Media Structures & Regulations

Issues ››› Media Structures & Regulations
  • Congressional Credentialing Committee Deals Breitbart A Devastating Rebuke

    Website’s Bid For Congressional Credentials Was Just Rejected -- And Reporters Will Lose Their Temporary Passes

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    The credentialing committee for congressional reporters has denied Breitbart.com’s bid for permanent press credentials and declined to extend its temporary passes, a dramatic rebuke for the website, which has sought in recent months to burnish its reputation as an independent, legitimate news source.

    Since late last year, Breitbart has been seeking permanent credentials from the Standing Committee of Correspondents of the Senate Press Gallery, which would have allowed it to join the White House Correspondents’ Association and participate in the White House press pool. Obtaining the credentials would have represented a substantial step forward for a website that has recently sought to downplay its role as a platform for the white nationalist and misogynist “alt-right” movement.

    But Breitbart has been stymied by the Senate Press Gallery’s requirement that news outlets be editorially independent of other organizations; the committee turned down their bid last month, seeking more information. Breitbart is actually part of a web of self-dealing, conflicts of interest, and corruption, as Media Matters has documented, with top editors using the site to promote nonprofit organizations, for-profit companies, and personal clients who in turn pay them hefty salaries.

    Breitbart is inextricably linked to its former executive chairman, White House chief strategist Stephen Bannon; the major right-wing donors Robert and Rebekah Mercer, who are part owners of the website; and the Government Accountability Institute (GAI), a nonprofit funded by the Mercers and previously run by Bannon, which employed several top Breitbart staffers. For these reasons among others, Media Matters called on the standing committee to deny Breitbart’s application.

    At a hearing this morning, the committee again rejected Breitbart’s bid, and said they would net extend their temporary passes, which expire May 31:

    The committee expressed concern that Breitbart had repeatedly offered inconsistent information about its operations, specifically about the end dates of employment for Bannon and Wynton Hall, the Breitbart managing editor who had simultaneously served as GAI's communications specialist. According to Breitbart CEO Larry Solov, Hall resigned in February, but he was listed in a masthead Solov provided to the committee in late March. As Media Matters reported last week, Hall created a mammoth conflict of interest by frequently using his position at the website to promote his private and nonprofit communications clients.  

    UPDATE: CNN's Oliver Darcy reports that according to a source, Hall is still "very involved" at Breitbart and plays a role in assigning stories. 

  • Right Side Broadcasting, The “Unofficial Version Of Trump TV,” Forced To Apologize For Contributor’s Call To “Kill The Globalists” At CNN

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Right Side Broadcasting Network (RSBN) host Nick Fuentes went on a violent, on-air tirade, suggesting that it was “time to kill the globalists” who run CNN, adding, “I don’t want CNN to go out of business … I want the people that run CNN to be arrested and deported or hanged.”

    RSBN was deemed “the unofficial version of Trump TV” by The Washington Post’s Callum Borchers after the network, Borchers reported, “teamed up” with the Donald Trump’s presidential campaign  “to produce pre- and post-debate analysis shows that streamed on Trump’s Facebook Page.” The network’s CEO, Joe Seales, hosted an “ask me anything” session on a pro-Trump Reddit page and wrote that ”Trump built RSBN.” In December, the network announced that it received  White House press credentials to cover the Trump administration. Among the network’s staff is date rape promoter Mike Cernovich, racist YouTube prankster "Joey Salads,” and islamophobe Nick Fuentes.

    In an April 19 on-air tirade, Fuentes claimed that Muslims and immigrants are not protected under the First Amendment and called for the people who run CNN to be “arrested and deported or hanged.” From the April 19 edition of RSBN’s America First with Nick Fuentes:

    NICK FUENTES (HOST): The First Amendment was not written for Muslims, by the way. It wasn't written for a barbaric ideology that wanted to come over and kill us. It was written for Calvinists. It was written for Lutherans and Catholics, not for Salafists, not for Wahabists, not for the Saudi royal family. Don't think the founders had that one in mind. And it also was intended for citizens, not for immigrants. If the First Amendment protected everyone's right to have their religion and express it in every country, we'd have our police in the Congo or in Uganda fighting against the Lord's Resistance Army. And you never hear that side of the story on the mainstream media, and why not? Why don't we hear about it? Why do none of our elected officials talk about this or like this? They know it's true. Why don't we hear about in the mainstream media? We don't hear about it on Fox News, by the way, either. And why not?

