The Kelly File

Tags ››› The Kelly File
  • Megyn Kelly Invites Hate Group Leader To Discuss Orlando Shooting

    Southern Poverty Law Center: Brigette Gabriel Works Against The “Secret Islamification” Of The West, Claims Muslims Cannot Be American Citizens

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Fox News host Megyn Kelly invited anti-Muslim hate group leader Brigette Gabriel, founder of ACT! For America, on her show to discuss the massacre at an Orlando LGBT nightclub.

    Gabriel’s ACT! For America has been dubbed by the Southern Poverty Law Center as a hate group. The SPLC notes how Gabriel’s group advocates for “what ACT calls the ‘secret Islamification’ of the West” and once held a conference featuring a speaker who called news outlet Al Jazeera “the voice of Islamic terrorism.” Gabriel herself has called Arab people “barbarians”, claimed a practicing Muslim “cannot be a loyal citizen to the United States of America,” and wrote, “In the Muslim world, the extreme is mainstream.” From the June 16 edition of Fox News’ The Kelly File:

     

     

  • Right-Wing Media Suggest Obama’s Clinton Endorsement Will Interfere With FBI Email Inquiry

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Right-wing media are claiming that President Obama’s endorsement of presumptive Democratic presidential nominee Hillary Clinton is “a terrible conflict of interest," suggesting the FBI could otherwise indict Clinton but will not do so because of the endorsement. Mainstream media and legal experts have reported for months that the “chatter” that Clinton will be indicted “is just plain ridiculous,” noting that “there doesn’t seem to be a legitimate basis for any sort of criminal charge against” Clinton.

  • Fox Vs Fox: Kelly Blasts “Pundits” Demanding Trump U. Judge Step Down, Moments After O’Reilly Did Just That

    Megyn Kelly: "That Is Not The Way Our System Works"

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Megyn Kelly criticized “pundits” calling for the judge in the Trump U. case to step down, stating emphatically “that is not the way our system works.” Kelly went on to state that “any litigant who moved to disqualify a judge based on his heritage would actually sanctioned, punished, by an court and it’s happened in the past. Rightfully.”  Kelly’s critique came roughly an hour after Fox News host Bill O’Reilly called on the judge to recuse himself from the Trump U. case. From the June 6 edition of Fox News' The Kelly File:

     

     

    MEGYN KELLY (HOST): Good evening everyone. I'm Megyn Kelly. Donald Trump's attacks on the judge hearing the fraud case against his Trump University is where we begin tonight. Trump University was a school Trump founded promising students how to get rich selling real estate. Many students were very happy with what they got but thousands of others were not. They went on online, they wrote to the Better Business Bureau, and they filed individual lawsuits. Then they filed a class action lawsuit alleging that they were bilked out of their hard earned money and their retirement savings. These people were cops, vets, retirees; not rich people. Mr. Trump has tried repeatedly to get this case dismissed. He has been unsuccessful. Some have suggested that there's a political component to this case because the law firm representing the plaintiffs, one of them, has paid Bill and Hillary Clinton for speeches. However, the case against Trump University was filed in April 2010, long before Trump was a politician and even a full year before he demanded to see President Obama's birth certificate. Some argue that Trump is right to be indignant that one of the law firms representing the plaintiffs, not the plaintiffs themselves, not even the judge have supported the Democrats, that the law firm has. But a law firm can have any political leanings it wants. The plaintiff's law firm is not expected to love the defendant. The relevant question is whether the judge, and the trier of fact, can be fair. The judge here, Gonzalo Curiel, has been on the case for three years. He's issued several rulings in favor of Mr. Trump but some big rulings against him. Trump unhappy with the losses, now alleges this judge is biased against him because Judge Curiel, born in Indiana, is of Mexican descent.

    [...]

    Now even some pundits are demanding that Judge Curiel step down to eliminate doubts as to his motivations, but that is not the way our system works. Judges must indeed avoid conflicts of interest or the appearance of conflicts of interest, but litigants do not get to create that appearance by vocally complaining about the judge. Any litigant who moved to disqualify a judge based on his heritage would be actually sanctioned -- punished --  by any court and it's happened in the past, rightfully. Moreover if a litigant making a stink about a judge necessarily resulted in a conflict that would force a judge to step down, it would lead to chaos in our court system. It would prejudice the other party who’s not complaining or taking their licks. And it would lead to more parties throwing fits in order to bounce judges off the case whose rulings they do not like. Simply put this is not the way our system was designed to work.

