This Week

Tags ››› This Week
  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • Sunday Show Hosts Fail To Hold Trump Surrogates Accountable For His Voter Fraud Lies 

    Journalists Must Be Better Prepared In The Trump Era

    Blog ››› ››› CAT DUFFY

    Sunday show hosts failed to sufficiently press Donald Trump's surrogates on the president-elect’s blatant lies about voter fraud in the 2016 election. Journalists must raise the bar even higher when interviewing Trump and his surrogates, from merely calling out falsehoods to actively putting statements into context and offering facts and data. Failure to aggressively push back on lies and contextualize misleading statements in the “post-truth” era of Trump risks leaving viewers unclear about which party is ultimately correct and tells them only what they don’t know, rather than ensuring they are informed.

    On November 27, Trump tweeted, “I won the popular vote if you deduct the millions of people who voted illegally.” In fact, Hillary Clinton, the Democratic presidential nominee, is expected to win the popular vote by about 2.5 million votes. Additionally, the Washington Post’s Phillip Bump found just three documented cases of voter fraud in the 2016 presidential election. Nevertheless, Trump’s surrogates later defended his lie in a conference call with reporters.

    On December 4, CBS host John Dickerson interviewed Reince Priebus, who Trump has tapped for White House chief of staff, on Face the Nation and addressed Trump’s claims that he would have won the popular vote if not for mass voter fraud:

    While Dickerson did tell Priebus that “there is no evidence” that millions voted illegally, he made a series of missteps. First, he allowed Priebus to cite a Wall Street Journal op-ed that recycled discredited evidence, failing to note that the evidence was flawed and misleading. Second, while Dickerson asked if Trump needs to “tighten up his standards of proof,” he allowed Priebus to redirect the conversation away from Trump’s lies to a discussion of Trump’s penchant for tweeting in general. Finally, Dickerson never mentioned any of the numerous studies that show that claims of widespread voter fraud are false.

    CBS compounded the problem by issuing a tweet that merely read “Reince Priebus: ‘It’s possible’ millions voted illegally.” Several media outlets have recently botched their headlines and tweets when reporting on false statements made by Trump, omitting context that would illustrate the inaccuracies.

    CBS later deleted the tweet, replacing it with this one:

    The second CBS tweet still drew criticism from media observers for its failure to note that Trump’s claim is false.

    ABC’s George Stephanopoulos interviewed Vice President-elect Mike Pence on This Week and also raised the question of Trump’s voter fraud tweets:

    Stephanopoulos did repeatedly press Pence to offer evidence for Trump’s claim and consistently pointed out that these claims of voter fraud are false, but he failed to provide counter-evidence to effectively establish that Trump was wrong. Stephanopoulos pushed back on Pence when he cited a Pew Research Center study as evidence that Trump’s voter fraud claims could be true, noting that the authors of the study said “it is not any evidence about what happened in this election.” This pushback, however, was insufficient to properly contextualize for the audience why this evidence is flawed, leaving it up to them to figure out which Pew study is being cited and why it doesn’t apply. Stephanopoulos also neglected to cite studies that provide persuasive proof that claims of voter fraud are grossly exaggerated and largely inaccurate.

    Given the total lack of proof for the right-wing’s voter fraud claims, journalists must be prepared to more thoroughly press Trump surrogates if he continues to lie. And more generally, journalists must be armed with the facts and data they need to hold surrogates accountable on the variety of issues about which President-elect Trump lies. In what has been dubbed a “post-truth” presidency, it will no longer be sufficient to merely say “that’s false.” Journalists must call out instances of cherry-picked data or flawed sources and counteract the misuse of data. Journalists can and must harness the power of fact-checking by using studies and data to relentlessly press Trump and his surrogates in order to convey the truth to the American public.

  • Native Water Protectors, Veterans, And Activists At Standing Rock Got Zero Attention On Major Sunday Shows Again

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    UPDATE: Hours after the Sunday political talk shows ignored the story, the Army Corps of Engineers announced that they will deny the current route for the pipeline in favor of exploring alternate routes. 

    Sunday morning political talk shows entirely ignored the ongoing demonstration at the Standing Rock Sioux Reservation, continuing a troubling pattern of scant media attention being paid to the historic protests and the violent crackdown on the movement for environmental, civil, and Native peoples’ rights.

    Law enforcement and private security officers armed with rubber bullets, water cannons, and dogs have clashed with peaceful protesters at the reservation in North Dakota, where Native demonstrators known as water protectors have sought to delay, and ultimately redirect or derail, construction on the Dakota Access Pipeline, which is currently slated to run near the reservation. The pipeline, which was originally supposed to be built near Bismarck, was redirected near the reservation after residents of Bismarck raised concerns that the pipeline would contaminate their water supply. The protest has become “the longest-running protest in modern history” with “the largest, most diverse tribal action in at least a century, perhaps since Little Bighorn.” 

