ABC World News Tonight

Tags ››› ABC World News Tonight
  • Broadcast Evening News Programs Pilloried Trump’s Tax Cut Outline

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Treasury Secretary Steven Mnuchin and National Economic Council Director Gary Cohn finally unveiled President Donald Trump’s plan for a major overhaul of individual and corporate income taxes in the United States during an April 26 press briefing. The plan, which seemed to many observers like a less detailed version of the budget-busting agenda Trump campaigned on, was assailed by reporters and economic analysts on the major broadcast evening news programs for its sparse details and profligate giveaways to the wealthy, including a likely tax break for the president himself.

  • TV News Scrutiny Of Ivanka Trump’s Conflicts Of Interest Spurred By New Bombshell

    Trump Apologists Continued To Deflect Concerns Over Conflicts And Corruption In The White House

    ››› ››› ALEX MORASH

    Broadcast and cable news programs heaped additional scrutiny on Ivanka Trump in the hours after The Associated Press broke a bombshell report that the lifestyle brand she owns had secured valuable trademarks in China before she met with the Chinese president for dinner at her father’s private Mar-a-Lago resort. News of the glaring conflict of interest between Trump’s role as a White House adviser and her private business empire was carried by the major broadcast networks --ABC, CBS, NBC, and PBS -- as well as CNN and MSNBC. Fox News ignored the issue entirely during its evening and prime-time programming, and longtime Trump apologist and former Fox host Greta Van Susteren actually defended Trump during her program.

  • After Dropping The Ball During The Election, Major Networks Are Now Covering The Climate Impacts Of A Trump Administration

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    The day after President Donald Trump made good on his campaign promise to roll back former President Barack Obama’s executive orders aimed at fighting climate change and reducing carbon pollution, the nightly newscasts finally covered the impact of Trump’s presidency on climate policy -- providing the type of reporting that was glaringly absent in their pre-election coverage in 2016.

    On Tuesday, Trump took his biggest step yet toward fulfilling his campaign promise to dial back Obama's climate policies and begin “withdrawing and rewriting the Obama-era Clean Power Plan, which would have closed hundreds of coal-fired power plants, frozen construction of new plants and replaced them with vast new wind and solar farms.” During the signing ceremony, Trump announced, “That is what this is all about: bringing back our jobs, bringing back our dreams and making America wealthy again.”

    On the same day, the nightly newscasts on ABC, CBS, and NBC all aired segments on Trump’s executive actions, questioning whether he would actually be able to restore coal mining jobs. Some reports noted that increased automation in the industry and competition from natural gas have made the return of coal mining jobs unlikely, and others noted that the renewable energy sector now dwarfs coal mining in employment numbers.

    The major networks’ unanimous coverage of Trump’s executive order, while commendable, puts into stark relief their failure to inform viewers before the election about what to expect on climate change and climate-related policies under a Trump administration.

    On the campaign trail, Trump had repeatedly promised to eliminate climate regulations enacted by Obama. But as Media Matters’ annual study examining the major networks’ climate coverage in 2016 found, the nightly news and Sunday shows on ABC, CBS, and NBC failed to discuss climate-related ramifications of a Trump presidency until after the election. In fact, the Tyndall Report, which tracks the broadcast networks' weeknight newscasts, found that ABC, CBS, and NBC had all but given up covering issues and presidential policies during campaign season.

    PBS NewsHour, by contrast, aired two segments before the election examining what impact a Trump or a Clinton presidency would have on climate-related issues and policies. As it happens, the Trump administration is now proposing significant budget cuts that could severely hamper PBS’ ability to operate.

    Segments on ABC’s World News Tonight and NBC Nightly News on Trump’s executive order both featured Trump calling climate change a “hoax” without noting that his comment contradicts the scientific consensus that climate change is real and human-caused -- something we found many networks also did last year.

    But there were a few bright spots on CBS Evening News, which has been one of the better nightly shows when it comes to coverage of climate change and science. In CBS’ segment on the executive order, White House correspondent Major Garrett noted that both Trump and Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt deny human-caused climate change. But, in contrast to other news shows, anchor Scott Pelley noted earlier in the segment that “methane and coal are the leading contributors to climate warming.”

    And following the segment on Trump’s executive action, CBS Evening News aired an interview with climate scientist Ben Santer, who discussed Trump’s anti-science views and policies, a letter he wrote to Trump urging him not to listen to “ignorant voices” denying climate change, and the “new climate of intimidation” the Trump administration has created for scientists.

  • Following Dramatic Drop In Coverage, U.S. Senators Condemn Irresponsible Lack Of Climate Change Coverage

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    U.S. senators are calling on broadcast networks to fulfill their duty and bolster their news coverage of climate change, after a Media Matters study found that the networks dramatically decreased their coverage of climate change in 2016, during a campaign in which the U.S. elected a climate denier as president.

    Sens. Sheldon Whitehouse (D-RI) and Brian Schatz (D-HI) issued statements this week calling on the major broadcast networks to fulfill their responsibility and provide audiences with essential reporting on the impacts of and science surrounding climate change, as well as related policies. The senators’ statements were made in response to a study by Media Matters finding that in 2016, evening newscasts and Sunday shows on ABC, CBS, and NBC, as well as Fox Broadcast Co.'s Fox News Sunday, collectively decreased their total coverage of climate change by 66 percent compared to 2015.

