Blog

  • Two Black Women Sue Fox News Over “Top-Down Racial Harassment”

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Two female African-American Fox News employees filed a lawsuit against the network and its parent company, according to a report from The New York Times, alleging they suffered “‘top-down racial harassment’” that was “‘reminiscent of the Jim Crow era.’”

    In addition to Fox News’ well-documented history of racism and bigotry, the network has recently come under fire for discrimination. The network was forced to fire longtime comptroller Judy Slater after she made racist comments to co-workers. The new lawsuit also comes following widespread criticism of Fox host Bill O’Reilly for mocking Rep. Maxine Waters (D-CA), claiming he could not pay attention to what she said because of her “James Brown wig.” Media Matters has called on Fox to fire O’Reilly for the remark. Additionally, in the past year numerous female Fox employees filed lawsuits alleging sexual harassment at Fox, with many specifically citing harassment by former Fox CEO Roger Ailes. Ailes resigned in July amid the allegations, which Fox executives reportedly tried to cover up.

    According to the Times, the lawsuit from a Fox payroll manager and payroll coordinator alleges they were racially harassed with “racially charged comments” from Slater, “including suggestions that black men were ‘women beaters’ and that black people wanted to physically harm white people.” The lawsuit against Fox News and its parent company, 21st Century Fox, alleged, “Slater’s superiors did little to address her behavior, which created a hostile work environment that resulted in ‘severe and pervasive discrimination and harassment.’” In a statement to the Times, the lawyers for the plaintiffs called the conduct “‘reminiscent of the Jim Crow era.’” The lawsuit also mentioned “four other black employees who it said left or were forced out and cited similar accusations of discrimination.” From the March 28 article:

    In a lawsuit filed Tuesday night in State Supreme Court in the Bronx, two black women said they were subjected to “top-down racial harassment” in the Fox News payroll department by Judith Slater, the company’s longtime comptroller.

    The women — Tichaona Brown, a payroll manager, and Tabrese Wright, a payroll coordinator — accused Ms. Slater of making numerous racially charged comments, including suggestions that black men were “women beaters” and that black people wanted to physically harm white people.

    They also said that Ms. Slater claimed that black employees mispronounced words, such as “mother,” “father,” “month” and “ask,” and that she urged Ms. Brown to say those words aloud in a meeting. Ms. Wright said Ms. Slater once asked if her three children were all “fathered by the same man.”

    “We are confident that the good men and women of the Bronx will hold Fox accountable for what we believe to be its abhorrent racist conduct, reminiscent of the Jim Crow era,” the plaintiffs’ lawyers, Douglas H. Wigdor and Jeanne Christensen of the Wigdor law firm, said in a statement.

    [...]

    Ms. Brown and Ms. Wright are suing Ms. Slater, Fox News and its parent company, 21st Century Fox, claiming that Ms. Slater’s superiors did little to address her behavior, which created a hostile work environment that resulted in “severe and pervasive discrimination and harassment.”

    Ms. Wright, who joined Fox in mid-2014 and had spoken up about Ms. Slater’s behavior, was transferred out of the payroll department on Monday, a move the lawsuit described as a demotion. The company described it as a lateral move. While the suit contends that Ms. Brown, who joined Fox in late 2008, was fired on Monday, the company said on Tuesday night that she remained employed. Both women declined a Fox settlement offer, according to the suit.

    [...]

    The suit also includes allegations that Ms. Slater made disparaging comments about Ms. Wright’s hair and credit score. She and Ms. Brown said Ms. Slater had mocked the Black Lives Matter movement and referred to their majority-black department as the “urban” or “Southern” payroll department.

    The lawsuit included the names of four other black employees who it said left or were forced out and cited similar accusations of discrimination.

  • Trump Has Given Fox News More Than $5 Million In Free Advertising; Fox Has Given Him Millions More

    Blog ››› ››› NINA MAST

    According to The Washington Post, President Donald Trump has given Fox News more than $5 million in free social media advertising through his positive tweets. But Trump’s $5 million gift to Fox pales in comparison to the network’s promotion of Trump during the 2016 campaign.

    The Washington Post’s Philip Bump reported that Donald Trump has given Fox News more than $5 million in free social media advertising since he announced his candidacy, based on an established valuation by Captiv8, an analytics and social media marketing platform. According to Captiv8’s monetary valuation, one of Trump’s tweets is worth about $60,000, so when he promotes a show on Fox it is “essentially, a gift worth $60,000.” The company also estimated that Trump’s 52 tweets about the “failing @nytimes” could be seen as “the equivalent of $3.1 million in bad publicity.” From The Washington Post:

    In other words, that tweet from Trump promoting Pirro’s show was more than a favor to Pirro and her employer, Fox News. It was, essentially, a gift worth $60,000.