    Who runs the media? Globalists. Time to kill the globalists. I don't want to not watch CNN. I don't want CNN to go out of business. I don't want CNN to be more honest. I want people that run CNN to be arrested and deported or hanged because this is deliberate. This is not an accident. It's not, “Oh, you know journalists have a liberal bias because they're educated, and educated people tend to be” -- none of that. It is malicious intent. There is a design, there is an agenda here. And the people behind CNN that are pushing outright lies, and you see the people who try and expose the truth are cut off so obviously. They get their mics cut off, and they say, “Oh whoops, we've lost the signal. Technical difficulties.”

    The network did issue a statement apologizing for the comments, calling them “unacceptable” and “inappropriate.” The apology, however, was promptly contradicted when the show’s producer thanked the Twitter users who heaped praise on Fuentes’ call for violence and praised him as “a smart young man.”

    Fuentes’ extremist view of mainstream media reflects the network’s unofficial mission, which Seales said is to discredit traditional news outlets and replace them with other far-right outlets.

    A reader tip contributed to this story. Thank you for your support and keep them coming.

  • Breitbart’s Managing Editor Used The Site To Promote His PR Clients

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Breitbart.com managing editor Wynton Hall has frequently used the website to promote a nonprofit that employs him as a communications strategist, as well as at least one client for a separate communications firm he runs.

    Hall, a conservative writer and activist, began writing for Breitbart in 2011. He became the right-wing website’s managing editor in 2013 as part of an effort to help ensure “a 24/7 editorial team focused on the site.” He is second only to Editor-in-Chief Alex Marlow, according to a masthead provided last month to the congressional credentialing committee.

    But while Hall’s title suggests that he plays a key role at Breitbart, that is not his only job. He also serves as the communications strategist for the Government Accountability Institute (GAI), a conservative advocacy organization.

    Breitbart and GAI are inextricably linked: Breitbart Senior Editor-at-Large Peter Schweizer serves as the nonprofit’s president, White House chief strategist Stephen Bannon led both organizations from 2012 to 2016, and GAI’s main funders, hedge fund magnate Robert Mercer and his daughter Rebekah, are partial owners of the website.

    Members of the Senate Press Gallery's Standing Committee of Correspondents have questioned whether Breitbart is editorially independent given these overlaps. The committee is currently reviewing Breitbart’s bid for permanent congressional credentials, but has to this point denied its application.

    At GAI, where Hall received a six-figure salary and worked 40 hours a week from 2012 to 2015, according to the group’s publicly available IRS filings. He is responsible for engineering public relations strategies that ensure that the organization’s dry research achieves maximum impact.

    Hall has capitalized on his role at Breitbart to boost GAI’s efforts. Hall wrote 151 Breitbart posts that promoted GAI or Schweizer, according to a Media Matters review of all 1,382 posts Hall authored between 2011 and 2015.

    In addition to his work at GAI, Hall also has private communications clients. He owns his own self-named celebrity ghostwriting and branding agency; he claims its client list features major figures in politics, business, sports, and the arts, presumably creating a wealth of conflicts of interest with his work at Breitbart. Hall is also senior strategist at Oval Office Writers, the communications agency that Schweizer co-owns.

    Hall has used his Breitbart platform to promote at least one of his clients: The website published several stories on one of the books he ghostwrote without mentioning his financial ties to the book. Because neither Hall or Oval Office Writers publishes a client list, it is impossible to tell how frequently this occurs.

    It’s unclear how Hall could work full time at a nonprofit while also serving in a senior editorial role at Breitbart, running a third business, and working for a fourth. Critics say this apparent inconsistency “raises serious questions of private inurement and excessive compensation.”

    Indeed, Hall’s malfeasance is only a small part of a massive web of self-dealing and interconnected conflicts of interest linking Mercer, Bannon, GAI, Breitbart, and for-profit companies.