    Sen. Whitehouse stated: 

    The Trump presidency has brought into sharp focus the critical responsibility of an independent news media to cover the science and policy of climate change. … Donald Trump ran a campaign blissfully unconcerned about climate change, even referring to it as a "hoax." Now President Trump has an ardent climate change denier who received millions from big polluters running the EPA, the former CEO of ExxonMobil heading up the State Department, and other industry operatives making decisions that affect the health and safety of American families. More than ever, Americans will need the free press to deliver the real facts on climate change. We don’t have time to waste on alternative ones.

    Sen. Schatz echoed Whitehouse’s sentiment, stating: 

    In a year when the American people were deciding who our next leader should be, you would think there would have been more discussions about climate change in our news programs, not less. This isn’t just shameful, it’s irresponsible. The climate is changing, and it’s affecting everything from the weather to our national security and our economy. Its impacts are already being felt and the American people deserve to know more about it.

    Indeed, as Media Matters found, during the campaign, ABC, CBS, NBC, and Fox did not air a single segment about the ramifications and impacts of a Trump or Hillary Clinton administration as they relate to climate change. 

  • Trump’s Proposed Budget Would Cut Support For The Network Leading The Way In Climate Reporting

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In 2016, PBS NewsHour once again surpassed its nightly news competitors in climate coverage, devoted significant airtime to a range of climate-related issues, and hosted a number of scientists. But President Donald Trump’s proposed budget would take aim at the network that has long been the nightly news leader in terms of climate coverage by cutting vital government support for PBS.

    Trump’s budget blueprint released last week included a proposal to completely defund the Corporation for Public Broadcasting (CPB), an independent agency that partially funds PBS and NPR. CPB CEO Patricia Harrison said the proposed cuts could start "the collapse of the public media system itself and the end of this essential national service.” 

    In addition to funding a portion of PBS’ revenue source directly, about half of CPB’s $445 million budget goes to PBS member stations that broadcast PBS NewsHour -- with stations in rural areas being especially reliant on CPB funding. In a statement to Media Matters, CPB stated, “The loss of this seed money would have a devastating effect [on stations in rural America]. These stations would have to raise approximately 200 percent more in private donations to replace the federal investment.” And Variety reported, “WCTE-TV in Cookeville, Tennessee, is a prime example. ... Station manager Becky Magura told [PBS president Paula] Kerger that the station would shut down if it loses CPB funding, which amounts to about half of its operating budget. WCTE is the only TV station that directly serves the town and surrounding areas in Putnam County, population 73,245 as of 2013.”

    This loss for viewers would be a shame because, as Media Matters has documented over the years, PBS NewsHour has consistently stood apart from its nightly news counterparts in the scale and scope of its climate coverage, dating back to at least 2012, when Media Matters first identified this trend. Once again, Media Mattersannual report on broadcast networks’ climate coverage found that in 2016, PBS NewsHour far surpassed its competitors, airing more climate-related segments (46) than ABC, CBS, and NBC did combined (36) in the same year.

    PBS NewsHour also stands apart from the major networks for the content of its coverage. In 2016, it was the only show to air a segment that discussed the ramifications of a Trump or Hillary Clinton presidency on climate change before the election. The other nightly news shows, however, failed to provide any issues coverage of climate change during the campaign. PBS NewsHour also led the networks in coverage of the impacts of climate change -- on extreme weather, plants and wildlife, and the economy -- and important climate-related policies and issues, such as the Clean Power Plan and the Paris climate agreement and UN climate summits. 

    And at a time when researchers studying climate change are under immense pressure from Trump’s anti-science administration, PBS NewsHour also interviewed the largest number of scientists among the nightly news shows and featured the most segments about climate-related scientific research.

    To cite just a few examples, PBS NewsHour invited scientists to discuss the news that 2015 was the hottest year on record and the consequences of continued global warming; the significance of the Paris climate accord; and climate change’s role in the record-breaking rainfall and flooding in Louisiana last year.

    With the nightly newscasts having significantly decreased their climate coverage in 2016, It's alarming to see the network that provides such essential coverage being threatened with funding cuts. Thankfully, there are promising signs of improvement on the broadcast evening news programs. In early 2017, CBS Evening News and NBC Nightly News are both on their way to far surpass their climate coverage of 2016; in February, CBS Evening News even featured a week of climate segments from Antarctica for its “Climate Diaries” series. 

    In the meantime, PBS NewsHour still remains the gold standard when it comes to climate change coverage on the nightly news shows. 

    Sign Media Matters’ petition urging Congress to oppose cuts to PBS and other sources of public broadcasting.

  • How Broadcast Networks Covered Climate Change In 2016

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In 2016, evening newscasts and Sunday shows on ABC, CBS, and NBC, as well as Fox Broadcast Co.'s Fox News Sunday, collectively decreased their total coverage of climate change by 66 percent compared to 2015, even though there were a host of important climate-related stories, including the announcement of 2015 as the hottest year on record, the signing of the Paris climate agreement, and numerous climate-related extreme weather events. There were also two presidential candidates to cover, and they held diametrically opposed positions on the Clean Power Plan, the Paris climate agreement, and even on whether climate change is a real, human-caused phenomenon. Apart from PBS, the networks also failed to devote significant coverage to climate-related policies, but they still found the time to uncritically air climate denial -- the majority of which came from now-President Donald Trump and his team.