    On December 3 and 4, thousands of U.S. veterans arrived at Standing Rock to support the Native water protectors, join their cause, and “call attention to the violent treatment that law enforcement has waged on the protesters.” The Army Corps of Engineers has ordered the water protectors to vacate the site on their own reservation by December 5.

    Despite the ongoing violent retaliation against the activists by law enforcement personnel, the December 4 editions of the major Sunday morning political talk shows -- including ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press -- entirely ignored the events at Standing Rock.

    The Sunday political talk shows’ outrageous Standing Rock blackout is in line with how cable news has covered, or not covered, the protests. From October 26 through November 3, CNN, Fox News, and MSNBC combined spent less than an hour covering the ongoing demonstration and violent law enforcement response. Fox News stood out for its minimal coverage, devoting just four and a half minutes to reporting on the events during the time frame analyzed. A review of internal Media Matters records shows that the five main Sunday shows have failed to devote time to the events at Standing Rock since at least September.

    CNN’s media criticism show, Reliable Sources, discussed the media blackout on Standing Rock and provided some guidance on how cable news should cover the gathering moving forward. The show’s host, Brian Stelter, lamented that “one of the most important civil and environmental rights stories of our time” was receiving “off and on attention from the national media,” noting that too often, the story seems to completely “fall off the national news media’s radar.”

    Stelter’s guest -- Democracy Now’s Amy Goodman, who was charged with trespassing while reporting live on the ground -- implored "all the media” to be "there on the ground giving voice to the voiceless” and said that “all the networks” “have a responsibility” to show images of police cracking down on protesters. Goodman also linked the media’s Standing Rock blackout to the national political media’s silence about climate change during the presidential campaign: “Not one debate moderator raised that as a question,” Goodman decried. “This is a key issue.” 

    Some shows on MSNBC did cover the events at Standing Rock, with Al Sharpton giving a “shoutout to the protestors” and noting that, “until recently, they weren't getting any attention from the outside world.” Joy-Ann Reid, who said that “there needs to be a lot more reporting on this,” provided exemplary coverage of the protests, inviting a member of the Standing Rock Sioux tribe to be interviewed by MSNBC’s Cal Perry on the ground in North Dakota. Reid’s segment -- by devoting time to Standing Rock in the first place, talking with a person directly affected, and having a media presence at the site -- is a model for all news shows to follow. Reid also covered the “grossly underreported story” the week prior.

    Online publications and public media have given some coverage to the actions against the pipeline amid the national news media’s virtual blackout, bringing videos and images of the clashes directly to the nation in ways TV news networks are not. And Democracy Now, which has diligently reported on the activity at Standing Rock, posted a video of private security hired by the Dakota Access Pipeline Company attacking protesters with dogs and pepper spray that has over one million views on YouTube.

    NowThisNews’ Facebook page has an informational video about the protests, including images of violent attacks by law enforcement personnel on the protesters and interviews from activists, that also has over one million views. 

    Media have a responsibility to provide coverage of the environmental and human rights battles occurring at Standing Rock. Denying the activists due coverage allows right-wing spin to infiltrate the conversation, plays into a long-standing problem of both the lack of representation of people of color in media and a double standard in covering progressive protesters, and is a barrier to generating the public pressure necessary to induce change.

  • Sunday Shows Gloss Over, Ignore Trump U. Settlement

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Sunday morning political shows barely addressed -- or completely ignored -- the recent settlement in the class-action fraud lawsuit against Trump University and President-elect Donald Trump. In doing so, these outlets are continuing a pattern by broadcast and cable news of ignoring important revelations about Trump’s business and charitable practices.

    On November 18, Trump agreed to pay $25 million to settle the class-action fraud lawsuit against the now-defunct Trump University in which the defendants alleged, according to the Los Angeles Times, that Trump “defrauded customers into thinking they would learn real estate secrets from professors he had ‘handpicked.’ The students said they learned little and instead were subjected to hard-sell tactics urging them to spend thousands of dollars on classes.”

    As NBC reported, “The settlement likely means that Trump will avoid becoming possibly the first sitting president to testify in open court.” The New York Times called the settlement “a remarkable concession” for Trump, “who derides legal settlements and has mocked fellow businessmen who agree to them.” The Times also pointed out that the settlement is a “significant reversal from Mr. Trump, who had steadfastly rejected the allegations and vowed to fight the lawsuits,” and that he “doubled down” on that response when “political opponents pressed him on the claims during the campaign, saying he would eventually reopen Trump University.”

    Despite the unusual nature of a president-elect settling a multimillion-dollar fraud lawsuit, the November 20 editions of the Sunday morning political talk shows -- including ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press -- barely covered the settlement. Face the Nation and Fox News Sunday did not mention the settlement at all, while This Week, State of the Union, and Meet the Press spent a combined total of merely four minutes and eight seconds on the news.