    Hall Uses Breitbart To Weaponize Research For The Conservative Advocacy Organization That Employs Him

    Hall’s work at GAI is both lucrative and extensive; according to the group’s IRS filings, Hall worked 40 hours a week at GAI from 2012 to 2015 and received a total of $600,000.

    At GAI, Hall is the “creative mind through which all its research flows and is disseminated,” with a mandate to “transform dry think-tank research into vivid, viral-ready political dramas that can be unleashed on a set schedule, like summer blockbusters,” according to an October 2015 Bloomberg Businessweek profile of Bannon.

    His strategy, as he described it in an interview with the magazine, is to “anchor left” by placing the stories with reporters at mainstream publications, then “pivot right” by turning those stories into narratives at conservative outlets. “We don’t look at the mainstream media as enemies because we don’t want our work to be trapped in the conservative ecosystem,” Hall says.

    Trying to get reports written up by major news outlets is a typical communications strategy for a nonprofit. What’s unusual is that Hall, Bannon, and Schweizer have been able to implement the plans Hall designs in his role with GAI through their leadership positions at Breitbart. Hall typically plays a key role in producing content at Breitbart that promotes GAI’s research.

    In August 2012, Schweizer’s book Throw Them All Out, which alleges widespread financial corruption by members of Congress, hit the stands. Hall, who has worked with Schweizer since at least 2007, when they co-authored a book as fellows at the Hoover Institution, joined Breitbart to promote the work.

    In fact, Hall’s first 17 pieces at Breitbart, and 22 of his first 24, authored over the span of six weeks in late 2011, all promoted Schweizer’s book, a 60 Minutes segment on the book that “anchored” it in the traditional media, and the legislative fight its publication spurred, according to a Media Matters review.

    Hall’s posts were clearly geared toward building support and readership for the book on the right. His work included a series of press-release-style summaries of the book’s “bombshell revelation[s],” sometimes branded as “EXCLUSIVE”; criticism of media’s failure to report on the book’s claims; and reports on politicians and media outlets that praised the book or pushed for legislation in response to it. The constant stream of posts helped maintain a drumbeat on the right around its publication.

    Hall has continued to promote GAI’s work in his writing for Breitbart. He authored 1,382 posts between November 2011 and July 2015, at times writing three a day; a whopping 151 of them referenced Schweizer or a GAI product. In addition to 51 posts mentioning Throw Them All Out, Hall wrote 18 posts on Schweizer’s 2013 book, Extortion; 10 or more pieces on GAI’s reports on presidential daily briefs, food stamps, and presidential meetings; and multiple articles on GAI’s work on campaign finance violations, Justice Department decisions, and the growth of wealth in Washington, D.C.

    Here is a sampling of headlines from Hall’s pieces about Schweizer and GAI:

    Hall’s promotion of GAI reports typically followed the same pattern: a blitz of press-release-type pieces before or immediately after the report’s release, highlighting its premise, exclusive tidbits, and any “anchoring” press; write-ups of Schweizer appearances on TV or radio shows talking about the work; and a long tail of follow-up posts that use news hooks to reiterate the premises of the GAI report and remind the audience about it.

    After Hall became managing editor and gained additional responsibilities at Breitbart, other Breitbart writers who were not employed by GAI joined in his effort to promote the nonprofit’s work. In 2015, Schweizer authored Clinton Cash, a trainwreck of sloppy research alleging corruption by Bill and Hillary Clinton that received widespread media attention for its claims even though it contains numerous falsehoods and fabrications. Breitbart played a key role by pushing the book’s claims in more than 400 posts, none of which were authored by Hall.

    Hall Works At Private Communications Firms -- And There’s No Way To Know Who His Clients Are

    When Martin Greenfield, a Holocaust survivor who had tailored men’s clothing for more than 60 years out of a factory in Brooklyn, was looking for someone to help him tell his story, he turned to Hall. The result was Measure of a Man: From Auschwitz Survivor To Presidents’ Tailor, a memoir released November 10, 2014, with both of their names emblazoned on its cover.

    “Thank you, Wynton, for helping me gather my scattered thoughts and keeping me focused. This book could not have been assembled without your laser vision and talent,” Greenfield writes in the book’s acknowledgments. “He became me,” reads Greenfield’s testimonial on the website of Wynton Hall & Co., the celebrity ghostwriting firm that Hall has owned and operated since 2008.

