Squawk Box

Tags ››› Squawk Box
  • CNBC's Squawk Box and Fox’s Fox & Friends Are Friendly Ground for Donald Trump

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    Republican presidential nominee Donald Trump on September 12 visited two morning shows, Fox News’ Fox & Friends and CNBC’s Squawk Box, that have a history of giving him kid-glove treatment and softball interviews. Trump was likely expecting more of the same, and he was right.

    During his interview with Fox & Friends, Trump was asked about Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s disclosure that she had been diagnosed with pneumonia after she left a 9/11 memorial event early, saying she was overheated. Co-host Ainsley Earhardt said the “press was kept in the dark for an hour and a half,” to which Trump said, “I really just don't know. I hope she gets well soon.” Trump also seemed to reference the baseless Clinton health conspiracy theories that have been spread by right-wing media figures, saying, “The coughing fit was a week ago, so I assume that was pneumonia also. I would think it would have been, so something is going on, but I just hope she gets well.”

    Co-host Steve Doocy later asked Trump about Clinton’s September 9 remark that “you could put half of Trump’s supporters into what I call the basket of deplorables” characterized by “racist, sexist, homophobic, xenophobic, Islamophobic” views. Despite ample polling that backs up Clinton’s claim, Doocy framed it as “mistake,” asking Trump, “How big a mistake was this for her to say that on Friday night?” Co-host Brian Kilmeade claimed, “Hillary Clinton, in … making these comments and going to these high-ranking fundraisers, in many ways, she seems divorced from the everyday American.” Trump also claimed, drawing no pushback from the hosts, that he would be a “president of all the people,” even though he has repeatedly smeared Muslims, called Mexicans “rapists,” discriminated against African-Americans, and courted the white nationalist movement. Other topics in the interview included the NFL players protesting the national anthem and Trump’s Washington, D.C., hotel, which the co-hosts were amazed that he was able to open “two years ahead of schedule.”

    Trump’s half-hour interview on Squawk Box was even friendlier. Co-host Joe Kernen, discussing Clinton’s health, asked Trump if he thought he was “probably correct” that Clinton “didn't have the stamina either mentally or physically to be president.” Kernen also told Trump, “I think your schedule has been more grueling than the one [Clinton’s] been pursuing, and that has been documented,” even though Trump goes back to his home in New York almost every night. Multiple journalists criticized Kernen for the claim. Trump agreed with Kernen, saying, “It has been, and it is a very tough schedule.” Kernen later encouraged Trump to continue bashing President Obama over his recent trip to Asia, asking, “Any additional comments on that?” and criticized The Wall Street Journal for a headline that focused on both Clinton’s and Trump’s health. Co-host Rebecca Quick also told Trump, “You’re known as a great negotiator.” Trump during the interview also baselessly suggested, without drawing any pushback, that Federal Reserve Board Chair Janet Yellen was directing policy to help Obama, even though the Federal Reserve is independently controlled. Trump also smeared Sen. Elizabeth Warren (D-MA) with the slur “Pocahontas,” without pushback.

    In neither interview was Trump asked about the September 10 report from The Washington Post that Trump’s charitable organization, the Trump Foundation, spent money for Trump himself and violated IRS rules. The shows also failed to ask Trump about the September 10 New York Daily News report that Trump’s company took $150,000 in government aid following the 9/11 attacks while claiming to have helped locals, even though that’s not what the program was designated for, and, as the News noted, “It’s unclear what, if any, help Trump provided to those affected by 9/11.”

    Trump’s softball interviews on these shows continue his cushy history with both Fox and CNBC. For years, Trump had weekly segments on Fox & Friends, giving him a platform to push his baseless claim that Obama isn’t an American citizen. The show’s co-hosts have praised themselves for giving a “ton of time” to Trump before his campaign, and Trump publically lauded the show at a campaign event. The show has repeatedly defended and pushed Trump’s rhetoric throughout his campaign. Trump also had a weekly segment with Squawk Box in 2012. During that time, Kernen pushed Trump’s birther claims by reading a fake quote to Trump from Obama that suggested he wasn’t born in the United States. Kernen in an interview following CNBC’s Republican primary debate in 2015 also allowed Trump to falsely claim, “My relationship with Hispanics is incredible.”