  • TV News Coverage Of Trump’s Policies Overwhelmed By His Wiretapping Lie

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    Broadcast and cable news coverage of ruinous economic policies rolled out by the White House last week was overwhelmed by the president’s false accusation that his predecessor illegally wiretapped Trump Tower during the 2016 election.

    On March 13, the Congressional Budget Office (CBO) reported that up to 24 million Americans would lose access to health insurance over the next 10 years if the Republican plan to repeal and replace Obamacare goes into effect. On that same day, the Trump administration unveiled an overlooked executive order that encourages cabinet secretaries and agency directors to create a plan to completely reshape a federal bureaucracy of over 2.8 million employees. And on March 16, the Trump administration unveiled its budget outline for the 2018 fiscal year, featuring proposed “massive cuts” to nondefense spending. The proposed cuts, which would offset an increase in spending on military programs and a border wall, would hit almost every facet of the federal government, but they would come down particularly hard on funding for small programs including Meals on Wheels, the Corporation for Public Broadcasting, and PBS.

    Yet according to Media Matters research, from March 13 to 17, President Donald Trump’s false wiretap claim dominated TV news coverage, overshadowing discussion of these important policy moves. While Trump’s lie certainly merits extensive media coverage, it’s also crucial to share details of his policymaking with the public.

    Trump ignited a media firestorm in early March when he repeatedly accused former President Barack Obama of illegally wiretapping him in the midst of last year's election. Right-wing media, led by Fox News, sprang to his defense even though the president offered no evidence to support his claim. Meanwhile, legitimate reporters exposed the bizarre accusation’s source as “the right-wing fever swamps” of fringe media and reported that it was pushed by a Russian state-sponsored news network. During March 20 testimony before the House Intelligence Committee, FBI Director James Comey put Trump’s wiretapping lie to rest, telling the committee, “I have no information that supports those tweets.”

    Yet nearly two weeks after Trump initially made the claim, his smear of Obama still had such an influence on television news coverage that it overshadowed every other discussion about Trump’s policy agenda last week. Media Matters identified 226 segments from March 13 through 17 that focused on Trump during evening programming on CNN, Fox News, and MSNBC and major news programs on ABC, CBS, NBC, and PBS. Of those segments, 64 focused on Trump’s wiretapping allegations -- a figure that dwarfed every other major issue Media Matters identified. Coverage of Trump’s health care plan came in a distant second place, with 37 segments, and stories related to the portion of Trump’s 2005 tax returns obtained by Rachel Maddow ranked third (26 segments). Trump’s proposed budget outline was discussed in just 14 segments, and his executive order to reshape the federal workforce registered just four mentions.

    With television news forced to dissect and debunk Trump’s outrageous claims, coverage of pressing economic issues was eclipsed. Coverage of the efforts to repeal the Affordable Care Act -- which health care experts have said would be particularly harmful to low-income Americans, seniors, and people dealing with illnesses -- could not overtake that of Trump’s wiretapping tweet, even with the Trump administration attempting to smear the CBO numbers in the press. The executive order, which was described by CNN reporter Stephen Collinson as part of Trump’s larger goal to “dismember government one dollar at a time,” barely registered in news coverage at all. And Trump’s budget cuts, which would decimate social safety net programs, were discussed 14 times during evening news coverage on March 16 and 17, while Trump’s lie about wiretapping was discussed 35 times on those two days.

    Trump’s promotion of a discredited lie accusing his predecessor of illegal conduct while in office merits extensive media coverage, but the policies he has enacted or plans to enact can be just as destructive as the misinformation he spreads. Media cannot afford to let Trump's misleading claims dominate the news cycle, drowning out crucial coverage of the pain his policies may cause the United States.

    Methodology

    Media Matters conducted a Nexis search of transcripts of evening news programming (defined as 6 p.m. through 11 p.m.) on CNN, Fox News, and MSNBC, as well as the major news programs on ABC, CBS, NBC and PBS, from March 13, 2017, through March 17, 2017. We identified and reviewed all segments that included any of the following keywords: Trump or executive order or federal government or federal employ! or federal worker or federal workers or civil service or government workers or government worker or federal government or budget.

    The following programs were included in the data: ABC's World News Tonight, CBS' Evening News, NBC's Nightly News, and PBS' NewsHour, as well as CNN's The Situation Room, Erin Burnett OutFront, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight, Fox News' Special Report, The First 100 Days, Tucker Carlson Tonight, The O'Reilly Factor, and Hannity, and MSNBC's For The Record, Hardball, All In with Chris Hayes, The Rachel Maddow Show, and The Last Word With Lawrence O'Donnell. For shows that air reruns, only the first airing was included in data retrieval. This survey includes CNN’s second live hour of Anderson Cooper 360 during the 9 p.m. to 10 p.m. time slot.

    For this study, Media Matters included only those segments that contained substantial discussions of Donald Trump. We defined a "substantial discussion" as any segment where a host dedicates a monologue, or portion of a monologue, to Trump, his activities, or the policies he is pursuing as president of the United States, or any segment where two or more guests discuss Trump, his activities, or the policies he is pursuing as president of the United States. We did not include teasers or clips of news events, or rebroadcasts of news packages that were already counted when they first aired in the 6 p.m. to 11 p.m. survey window.

  • Mainstream Outlets Are Normalizing Trump's Impeachable Offense

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    During the first month of Donald Trump’s presidency, broadcast evening news shows and Sunday political talk shows devoted a total of just over 10 minutes to discussing the allegation that Trump is violating the U.S. Constitution by receiving foreign government payments. The scant reporting that did address this issue failed to mention that such conduct is an impeachable offense. 

