Steve Doocy

Tags ››› Steve Doocy
  • Yes, CIA Director Nominee Mike Pompeo Needs To Answer Questions About Climate Change

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    After Sen. Kamala Harris (D-CA) grilled CIA director nominee Mike Pompeo on climate change during his January 12 Senate Intelligence Committee confirmation hearing, Fox News responded to Harris’ inquiries with mocking condescension. But the fact is, the intelligence community has taken climate change very seriously under both the Bush and Obama administrations, and Harris has every reason to press Pompeo on whether that will remain the case in the Trump administration.

    During the hearing, Harris began by asking Pompeo whether he has “any reason to doubt the assessment” of CIA analysts that climate change is one of the “deeper causes of rising instability in the world.” Pompeo responded that it’s the CIA’s role to gather foreign intelligence and understand global threats, and that “to the extent that changes in climatic activity are part of that foreign intelligence collection task, we will deliver that information to you all and to the president.”

    Harris then pointed out that Pompeo has previously “questioned the scientific consensus on climate change,” and asked whether he has any reason to doubt NASA’s statement that multiple studies show “97 percent or more of actively published climate scientists agree that climate-warming trends over the past century are extremely likely due to human activities.” Pompeo responded by claiming that his political commentary has been primarily focused on critiquing the effectiveness of climate policies, and he added that he hasn’t “looked at NASA's findings in particular” and couldn’t give Harris “any judgement about that” during the hearing.

    Pompeo also made this very telling remark: “I, frankly, as the director of CIA, would prefer today not to get into the details of climate debate and science. It just seems my role is going to be so different and unique from that.” In doing so, Pompeo signaled that climate change will not be a focus of the CIA under his leadership, which “could leave the CIA without crucial context as it evaluates threats around the world,” as Climate Central reported.

    At the same time, Pompeo’s remark has inspired several Fox News pundits to mock Harris for choosing to ask about climate change -- beginning with Fox News contributor and Libre Initiative spokesperson Rachel Campos-Duffy, who like Pompeo himself, has deep ties to the oil billionaire Koch brothers.

    On the January 12 edition of Outnumbered, Campos-Duffy declared that Harris had asked a “dumb question.” Later that evening, The Five co-host Eric Bolling said Harris’ question was “ridiculous,” adding, “This is a spy agency. They are supposed to gather intel on bad guys, not the weather.” And on the January 13 edition of Fox & Friends, co-host Steve Doocy joked, “Maybe [Harris] thinks the C in CIA stands for climate, but it doesn't. It stands for Central.”

    What these Fox pundits either don’t understand or are unwilling to acknowledge is that evaluating climate change impacts is a critical component of the CIA’s mission. According to a September 2016 report prepared by the National Intelligence Council and coordinated with the U.S. intelligence community, “Climate change and its resulting effects are likely to pose wide-ranging national security challenges for the United States and other countries over the next 20 years.” As Harris mentioned, current CIA director John Brennan has also spoken to the importance of the agency accounting for climate change, stating in a 2015 speech that climate change is aggravating existing security problems and “is a potential source of crisis itself.”

    And lest you think that only the Obama CIA views climate change as a priority for the intelligence community, a 2008 National Intelligence Assessment completed under the Bush administration also concluded that climate change poses a national security threat, as Grist reported at the time.

    This is far from the first time that Fox News has dismissed the national security implications of climate change, but if the CIA itself adopts that misguided view, it will be a dramatic shift that should concern all Americans.

  • Fox News Retools Misleading Jobs Report Spin One Last Time

    Will The Network Continue Its Nitpicking Misinformation Campaign After Trump Takes Office?

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Today marked the release of the final monthly jobs report during President Obama’s time in office, and Fox News wasted no time in spinning the document, which showed consistent job gains, new workforce entries, and sizable year-to-year wage increases, by claiming that it’s “not a great picture of the employment situation.” The network has exploited the monthly jobs report to attack the president since he took office in January 2009, but its campaign of misinformation will likely come to a screeching halt next month.