    Hall’s client list consists of politicians, business leaders, and top figures in sports and the arts, according to his firm’s website. In addition to writing memoirs, Hall and his team of two offer comprehensive brand management, speechwriting, and media training services.

    But when Greenfield hired Hall, he didn’t just get someone who could help him organize his thoughts, or even just a talented ghostwriter who could also help him promote the book. Whether he knew it or not, Greenfield was also getting the full support of Hall’s other employer, Breitbart.

    The conservative website published at least six stories on the book in the three days following its publication, running two of them on the top of its front page for a total of 18 hours. The front page posting claimed that "Martin Greenfield has been hailed 'America’s greatest living tailor' and the 'most interesting man in the world.'"

    Five of the stories were published without bylines, including two excerpts from the book, aggregated stories from other outlets about it, and a post featuring audio of Mark Levin reading from the book during his radio show in what the piece claims was a “rhapsodic radio performance ... that was at times operatic in its tone.”

    The sixth, bylined by Hall, purports to be a written Q&A with Greenfield -- described as “America’s greatest living suit maker” and a “legend.” Hall's hard-hitting questions included, "Why did you write Measure of a Man?" and "Talk about some of the other men you’ve made suits for."

    Several of the pieces include Amazon links to Measure of a Man. None includes a disclosure that Breitbart’s managing editor had helped write the book -- even the post authored by Hall. In fact, every piece lists only Greenfield as the memoir’s author, even though Hall’s name appears on its cover. This practice has continued in the months and years since the book’s publication

    None of Breitbart’s competitors in the conservative media have provided anything close to that level of coverage of Greenfield’s book. Then again, none of them employ Greenfield’s co-author.

    It’s unclear how often Hall has used his top editorial position at Breitbart to promote his clients. The firm’s website provides testimonials from some of the subjects of “Wynton Hall’s books,” but it does not provide a comprehensive list. And Hall’s brand management clients are completely opaque -- he appears to offer an exclusive list of 12 clients services that include biweekly marketing strategy calls, speechwriting, talking points for media appearances, and ghostwritten books and articles.

    In addition to his personal communications firm, Hall is also a senior strategist at Oval Office Writers, the four-man group that was co-founded by Schweizer and former Bush White House speechwriter Marc Thiessen. Oval Office Writers does not list any of its clients, but its website’s list of services suggests that they are corporate leaders and politicians.

    Images by Sarah Wasko, Shelby Jamerson contributed research.

  • Breitbart Is Not Independent, It's The Communications Arm Of The Mercers' Empire

    Top Editors Use Their Roles At Breitbart To Flack For Other Mercer Ventures They Also Work For

    ››› ››› MATT GERTZ

    Media Matters investigates the web of self-dealing, conflicts of interest, and corruption surrounding Breitbart.com. Its top editors have used the site to promote nonprofit organizations, for-profit companies, and personal clients who in turn pay them hefty salaries.​

  • On The Firing Of Bill O’Reilly: What Is Gone, And What Is Not

    Blog ››› ››› PAM VOGEL

    It’s official: Bill O’Reilly is out at Fox News. What exactly does that change? What stays the same?

    On April 1, The New York Times wrote that O’Reilly and 21st Century Fox, Fox News’ parent company, have paid out at least $13 million in settlements with five women reporting sexual harassment by O’Reilly. After weeks of relentless activism from progressive organizers including Media Matters, of advertisers pulling their ads from the O’Reilly Factor time slot, of more courageous women coming forward to share their own reports of misconduct by O’Reilly, of hundreds of sexual violence survivors asking Fox to do better, O’Reilly has been deemed too toxic for Fox.

    O’Reilly’s smug on-camera demeanor, his attacks on women for speaking up, and his attempts to blacklist media outlets that reported on his sexual harassment settlements as far back as 2004 will be diminished if not gone for good. The lies he tells about women’s bodies and the blame he lays squarely at women’s feet every night will be silenced, at least for now.