    Article I, Section 9 of the Constitution, known as the Emoluments Clause, creates a broad prohibition on federal officeholders, including the president, receiving payments from foreign governments without the consent of Congress. It reads: “No title of nobility shall be granted by the United States: and no person holding any office of profit or trust under them, shall, without the consent of the Congress, accept of any present, emolument, office, or title, of any kind whatever, from any king, prince, or foreign state.”

    The provision is much broader than a ban on receiving bribes. According to legal experts, even “fair market value transactions that result in any economic profit or benefit” count as an emolument, because the Founding Fathers wanted a “prophylactic” rule aimed at preventing even the appearance of corruption.

    A president’s violation of the clause is an impeachable offense.

    According to legal experts, Trump’s retention of an ownership interest in the Trump Organization as president means that he has been violating the Constitution since the moment he took the oath of office. Indeed, just two days after the inauguration, the watchdog organization Citizens for Responsibility and Ethics in Washington (CREW) filed a lawsuit in federal court “to stop President Trump from violating the Constitution.” A press release about the suit notes that the president “is now getting cash and favors from foreign governments, through guests and events at his hotels, leases in his buildings, and valuable real estate deals abroad.” (Other presidents have avoided violating the clause by placing their assets into an independently controlled blind trust, something Trump has refused to do.)

    In what should serve as a prompt for investigative journalists, the exact nature of the emoluments Trump has received is unclear in many instances due to Trump’s refusal to release his tax returns. As Emoluments Clause expert Zephyr Teachout, an associate law professor who is a lawyer on CREW’s lawsuit, explained in The Washington Post, while some emoluments Trump is receiving are known -- including rent paid by the Qatari state airline at a Trump property, licensing fees paid by several foreign countries for rights to the TV show The Apprentice, and construction permits granted by the Indian government -- the full extent of his violations is unknown because “Trump hasn’t disclosed any information about his finances.”

    In spite of Trump’s secretive business dealings, two concrete new violations emerged during the first month of his presidency.

    According to a February 9 report from Politico, “A lobbying firm working for Saudi Arabia paid for a room at Donald Trump’s Washington hotel after Inauguration Day, marking the first publicly known payment on behalf of a foreign government to a Trump property since he became president.” The article notes that the payment “raises questions about whether it represents a violation of the foreign emoluments clause.”

    Politico quoted Obama ethics attorney Norm Eisen, who described the payment as part of a “systemic problem,” and constitutional law expert Laurence Tribe, who said, “This example is bound to be one of a vast stream of instances.” Both Tribe and Eisen are lawyers on CREW’s lawsuit.

    Then The Associated Press reported on February 14 that Trump was set to score an “unlikely” legal win in China by way of a “trademark for building construction services” following “a decade of grinding battle in China's courts.” According to the report, the legal victory “could signal a shift in fortune for the U.S. president's intellectual property in China. At stake are 49 pending trademark applications -- all made during his campaign -- and 77 marks already registered in his name, most of which will come up for renewal during his term.” (China announced the trademark two days after AP’s article.)

    As the AP report aptly noted, “Trump's foreign trademarks have raised red flags with ethics lawyers across the political spectrum who say they present grave conflicts of interest and may violate the emoluments clause of the U.S. Constitution.” (Indeed, a post at the libertarian Volokh Conspiracy blog concluded that the trademark grant qualifies as an emolument received by Trump.)

    The nation’s leading news programs have insufficiently covered a story about a president openly taking actions that not only violate the Constitution but also are grounds for impeachment.

    CBS Evening News, ABC World News Tonight, and NBC Nightly News have each devoted a single segment to foreign payments to Trump.

    A January 20 CBS Evening News segment didn’t mention the Emoluments Clause explicitly, but it included an interview with George Washington University law school professor Steven Schooner, who explained how Trump can profit from foreign governments via the Trump Organization.

    ABC World News Tonight and NBC Nightly News each devoted brief segments on January 23 to CREW’s lawsuit.

    In total, the issue was covered for just over seven minutes on broadcast nightly news between January 20 and February 20. None of the segments mentioned violating the Emoluments Clause is an impeachable offense:

    Sunday political talk shows provided even less coverage. During the January 22 broadcast of ABC’s This Week, host George Stephanopoulos directly asked White House counselor Kellyanne Conway and Sen. Minority Leader Chuck Schumer (D-NY) about Trump and the Emoluments Clause. During the January 29 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked White House chief of staff Reince Priebus why Muslim-majority countries with business ties to Trump were left out of Trump’s travel ban, although the Emoluments Clause was never directly cited. CBS’ Face the Nation, Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday, and CNN’s State of the Union all failed to discuss the issue.

    Sunday show coverage of the issue totaled just under four minutes, with no discussion of how the offense is grounds for impeachment:

    Methodology:

    Media Matters searched Nexis transcripts for ABC, NBC, CBS, Fox News, and CNN for "emoluments," "emolument," "Trump Organization," "Trump Hotel," Trump w/10 “trump international hotel,” Trump w/10 impeach, Trump w/10 constitution, Trump w/10 "conflict of interest," Trump w/10 conflicted, Trump w/10 payment, Trump w/10 “foreign payment,” and Trump w/10 divest. We identified segments that mentioned foreign payments to Trump in the context of conflict-of-interest questions and/or the Emoluments Clause directly, and then counted those segments for time in iQ media.