    The omission provides yet another example of media continuously ignoring new revelations and investigative reporting about Trump.

    Methodology

    Media Matters searched Nexis and Snapstream for mentions of Trump University or Trump U. on the November 20 editions of ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press. Mentions were coded and timed for length on Snapstream.

  • ABC’s Martha Raddatz Falls Into The Trap Of Normalizing Trump’s Anti-Muslim National Security Adviser Pick

    Raddatz Briefly Mentions Michael Flynn’s Anti-Islam Views At The Beginning Of This Week, But By The End Ignores Them Entirely

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT

    ABC chief global affairs correspondent Martha Raddatz demonstrated how easily journalists can normalize bigotry while hosting ABC’s This Week. Raddatz noted the anti-Muslim views of retired Lt. Gen. Michael Flynn at the beginning of This Week, but in subsequent discussions of Flynn she refrained from mentioning them at all.

    President-elect Donald Trump has named Flynn, the former director of the Defense Intelligence Agency, as his pick for national security adviser on Friday. In addition to holding international conflicts of interest, Flynn is also explicitly anti-Muslim. Flynn has said that “fear of Muslims is rational,” is a board member of the anti-Muslim hate group ACT! For America, defended Trump’s proposed Muslim ban during the presidential campaign, compared Islam to cancer, and denied that Islam is a religion.

    During her guest hosting of the November 20 edition of This Week, Raddatz briefly referenced some of Flynn’s anti-Islam comments while reviewing who Trump has selected to serve in his administration so far. When highlighting at the top of her show the criticism that some of Trump’s picks have drawn, Raddatz noted that Flynn “is under fire for calling Islam a cancer and his tweet that ‘fear of Muslims is rational.’”

    Next, when interviewing Trump’s incoming chief of staff Reince Priebus, Raddatz said Flynn “has a history of controversial views about Islam,” noting that Flynn has said that “Islam is not a real religion, but a political ideology masked behind a religion.” When asked if Trump shares that view, Priebus answered, “I think so,” but “phrasing can always be done differently.”

    Later, when leading into an interview with former National Security Agency director Michael Hayden, Raddatz merely said Flynn is known “for his controversial views on Islam.”

    During her interview with Hayden, Raddatz said Flynn was “praised for his intelligence gathering” and asked about his qualifications as national security adviser -- but made no mention of Flynn’s anti-Muslim bigotry.

    And during a panel discussion near the end of the show, Raddatz lumped Flynn in with other retired military personnel, framing him as just someone with military experience, and made no mention of his anti-Muslim bigotry.

    The media’s coverage of Trump -- including his policies, rhetoric, and hires -- will set the tone for the national political dialogue about his presidency. 60 Minutes showed what not to do in Trump’s first sit-down interview after the election, allowing him to reintroduce his most criticized positions as reasonable while glossing over the most dangerous features and promises of his campaign. There has also been a concerted effort in conservative media to rehabilitate Stephen Bannon, Trump’s chief adviser who until recently ran Breitbart News, the “platform of the alt-right.”

    One pitfall media has run into is describing the bigoted rhetoric and draconian positions of Trump -- and the people he surrounds himself with -- as “controversial.” Media use neutral-sounding words like controversial to avoid making what they consider editorial judgments about Trump’s rhetoric and policies, but doing so ultimately treats bigotry as a valid political belief.

    Over the course of one show, Raddatz described Flynn as “controversial” and painted him as highly respected, while essentially disappearing his anti-Muslim bigotry. In doing so, Raddatz helped normalize Trump and the bigots he is choosing to staff his incoming administration with.

  • Days Before The Election, Sunday Shows Turn Almost Exclusively To White Guests

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN

    In their final editions before the 2016 election, over 80 percent of guests on the five Sunday morning political talk shows were white. Republican presidential nominee Donald Trump’s racism has been a consistent theme of the race, but those shows hosted only 10 people of color out of 53 total guests.

    CBS’s Face The Nation, CNN’s State of the Union, and Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday each hosted only one person of color on the November 6 edition of their show, with Jamelle Bouie, Van Jones, and Juan Williams each appearing in panel discussions. NBC’s Meet The Press hosted three people of color: reporter Kristen Welker and panelists Jose Diaz-Balart and Fred Yang. ABC’s This Week set a higher bar, with four out of 12 guests being people of color. Two of those guests, Republican strategist Alex Castellanos and Rep. Keith Ellison (D-MN), appeared in a panel discussion.

    Here are the major political panels on each of those programs:

    Trump’s historic racism has been well documented. He began his recent political career in 2011 by spreading the racist and baseless accusation that President Barack Obama was not born in the United States; used his first campaign speech to call Mexicans criminals and rapists; said a federal judge could not be fair to him because of his “Mexican heritage”; lashed out at Muslim Gold Star parents; has been celebrated by white nationalists; hired Steve Bannon, who oversaw Breitbart News’ attempts to normalize and embrace the white nationalist movement; and last week was endorsed by “one of the most prominent newspapers of the Ku Klux Klan.”