    But what happens to the company, and the culture, that allowed him to thrive for so long? O’Reilly abused the power he was given by Roger Ailes, Rupert Murdoch, Bill Shine, and Jack Abernethy. These are the same men who greenlighted a sham investigation into the workplace culture at Fox News, who oversaw decades of mistreatment of women employees, and who profited when O’Reilly and his peers (including replacement Tucker Carlson) launched racist and sexist attacks on their shows.

    Only one of those men is no longer in the picture, because he, too, abused the power he had to harass women. The rest remain, and thus it also remains to be seen if Fox News will actually change for the women it employs.

    What’s more, the way women move through the world won’t change because of O’Reilly’s firing. The statistics won’t change with the downfall of one man.

    One in three women between the ages of 18 and 34 has been sexually harassed at work.

    More than 90 percent of women who work in tipped wage positions in restaurants have experienced some form of sexual harassment.

    About 70 percent of women who experience workplace sexual harassment do not report it, for fear of retaliation.

    Our culture won’t change this quickly either. The pain of countless women lingers in O'Reilly's wake.

    Bill O’Reilly won’t be around every night to remind me -- and, I’m sure, countless others -- of the men who have hurt and violated us in the past. But the president of the United States will be; in fact, he’s come to O’Reilly’s defense

    Image at top created by Sarah Wasko. 

  • The FCC’s Big Giveaway To Pro-Trump Television Broadcasting Groups

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    UPDATE: The FCC has voted to reinstate the "UHF discount," which will "clear the way for Sinclair Broadcasting Group Inc. to purchase Tribune Media Co.," according to the Los Angeles Times

    ORIGINAL POST:

    The Federal Communications Commission is expected to vote tomorrow to ease a media ownership rule that prevents greater consolidation of broadcast television stations. Two of the biggest expected beneficiaries of that decision will be Rupert Murdoch’s Fox Television Stations and the Sinclair Broadcasting Group, both key media allies of President Donald Trump.

    To prevent the consolidation of too much power in too few hands, current rules prohibit “a single entity from owning commercial broadcast television stations that collectively reach more than 39 percent of the total television households in the nation.”

    For more than 30 years, the FCC allowed station owners to count only 50 percent of the potential viewers in the markets where they owned stations that broadcast ultrahigh frequency (UHF) transmissions, rather than their entire potential audience. This “UHF discount” was granted because such transmissions had a more limited range at the time, but the transition to digital transmission eliminated this discrepancy, and in September 2016, the Obama-era FCC repealed that rule.

    But the FCC has new leadership under President Donald Trump -- the president promoted to chairman FCC Commissioner Ajit Pai, a fierce opponent of media regulations who opposed eliminating the “UHF discount" -- and today the commission will reportedly act to benefit the media moguls who supported Trump’s election. According to Variety:

    That action, along with the prospect of deregulatory moves by the Republican-controlled FCC, have Wall Street analysts expecting consolidation among major station groups. Sinclair Broadcasting is reportedly eyeing Tribune Media, and other stations groups, like Nexstar, CBS Corp. and Fox Television Stations, seem to have found a sympathetic ear at the agency to their argument that the current regulations diminish investment.

    After Murdoch’s television and newspaper properties gave Trump overwhelmingly positive coverage during the presidential campaign, Trump reportedly asked Murdoch to submit a list of potential FCC chairman nominees during the transition. Murdoch’s media entities have been the president’s biggest cheerleaders over the first months of his administration, and garnered praise and access from Trump in return. Now that cheerleading is getting paid back with dollar signs.

    Through 21st Century Fox, Murdoch currently owns 28 television stations in 17 markets, including in New York, Los Angeles, Chicago, Dallas, San Francisco, Washington, D.C., Houston, Minneapolis, Phoenix, Orlando and Charlotte. His stations reach roughly 37 percent of U.S. television households, just under the FCC’s cap.

    The reinstatement of the “UHF discount” -- which 21st Century Fox has fought for in court -- will give the company more flexibility to purchase additional stations, increasing Murdoch’s grip on the media landscape. That will have a real impact for viewers, as Fox’s broadcast stations often adopt the same conservative talking points and story selection as Fox News.

    Sinclair Broadcasting Group would also benefit from the rule change. Sinclair has drawn scrutiny in the past for its conservative bent, and the company reportedly made a deal with Trump’s campaign in which its journalists received access to Trump in exchange for broadcasting interviews with him without commentary. Earlier this week, Sinclair announced it had hired former Trump aide Boris Epshteyn as its “chief political analyst.”