    Graphics by Sarah Wasko.

  • STUDY: Broadcast And Cable News Largely Ignored Xenophobic Shooting Of Indian Immigrants

    Fox News’ 14 Seconds Of Coverage Continues Its Pattern Of Dismissing Hate Crimes Against People Of Color

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Broadcast and cable news largely ignored the February 22 shooting of two Indian immigrants in Kansas in which the suspected attacker told the victims to “get out of my country,” devoting mere minutes to the attack. Fox News’ virtual failure to cover the attack fits into the network's larger pattern of severely downplaying hate crimes aimed at people of color.

  • Faced With Trump's Media Blacklist, Broadcast Evening News Shows Roll Over

    Blog ››› ››› SERGIO MUNOZ

    The broadcast network evening newscasts all referenced that the White House barred their colleagues at The New York Times, CNN, and other outlets from a briefing with press secretary Sean Spicer. But ABC's World News Tonight, CBS Evening News, and NBC Nightly News neglected to mention that their representatives did not join the spontaneous boycott of the briefing started by the Associated Press, Time, and USA Today, and gave no indication that their networks will refuse to participate in any similarly restrictive briefing in the future. 

    The press "gaggle" called by Spicer that pointedly excluded the Times and CNN was another attempt by the White House to discredit these media outlets' recent and explosive reporting that the Trump administration has been pressuring the FBI to downplay the results of the investigation into possible illegal collusion between Russian officials and President Donald Trump's 2016 campaign. 

    In the wake of the restricted briefing, several outlets -- including The Wall Street Journal, Bloomberg and McClatchy -- announced that they will not participate in future closed briefings. It is imperative that other media organizations join the boycott of the Trump administration's blacklist. As Media Matters' Angelo Carusone explained, outlets that participate in briefings while their colleagues are banned "lend legitimacy to a process that is fundamentally inconsistent with a free press."

    More than 320,000 people have signed Media Matters' petition urging members of the White House press corps to band together to stand up against Trump’s media blacklist and threats to punish journalists for accurate reporting.

    From ABC World News Tonight:

    From CBS Evening News:

    From NBC Nightly News:

  • STUDY: Evening Cable News Devoted Nearly 250 Segments To Wikileaks Emails In The 5 Weeks Before The Election

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & ROB SAVILLO

    In the five weeks before the November 8 presidential election, evening cable and broadcast news, major newspapers, and the Sunday morning broadcast network political talk shows combined to flood the media landscape with coverage of hacked emails released by Wikileaks, according to an analysis by Media Matters.

    After its July release of emails that were stolen from the Democratic National Committee, Wikileaks released a daily stream of hacked emails from Hillary Clinton campaign chairman John Podesta starting in early October.

    Between October 4 and November 8, weekday evening cable news aired a combined 247 segments either about the emails or featuring significant discussion of them; evening broadcast news and the Sunday morning broadcast network political talk shows aired a combined 25 segments; and five of the country’s most-circulated daily newspapers -- Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post -- published a combined 96 articles about the emails released by Wikileaks in their print editions.

    Following Donald Trump’s presidential victory, the U.S. intelligence community released a report with its assessment that “Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US presidential election.” The assessment, which represents the view of the 16 federal intelligence agencies, concluded “with high confidence” that as part of this effort, “Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data obtained in cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to WikiLeaks.”

    In response to mounting evidence that Russia sought to swing the election in Trump’s favor, in part through allegedly releasing hacked emails through channels like Wikileaks, Trump and his allies have in recent months downplayed the impact of the hacks. Trump, who has repeatedly sought to de-emphasize Russia’s alleged role in the election-related hacking to begin with, has also argued that the hacks had “absolutely no effect on the outcome” of the election. As ThinkProgress noted, “This was not the view of candidate Trump, who talked about Wikileaks and the content of the emails it released at least 164 times in last month of the campaign.”

    And Trump wasn’t alone.

    Media Matters’ review shows that news media treated the emails released by Wikileaks a major news story in the lead-up to the election. (It’s important to note that this is only a quantitative study; Media Matters did not attempt to assess the quality of articles and news segments about the hacked emails. A segment or article criticizing coverage of the emails or highlighting suspicions about Russia’s potential involvement was counted the same as a segment or article breathlessly promoting the contents of the hacked emails.)

    Data-driven news site Fivethirtyeight.com determined that the hacked emails released by Wikileaks were “almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with [Wikileaks Editor-in-Chief] Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” We reviewed transcripts and articles beginning on October 4, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, Election Day.

    Evening cable news -- defined as shows airing weekdays from 5 p.m. through 11 p.m. Eastern Standard Time on CNN, Fox News Channel, and MSNBC -- devoted massive coverage to the Wikileaks story, with Fox leading the way. In total, Fox News aired 173 segments over the course of the period studied. Fox also aired teasers 64 times to keep audiences hooked throughout broadcasts. The hacked emails were also mentioned in passing by a guest, correspondent, or host 137 times during additional segments about other topics.

    Fox’s coverage was a near-daily obsession for its evening news hosts. Four of the six programs in the study ran at least one segment every weekday or nearly every weekday between October 7 and November 7. Special Report with Bret Baier ran segments every weekday between October 7 and November 4; On the Record with Brit Hume ran segments every weekday between October 7 and November 7; The Kelly File ran segments on all but four weekdays between October 7 and November 7 (and on those four days, Wikileaks was still mentioned in passing at least once); and Hannity ran segments nearly every weekday between October 7 and November 7 (excluding October 10 and 20, the latter of which featured at least one mention of the story).