    Trump’s appearance on both shows also follows Trump’s retreat from most news outlets aside from Fox and CNBC. Fox media reporter Howard Kurtz reported in June that Trump was scaling back on interviews outside of Fox. According to a Media Matters review, since Trump’s much-criticized interview with ABC on July 31, in which he attacked a Gold Star family, his only appearance on one of the three broadcast networks was during last week’s NBC Commander in Chief Forum; he has made only one appearance on CNN; and he has not appeared on MSNBC.

  • Trump Just Proved Why Reporters Shouldn’t Try To Clarify What He “Meant”

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    By tripling down on his comments that President Obama was the “founder of ISIS,” Republican presidential nominee Donald Trump proved futile reporters’ repeated attempts to clarify that he “meant” something different.

    Trump told supporters during an August 10 campaign stop, “‘In many respects, you know, [ISIS] honor[s] President Obama ... He’s the founder of ISIS. He’s the founder of ISIS. He’s the founder. He founded ISIS.” On August 11, Trump repeated the line on CNBC’s Squawk Box.

    Some media figures, including conservative radio host Hugh Hewitt, attempted to clean up Trump’s comments and explain what he really “meant,” claiming that Trump’s comments were “not literal,” but just a poorly worded criticism of President Obama’s terror policies.

    Hewitt hosted Trump on August 11 and tried desperately to help Trump walk back his comments, guiding him by saying, “I know what you meant. You meant that he created the vacuum [for ISIS], he lost the peace.”

    But Trump immediately refuted Hewitt’s assertion, responding, “No, I meant he’s the founder of ISIS. I do.”

    Hewitt tried again, saying, “[B]y using the term founder, they’re hitting with you on this again. Mistake?”

    Trump again denied that he meant something different than what he said: “No, it’s no mistake. Everyone’s liking it. I think they’re liking it.”

    This exchange perfectly exemplifies why the media figures who repeatedly try to rehab Trump’s statements consistently miss the mark. Some in the media have explained why attempts at Trump cleanups are unwarranted altogether. As Business Insider’s Josh Barro wrote:

    It doesn't really matter what Trump meant. It matters what he said — a reckless comment that might or might not be outrageous, depending on your interpretation. This has happened over and over during the campaign, and it would happen, with much higher stakes, during his presidency.

    What the president says matters. Presidents' comments can move markets, create policy, inflame foreign tensions, and even start wars. It is therefore important that presidents be careful.

    Yet media figures’ attempts to clarify what Trump really means also surfaced on August 9, when several conservative commentators tried to interpret Trump’s remark that “Second Amendment people” could do something to prevent Hillary Clinton picking Supreme Court nominees.

    Those attempting to rewrite Trump’s intent -- be it for his comments about ISIS, the Second Amendment, or for the inevitable next round of outrageous comments -- are coming dangerously close to mirroring the role of a Trump surrogate.

  • An Extensive Guide To The Fact Checks, Debunks, And Criticisms Of Trump’s Various Problematic Policy Proposals


    Over the course of the 2016 presidential primary, presumptive Republican presidential nominee Donald Trump has laid forth a series of problematic policy proposals and statements -- ranging from his plan to ban Muslims from entering the United States to his suggestion that the United States default on debt -- that media have warned to be “dangerous,” “fact-free,” “unconstitutional,” “contradictory,” “racist,” and “xenophobic.” Media Matters compiled an extensive list of Trump’s widely panned policy plans thus far along with the debunks and criticism from media figures, experts and fact-checkers that go along with them.