    As Variety noted, Sinclair is interested in purchasing television stations owned by Tribune Media. But such a deal would “would hinge on existing regulations being relaxed” because Sinclair is near the FCC ownership cap, according to Reuters.

    Trump’s FCC is acting to put the control of the media in the hands of ever-fewer corporate giants. And Pai is just getting started.

    Image by Sarah Wasko.

  • Report: 21st Century Fox Board Of Directors Will Meet To Decide Bill O’Reilly’s Fate

    Wall Street Journal: "Fox Is Preparing To Cut Ties With Bill O’Reilly"

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    21st Century Fox’s board of directors will meet to discuss the future of longtime Fox News host Bill O’Reilly following revelations that O’Reilly and the network spent millions to settle sexual harassment complaints against the host.

    According to a report from CNN’s Brian Stelter, “The network's parent company, 21st Century Fox (FOX), will hold a board meeting on Thursday” to discuss O'Reilly's future at the organization.”  According to Stelter, one source said, “representatives for Fox and O'Reilly have begun talking about an exit.”

    A well-placed source said Tuesday afternoon that representatives for Fox and O'Reilly have begun talking about an exit. But this prompted a denial from sources in O'Reilly's camp.

    Even one person close to O'Reilly, however, said he will probably not be back on "The O'Reilly Factor."

    The original well-placed source said an announcement about O'Reilly's fate was likely by the end of the week.

    The fact that none of these sources were willing to go on the record speaks to the delicate maneuvering underway.

    The network's parent company, 21st Century Fox (FOX), will hold a board meeting on Thursday, a spokeswoman told CNNMoney. One of the sources said O'Reilly will be a primary topic.

    The report comes after The New York Times revealed that O’Reilly and the network paid nearly $13 million to quietly settle lawsuits against the host for allegations of sexual harassment. As more women came forward with reports of sexual harassment and retaliation by O’Reilly dozens of companies pulled their ads from O’Reilly’s timeslot.

    21st Century Fox’s board of directors includes Rupert Murdoch, Lachlan Murdoch, James Murdoch, Jeffrey Ubben, Tidjane Thiam, Robert Silberman, Jacques Nasser, Viet Dinh, David DeVoe, James Breyer, Delphine Arnault, Sir Roderick Eddington, Chase Carey. See below:

    Rupert Murdoch (Executive Chairman)

    Company: 21st Century Fox

    Phone: 212-416-3400

    Twitter: @rupertmurdoch

    Email: rmurdoch@21cf.com

    Lachlan K. Murdoch (Executive Chairman)

    Company: 21st Century Fox

    Phone: 1-212-852-7000

    Fax: 1-212-852-7145

    Chase Carey (Vice Chairman)

    Company: 21st Century Fox

    Phone: 212-852-7000

    Email: ccarey@21cf.com

    Sir Roderick I. Eddington ( Lead Director, 21st Century Fox)

    Non-Executive Chairman, Australia and New Zealand

    Company: J.P. Morgan

    Phone: Sydney, Australia: +612 9003 8888; Melbourne, Australia: +613 9633 4000, U.S.: (858) 622-6806

    Email: jeff.eddington@wellsfargo.com

    Delphine Arnault (Executive Vice President)

    Company: Louis Vuitton Malletier

    Official account of the LVMH group: @LVMH

    Phone: 33-1-44-13-22-22

    Fax: 33-1-44-13-21-19

    James W. Breyer (Founder and Chief Executive Officer)

    Company: Breyer Capital

    Phone: 650-389-2943

    Twitter: @jimihendrixlive

    David DeVoe (Senior Advisor)

    Company: 21st Century Fox

    Phone: 212-852-7000

    Fax: 212-852-7145

    Viet Dinh (Professor of Law)

    Organization: Georgetown University Law Center

    Phone: 202-662-9000

    Twitter: @BancroftPLLC

    Email: dinhv@law.georgetown.edu

    James Murdoch (Chief Executive Officer)

    Company21st Century Fox

    Phone: 212-416-3400

    Email: jmurdoch@21cf.com

    Jacques Nasser (Chairman)

    Company: BHP Bilton

     Phone: 313-322-3000

    Twitter: @bhpbillitonilton

    Robert Silberman (Executive Chairman)

    Strayer Education, Inc.