    With these metrics in mind, we went back through Trump’s social-media posts since he announced his candidacy to see how often he actively encouraged people to watch or buy particular programs or products. Although the list of those posts that appears at the bottom of this article is probably incomplete, it gives a sense of the value that Trump has provided to news networks.

    By our estimates, Trump has provided Fox and its affiliated networks (Fox News, Fox Business) with more than $5 million in free advertising

    [...]

    Although no social-media company connects brands to celebrities to have the celebrities disparage them, Subramanian figured that the hit to a company’s value from a negative post would be damaging, perhaps to the extent that a positive tweet or Facebook post was helpful. In other words, Trump’s 52 tweets about the “failing @nytimes” could be thought of as the equivalent of $3.1 million in bad publicity.

    Of course, Trump’s relationship with the media is a two-way street. The New York Times reported in March 2016 that Trump had already earned close to $2 billion worth of media attention on television, in print, and online, based on an analysis by mediaQuant, a media coverage tracking firm. Media Matters calculated that, for its part, Fox News gave Trump nearly $30 million in free airtime from May 2015 through December 2015. Another Media Matters analysis found that Fox News host and Trump sycophant Sean Hannity gave Trump more than $31 million in free advertising in the form of fawning interviews with the candidate between June 2015 and August 2016.

    The relationship between Trump and the network goes back to before the 2012 election when the network helped promote Trump's political ambitions.Trump has repeatedly praised Fox News, admitted that he may not have been elected president without the network, and appears to get both his news and talking points from the network. For its part, Fox has also repeated Trump’s lines to bolster his spin.

    The Washington Post’s analysis shows that Trump’s tweets are not only a way for him to circumvent the press, they also provide him the opportunity to help favorable news networks like Fox with tweets while simultaneously lashing out at news outlets that have been more critical of his presidency.

  • Media Matters President Angelo Carusone: Bill O’Reilly’s “Apology” Is Meaningless And He Should Be Fired

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Media Matters President Angelo Carusone released the following statement after Fox News host Bill O’Reilly issued a statement apologizing to Rep. Maxine Waters (D-CA) for comparing her hair to a “James Brown wig”:

    Bill O’Reilly’s apology ain’t shit. He should be fired.

    Don’t be fooled. O’Reilly’s apology is hollow. Immediately after O’Reilly’s spokesperson released the statement, he personally took to Twitter. Not to tweet an apology himself. But instead to decry ‘political correctness’ - a position that O’Reilly and his ilk usually retreat to when they are criticized for bigotry (or worse). You don’t need to be familiar with his long history of racially inflammatory attacks to know what he was trying to convey with this tweet.

    And yes, Bill O’Reilly should be fired. Not by my standards. I don’t think it would be fair to expect O’Reilly or Fox News to adhere to those. But instead, by Fox News’ own standard. Just four days ago, Fox News fired its longtime comptroller due to an extensive history of racially inflammatory attacks. Explaining the termination, Fox’s spokesperson said that there was ‘no place for abhorrent behavior’ like that at Fox News.

    O’Reilly didn’t get the message - and he of all people at Fox needed to hear it. Racism is just as much a fixture of O’Reilly's program as bluster is.

    Fox News set the standard for acting here. They said racism doesn’t have a place at Fox News. Now, four days later, the network has to decide: will they abandon their standard of not supporting racism in favor of their standard bearer, or will they hold O’Reilly accountable? They can’t have both.

    O’Reilly’s remarks drew a firestorm of criticism from commentators who called them racist and sexist. He will reportedly address his comments on tonight’s broadcast of The O’Reilly Factor. However, it is unlikely that any apology tonight will be sincere -- on Twitter, he has promised a "big political correctness" segment on the show.

    Media Matters has documented Bill O’Reilly’s extremely long history of not just making such comments but also of enabling and rewarding people like Jesse Watters who do the same.

    UPDATE:

    Media Matters President Angelo Carusone reiterated his call for Bill O’Reilly to be fired after The O’Reilly Factor host was forced to address comments he made on Fox & Friends about Rep. Maxine Waters (D-CA):

    “It was clear that the statement issued on Bill O’Reilly’s behalf earlier today apologizing for his remark about Rep. Waters’ hair was hollow. Its emptiness was confirmed when O’Reilly opened his show accusing the Congresswoman of being unpatriotic and attacking her over what O’Reilly characterized as a “love” of welfare (a textbook dog whistle).

    I’ll reiterate what I said earlier today: Bill O’Reilly’s apology ain’t shit. He should be fired.