    CNN aired the second most Wikileaks coverage, with 57 segments teased to audiences 21 times and an additional 75 mentions during segments about other topics. MSNBC aired only 17 segments teased six times and tallied 23 mentions during additional segments. (MSNBC’s 6 p.m. hour, which at the time aired With All Due Respect, was not available in Nexis and was therefore excluded from this analysis).

    On broadcast network news, the numbers are smaller, but over the course of the period studied, the networks each aired a significant number of segments on their evening news programs and Sunday morning political talk shows. ABC programs World News Tonight and This Week with George Stephanopoulos devoted the most coverage to the Wikileaks emails, with 10 segments and five mentions during additional segments combined. CBS’ Evening News and Face the Nation with John Dickerson followed, with nine segments and three mentions during additional segments combined. NBC’s Nightly News and Meet the Press with Chuck Todd aired just six segments and 12 mentions during additional segments combined.

    The five major newspapers we studied each published numerous articles in their print editions (we did not include online coverage) about the Wikileaks emails in the month before the election, but three stood out from the rest. The New York Times and Wall Street Journal each published 27 articles about the emails and mentioned them in 26 and 10 other articles, respectively. The Washington Post was the third paper in this group with 26 articles about the Wikileaks emails published and mentions in 14 additional articles.

    USA Today published 11 articles about the Wikileaks emails and mentioned them in three other articles while Los Angeles Times ran just five stories and mentioned the Wikileaks emails in only seven other articles.

    As was the case with Trump, conservative media figures who hyped and encouraged reporting on hacked emails quickly adjusted their views on the significance of the hacked emails during the presidential transition period. After touting the release of the stolen emails, credulously reporting on numerous illegally obtained emails published by Wikileaks, encouraging Trump to “just read” the stolen emails at campaign rallies, advising Trump to “study[] Wikileaks,” and repeatedly providing a platform for Assange to promote the publication of the stolen emails, right-wing media figures downplayed the influence the disclosure of the emails had on the 2016 campaign. Taking the lead from Trump's transition team, some right-wing media figures then argued that “no one can articulate or specify in any way that” the publication of the private emails “affected the outcome of our election.”

    Although right-wing media figures have claimed that there is “no indication that” the publication of the private emails “affected the election,” the breathless reporting on the contents of the Wikileaks disclosures by media outlets played into the hands of the Russian government’s “influence efforts to … amplif[y] stories on scandals about Secretary Clinton and the role of Wikileaks in the election campaign,” according to the intelligence community’s report. Days after the first trove of private emails was published by Wikileaks, a group of former top national security officials and outside experts warned “the press … to be cautious in the use of allegedly ‘leaked’ information,” which “follows a well-known Russian playbook.”

    The Washington Post’s Anne Applebaum summarized the strategy in an interview with Slate months before the first disclosure of Podesta’s personal emails:

    I didn’t think about the United States because I thought the United States is too big, American politics isn’t moved by these smaller amounts of money the way that Czech politics are or Polish politics are. But I hadn’t thought through the idea that of course through hacking, which is something they’re famously very good at, that they could try and disrupt a campaign. And of course the pattern of this is something we’ve seen before: There’s a big leak, it’s right on an important political moment, it affects the way people think about the campaign, and of course instead of focusing on who did the leak and who’s interest it’s in, everyone focuses on the details, what’s in the emails, what did so-and-so write to so-and-so on Dec. 27, and that’s all that gets reported.

    The press could have seen this coming. On the August 24, 2016, edition of The Kelly File, then-Fox News host Megyn Kelly interviewed Wikileaks editor-in-chief Julian Assange, who used the platform to hype the “material” Wikileaks planned to publish, and announced it would be released in “several batches.” Kelly asked Assange if he thought the information in his “possession could be a game changer in the US election.” Assange said the effectiveness of the release “depends on how it catches fire in the public and in the media.”

    Methodology

    Media Matters reviewed the Nexis database for news transcripts and articles that mentioned Julian Assange or Wikileaks approximately within the same paragraph as variations on any of the following terms: Hillary Clinton, Democratic National Committee, DNC, or John Podesta. We included cable news networks’ weekday evening programming (5:00 p.m. through 11:00 p.m.) on CNN, Fox News Channel, and MSNBC; the evening news shows (ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News) and Sunday morning political talk shows (ABC’s This Week with George Stephanopoulos, CBS’ Face the Nation with John Dickerson, and NBC’s Meet the Press with Chuck Todd) on ABC, CBS, and NBC; and five of the most-circulated daily print newspapers: Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post. (MSNBC’s 6:00 p.m. hour, which hosted With All Due Respect was not available in Nexis and was therefore excluded from the analysis).

    Data-driven news analysis website Fivethrityeight.com determined the hacked emails released by Wikileaks “was almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” Therefore, we reviewed articles beginning on October 4, 2016, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, 2016, Election Day.

    For television, we coded as “segments” news segments where the hacked emails released by Wikileaks were the stated topic of discussion, and we also coded as “segments” when signification discussion about the hacked emails from Wikileaks occurred during segments with a different initially stated topic or during multi-topic segments. We defined significant discussion as at least two or more speakers discussing the hacked emails to one another during the course of the segment. We determined the start of a segment to be when the show’s host introduced either the topic or guests and determined the end of a segment to be when the show’s host concluded discussion or bid farewell to the show’s guests.