    On the first Friday of every month, the Bureau of Labor Statistics (BLS) releases its monthly employment situation summary detailing key indicators of the national labor market from the previous month. The report for December 2016 showed another month of consistent performance from the American economy, with 156,000 new jobs created, a 2.9 percent increase in hourly wages over the previous year, and the unemployment rate remaining “little changed” at 4.7 percent. The December jobs figure came in below some economic forecasts, but the miss was offset by major upward revisions to jobs estimates in October and November. Meanwhile, the slight 0.1-point increase in the unemployment rate was driven mostly by an influx of job seekers entering the labor market last month. According to The Wall Street Journal, December marked the 75th consecutive month of job growth -- the longest streak on record.

    On CNN’s New Day, chief business correspondent Christine Romans outlined the details of what she called “a solid finish to the year.” Romans said the economy created roughly 2.2 million jobs in 2016 and stressed that “altogether for the Obama presidency, it’s a net 11 million new jobs” even though he inherited the Great Recession and took office in a year when “5 million jobs just disappeared”:

    Investment analyst and Bloomberg View columnist Conor Sen argued that the December report “is about as strong of a jobs print as we can get at this point in the cycle.” University of Michigan economist and New York Times columnist Justin Wolfers compared the economy to “the little engine that could,” arguing that after accounting for prevailing economic trends, the December report was “good news.” New York Times senior economic correspondent Neil Irwin noted that the 2.9 percent average hourly wage increase “is the highest of this expansion,” concluding, “Boom.” Economist Elise Gould of the Economic Policy Institute wrote in a January 6 blog post, “All told, it’s clear that the next president is inheriting an economy much stronger than it was at the start of the previous administration,” a sentiment echoed by MSNBC’s Steve Benen, who said the report stands as yet more evidence that “the president is handing off a healthy economy to his successor (who spent 2016 telling voters the economy is terrible).”

    The generally positive outlook on the economy portrayed by these journalists, economists, and other experts was once again absent at Fox News, which painted the report as another example of the president’s failing policies.

    Fox Business host Stuart Varney slammed the report all morning on Varney & Co., and he invited several guests to claim that the report was proof of a sputtering and “sick” economy. Fox & Friends co-hosts Steve Doocy and Brian Kilmeade lamented the report as “not a great picture of the employment situation in the country,” ignoring all its positive indicators, while guest and Trump apologist Jeanine Pirro slammed the Obama administration for its supposed failure to advance the economic interests of African-Americans. (Many observers had noted that the December report actually showed the unemployment rate for African-Americans falling to its lowest point since August 2007.) From the January 6 edition of Fox & Friends:

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Fox News’ Fox & Friends Was The Only Cable News Morning Show To Ignore The Dylann Roof Verdict

    Blog ››› ››› CHRISTOPHER LEWIS

    While every other major cable news morning show acknowledged the guilty verdict of Charleston, SC, gunman Dylann Roof, who murdered nine black parishioners in a racially motivated shooting, Fox News’ Fox & Friends made no mention of it during the December 16 broadcast.

    On June 17, 2015, Roof entered the Emanuel African Methodist Episcopal Church in Charleston, SC, and murdered nine black parishioners, having been influenced by white supremacists and white nationalists. On December 15, Roof was found guilty on all 33 charges brought against him, including “hate crimes that resulted in death,” after only two hours of deliberation by the jury.

    While cable morning shows on CNN and MSNBC both reported on the verdict and discussed the implications for race relations, Fox & Friends failed to mention it, even in a brief headlines segment. Instead, the show found time to host a Fox News doctor to attack the Affordable Care Act, give a Fox News contributor who is under consideration for a position in the incoming administration an opportunity to pitch himself, and test out “As Seen on TV” products.

    The omission is not the first time Fox News has played down the issues surrounding the Charleston murders. When the shooting was first reported, Fox & Friends’ Steve Doocy claimed it was “extraordinary” that it was considered a hate crime, Fox guest Rudy Giuliani claimed that Roof potentially “hat[ed] Christian churches” -- a point that was echoed by Fox & Friends host Brian Kilmeade on his radio show -- and one Fox guest blamed the shooting on “the left wing” and “their education system.”

  • Conservatives Downplayed Fake News. Yesterday It Almost Had A Body Count.

    While Right-Wing Media Dismiss Fake News, "Alt-Right" White Nationalists And Misogynists Use It To Harass

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    An armed shooter opened fire at a Washington, D.C., pizzeria in order to “self-investigate” a false conspiracy about the restaurant pushed by fake news websites and spread by fringe right-wing media outlets. Yet right-wing media figures have dismissed and downplayed the impact of fake news, calling it “satire and parody that liberals don't understand,” saying it is “in the eye of the beholder,” and claiming that concerns about fake news are “silly” and “nonsense.”