    And today with all this controversy coming to a head, Bloomberg dropped a bombshell report quoting sources who are on a phone call with Mr. Trump saying the candidate called on supporters to join him in questioning the judge's credibility and went on to ask them to also attack the reporters who asked about it.

    Related: 

    Trump Orders Surrogates To Intensify Criticism Of Judge And Journalists

  • MSNBC's Maddow Was The Only Show That Warned About Anti-Abortion Violence Before Colorado Springs Shooting

    Blog ››› ››› RACHEL LARRIS

    Despite the alarming uptick in violent attacks against abortion providers in 2015, MSNBC’S The Rachel Maddow Show was the only evening cable news program to cover the topic prior to the deadly shooting at a Colorado Springs Planned Parenthood on November 27, according to a new Media Matters study.

    Media Matters analyzed 14 months of cable evening news programs from January 1, 2015, through March 6, 2016, looking for segments featuring a substantial discussion of abortion. Within those segments, we examined whether any speaker made a reference to past or present violence, threats, or harassment targeting abortion clinics or providers. Over the course of the study, we found 148 news segments including such a reference, but 94 percent of those segments aired after the November 27 attack on a Colorado Springs Planned Parenthood. Of the three networks included -- CNN, Fox News, and MSNBC -- MSNBC’s The Rachel Maddow Show contained the only coverage of recent attacks prior to November 27, airing four reports about incidents of violence directed at clinics or providers.

    The attacks in 2015 were far from the first time violence had been directed at an abortion clinic or provider. While the smear campaign the Center for Medical Progress (CMP) instigated against Planned Parenthood was followed by a dramatic increase in the number of direct threats of harm to abortion providers from previous years, the National Abortion Federation (NAF) has been tracking violence and threats directed at abortion providers since 1977. In fact, The Rachel Maddow Show’s first report on an attack on a clinic occurred prior to the release of the Center for Medical Progress’ first video. The March 23, 2015, edition of Maddow included an extensive report on an attack on the security cameras of the only remaining abortion clinic in Mississippi. This coverage was consistent with Maddow’s overall programming, which has consistently taken the violent threats against abortion providers and clinics seriously.

    Following the release of CMP’s videos, the FBI reported that there was a marked uptick in violence and threats “directed against reproductive health care providers, their staff and facilities,” and multiple clinics were damaged by arson and vandalism. But a previous study released by Media Matters in October 2015 found that cable news shows and leading newspapers around the country largely did not cover those incidents. The sole exemption Media Matters found on evening cable news at the time was a report during the September 8 edition of MSNBC's The Rachel Maddow Show.

    The Rachel Maddow Show aired another report on attacks on Planned Parenthood on October 22. The report focused on a Planned Parenthood clinic in Claremont, NH, which actually did not provide abortions, where a person broke in and used a hatchet to destroy computers and more, requiring a six-week closure for repairs.

    In addition to airing reports on recent incidents of vandalism or arson directed at clinics, just three days prior to the deadly attack on Planned Parenthood, The Rachel Maddow Show presented an extensive report on the connections between an organization called Operation Rescue and incidents of violence directed at abortion providers. The reason for Maddow’s report was that Operation Rescue’s president, Troy Newman, who served on the board of CMP, had endorsed then-presidential candidate Ted Cruz on November 19. Cruz said he was “grateful” to receive the endorsement and that the country “need[s] leaders like Troy Newman.”

    Prior to November 27, four other cable news programs had segments that briefly mentioned Operation Rescue’s connections to CMP and violence. Two such segments aired on MSNBC’s All In With Chris Hayes, and two aired on Fox News’ The Kelly File. All those references were made by pro-choice guests on the programs.

    The Rachel Maddow Show was the only evening cable news program that aired a report from a network host on the topic of violence, threats or harassment directed against abortion providers prior to November 27.

