivalent to an abortion.

  • STUDY: How Cable News Talks About Abortion

    Anti-Choice Speakers And Misinformation Dominate Abortion Coverage On Evening Cable News

    ››› ››› RACHEL LARRIS & SHARON KANN

    A Media Matters study of 14 months of evening cable news programs found that discussions of abortion were weighted toward anti-choice speakers, which resulted in widespread misinformation on the topic. Of the three networks, Fox News aired the largest number of inaccurate statements about the most prevalent abortion-related myths, and MSNBC was the most accurate.

  • Fox News' Obscene And Ridiculous Trump Infomercial

    Blog ››› ››› JOHN KERR

    On May 26, Fox News aired an hour-long special, Meet The Trumps, in which On The Record host Greta Van Susteren spent the hour asking flattering questions of presumptive GOP nominee Donald Trump and his immediate family. Multiple critics compared the special to the state-run media of a dictatorship.

    This is what the special looks like when you remove Trump and his family's answers:

  • Media Slam Trump's "Totally Irresponsible" Response To EgyptAir Crash, While Fox Defends It

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Media figures criticized Donald Trump’s response to the EgyptAir crash saying that it was “totally irresponsible” and “bad practice” for Trump to blame the crash on terrorism despite having no information at the time. Meanwhile, Fox News defended Trump’s “strong statement,” and praised him for saying “exactly what’s on everyone’s mind.”