  • Television News Praises Trump’s “Symbolic Coup” In Carrier Jobs Announcement

    Indiana-Based Company Convinces Trump To Give It Taxpayer Money, Still Moves Many Of Its Jobs To Mexico

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Broadcast and cable news personalities rushed to credit President-elect Donald Trump for closing a deal with the Indiana-based manufacturer Carrier that provides the for-profit company with millions of taxpayer dollars while allowing it to still outsource hundreds of jobs to Mexico. Journalists and reporters framed the agreement as a “symbolic coup” and “unadulterated win” for Trump’s incoming administration even as they acknowledged that supporting a relatively small number of jobs at taxpayer expense is an unsustainable manufacturing policy.

  • Architect Of CIA's Waterboarding Program And Fox & Friends Host Mislead About Torture

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Fox host Brian Kilmeade praised waterboarding, claiming it “yield[ed] tremendous results,” during an error-filled interview with psychologist James Mitchell, the man who created the CIA’s so-called “enhanced interrogation” program. Mitchell and Kilmeade promoted numerous misleading arguments about the supposed effectiveness of torture as a form of interrogation while promoting Mitchell's upcoming memoir. Fox figures have previously spoken out in support of reinstating waterboarding as an interrogation technique, even though experts have condemned the practice, saying that it constitutes torture, is illegal under American and international law, and “yielded no intelligence.” 

  • Conservatives Run With NY Post Story About Maid Printing Clinton's Emails, Botch Classification History

    ››› ››› BRENNAN SUEN

    The New York Post published a front page report alleging that Democratic presidential nominee Hillary Clinton “routinely asked her maid to print out sensitive government e-mails and documents -- including ones containing classified information,” but ignored the fact the emails in question were classified years after the fact. The report cited only two classified emails, both of which were retroactively classified at the lowest level of classification, a practice which is consistent with past State Department actions. Additionally, in both confidential emails Clinton did not request that her maid print the emails. The author of the report has a history of inaccurate reporting when it comes to Clinton’s emails.

  • Right-Wing Media Revive Discriminatory Effort To Discourage Early Voting

    ››› ››› DINA RADTKE

    Several Fox News hosts have recently been critical of early voting, a process that is especially important to voters of color who face systemic barriers to voting on Election Day. Fox hosts baselessly claimed that voters who already took advantage of early voting now want to change their votes and suggested voters “don’t know all of the information” prior to voting, which raises questions about “the wisdom of early voting.” Right-wing media figures’ contempt for early voting is not new.

  • Fox News Scandalizes Clinton Campaign For Their “Heads Up” About Publicly Available Information

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    Fox News is falsely claiming that a Justice Department official shared “inside information” with Hillary Clinton’s presidential campaign to delegitimize the investigation into Clinton’s use of a private server that found no grounds for prosecution. In fact, the information in question was publicly available.

    Fox News chief national correspondent Ed Henry claimed that there is “a possible conflict of interest in the FBI probe” into Clinton’s server Assistant U.S. Attorney General Peter Kadzik emailed Clinton campaign manager John Podesta in May 2015 -- in a stolen email WikiLeaks recently released -- to share “inside information” that the head of the Civil Division of the Department of Justice would testify before a House Judiciary Committee meeting, potentially about Clinton’s emails. Henry claimed that Kadzik was “trying to hide” his “heads up” from “public record” by sending it from Kadzik’s private email address to Podesta’s private address. From the November 2 edition of Happening Now:

    ED HENRY: You were just playing Donald Trump talking about Peter Kadzik. He's somebody who's the assistant attorney general -- big job at the Justice Department, overseeing congressional relations. He was part of informing Congress about the fact that this FBI probe was essentially back on, questions because of that dinner he had with John Podesta, the previous relationship representing him, and now WikiLeaks has a new email. This one as well from 2015, in which we see Kadzik giving what he called a “heads up” to John Podesta. 

    [...]