  • Media Slam Trump’s “Insane” Plan To Default On U.S. Debt

    Analysts Explain That Real Estate Gimmicks Don’t Work For The American Economy


    During a lengthy phone interview with CNBC, presumptive Republican nominee Donald Trump outlined a plan to partially default on the United States’ outstanding sovereign debt obligations in hopes of eventually negotiating lower rates of repayment. The tactic is common in the types of commercial real estate dealings Trump is familiar with, but journalists and financial analysts stressed that employing such a strategy with American debt would undermine global financial stability and potentially drive the American economy into a deep recession.

  • Media, Experts Slam Ted Cruz’s Promise Of 5 Percent Economic Growth

    Proposed Tax Cuts Have Proved To Not Stimulate Economic Growth, Suggested Return To The Gold Standard Is Simply “Dangerous”


    Republican presidential hopeful Sen. Ted Cruz (R-TX) promised that if he was elected, his administration would oversee economic growth in excess of 5 percent a year stemming from reduced regulations, tax cuts for high-income earners and corporations, a balanced federal budget, and a return to the gold standard. Journalists and experts were quick to criticize Cruz’s economic growth target, which exceeds by 1 percentage point a proposal by former Republican candidate Jeb Bush that was roundly mocked as “nonsense” and “impossible” last summer.

  • Conservative Media Are Trying To Blame Air Pollution Limits For Volkswagen's Emissions Scandal


    In the wake of the Volkswagen emissions-rigging scandal, questions are being raised about the amount of influence automakers have over the enforcement -- or lack thereof -- of vehicle emissions standards. But rather than join in that conversation, conservative media are making excuses for Volkswagen's conduct and seeking to shift much of the blame to the Environmental Protection Agency and emission standards themselves.

  • CNBC Host Demonstrates How Not To Interview Scott Walker About His Weak Economic Record

    Reality: Walker Has Struggled On Job Creation, Will Skip Debt Payments

    Blog ››› ››› ERIC HANANOKI

    CNBC anchor Joe Kernen praised Gov. Scott Walker's (R-WI) efforts "to get your state's finances in order" and suggested "reasonable people" would agree with his economic record. In reality, job and wage growth under Walker have trailed behind the national average, and he "will skip more than $100 million in debt payments to balance the books thrown into disarray by his tax cuts." 

    Kernen began his February 19 Squawk Box interview by telling the potential 2016 presidential candidate that "we've been together every step of the way on this show since your first election." He added, "I'm not going to recuse myself. But, you know, maybe [co-anchor] Andrew [Ross Sorkin] is here to grill you." 

    Kernen cheered Walker's economic and fiscal leadership. After Walker said he won his election because "in times of crisis, economic and fiscal in particular, they want leadership," Kernen said: "If there was an objective person watching the way the governor of Illinois approached that state's problems, and the way you approached it, I would think most reasonable people would say it looks like the way to do this maybe isn't just raising taxes to cover an ever increasing state budget."

    Walker said, unchallenged, that Wisconsin's "tax burden is down, the economy is moving up, we've got a stable workforce, we've got all the sorts of advantages you want. And we're still -- plenty more work to be done, like it needs to be done across America, but there is a sharp contrast, no doubt about it." 

  • The 11 Dumbest Things Conservative Media Said About Climate Change in 2014

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    This year saw landmark reports on climate change, detailing the ever-increasing scientific certainty that human activities are driving catastrophic climate change and that action needs to be taken to prevent the worst effects. Yet despite the fact that more Americans than ever support action on climate change, conservative media went to ridiculous lengths to cast doubt on the scientific consensus behind global warming, citing everything from free market economics to witchcraft, touting conspiracy theories and predictions of an "ice age," and even fulfilling Godwin's law.