    One other thing: What we witnessed from O’Reilly today is media manipulation 101. First, the host issued a generic hollow apology when he came under fire. Next, the media wrote up his apology -- largely treating it as sincere. But at the end of the day, O’Reilly came home to his audience, assailed his target and deployed a different racial attack.

    In this scenario, O’Reilly gets the benefits as if he apologized without any consequences or even needing to change his tune. I strongly encourage any reporter that uncritically wrote up his statement from earlier today to go back and update your story accordingly to expose its hollowness. Don’t let O’Reilly and his press flack play you for a fool.”

  • Did News Outlets Finally Learn Their Lesson About Trump’s Exaggerated Jobs Announcements?

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Since his election, President Donald Trump has repeatedly claimed credit for private businesses’ decisions to invest in the United States. His flimsy and misleading boasts have been routinely amplified by compliant media outlets before the claims eventually collapse under scrutiny. Yet the response from mainstream journalists to the president’s latest jobs boast seems to indicate that perhaps some outlets have “caught on” to Trump’s exaggerated pronouncements and have stopped taking them at face value.

    On March 27, The Detroit News broke the news that the Ford Motor Co. has announced an investment of “$1.2 billion in three Michigan facilities” and that most of the investment was brokered in 2015 as part of the company’s contract with the United Auto Workers union. Roughly $350 million of that total investment represents new money, but Ford is expected to “add or retain” only 130 jobs -- a marginal amount compared to the 201,000 people the company employs worldwide.

    Trump moved early the next day to take credit, tweeting that Ford would announce an investment “in three Michigan plants” and that “car companies [are] coming back to the U.S.” before concluding, “JOBS! JOBS! JOBS!” Later in the day, White House press secretary Sean Spicer pointed to the Ford announcement as proof that “the president’s economic agenda is what American businesses have been waiting for.”

    In the past few months, Media Matters has chronicled dozens of occasions when outlets stumbled over themselves to credit Trump for creating new American jobs based on his misleading claims of playing a role in private sector business decisions that he had little to do with. (See: Alibaba, Carrier, Ford, SoftBank.)

    Trump’s tweet about Ford seemed poised to inspire more of the same media fawning, but journalists who covered the news largely downplayed Trump’s role rather than falling for his boast. The Washington Post, USA Today, Bloomberg, and Reuters all reported that the majority of the Ford investment plan far predated the Trump administration and was part of the company’s long-term restructuring plan for its American factories.

    New York Times columnist and MSNBC contributor Steven Rattner noted that “The big news ended up being only 130 jobs” and asked of the president, “When will he stop misleading [people]?” CNBC reporter Jacob Pramuk reported that the “White House on Tuesday promoted a Ford investment in American plants” even though “most of [the money] was part of a plan the automaker first announced in 2015.” Vox senior correspondent Matt Yglesias highlighted that CNBC article on Twitter and commented that reporters were “catching on” to Trump’s game. Washington Post reporter Michelle Ye Hee Lee pointed out that the Ford investment “had nothing to do [with] Trump’s election.” Meanwhile, New York Times correspondent Binyamin Appelbaum mocked Trump by writing that the president’s tweet contained “three more exclamation points … than the number of new jobs that Ford created today.” In his write-up of Trump’s announcement, CNNMoney senior writer Chris Isidore added that “Ford isn't bringing any work back to the United States from Mexico, or any other foreign country” -- a blow to Trump’s claim that automakers are “coming back to the U.S.”

    In contrast to the sober reporting from mainstream media, right-wing outlets that are aligned with Trump continued to promote his unsubstantiated role in creating jobs for American workers. The “alt-right” website Breitbart.com promoted the Ford story under the banner “TRUMP JOBS BOOM CONTINUES” while the sycophants at Fox News called the investment deal “another win for American workers” and Fox & Friends co-host Steve Doocy hyped the investment plan by stating, “Oh, it’s so much winning.” From the March 28 edition of Fox & Friends:

    As the White House has become embroiled in scandal and legislative failure, Trump has flooded the news cycle with lies far more outrageous than his attempt to take credit for jobs he didn’t create. Journalists, therefore, still need to be mindful of the administration’s attempts to build up the myth of Trump as a unique dealmaker and economic leader.

  • O’Reilly Apologizes For Saying Rep. Maxine Waters’ Hair Looks Like A “James Brown Wig”

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Fox News host Bill O’Reilly issued a statement apologizing to Rep. Maxine Waters (D-CA) for comparing her hair to a “James Brown wig.”