    Company Phone: (703) 247-2500

    Twitter: @StrayerInc

    Email: Robert.Silberman@strayer.edu

    Tidjane Thiam (Chief Executive Officer)

    Company: Credit Suisse Group AG

    Phone: 41 44 212 16 16

    Fax: 41 44 332 55 55

    Email: tidjane.thiam@credit-suisse.com

    Credit Suisse Twitter handle: @CreditSuisse

    Jeffrey W. Ubben (Founder, CEO and Chief Investment Officer)

    Company: ValueAct Capital

    Phone: 415-362-3700

    Fax: 415-362-5727

    UPDATE: According to The Wall Street Journal (which shares a parent company with 21st Century Fox), “Fox News is preparing to cut ties with its biggest star, Bill O’Reilly.”  Despite O’Reilly’s viewership, Fox news will have to decide the “pros and cons of keeping Mr. O’Reilly on the air” as advertisers continue to leave his show. From The Wall Street Journal:

    A final decision on Mr. O’Reilly’s fate could come as early as the next several days, the people said. Mr. O’Reilly, host of “The O’Reilly Factor,” has been ensnared in a sexual-harassment scandal related to previously undisclosed settlements he and Fox News paid to women who worked on or appeared on his program.

    […]

    Initially, Fox News and parent company 21st Century Fox stood by their highly-rated host. Mr. O’Reilly has denied any wrongdoing, saying he paid settlements to “put to rest any controversies to spare my children.”

    However, as advertisers fled his show, debate inside company ensued over the pros and cons of keeping Mr. O’Reilly on the air. His show draws about 4 million viewers a night, and the controversy didn’t dent his ratings.

    This piece has been updated with additional information.

  • Murdoch Takeover Of Sky Would Undermine British Broadcasting Standards, Joint Report Shows

    Fox News And 21st Century Fox Have Faced Legal Action For Enabling Pervasive Workplace Discrimination And Sexual Harassment

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Media Matters, in partnership with global activism group Avaaz, submitted a report to U.K.'s chief broadcasting regulator, Ofcom, detailing the risks Rupert Murdoch’s desired takeover of British satellite broadcasting company Sky poses to British broadcasting standards. On March 16, U.K. Culture Secretary Karen Bradley had referred Murdoch's takeover bid to Ofcom for a thorough investigation on the grounds of "media plurality and commitment to broadcasting standards." Ofcom has to report back to Secretary Bradley by May 16.

    Since the referral, more alarming information has come out about the toxic corporate culture and alleged improper conduct in Murdoch’s company. Media Matters and Avaaz detailed these additional concerns in their report:

    In recent months, serious allegations of sexual harassment, other abuse and discrimination, and corporate misgovernance have been levelled at subsidiaries of 21C Fox. Many of these allegations are against the highest and most influential people at the organisation. Investigative news reports, victims’ testimonies, and court documents paint a picture of a management with no meaningful accountability and no credible governance structure. The situation is so serious that federal prosecutors are now investigating.

    In July 2016, Fox News anchorwoman Gretchen Carlson filed a lawsuit against Fox News CEO Roger Ailes in the New Jersey Superior Court. After reportedly trying hard to campaign against the culture of harassment, she alleges that Ailes “sabotaged” her career because she “refused his sexual advances.” She was forced to file against Ailes and not Fox News because her contract had a clause that mandated employment disputes be resolved in private arbitration - an approach Fox News adopts repeatedly, denying victims their day in court.

    A stark pattern of corporate negligence and management failure emerges, with a number of alleged incidents occurring after 2012, the date when 21C Fox claims to have introduced a new corporate conduct compliance mechanism. This pattern has strong echoes of years-long attempts by executives to mislead authorities, investors, staff and the public about phone hacking and other illegal activity in the UK.

    This joint report builds upon a previous report on 21st Century Fox’s unsuitability to take over Sky -- which oversees Sky News. The new document, details the corporate governance failures of Murdoch-controlled 21st Century Fox, including the new lawsuits and reports of sexual harassment.