    Here are the 11 dumbest things conservative media said about climate change this year:

    11. Bill O'Reilly:  "It's Easier To Believe In A Benevolent God, The Baby Jesus" Than Manmade Climate Change. On the December 16 edition of Fox News' The O'Reilly Factor, Bill O'Reilly led a discussion on whether or not it is easier to believe in the birth story of Jesus than in manmade climate change, positing that it is "easier to believe in a benevolent God, the baby Jesus, than it is in some kind of theory about global warming." When his guest pointed out that 97 percent of climate scientists agree that human activities are driving global warming, O'Reilly baselessly countered, "I wouldn't put it that high. I've read a lot about it." He concluded: "[I]t's a choice -- people choose to believe."

  • The Business Media Outliers Ignoring The Economics Of Climate Change

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    New Climate Economy

    A flagship report found that acting on climate change and improving the economy go hand in hand, which was reported by business media outlets across the globe. But three prominent outliers left their audiences in the dark: CNBC, Fox Business, and The Wall Street Journal.*

    On September 16, many major business media outlets from Fortune Magazine to BusinessWeek reported on a recent analysis finding that the next 15 years are essential for acting on climate change, and that it is possible to do so while simultaneously growing the global economy. The report, titled "The New Climate Economy" and carried out by the Global Commission on the Economy and Climate, refutes the "false dilemma" between economic growth and climate change mitigation -- an important finding for businesses that want to thrive in the decades ahead. From Reuters:

    Investments to help fight climate change can also spur economic growth, rather than slow it as widely feared, but time is running short for a trillion-dollar shift to transform cities and energy use, an international report said on Tuesday.

    Yet the report was ignored by three prominent business media outlets -- a disservice to their business audiences who deserve to know the economic risks of global warming. The outlets that ignored the findings of the "New Climate Economy" report may not come as a surprise: CNBC, Fox Business, and The Wall Street Journal all have a sordid history with reporting on climate change.

    When the "Risky Business" report was released earlier this year -- another report detailing the economic costs of climate change inaction -- CNBC was caught soliciting a writer to talk about "global warming being a hoax" to rebut the report's findings. The network's on-air coverage of "Risky Business" featured Squawk Box co-host Joe Kernen criticizing the acceptance of global warming as "Orwellian groupthink." Media Matters analyses found that CNBC misled their audience on global warming in the majority of their reporting on the topic in 2013.

    Fox Business also regularly offers demonstrably false reporting on global warming. Co-hosts have often claimed that global warming is over, or even that we are in a period of global cooling. When the Risky Business report was released, Fox Business mocked its findings of heat-related mortalities and dismissed the report entirely as using "scare tactics."

    Similarly, Wall Street Journal dismissed the findings of the Risky Business report, with its editorial board calling one of its authors' suggestions for a carbon tax as economically harmful as the 2008 financial crisis. The Journal has downplayed and dismissed the impacts of climate change and other environmental threats for decades, and gives a frequent platform to "skeptics" that urge inaction on climate change and dismiss the basic science behind the consensus.

    The New Climate Economy was heralded by political leaders around the world advocating a transformation in the global economy. By ignoring it, these outlets are showing that their priorities are at odds with businesses that want to prosper in a changing climate.

    *Based on a search of internal video archives from September 15 to 12 p.m. September 17 for "climate" for Fox Business and CNBC, and a Factiva search for "climate" for Wall Street Journal.

  • CNBC's Climate "Expert": "Demonization Of Carbon Dioxide Is Just Like" Demonization Of "Jews Under Hitler"

    Exxon-Funded Physicist William Happer Fulfills Godwin's Law

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    William Happer on CNBC

    The cable business channel CNBC continued to push climate change denial on its network, hosting a professor who compared the "demonization" of carbon dioxide to the Holocaust.