    Indeed, CNN’s Fareed Zakaria opened the November 6 edition of his show by highlighting Trump’s unprecedented racism as part of “the core views of Donald Trump,” noting that “Trump has consistently expressed himself -- in word and deed -- in ways that can only be described as racist.” Zakaria expanded on Trump’s history of racism, including being sued by the Justice Department for “allegedly denying housing to qualified black people” and his “striking[]” refusal to accept the innocence of the Central Park Five.

    In 2015, Media Matters’ annual Sunday shows report found that white men represented more than 50 percent of all guests on the five shows and that white persons in general made up more than 75 percent of the guests on each show.

  • STUDY: Cable And Broadcast Coverage Of The Economy Stumbles In Election Season

    Economists Made Up Roughly 8 Percent Of Guests In Third Quarter Of 2016 Amid Rampant Misinformation From Trump Campaign

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON & ALEX MORASH

    Cable and broadcast news outlets dedicated considerably less airtime to the economy in the third quarter of 2016 compared to the previous three-month period, as media focused increasingly on the presidential horserace. The proportion of economic news segments touching on economic inequality increased relative to the previous quarter, but the tone of coverage revealed problematic trends toward misinformation as Fox News assumed an even more prominent role in shaping the dialogue. The relative proportion of economists featured as guests during qualifying segments reached an all-time high during the third quarter as outlets struggled to keep up with Republican presidential nominee Donald Trump’s shifting and often-contradictory tax and economic policy proposals.

  • FBI Director's Letter Receives Criticism From Across The Political Spectrum

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Media figures from across the political spectrum are criticizing FBI Director James Comey for defying Justice Department rules and precedent to issue a short and vague letter informing Congress that the Bureau had obtained and was seeking to review emails “that appear to be pertinent to the investigation” regarding Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s use of a private email server as secretary of state. The journalists and pundits called the timing of Comey’s letter “unfortunate, given its potential to affect a democratic process in which millions of people are already voting,” with some going so far as to say Comey’s letter “both disgraces and politicizes the FBI.”

  • Interviewers Prioritize FBI Letter, Ignore New Investigative Reports About Trump

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Hosts of the Sunday morning political shows neglected to press surrogates for Republican presidential nominee Donald Trump on new investigative reports detailing how Trump humiliated and sexually assaulted women, lied about his charitable givings, and may have offered NJ Gov. Chris Christie the vice presidential running mate position before rescinding it. The hosts instead allowed FBI Director James Comey’s letter to congressional leaders regarding the bureau’s investigation of Clinton’s email server to dominate the shows.

    Trump campaign manager Kellyanne Conway appeared on the October 30 editions of Fox News’ MediaBuzz, ABC’s This Week, and CNN’s State of the Union. Republican vice presidential nominee Mike Pence appeared on NBC’s Meet the Press, CBS’ Face the Nation, and Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday. During their appearances, the Trump surrogates were given platforms to capitalize on Comey’s letter indicating that the bureau is reviewing newly discovered emails that may or may not be relevant to their investigation into Clinton’s use of a private server. Conway and Pence both rehashed the false claim from Republican lawmakers that the FBI was “reopening” the investigation into Clinton’s email server.

    During the appearances, the Sunday show hosts largely let Comey’s letter drive the conversation, ignoring several new pieces of investigative reporting that detail Trump’s treatment of women and his lies about charitable giving. These investigative reports include:

    • An October 28 Huffington Post report which included video of Trump in 2011 “sexually humiliating” a Miss Universe pageant winner on stage in front of thousands of onlookers.

    • A report from The Telegraph on October 27 which detailed accusations from former Miss Finland, Ninni Laaksonen, that Trump sexually assaulted her, making her the 12th woman to accuse Trump of sexual assault.

    • An October 30 article from The Washington Post’s David Fahrenthold in which he explained Trump’s pattern of having “sought credit for charity he had not given — or had claimed other people’s giving as his own.”

    • An October 30 New York Post report that alleged “Donald Trump initially offered the vice-presidential running-mate slot to New Jersey Gov. Chris Christie but then withdrew it,” before offering the position to Pence.

    ABC’s George Stephanopoulos was the only host to challenge a Trump surrogate on any of these reports. Stephanopoulos cited the Washington Post piece to ask Conway if Trump would release his tax returns to verify any of his alleged charitable giving.

    The Sunday shows and other broadcast and cable programs have repeatedly overlooked many investigative reports about Trump, including those detailing his sketchy business practices and his foundation’s illegal activities, and allowed Trump to hijack the narrative away from damaging reports.