    We coded as “mentions” comments made by a speaker about the hacked emails without any other speaker in the segment engaging. We coded as “teasers” introductions by the host of upcoming segments on the hacked emails where the segment in question did not immediately follow.

    For print, we coded as “articles” news stories and opinion pieces where the hacked emails were mentioned in the headline or the lead of the story or article. If the hacked emails were used as a piece of evidence within a larger story or used to provide context, those were coded as “mentions within an article.”

  • Nightly News Fails, Samantha Bee Shines On Abortion Coverage In 2016

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN & CAT DUFFY


    TBS’ Full Frontal with Samantha Bee drastically outshined nightly broadcast news shows in its coverage of abortion and reproductive rights during the first 11 months of 2016. The weekly comedy program, in just 31 episodes, spent more than twice as much time as any single nightly news show discussing abortion throughout the whole year, and host Samantha Bee’s coverage both delved into policy and debunked abortion myths, unlike the bulk of broadcast coverage. Broadcast news’ lacking coverage of reproductive rights, particularly in a year marked by several newsworthy events around abortion and abortion access, reflected the media’s larger failure to discuss substantive policy issues and left a gap that allowed conservative misinformation to dominate the national dialogue that did take place.

    A Media Matters study found that ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News spent a combined total of 46 minutes and 11 seconds discussing abortion and reproductive rights from January 1 to November 30. NBC led the broadcast networks in the time spent covering abortion, with 16 minutes and 23 seconds, while ABC and CBS spent 15 minutes and 52 seconds, and 13 minutes and 56 seconds, respectively, covering issues related to reproductive rights. By contrast, TBS’ Full Frontal with Samantha Bee spent a total of 39 minutes and 43 seconds discussing abortion from when the program premiered in February through November, meaning the weekly comedy program offered more than double the amount of time any one network dedicated to the issue.

    Throwing the disparity into even sharper relief, Full Frontal’s almost 40 minutes of abortion coverage took place over the course of 15 segments in just 31 episodes, while the nightly newscasts’ 46 minutes total took place over 37 segments in roughly 1,000 editions combined.

    Undercoverage Came Despite The Year’s Many Newsworthy Abortion Stories, And Despite Polling Showing Abortion Was One Of The Policy Topics Voters Cared About Most

    The lack of coverage about abortion on nightly broadcast news shows was totally at odds with the number and scope of major abortion stories in 2016. And a Pew Research Center report on important issues in the 2016 election found that 45 percent of respondents ranked abortion as “very important” in deciding their vote, placing abortion in the top 15 issues of the election cycle. There was no shortage of topics related to abortion and reproductive rights for the newscasts to focus on this year:

    • States Continued To Gut Abortion Access In New And Inventive Ways. States around the country passed a series of laws aimed at limiting access to abortion. In the first half of 2016, “17 states had passed 46 new abortion restrictions,” according to the Guttmacher Institute. These regulations included a requirement to hold a burial or cremation for any fetal remains (including those from miscarriages), misguided anesthesia requirements for abortions at 20 weeks or later, and even attempts to completely ban abortion.

    • Whole Woman’s Health Struck Down Unconstitutional Barriers For Abortion Access. The Supreme Court’s decision in Whole Woman’s Health v. Hellerstedt dramatically reshaped the legal landscape of abortion rights by clarifying the “undue burden” standard, which limited the ability of states to regulate (and restrict) a woman’s access to abortion. The decision struck down the Texas anti-choice law HB-2, rejecting the “barely plausible” claims that it increased patient safety, thus issuing a strong rebuke to the “woman-protective anti-abortion” rhetoric that permeated the discussion of HB-2 and other Targeted Regulation of Abortion Providers (TRAP) laws, of which numerous other states also have versions. 

    • Trump’s Anti-Abortion Campaign Rhetoric And His Election Energized Anti-Choice Lawmakers And Anti-Abortion Activists. President-elect Donald Trump’s attacks on reproductive rights throughout the campaign included pledging to overturn Roe v. Wade, calling for women who have abortions to be punished, and pushing anti-choice myths like that of “partial-birth abortion.” Anti-choice lawmakers and activists, energized by Trump’s election, have continued plotting their assault on women’s health. As Politico reported, “Congressional Republicans are aiming to cut off federal funding for Planned Parenthood early next year,” in what would be “the single biggest victory for anti-abortion groups in years.”

    • The Supreme Court Punted In Zubik v. Burwell, Leaving Contraception Access In Limbo For Many Women. The Supreme Court in June sent Zubik v. Burwell, a consolidated case brought by religious nonprofits challenging the opt-out process of the Affordable Care Act's (ACA) contraception mandate, back to the lower courts in a deadlocked 4-4 decision, urging an appeals court to forge a compromise between the two parties and leaving millions of women without contraception access. As SCOTUSblog’s Lyle Denniston explained, the nondecision created issues around “how soon the government can work out technical arrangements to provide actual access to the contraceptive benefits.”

    • Congressional Republicans Attempted, But Failed, To Defund Planned Parenthood. Congressional Republicans voted in January to strip $450 million in federal funding from Planned Parenthood, marking “the first time a bill defunding Planned Parenthood has made it to the president's desk in more than 40 years,” according to Mother Jones. President Obama ultimately vetoed the legislation.