    So, look, this was someone who had inside information about what was going on. He's giving the Clinton campaign a heads up about the State Department emails. And guess what? He did not send it on his Justice Department email. That would have been a public record. He sent it from his Gmail to John Podesta's Gmail; the only way we know is because of WikiLeaks. But they were trying to hide this, Heather.

    But Henry’s suggestion of wrongdoing fails to note that information about the House hearing in question -- and all witnesses scheduled to testify, including the subject of Kadzik’s “heads up,” Benjamin Mizer of the Civil Division -- was publicly posted on House.gov, as the details about all public House hearings are. Bloomberg Politics’ Ben Brody noted that “Kadzik was alerting Podesta to public events” because “the Judiciary Committee held an open hearing that day, and a new filing in the court case” was made “a day earlier.”

    This is not the first time that Fox News has sought to create a scandal based on communications from Kadzik; Fox & Friends host Steve Doocy pushed the false conservative claim that Kadzik was “overseeing” the FBI’s email review when in fact, his responsibility is communicating with Congress about the investigation when appropriate. 

  • No, A DOJ Official With Podesta Ties Isn’t “Overseeing” The FBI’s Email Review

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Right-wing media outlets are falsely claiming that a Justice Department official tied to John Podesta, Hillary Clinton’s campaign chair, is “overseeing” the FBI’s review of emails that may be tied to the investigation into her use of a private server as secretary of state. Their claims are based solely on the fact that the official sent a letter to Congress about the review. In fact, the official in question leads the FBI’s Office of Legislative Affairs, and in that capacity he is responsible for communications with Congress, not active investigations.

    The story appears to originate with Gateway Pundit author Jim Hoft, who is notoriously stupid but nonetheless provides a ready pipeline to other conservative outlets. Rep. Trey Gowdy (R-SC) poured cold water on the theory during an interview, pointing out that the official in question “is not a decision-maker, he is a messenger.”

    FBI Director James Comey released a letter to congressional leaders on October 28 stating that the FBI had “learned of the existence of emails that appear to be pertinent to the” probe into Clinton’s private server and was reviewing them to “assess their importance to our investigation.” On October 29, several Democratic senators sent a letter to Comey and to Attorney General Loretta Lynch asking them to promptly provide “more detailed information.”

    On October 31, Peter J. Kadzik, assistant attorney general for legislative affairs, responded to those senators on Lynch’s behalf, writing that the Justice Department will “continue to work closely with the FBI and together, dedicate all necessary resources and take appropriate steps as expeditiously as possible.”

    That evening, Hoft authored a post headlined, “IT’S RIGGED => Podesta DOJ Pal Peter Kadzik Is Heading Hillary Email Probe,” contrasting the October 31 letter with mentions of Kadzik in the emails hacked from Podesta, allegedly on behalf of the Russian government. He concluded, “We all know how this will end. Hillary will walk. It’s rigged.”

    In fact, responding to congressional inquiries -- and not overseeing investigations -- is Kadzik’s job. He leads the Justice Department’s Office of Legislative Affairs, which “advises and assists Department leadership on a wide variety of congressional matters; advocates for the Department’s legislative priorities; and responds to congressional inquiries and oversight requests” and helps prepare department witnesses for congressional testimony.

    Nonetheless, several other conservative outlets picked up the story, similarly claiming that Kadzik was “overseeing” the investigation and thus its results could not be trusted.

    The story quickly spread to Fox News, where Gowdy, one of the leading congressional investigators of Clinton, shot it down. On Fox & Friends, co-host Steve Doocy commented that he “was noticing on some of the blogs this morning” that Kadzik has ties to Podesta and asked Gowdy if he was concerned. Gowdy replied that he didn’t think it was relevant because “Peter Kadzik doesn’t make these decisions; they are made at the top of the DOJ.” He added, “Peter Kadzik is not a decision-maker, he is a messenger.”

    Doocy has repeatedly highlighted fabricated stories based on Hoft’s “reporting.” Fox News has a documented pattern of offering news reports based on Internet rumors that turn out to be false. In January 2007, after Doocy retracted his false assertion that then-Sen. Barack Obama "was educated in a madrassa," then-Fox News vice president for news John Moody, reportedly said in a memo to Fox News staff: "For the record: seeing an item on a website does not mean it is right. Nor does it mean it is ready for air on FNC. The urgent queue is our way of communicating information that is air-worthy. Please adhere to this."