  • Fox News: Where An Indicted Anti-Abortion Extremist Can Go To Push Lies

    Blog ››› ››› RACHEL LARRIS

    Fox’s evening news programs routinely misinform viewers on reproductive rights issues, disproportionately relying on extreme anti-choice figures and deceptive smear campaigns to deliver their message, according to a new Media Matters study. During a recent 14-month period, Fox News’ guests, hosts, and network correspondents all helped propagate the false claims that Planned Parenthood sold fetal tissue and used government funds to illegally pay for abortions, and that a series of deceptively edited videos produced by the anti-choice Center for Medical Progress (CMP) were accurate.

    Media Matters analyzed 14 months of Fox News’ evening programs, looking at discussions of abortion-related topics on the shows Special Report with Bret Baier, On The Record with Greta Van Susteren, The O’Reilly Factor, The Kelly File, and Hannity. Since July 15, 2015, Fox’s evening news programs have repeatedly spread CMP’s false allegations that Planned Parenthood was breaking laws in its handling of fetal tissue. Media Matters, a federal judge, an independent analysis, and numerous media outlets have found that CMP’s videos were deceptively edited (CMP was named Media Matters’ Misinformer of Year); 13 states and the U.S. Department of Health and Human Services have investigated the allegations and cleared Planned Parenthood of any wrongdoing; and CMP’s founder and an associate were indicted for the fraudulent actions they took in making the videos.

    Nevertheless, Fox’s evening news programs have repeated CMP’s false claims as though they were true and falsely claimed that the videos were accurate.

    From July 15, 2015, through March 6, 2016, Fox News evening show hosts, guests, and correspondents made 384 statements or claims that Planned Parenthood was “harvesting,” or “profiting” from the sale of, fetal tissue and 378 statements or claims that CMP’s videos or work were accurate, even going as far as to refer to the discredited smear campaign as “journalism.” In contrast, Fox’s hosts, guests, and correspondents made only 55 statements or claims that Planned Parenthood was not, in fact, selling fetal tissue and 84 statements or claims that CMP’s videos weren’t accurate.

    Fox News helped CMP not only by repeatedly reporting on, replaying, or commenting on 11 of CMP’s deceptively edited videos, but also by hosting the person responsible for the entire smear campaign, David Daleiden, seven times from July 15 through September 4, including in an hour-long Fox News Special, “Hidden Harvest,” which was devoted to the group’s baseless allegations. Daleiden appeared seven times on Fox’s evening news programs during the course of the study, and he has also made additional appearances since the study ended in March.

    And Daleiden wasn’t the only self-identified anti-choice person featured on the network. Fox’s evening news programs overwhelmingly favored those who identify as anti-choice versus those who identify as pro-choice. In segments on Fox’s evening news programs that discussed abortion or abortion-related topics, people who self-identify as anti-choice made up 36 percent of appearances, whereas people who self-identify as pro-choice comprised only 6 percent.

    Media Matters also ran a secondary analysis on whether individuals who didn’t explicitly identify as anti-choice more often cited statements containing accurate or inaccurate information about four types of prevalent misinformation about abortion, Planned Parenthood or the Center for Medical Progress. We found that those who consistently cited anti-choice statements accounted for 9 percent of appearances and those who mostly cited anti-choice statements accounted for 25 percent of appearances. All combined, 70 percent of appearances on Fox News evening programs were made by people who either self-identified as anti-choice or consistently or mostly made anti-choice statements, compared to the combined 5 percent of appearances by either pro-choice-identified or pro-choice-leaning people.

    Overall, Fox also shared nearly two dozen times the false claim that Planned Parenthood uses Medicaid funding to pay for abortions outside of the legal limitations, spreading the claim (without countering it in equal measure) on Hannity and The O’Reilly Factor.  Additionally, any time a person on a Fox evening news program asserted -- or cited a claim -- that some kinds of birth control act as abortifacients, no speaker in the segment challenged those statements or discussed the medical community’s consensus that no contraceptive device or medication currently available is equivalent to an abortion.

  • STUDY: How Cable News Talks About Abortion

    Anti-Choice Speakers And Misinformation Dominate Abortion Coverage On Evening Cable News

    ››› ››› RACHEL LARRIS & SHARON KANN

    A Media Matters study of 14 months of evening cable news programs found that discussions of abortion were weighted toward anti-choice speakers, which resulted in widespread misinformation on the topic. Of the three networks, Fox News aired the largest number of inaccurate statements about the most prevalent abortion-related myths, and MSNBC was the most accurate.