    This culture of discrimination and abuse is also reflected in the programming of Fox News. As detailed in the new report, the network has repeatedly violated the standards of the Broadcasting Code of Britain’s 2003 Communications Act through “a consistent pattern of derogatory or abusive statements about a variety of groups, religions and communities as well as singling out specific individuals for unfair treatment. … All in all, there is a consistent pattern of regular abusive and derogatory treatment of a range of individuals, groups, religions and communities that is absolutely not justified by the context of the broadcasts in question. Fox has largely failed to adequately correct or respond to complaints, and has let similar abusive and derogatory material air on subsequent occasions -- again, uncorrected."

    Murdoch's Fox Effect: How full ownership of Sky risks undermining British broadcasting standards by Media Matters for America on Scribd

  • Read Attorney Lisa Bloom’s Letter About Fox News’ Toxic Culture And Why It Should Tank Murdoch’s Sky News Deal 

    Bloom, Who Represents O'Reilly Accuser Wendy Walsh: Fox Has Shown An "Utter Disregard For The Rights Of Women"

    Blog ››› ››› PAM VOGEL

    Fox News’ “ongoing culture of sexual harassment, its recent payouts of tens of millions of dollars of hush money, and most egregiously, its role in ending the careers of women who complained has been well documented in American media,” and it reveals an “utter disregard for the rights of women,” according to attorney Lisa Bloom.

    Bloom -- whose firm is well-known for representing clients who report sexual assault and sexual harassment by men in positions of power, including President Donald Trump -- now represents Wendy Walsh, a radio personality who says Fox News host Bill O’Reilly sexually harassed her in 2013.

    Walsh shared her experience in the wake of an April 1 New York Times report revealing that O’Reilly and Fox News’ parent company, 21st Century Fox, have paid a total of about $13 million to avoid lawsuits pertaining to reports of sexual harassment and other misconduct by O’Reilly. Walsh’s account is the latest in a long timeline of reports of sexual harassment at Fox News that reveals a pattern of corporate retaliation, victim-blaming, and million- and million-plus-dollar payouts for silence extending far beyond O’Reilly or former Fox chairman Roger Ailes, who resigned last year after numerous women said that he had sexually harassed them. Activists, including Media Matters president Angelo Carusone, have spurred more than 80 U.S. advertisers to respond to the Times report about O’Reilly by pulling their ads from airing during the O’Reilly Factor time slot.

    Bloom is now joining global activism group Avaaz in laying out the case for why this toxic workplace culture of sexual harassment, discrimination, and silence -- which has festered under the watch of 21st Century Fox owner Rupert Murdoch and his sons -- should disqualify the company from its bid to acquire British satellite broadcasting company Sky.

    21st Century Fox struck a $22.9 billion deal to acquire Sky in December, but they have faced hurdles in getting clearance from British antitrust and media regulators. The U.K. media regulator Ofcom is now charged with reviewing 21st Century Fox and Murdoch’s stakes in British media, and it could “kill the deal if it decides that Murdoch and 21st Century Fox do not meet the standard of ‘fit and proper’ owners.” The standard, as CNN reports, is “broad” and includes consideration of “any relevant misconduct” on the part of Murdoch or the company -- such as, perhaps, his reported resistance to firing O’Reilly and 21st Century Fox’s long-term complicity in violating workplace protections for women and people of color.

    Bloom sent a letter to Ofcom on April 11 detailing the company’s long history of sexual harassment and discrimination under Murdoch’s leadership, which the attorney noted had also spurred her to ask the New York State Division of Human Rights to “open an investigation into the toxic culture for women at Fox News.” New York City public advocate Letitia James has also called on the city’s Commission on Human Rights to investigate Fox for employment discrimination.

    In her letter to Ofcom, Bloom wrote that 21st Century Fox’s silence and “utter disregard for the rights of women” reveal a “lack of oversight, intervention, and decency” at the company.

    Read the full letter to Ofcom below, and Bloom’s dossier on Fox culture sent to the Division of Human Rights here.

    Lisa Bloom letter to Ofcom by Media Matters for America on Scribd

    Image at top by Dayanita Ramesh.