    During an appearance on Fox & Friends this morning, O’Reilly responded to a clip of Waters criticizing President Donald Trump’s supporters by saying, “I didn't hear a word she said. I was looking at the James Brown wig. If we have a picture of James, it's the same wig.”

    Fox & Friends co-host Steve Doocy replied, “It’s the same one,” and Brian Kilmeade added, “And he's not using it anymore. They just -- they finally buried him.” Co-host Ainsley Earhardt took issue with O’Reilly’s comments, saying, “I've got to defend her on that. I have to defend her on that. She's a -- you can't go after a woman's looks. I think she's very attractive.” O’Reilly responded, “I didn’t say she wasn’t attractive. I love James Brown, but it's the same hair.”

    O’Reilly’s remarks drew a firestorm of criticism from commentators who called them racist and sexist. O’Reilly has a long history of making such comments.

    In a statement to Business Insider, he said: “As I have said many times, I respect Congresswoman Maxine Waters for being sincere in her beliefs. I said that again today on Fox & Friends calling her ‘old school.’ Unfortunately I also made a jest about her hair which was dumb. I apologize.”

    He will reportedly address his comments on tonight’s broadcast of The O’Reilly Factor. It is unlikely that any apology tonight will be sincere -- on Twitter, he has promised a "big political correctness" segment on the show.  

  • Trump Just Blew A Hole In Breitbart’s Case For Editorial Independence

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    President Donald Trump this morning urged supporters to watch a Fox News segment that was based on research overseen by White House chief strategist Stephen Bannon in his prior role as chief executive of the conservative group Government Accountability Institute (GAI).

    Last August, Bannon promoted the GAI report in an article he co-authored at Breitbart.com, which he was simultaneously running as chief executive. Breitbart is now fighting to gain permanent reporting credentials from the Senate Press Gallery in the face of criticism that the website lacks editorial independence because of its entwinement with GAI.

    This morning Trump tried to defuse criticism of his ties to Russia by encouraging his followers to “Watch @foxandfriends now on Podesta and Russia!”:

    During the segment in question, conservative activist Peter Schweizer detailed connections between former Hillary Clinton campaign chairman John Podesta and a Kremlin-backed bank.

    Schweizer is both president of GAI and a Breitbart senior editor-at-large, and he and Bannon promoted the Podesta allegations last year in their roles with both. Their story provides a case study in how top Breitbart editors use the website to promote the work of a conservative group that pays them hundreds of thousands of dollars a year.

    The Podesta claims were first raised in a July 31 GAI report titled “From Russia with Money: Hillary Clinton, the Russian Reset, and Cronyism,” which purported to detail unsavory connections between Clinton and her associates and Russia. On August 1, Bannon and Schweizer co-bylined a story breaking the news on Breitbart, and discussed it on the Bannon-hosted SiriusXM program Breitbart News Daily.

    “It’s gonna cause a firestorm because they’re going to have to answer the question, and Mr. Podesta’s gonna have to answer the question, why he failed to disclose this, and we’re going to drill down on what all this means,” Bannon commented at the time. “We’ve got a lot more of this coming.”

    The GAI report and Breitbart article were released amid a slew of news stories detailing the Trump campaign’s friendly stance toward the Kremlin, and just days after The New York Times reported that “American intelligence agencies have told the White House they now have ‘high confidence’ that the Russian government was behind the theft of emails and documents from the Democratic National Committee.”

    Sixteen days after the GAI report was released, Bannon took a leave of absence from Breitbart to become the Trump presidential campaign’s chief executive.

    Between its initial promotion of the GAI report and Election Day, Breitbart produced at least six more reports on GAI’s Podesta story. Meanwhile, the Bannon-headed Trump campaign issued a statement calling on Podesta to provide more information or step down.

    Following Clinton’s defeat, conservatives largely dropped the story. But after FBI Director James Comey announced during a March 20 congressional hearing that the bureau is investigating “whether members of President Trump’s campaign colluded with Russia to influence the 2016 election,” right-wing politicians and media outlets began casting about for angles they could take to mitigate that damaging narrative.

    The next day, fringe gadfly Rep. Louie Gohmert (R-TX) called for a congressional investigation into Podesta, relying on information in the August GAI report. Over the past week, Breitbart has produced two reports on the allegations, both citing GAI’s August report as the original source of the claims. The story has apparently gained enough attention on the right to catch the eye of Fox & Friends producers, generating this morning’s Trump-promoted interview with Schweizer.

    The new revelation about Breitbart’s overlap with GAI comes at a bad time for the outlet.

