Daily Mail

Tags ››› Daily Mail
  • The Daily Mail's Xenophobic Pseudo-Journalism Is Fueling The “Alt-Right”

    “Alt-Right” Outlets Infowars and Breitbart Regularly Cite Its Content

    Blog ››› ››› NINA MAST

    The U.K. tabloid the Daily Mail is mounting a crusade against refugees and immigrants in Europe. The tabloid’s fearmongering, xenophobic claims of immigrant criminality -- which are often completely false and unsourced -- have positioned the outlet as a favorite among American conspiracy theorists and white nationalists.

    The Daily Mail, which is the U.K.’s most popular online and print newspaper, is known for peddling junk science, led the latest right-wing assault on climate change science, and has been accused of racism, sexism, and xenophobia. Even the open-sourced encyclopedia Wikipedia has banned its editors from using articles from the Mail to source its pages, calling the publication “generally unreliable.”

    The Daily Mail’s Katie Hopkins is one of the paper's writers pushing xenophobic misinformation. Hopkins, who is currently being sued for libel, has called migrants “cockroaches” and falsely accused Muslim travelers of being terrorists. In a recent report from Sweden, she claimed without evidence that the country’s news is filled with reports of rape and assault of young women, discussed an unsourced alleged rape of a 12-year-old by an unaccompanied minor immigrant, and told the impossible-to-substantiate story of a girl “terrified of going out alone” because she lives “near a busy shopping centre which draws migrants from no-go zones,” which do not exist in Sweden. Hopkins went on to discuss an “unexploded hand grenade [found] in a bin outside the police station of a no-go area of town, near a mosque.” But Swedish police would not confirm whether the object found was a bomb, and they described the location where it was found as a town square, not as near a mosque.

    After the Mail published Hopkins’ piece, conspiracy theorist Alex Jones’ Infowars reprinted her report with the title “KATIE HOPKINS REPORTS FROM HELLACIOUS SWEDEN, ‘WHERE FEMALES FEAR TO TREAD.’” The anti-immigration hate website VDare.com also amplified her report. In the past week, Infowars has reprinted at least two Daily Mail articles -- the Hopkins piece, along with one about a Swedish policeman who allegedly blamed immigrants for the majority of the country’s rapes and shootings.

    Breitbart.com’s London bureau, which regularly traffics in anti-immigrant sentiment, has similarly found a kindred spirit in the Mail’s xenophobic bent. On March 1, Breitbart London cited the Daily Mail in an article about a “Muslim convert” who allegedly “planned to buy a nine-year-old virgin slave girl after he joined [the] Islamic State.” According to The Guardian, the U.K. citizen the article mentions, Patrick Kabele, was in fact arrested in August 2016 for attempting to travel to Syria, but the Daily Mail 's claim that he wrote in his diary that he “wanted to buy a nine-year-old slave girl” can be found only on other tabloid news sites and the blog Jihad Watch, which the Southern Poverty Law Center describes as “Muslim-bashing.” It has not been confirmed by mainstream outlets.

    Duncan Gardham, who wrote the piece about Kabele, is another of the Daily Mail authors creating xenophobic content, along with contributor Julian Robinson. The paper's website also has a dedicated tag for news related to the “European Migrant And Refugee Crisis,” which boasts headlines like:

    The Mail’s unsourced, misleading, and sometimes completely fabricated claims about supposed immigrant criminality in Sweden do not exist in a vacuum. After President Donald Trump on February 18 mentioned “what’s happening last night in Sweden” before listing cities hit by terrorist attacks, his media cronies defended him by perpetuating the myth of “no-go zones” in Sweden. While no-go zones in Europe are a discredited construct frequently used for anti-immigrant fearmongering, the Daily Mail “reports” on them regularly. Further, Trump’s claims that the United States’ current immigration system threatens jobs and lowers wages, drains government benefits, and makes communities less safe come straight from nativist groups and fringe right-wing media outlets like Breitbart and Infowars, the same outlets that regularly cite anti-immigrant content from the Daily Mail.

    These false stories are damaging not only to immigrant communities, which are then unfairly viewed with suspicion, but also to actual victims of sexual assault who are seeking justice -- and to members of the general public on both sides of the Atlantic, who often remember only the first headlines they see, even if they’re not true.

    Image by Sarah Wasko.

  • Tucker Carlson Hosted Anti-Muslim Columnist Who Has Called For Gunships To Stop Refugees

    Trump Has Praised Katie Hopkins’ Columns

    ››› ››› CAT DUFFY & BOBBY LEWIS

    Fox News’ Tucker Carlson hosted UK Daily Mail columnist Katie Hopkins who wrote a column allegedly detailing the many women in Sweden who fear being assaulted by immigrants. Hopkins’ writing and tweets exemplify hate-mongering anti-Muslim bigotry and in the past she has called for the murder of refugees and referred to them as “cockroaches.”