    Physics Professor William Happer has published no peer-reviewed research on climate change, yet co-host Joe Kernen introduced him as an "industry expert" on the July 14 edition of Squawk Box. After a softball interview with Kernen, co-host Andrew Ross Sorkin challenged Happer for "not believ[ing] in climate change" -- to which Happer responded by telling Sorkin to "shut up." Sorkin then asked Happer about comments he made to The Daily Princetonian in 2009 comparing climate science to Nazi propaganda. Happer doubled down on his comments, stating that "the demonization of carbon dioxide is just like the demonization of the poor Jews under Hitler. Carbon dioxide is actually a benefit to the world, and so were the Jews."

    Sorkin also noted that Happer, who has suggested that people should be "clamoring for more atmospheric carbon dioxide," is the chairman of the Marshall Institute, which received $865,000 from ExxonMobil from 1998 to 2011.

    While Sorkin's pushback was admirable, it's difficult to determine what benefit CNBC is giving its business viewers by once again hosting Happer to push climate denial, especially as it's becoming clear that unchecked climate change is inherently an economic issue that provides serious risks to businesses. A 2013 Media Matters report found that 51 percent of CNBC's climate change coverage cast doubt on the basic fact that the Earth is warming and that the majority of recent warming is manmade, contrary to a consensus of 97 percent of scientists. The channel recently came under fire for soliciting a story about "global warming being a hoax."

    CNBC might also be able to find a few scientists who question whether HIV causes AIDS, whether secondhand smoke is dangerous, or whether vaccines cause autism -- as all three have a few contrarian "experts" supporting their cause -- but it wouldn't be responsible to give them a platform.

  • How Business Media Covered "Risky Business" Climate Report: The Good, The Bad, And The Ugly

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Risky Business

    Refusing to act on climate change will be bad for business, according to a major recent report assessing the alarming risks of unchecked global warming on the U.S. economy. But while some top business media outlets recognize global warming as a serious issue for their audience, others are still stuck in denial.

    On June 23, the Risky Business Project released a comprehensive analysis of the economic impacts of climate change in the United States. The study found that the current path of "business as usual" -- emitting carbon dioxide and other greenhouse gases responsible for driving catastrophic climate change without restrictions -- will reduce labor productivity of outdoor workers by up to three percent, reduce agricultural yields by up to 70 percent in some regions, and cost up to $507 billion in property damages from sea level rise by 2100. The co-chairs are calling for business to rein in their greenhouse gas emissions to prevent an economic crash on the scale of the 2008 financial crisis or worse.

    However, some top U.S. business media outlets are denying that climate change is a problem worth addressing -- a disservice to their business viewers, who have a lot to lose. Here are the good, the bad, and the ugly cases of business media covering Risky Business:

    The Good: Bloomberg TV Notes Climate Research Is "Overwhelmingly Conclusive"

    In covering the study's findings, Bloomberg Television, a cable and satellite business news channel, featured an interview with former Treasury Secretary Henry Paulson, one of the report's co-chairs and a Republican. Bloomberg's Erik Schatzer began the interview by stating that "the research [on man-made climate change] is overwhelmingly conclusive," and went on to have a rational discussion about solutions to global warming that businesses can take today. Schatzer noted that Bloomberg Television is a child company of the media organization founded by Michael Bloomberg, another co-chair of Risky Business. Paulson suggested that businesses fully disclose their climate change risks, that they invest in "resilience," and that the nation "take out a national insurance policy" to respond to the impacts of climate change, adding that businesses must advocate for government policies that would allow the nation to "avoid the most adverse outcomes."

    Paulson elaborated on "the cost of inaction" alongside former Treasury Secretary under President Bill Clinton, Robert Rubin, in a well-done interview on the June 29 edition of CNN's Fareed Zakaria GPS:

    The Bad: Murdoch's WSJ And Fox Business Dismiss Report

    Fox Business's coverage of the Risky Business report ridiculed the impacts of climate change and brushed aside the findings as "scare tactics." On the June 24 edition of Cavuto, Fox Business contributor Lauren Simonetti asserted that the organization is using "scare tactics," going on to entirely dismiss the idea of increasing heat-related mortality, saying "what does that mean -- mortality?"