    Yesterday, the Standing Committee of the Senate Press Gallery announced that it would not approve Breitbart’s request for permanent Capitol Hill credentials, citing in part concerns that key editors on the masthead have received payments from GAI. This suggests that the website falls short of the Senate Press Gallery’s requirement that outlets be “editorially independent of any institution, foundation or interest group that lobbies the federal government.” The committee has sought more information from the conservative outlet, with a deadline of April 14.

    Schweizer received $778,000 from GAI between 2012 and 2015 while simultaneously appearing on Breitbart’s masthead. And while serving as chief executive of both institutions, Bannon received $376,000 from GAI.

    As the Podesta reports show, top editors at Breitbart are getting paid by another organization and using their platform to produce and oversee reporting based on that organization’s work. This violation of the press gallery’s bylaws should lead to the rejection of Breitbart’s application.

  • Trump And Fox Both Attempt "Look Over Here" Strategy To Deflect From Russia Controversy

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Desperate to change the narrative about the probe into potential ties between the Trump campaign and Russian operatives during the 2016 presidential election, President Donald Trump is hyping ambiguous and tenuous connections between former secretary of state Hillary Clinton and her associates and Russia. Fox News is also utilizing this “look over there” tactic, and Trump is promoting their coverage.

    In the past 24 hours, Trump has twice employed the same strategy Fox News figures used to deflect from the probe into possible collusion between his campaign and Russia: They point to any other person who may have ties to Russia.

    On the March 27 edition of The Sean Hannity Show, host and Trump sycophant Sean Hannity deflected from a conversation about Trump’s ties to Russia by mentioning the “Uranium One fiasco” -- a false, debunked smear that Clinton, acting to benefit a foundation donor, personally approved a deal that eventually gave the Russian government ownership of U.S. uranium mines:

    SEAN HANNITY (HOST): We already know a bigger crime, and what about John Podesta's connections to the Russians during the campaign, number one. Number two, look at this whole Uranium One fiasco, while Bill Clinton -- Hillary Clinton is secretary of state, he's giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid. They get -- for the Clinton Foundation -- literally millions and millions of dollars sent to the Clinton Foundation. Hillary herself has to sign off on the Uranium One deal, where Russia literally controls 20 percent of American uranium?

    In a pair of tweets later that evening, Trump regurgitated Hannity’s argument and threw in just about everything else he could think of: “Why isn’t the House Intelligence Committee looking into the Bill & Hillary [Clinton] deal that allowed big Uranium to go to Russia, Russian speech … money to Bill, the Hillary Russian ‘reset,’ praise of Russia by Hillary, or Podesta Russian Company.” He ended the second tweet with, “Trump Russia story is a hoax.”

    The next morning, Trump encouraged his followers to “Watch @foxandfriends now on Podesta and Russia!”:

    The segment that he flagged for his fans featured notorious serial misinformer and Breitbart.com editor-at-large Peter Schweizer hyping connections between former Clinton campaign chairman John Podesta and a Kremlin-backed bank:

    STEVE DOOCY (CO-HOST): So tell us about John Podesta and his connection to a Kremlin-backed company.

    PETER SCHWEIZER: Well, in 2011, John Podesta joins the board of this very small energy company called Joule Energy based out of Massachusetts. About two months after he joins the board, a Russian entity called Rusnano puts a billion rubles, which is about $35 million, into John Podesta's company. Now, what is Rusnano? Rusnano is not a private company, Steve. It is a fund directly funded by the Kremlin. In fact, the Russian science minister called Rusnano “Putin's child.” So the you have the Russian government investing in one John Podesta's businesses in 2011, while he is an adviser to Hillary Clinton at the State Department.

    DOOCY: While he’s an adviser to Hillary Clinton.

    Though Fox News and Trump are doing their best to hype the Podesta/Russia connection, there’s some smoke, but no fire. As The Wall Street Journal pointed out:

    It’s not illegal to invest alongside a Kremlin-backed investment vehicle tasked with developing and acquiring valuable technology to benefit Russia. Nor, as far as we know, is it illegal to do so while simultaneously serving as an outside adviser to the U.S. secretary of state.

    The Trump/Fox News echo chamber isn’t a new phenomenon. The president, who has repeatedly praised Fox, has lifted talking points from the network before. For its part, Fox has also repeated Trump’s lines to bolster his spin. Trump’s possible ties to Russia is just the latest manifestation of this echo chamber, and it likely won’t be the last.

    Graphic by Sarah Wasko

  • Why Did The NRA Attend Trump's Signing Of An Anti-Hunting Law?

    NRA And Trump Stab Hunters In The Back To Serve Oil And Gas Interests

    Blog ››› ››› CYDNEY HARGIS

    The National Rifle Association’s top lobbyist, Chris Cox, bragged about attending a White House ceremony where President Donald Trump signed legislation repealing an Obama-era regulation favored by conservation and hunting groups that gave citizens a greater say in corporations’ plans to mine, log, and drill on federally managed public lands.