  • Warning To European Facebook Fact-Checkers: Here's How Conservatives Will Try To Discredit You

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    With Facebook’s recent announcements that it is partnering with fact-checking news organizations in the United States and Germany to fight fake news on its website, conservative media are trying to discredit those organizations by claiming their fact checks -- and fact-checking in general -- are too subjective, suggesting bias due to staffers’ backgrounds or the organizations’ funding sources, launching personal attacks, and making claims of censorship. As Facebook expands its partnerships in France, future fact-checkers in Europe will likely face similar lines of attack.

  • Bogus Daily Mail Story Spearheads Latest Right-Wing Assault On Climate Change Science

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    A story by David Rose of the British tabloid Daily Mail falsely alleged that researchers at the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) “manipulated global warming data” in order to “dupe” world leaders into agreeing to provisions of the 2015 Paris climate agreement. In reality, the NOAA report’s finding that there was no slowdown in the rate of global warming has since been independently verified by other experts, and it’s the Daily Mail story -- and the GOP politicians and right-wing media outlets like Breitbart News championing it -- that are  distorting climate science to score political points.

  • The Right-Wing Media’s Government Takeover, Via Donald Trump

    Trump Has Picked -- Or Considered -- Over A Dozen Right-Wing Media Veterans For His Administration

    ››› ››› ZACHARY PLEAT

    President-elect Donald Trump has picked -- or considered -- nearly a dozen people who have worked in right-wing media, including talk radio, right-wing news sites, Fox News, and conservative newspapers, to fill his administration. And Trump himself made weekly guest appearances on Fox for a number of years while his vice president used to host a conservative talk radio show.

  • Right-Wing Media Fail Occam’s Razor Test In Continued Push To Scandalize McAuliffe PAC Donation

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    After initially failing to scandalize a Wall Street Journal story about political donations made by Clinton ally and Virginia Gov. Terry McAuliffe’s (D) political action committee (PAC) to the wife of an FBI official, conservative media are trying to revive the story. Now they’re trying to hype flawed, speculative allegations of Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s alleged role in the fundraising for McAuliffe’s PAC in hopes of undermining the FBI’s investigation into Clinton’s emails.

    In an October 23 article titled “Clinton Ally Aided Campaign of FBI Official’s Wife,” the Journal reported, “The political organization of Virginia Gov. Terry McAuliffe, an influential Democrat with longstanding ties to Bill and Hillary Clinton, gave nearly $500,000 to the election campaign of the wife of an official at the Federal Bureau of Investigation who later helped oversee the investigation into Mrs. Clinton’s email use.” The piece implied that the McAuliffe PAC’s donation may have influenced FBI official Andrew McCabe, who is married to the donation’s recipient, Jill McCabe, in his later investigation of Clinton’s email use.

    Not only did journalists deride the piece’s flimsy, “embarrassing” claim, but the Journal’s own reporting also failed to support the idea that there was any impropriety by McAuliffe or McCabe. Indeed, other media outlets noted that “there’s literally nothing” to the story, both because “the timing is complicated if you’re trying to prove a Clinton email connection” and because “McAuliffe’s support of Jill McCabe was part of a much broader effort at the time to try to win back a Democratic majority in the state Senate.”

    That didn’t stop right-wing media figures from hyping the “appearance of impropriety” and claiming that McAuliffe “acted as a bag man to pay off people sniffing around Hillary’s emails.”

    After briefly piercing into the mainstream media current, the toothless story seemed to fade away, until the Daily Mail reported on October 28 that “Clinton headlined a major fundraiser” for McAuliffe’s PAC “before the group steered nearly $500,000 to” Jill McCabe. The paper suggested that Clinton’s involvement in the fundraiser again “raise[s] questions about the impartiality of the FBI's investigation.”

    But just as the initial Journal story fell apart under scrutiny of the timeline -- Andrew McCabe didn’t become involved in the FBI investigation until several months after McAuliffe’s donation to Jill McCabe -- so too does the Daily Mail’s bizarre and complicated suggestion that Clinton headlined a fundraiser because she was able to foresee that resulting donations would months later go to the wife of a man who would later be promoted twice to play a lead role in an investigation that did not yet exist.

    After organizing a timeline of the fundraiser, donation, and investigation -- and lightly suggesting the optics don’t look good (a common media technique employed when investigating many of Clinton's nonscandals) -- Slate’s Ben Mathis-Lilley wrote:

    What hasn't been proven is that Hillary Clinton did anything improper. Clinton would have had to be a pretty advanced political chessmaster to do a June 2015 fundraiser with the knowledge that, in October 2015, it would benefit the wife of an FBI official who would be promoted to an oversight position into her email investigation the next February. And McAuliffe would have to be an even savvier operator to have recruited Jill McCabe to run for office in March 2015 in the hopes that, sometime down the line, her husband would get promoted to the point of overseeing an investigation that didn't yet exist. There's also no evidence Andrew McCabe actually influenced the email investigation in a way that benefited Clinton. For all we know, he could've been pushing for her prosecution only to be overruled by Comey.

