CBS Atlanta Anchor Who Gave “Pizzagate” Conspiracy Theory Credence Previously Worked With Anti-Semitic Outlet

Anti-Defamation League Criticized Swann’s Former Network For Featuring “Programs Hosted By Anti-Semites”

Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

Ben Swann, an anchor at CBS Atlanta affiliate WGCL who is under fire for hosting a segment giving credibility to the dangerous “Pizzagate” conspiracy theory, previously had a radio show with Republic Broadcasting Network (RBN), a fringe outlet that is a hotbed of anti-Semitism.

During the January 17 broadcast of WGCL’s evening news program, Swann gave credence to several components of the discredited “Pizzagate” conspiracy theory that Hillary Clinton’s campaign trafficked children through a Washington, D.C., pizzeria. That baseless claim recently inspired a man to enter the pizzeria and fire an assault weapon while “self-investigating” the allegations.

Swann and his employer have come under criticism for the “Pizzagate” segment. Reporters have also noted that Swann has routinely used reports packaged as real news programming to push conspiracy theories about the 9/11 terror attacks, the Sandy Hook Elementary School massacre, and other calamities.

Swann joined WGCL in June 2015. He previously worked at Cincinnati Fox affiliate WXIX, where he also used his airtime to host a “Reality Check” segment that promoted conspiracy theories. Swann left WXIX in 2013. In between those two gigs, he worked at RT, a Russian state-sponsored news outlet, and for several months he hosted a radio show that was broadcast by RBN.

The Ben Swann Radio Show was first broadcast in March 2014 and ended in June 2014, with Swann issuing a statement saying he is “grateful to RBN for the opportunity to launch a new platform for our brand” but that “after trying the talk radio format we have made a decision to move away from radio and to an internet broadcast format.”

In 2010, the Southern Poverty Law Center profiled RBN and its owner, John Stadtmiller, as part of a series on the anti-government Patriot movement. SPLC reported that RBN’s “talk radio fare is peppered with warnings about enslavement by a one-world government” and highlighted that RBN broadcasted a show hosted by “Michael Collins Piper, who has written copiously for the anti-Semitic American Free Press and its predecessor, The Spotlight, as well as The Barnes Review, a Holocaust denial journal.” (When Piper passed away in 2015, RBN issued a statement saying he had been subject to “unwarranted criticism by people who disagree with some of his perceptions” but that “he has continued to be the stalwart standard of journalistic truth.”)

The Anti-Defamation League also criticized RBN in 2010, stating that it “regularly features programs hosted by anti-Semites.”

In 2009, Stadtmiller aired a “series exposing zionists and elite Jews” that included topics such as “Jewish Money Controls US.” Stadtmiller, who is also the host of an RBN program, interviewed former Ku Klux Klan Grand Wizard and notorious anti-Semite David Duke “for a conversation about current events” in 2015.

In 2014, when Swann joined RBN, his colleagues included several anti-Semite radio hosts.

During Swann’s tenure, the station broadcasted The American Freedom Party Report w/ James Kelso. SPLC calls Kelso “David Duke’s former right-hand man” and describes the American Freedom Party as “a political party initially established by racist Southern California skinheads that aims to deport immigrants and return the United States to white rule.”

RBN also broadcasted Current Issues w/ Dr. Hesham Tillawi. According to the Anti-Defamation League, a televised version of his radio show “has become a megaphone for Holocaust deniers and white supremacists seeking to broadcast their hatred and anti-Semitism into American homes. Tillawi has hosted a ‘who’s who’ of American anti-Semites on his show, including David Duke, Willis Carto, Edgar J. Steele, Mark Weber and Bradley Smith.”

Another program on RBN during Swann’s run was Spingola Speaks with Deanna Spingola, a show that has also served as a platform for Holocaust denial. Spingola is the author of the book The Ruling Elite: The Zionist Seizure of World Power. According to a 2012 RBN archive, Spingola discussed topics such as “the alleged holocaust” on her program.

All three of these programs remain on the air at RBN.

RBN was also the home of prominent white nationalist radio program Political Cesspool until it moved to Liberty News Radio Network in 2009.

A cursory review of RBN’s website indicates that it was rife with anti-Semitic and racist material before, during, and after Swann’s association with the outlet.

Days before Swann began broadcasting with RBN, the outlet published an article complaining about “the constant reminder of the mythical ‘six million jews’ who died in ‘homicidal gas chambers’ at Auschwitz, despite all evidence to the contrary.”

During Swann’s time with RBN, the outlet published an article on May 4, 2014, with the headline “5 Geniuses who believed in Jewish Conspiracies.” The article featured quotes from prominent anti-Semites, such as Henry Ford’s claim that “Jewish bankers” started World War I. Also during Swann’s tenure, RBN published a racist article attacking President Obama as “some mongrel masquerading as an American.”

RBN continued to publish anti-Semitic material after Swann left. For example, a 2015 article promotes a video that it claims proves “Hitler saved Jews of Ukraine.”

Posted In
Diversity & Discrimination, Justice & Civil Liberties
Person
Ben Swann
Stories/Interests
Conspiracy Theories
We've changed our commenting system to Disqus.
Instructions for signing up and claiming your comment history are located here.
Updated rules for commenting are here.