    During the March 28 edition of NRATV’s news show Stinchfield, Cox said he was “honored” to be invited to the White House to represent the NRA, and claimed that repealing this “last-minute Obama" regulation would be good for “sportsmen's access” as well as good for “business interest.” Host Grant Stinchfield praised the president’s invitation as “another sign that we have a friend in the White House”: 

    GRANT STINCHFIELD (HOST): So first off before we get to the [Neil] Gorsuch confirmation, you were at the White House yesterday. This just seems to me -- they invite you there as another sign that we have a friend in the White House, the NRA does.

    CHRIS COX: Well they invited the National Rifle Association there and I was honored to represent our members all across the country. The president was signing a number of different bills into law through the Congressional Review Act. All of these last-minute Obama regulations that they put through, they’re taking a look at all of those. We saw one recently with the Social Security Administration where we were able to fix that. What this one yesterday, the one of particular interest to us, was the Bureau of Land Management, BLM. They manage almost 250 million acres, that’s about the size of Texas and Oklahoma combined -- a little bigger than Texas and Oklahoma combined. So whether it's sportsmen’s access or business interest, removing that power out of D.C., putting it back to the states is good for sportsmen, it's good for America. So I was honored to be over there and it's a nice change because we know Hillary Clinton wouldn't have been doing that.

    The repeal invalidated the Bureau of Land Management’s Planning 2.0 rule, which was created to “increase public involvement and incorporate the most current data and technology to decide whether and where drilling, mining and logging will happen on public land.” Rolling it back would also prevent the agency from creating similar regulations in the future because it was repealed under the Congressional Review Act.

    In February, 19 sportsmen and conservation groups, including Oregon Hunters Association, the Wildlife Management Institute, and Pheasants Forever, wrote a letter to the Natural Resources Committee opposing efforts to repeal the Planning 2.0 rule, saying the rule both increased “federal agency transparency” and incorporated “best practices in land-use planning” while also maintaining the “cooperating agency role of .... local governments.” When the rule was enacted in 2016, the Montana Wildlife Association called the regulation “a boon to Montana hunters,” explaining that “Planning 2.0 will allow sportsmen (and every citizen) to have a bigger role in deciding how they want to see their favorite spots to hunt and fish managed.”

    This is not the first time the National Rifle Association has sided with corporate interests over hunters and conservationists. According to a 2014 Mother Jones feature, oil and gas companies are some of the biggest donors to the NRA, donating between $1.3 million and $5.6 million in 2012. Following large donations, the NRA has repeatedly “teamed up” with these companies to lobby for anti-conservation legislation in Congress. From Mother Jones:

    The NRA calls itself "the number-one hunter's organization in America." But two new reports published by the Center for American Progress (CAP) and the Gun Truth Project and Corporate Accountability International show that, following contributions from oil and gas companies, the NRA lent its support to legislation that would open up more federal public lands to fossil-fuel extraction, compromising the wilderness that many hunters value.

    In 2012, six oil and gas companies contributed a total of between $1.3 million and $5.6 million to the NRA, according to CAP. (The companies are Clayton Williams Energy, J.L. Davis Gas Consulting, Kamps Propane, Barrett Brothers Oil and Gas, Saulsbury Energy Services, and KS Industries.)

    [...]

    Despite these concerns from parts of its longtime constituency, the NRA teamed up with oil and gas interests—including the American Petroleum Institute and the National Mining Association—to lobby for the bill. The NRA explained its position with an appeal to hunters and a dig at conservationists. McCarthy's bill, it said, "will make public hunting lands not suitable for wilderness designation available to millions of Americans that are unfairly closed out from them now…protecting the ability of the American people to access lands that belong, not to the government, or to extremist environmental groups, but to the people."

  • Trump Tweets Congress Should Investigate Clintons After Hannity Promotes Uranium One Conspiracy

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    President Donald Trump tweeted that Congress should investigate Bill and Hillary Clinton for a “deal that allowed big Uranium to go to Russia,” hours after Fox News host Sean Hannity promoted the story on his radio show.