    • Republican Congressional “Witch Hunt” Targeted Women’s Health Care Providers. The House Select Investigative Panel on Infant Lives continued its “witch hunt” against women’s health care providers in 2016, which has been based almost solely on misinformation and has put abortion providers, researchers, and patients at risk of violence. In their report, Republicans on the panel referred Planned Parenthood Gulf Coast to the Texas attorney general’s office, claiming that the group illegally profited from fetal tissue donations. Congressional Democrats on the panel accused the Republicans of using “McCarthy-era tactics” and abusing their power.

    • A New Report Discovered A Sharp Uptick In Anti-Choice Violence. A report released in April from the National Abortion Federation found “a dramatic increase in hate speech and internet harassment, death threats, attempted murder, and murder” related to abortion. The report called the trend “alarming.”

    The lack of reproductive rights coverage on broadcast news reflected the broader pattern of policy discussions being omitted from election coverage. An October study by Tyndall Report found that evening newscasts dedicated a mere 32 minutes to substantive policy coverage throughout the whole year. Another study from Harvard’s Shorenstein Center found that only 10 percent of news coverage during the election focused on the candidates’ policy stances. By contrast, 42 percent of news reports focused on polling and horserace coverage.

    Samantha Bee Artfully Debunked Conservative Misinformation, Which News Media Allowed To Flourish With Its Lack Of Coverage

    The lack of nightly broadcast news coverage on abortion and reproductive rights allowed misinformation about abortion to gain traction in the media and in politics. For example, in the third general election presidential debate, moderator Chris Wallace framed a question about abortion around the myth of partial-birth abortion. Trump echoed the partial-birth abortion myth in his answer, outrageously stating that Democratic nominee Hillary Clinton supported abortion procedures that “rip the baby out of the womb in the ninth month [of pregnancy].” Vice President-elect Mike Pence also invoked the concept of “partial-birth abortion” to attack Clinton during the only vice presidential debate. These mentions marked the only two times abortion was discussed in the general election debates.

    While nightly news programs were failing to adequately cover abortion -- and allowing the partial-birth abortion myth to fester -- on Full Frontal, Bee explicitly called out the concept as a myth, exclaiming into a bullhorn, “Partial-birth abortions aren’t a thing.”

    Bee emphasized the “nonmedical” term’s origin as a "right-wing construct” made up by the National Right to Life Committee in the 1990s, and she explicitly called out Chris Wallace for “conflat[ing] partial-birth abortion -- which doesn't exist -- with late term abortion, which does, rarely.” Bee also mocked Trump for his comment about babies being ripped from the womb at nine months, pointing out that “removing a baby from a woman's womb in the ninth month isn't an abortion -- it's a birth.” Bee’s coverage of the third presidential debate set a model for media to call out other media figures and politicians who adopt right-wing media fictions, like “partial-birth abortion,” to attack and demonize reproductive rights and the people who support them.

    Bee also directly refused false claims that politicians and conservative media pushed in defense of HB-2, which the Supreme Court overturned in Whole Woman’s Health v. Hellerstedt. In oral arguments in the case, Texas Solicitor General Scott Keller falsely claimed that the regulations the law put in place, which included requirements that facilities where women get abortions meet the same standards of ambulatory surgical centers (ASC) and that doctors performing abortions have admitting privileges at a nearby hospital, were medically necessary. Keller also asserted that the law wouldn’t reduce access to abortion services because “the six most populous areas of Texas” would be able to perform “over 9,000 abortions annually.” A report for the University of Texas in January found that the law had already “delayed and in some cases prevented” abortions altogether.

    Bee interviewed Texas Republican state Rep. Dan Flynn -- one of the authors of HB-2 -- and exposed the flawed logic behind the arguments that HB-2 supports women’s health care. Bee pointedly asked, “How does removing access to health care increase health care?” and she corrected Flynn when he asserted that abortion involves “cutting on people’s bodies,” noting that “you don’t cut a woman in an abortion, though.” And Bee debunked Flynn’s claims of increased safety and clinic access, asking, “Have you thought about regulating the safety of back alleys? Because that’s where a lot of women will be having their abortions now.”

    Crucially, Bee also spotlighted Americans United for Life (AUL), “an anti-choice group that creates boilerplate bills for lawmakers around the U.S.” that restrict abortion rights. Bee called out Flynn’s lack of knowledge about reproductive health, saying, “you don’t seem to know anything specifically about abortion, really at all,” and explaining -- in a way most news media fail to do -- the process through which AUL’s restrictive anti-choice model legislation is passed in state legislatures.

    Full Frontal offered a clinic in how to properly debunk conservative misinformation on abortion. From her deep dive investigations into long-standing myths to her monologues responding to contemporary events, Samantha Bee set the bar for news coverage of abortion issues.

    Methodology

    Media Matters searched Nexis and iQ media for mentions of “abortion,” “Planned Parenthood,” “women’s health,” “reproductive rights,” “Center for Medical Progress,” “Roe v. Wade,” and “Whole Woman’s Health” in editions of ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, NBC’s Nightly News, and TBS’ Full Frontal that aired between January 1 and November 30. For this study, Media Matters included only those segments where the stated topic of discussion was abortion or where the discussion contained "substantial discussion" about abortion (defined as a discussion in which two or more speakers had at least one direct exchange on abortion). We identified four types of segments: a host monologue, a news package or news report, a panel discussion, or an interview. We did not include teasers for upcoming segments. Segments identified were timed using iQ media.

    Sarah Wasko contributed graphics to this piece