    On the March 27 edition of The Sean Hannity Show, Hannity revived the long-debunked conservative claim from discredited Clinton Cash author Peter Schweizer that former Secretary of State Hillary Clinton allegedly sold “20 percent” of American uranium to the Russian government in exchange for Clinton Foundation donations. Hannity and guest Pat Buchanan argued that the “whole Uranium One fiasco” involved Bill and Hillary Clinton, with the former president “giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid.” Hannity also mentioned “John Podesta’s connections to the Russians” as something that is a “bigger crime” than Trump and Russia:

    SEAN HANNITY (HOST): We already know a bigger crime, and what about John Podesta's connections to the Russians during the campaign, number one. Number two, look at this whole Uranium One fiasco, while Bill Clinton -- Hillary Clinton’s secretary of state, he's giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid. They get -- for the Clinton Foundation -- literally millions and millions of dollars sent to the Clinton Foundation, Hillary herself has to sign off on the Uranium One deal, where Russia literally controls 20 percent of American uranium?

    PAT BUCHANAN: Well exactly, all of these things were revealed, but the question is who will investigate the investigators? I mean, I saw, I think it was in the Post this morning or one of the papers, they're said, "Look at these -- they're trying to divert the attention away from the Russia connection to the WikiLeaks and to the getting into the DNC and Podesta files to this other thing." But look, I’m not against doing that, going into the Russian connection, if it's fair, but after eight months of investigating and you’ve turned up -- you can't even say who talked to who?

    A few hours later, Trump, who has pushed the smear before, parroted Hannity’s comments on Twitter, asking, “Why isn't the House Intelligence Committee looking into the Bill & Hillary deal that allowed big Uranium to go to Russia.” Trump also said Congress should investigate the “Russian speech" and the "money to Bill,” as well as the “Podesta Russia Company.”

    This appears to be the latest public example of Trump responding to segments from Fox News figures. In January, Trump responded to a segment on Fox News’ The O’Reilly Factor about crime in Chicago, tweeting, “If Chicago doesn’t fix the horrible ‘carnage’ … I will send in the Feds!” Trump has also responded directly to Fox & Friends at least half a dozen times in March. On March 17, Trump blamed Fox News as the reason for his false claim that former President Barack Obama used British intelligence agencies to spy on him. Even after causing an international incident by citing a Fox figure, Trump continues to follow their lead, this time by resurrecting the repeatedly debunked Uranium One smear.

  • Trump's Golfing Reveals The Shameless Hypocrisy Of The Right-Wing Media Bunker

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    “What do most men do when they retire?” Greg Gutfeld asked the other hosts of Fox News’ The Five, three days before President Barack Obama left office in January. “They play golf. But what if you've been playing golf for the last eight years of your job? He should go back and work. He should get a job.”

    A week later, when his colleague Eric Bolling claimed that President Donald Trump had already “accomplished possibly more than former President Obama accomplished in many, many years,” Gutfeld had a ready rejoinder: “That's what happens when you don't play golf.”

    Right-wing media figures like Gutfeld spent years turning Obama’s golf hobby into a ready-made attack. They cited the president’s golf game as evidence he hadn’t “really been that engaged,” and claimed that false rumors that he was a Muslim circulated because he “is much more diligent at golfing than he is at church attendance.”

    They criticized Obama for playing the sport during Russia’s invasion of Ukraine, while the economy was “doing really poorly,” during a Washington, D.C., earthquake, after a series of tornadoes hit the southeastern United States, following an earthquake in Japan, instead of attending the funeral of Polish President Lech Kaczynski, and in lieu of visiting the Gulf Coast to assess the response to the 2010 oil spill (which he had already done). In the eyes of these critics, the president shouldn’t play while “men and women in uniform are still getting killed in Afghanistan.”

    Obama’s rounds of golf -- either 306 or 333 over eight years, depending on the count -- became a shorthand way for conservatives to claim that he was lazy, disengaged, and self-indulgent.

    Those criticisms never made much sense.

    “Presidents have regularly turned to golf as a way to relax from their abnormally stressful job,” as CNN has noted. Given that presidents carry the weight of the world on their shoulders, it seems pointlessly cruel to begrudge them the leisure they need to recuperate. The specific criticism from the right wing -- that Obama was playing golf instead of doing something more important -- also never added up: When one is president, there is literally always something critical happening somewhere in the world. And indeed, polls showed that the American people largely found this line of criticism against Obama unfair.

    When Trump because president, conservative pundits suddenly stopped complaining about the “Golfer in Chief.” But 66 days after taking the oath of office, Trump has already taken 14 trips to golf courses.

    That’s still a far cry from the 1,200 and 800 rounds that Presidents Woodrow Wilson and Dwight Eisenhower played during their tenures in office. But there are a number of factors that make Trump’s golf habit worthy of note.

    First of all, Trump was one of those conservative media figures who regularly lashed out at Obama for golfing. “Trump was adamant that his predecessor, Barack Obama, spent too much time on vacation while president,” The Washington Post’s Philip Bump noted last month. “He tweeted his objections 38 times from 2011 to 2014.”

    On the presidential campaign trail, Trump continued to slam Obama in office. During one 2016 event in Virginia, he claimed that if he was elected, "I'm going to be working for you; I'm not going to have time to go play golf." Obama has “played more rounds just about than people who play professionally on the PGA Tour,” he complained at another rally.

    Meanwhile, just over two months into his presidency, Trump is visiting golf courses at a rate that translates to 77 trips per year, much more frequently than his predecessor, who played around 40 rounds per year. (The national average is reportedly 19 rounds. I have never played a round of golf.) And Obama didn’t play a round as president until April 26, 2009, more than three months into his tenure. By that time, he had negotiated through Congress and signed a $787 billion economic recovery bill, an expansion providing health care to 4 million children, and legislation making it easier to sue employers for wage discrimination based on gender. President Trump is still looking for his first legislative victory.

    Second, Trump’s golf trips are part of his broader tendency to visit properties that bear his name, which he has done “on 21 of the 66 days he has been in office, meaning that for the equivalent of three full weeks of his just-over-nine weeks as commander in chief, he has spent all or part of a day at a Trump property,” according to the Post. From the White House, Trump has made three trips to Trump National Golf Club in Potomac Falls, VA; in Florida, he has visited Trump International Golf Club in West Palm Beach 10 times and Trump National Golf Club in Jupiter once.

    Meanwhile, the president is calling his Mar-A-Lago resort -- which doubled membership fees following Trump’s inauguration -- the “Southern White House” and making regular weekend trips to his home there. And he’s stopped in at the Trump International Hotel in Washington for two meals as president. All of these businesses benefit from the publicity they received when Trump visits. And their success ultimately benefit Trump and his family financially.

    “It is normal for presidents to get out -- and it can be a boost for small businesses across the city and the country,” Robert Weissman, the president of the nonprofit Public Citizen, told The New York Times. “But with President Trump, he spends his down time as a walking advertisement for his businesses. It is a major departure from historic norm and degradation of the office.”

    Third, Trump’s White House is actively seeking to hide from the public whether he’s playing golf or not. Aides refuse to confirm to White House correspondents whether the president is playing golf when he visits his golf courses; reporters instead are piecing together what happened from social media posts of those Trump is playing with, concluding that he has played golf at least 12 times.

    “The level of secrecy around golf is new for the presidency,” CNN noted. “While the Obama administration was hesitant to allow cameras to regularly get shots of the President hitting the links, they would tell reporters who joined the President for each round. Trump's nascent administration has not done that.”

    In fact, press secretary Sean Spicer has tried to convince reporters not to assume that Trump is playing golf when he visits his golf courses. “Just because you go somewhere doesn’t necessarily mean you did it,” he told reporters last week. “So, on a couple of occasions, he’s actually conducted meetings there, he’s actually had phone calls. So, just because he heads there, it doesn’t mean that that’s what’s happening.”

    Of course, the White House has places to conduct meetings and make phone calls. What it doesn’t have is a golf course.

    Finally, it is difficult to apply to Trump the argument that the president is working really hard and so deserves whatever leisure time he wants. The president is spending several hours a day watching cable news. He was so manifestly ignorant of the details of his top-priority policy agenda item, repealing and replacing Obamacare, that he lacked “sufficient command of the policy details to negotiate” on the legislation with members of Congress. It wouldn’t hurt him to spend more time learning how to do his job, before he gets all of us killed.

    Nonetheless, the conservative commentators and Fox News hosts who spent years demonizing Obama’s golfing have gone silent under Trump.

    The change has been so dramatic that on one broadcast last month, The Five’s hapless liberal host, Bob Beckel, complained that he “used to listen to Eric and Kimberly talk about how much -- Greg -- how much golf Obama played.” But he noted that Obama hadn’t played a round in his first several months in office while “Trump didn't even wait a week.” “Well, he does have excellent company that he golfs with,” Kimberly Guilfoyle responded. “He was with Rory McIlroy this weekend.”

    In fact, Fox is helping Trump’s White House hide his golf habit. Late Sunday afternoon, after Trump visited his Virginia golf club on two consecutive days, the network tweeted:

    “The sad thing about this tweet is that it really would be news if Donald Trump was at the White House working this weekend,” Mother Jones’ Kevin Drum commented. “But no: Trump played golf at his club in Virginia this weekend, so it's not clear what Fox was up to here. Perhaps they meant to say that by 5:26 pm on Sunday, Trump was back in the White House.”

    Fox could have told its audience the truth about the president’s weekend. But after eight years of priming its fans by attacking Obama for playing golf, the network knows exactly which buttons that would push.