    Indeed, perhaps a much simpler explanation for Clinton’s fundraising appearance and the McAuliffe PAC’s donation is that a leading Democrat raised money for the Virginia state party and the governor's PAC to try to swing the legislature to benefit the Democratic governor -- who is also an old friend -- during one of the few major off-year elections in the country.

    Yet, even though almost nothing about the story has changed, right-wing media are now hyping the Daily Mail’s “exclusive” to suggest impropriety by Clinton and McAuliffe and a compromised FBI investigation. Fox News’ Tucker Carlson said the situation was “sleazy,” and the pro-Trump Breitbart News suggested the donations are “unusual” and raise questions, despite the continued lack of evidence of any wrongdoing.

  • Media Find Overlap Between Arizona Mayor’s Xenophobic Tirade And Trump’s Anti-Immigrant Rhetoric

    ››› ››› DINA RADTKE

    Huachuca City, AZ, Mayor Ken Taylor wrote a bombastic email rejecting an invitation to a meeting of U.S. and Mexican border city mayors because it was written in both English and Spanish, using rhetoric that many in the media are linking to “the anti-immigrant sentiments of Republican presidential nominee Donald Trump.” Media outlets contextualized the mayor’s response by rehashing Trump’s attacks on people speaking Spanish in the United States, his smearing of Mexican immigrants, and his proposal to build a wall on the U.S.-Mexico border.

  • Conservative Media Push Conspiracy That Obama "Censored" "Islamic Terrorism" From French President's Remarks

    White House Updated The Video To Include All Remarks And Explained Technical Glitch Led To The Audio Being Dropped

    ››› ››› CRISTIANO LIMA

    Conservative outlets quickly hatched a conspiracy theory that the White House "censored" French President Francois Hollande from using the phrase "Islamist terrorism" during a bilateral meeting with President Obama in Washington, D.C. The White House explained the issue was simply a technical glitch that was fixed immediately.

  • Right-Wing Media Run With "Unreliable" Arkansas Woman's Claims That The Clintons Want Her Dead

    Even The National Enquirer Scorned Her In The 1990s

    ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Right-wing media have seized upon Arkansan Sally Miller's baseless claims that Hillary Clinton is plotting to have her killed and that she had an affair with Bill Clinton in the 1980s, who supposedly told her that "Hillary is a lesbian." Miller's allegations spread through right-wing media websites and Rush Limbaugh's talk radio show after the Drudge Report highlighted an interview detailing Miller's attempt to sell a "tell-all memoir." Miller's claims were dismissed decades ago by Arkansas media outlets who regarded her as "unreliable," and even the National Enquirer ridiculed her assertions at the time.

  • Right-Wing Media Cite Discredited Republican Lawyer To Claim Hillary Clinton Committed "Numerous Federal Crimes"

    ››› ››› NICK FERNANDEZ & CRISTIANO LIMA

    Right-wing media are reporting discredited Republican lawyer Joseph diGenova's baseless claim that Democratic presidential candidate and former Secretary of State Hillary Clinton committed "numerous federal crimes" with her private email use, failing to note that Clinton is not the target of the FBI's investigation and that the probe is not criminal in nature.

  • Conservative Media Are Trying To Blame Air Pollution Limits For Volkswagen's Emissions Scandal

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In the wake of the Volkswagen emissions-rigging scandal, questions are being raised about the amount of influence automakers have over the enforcement -- or lack thereof -- of vehicle emissions standards. But rather than join in that conversation, conservative media are making excuses for Volkswagen's conduct and seeking to shift much of the blame to the Environmental Protection Agency and emission standards themselves.

  • Joe Scarborough Hypes Right Wing Media's False Claim That Clinton's Server Was Kept In A Bathroom Closet

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    MSNBC's Joe Scarborough falsely claimed that Hillary Clinton's email server was stored in the bathroom closet of the headquarters of Platte River Networks, the Denver based IT management company Hillary Clinton hired to maintain her private emails. But a spokesperson from Platte River confirmed that the server was stored in a data center in New Jersey and that the company does "not store data in any bathrooms."

  • Right-Wing Media Seems To Have Convinced Donald Trump That The Undocumented Immigrant Population Tripled

    ››› ››› JESSICA TORRES

    A debunked right-wing media talking point appears to have made its way to Republican presidential candidate Donald Trump, who recently repeated the dubious claim that as many as 34 million undocumented immigrants live in the United States. In fact, the real number is likely more than 20 million less -- the 34 million figure seems to originate from right-wing media misrepresenting a federal contracting bid. 

  • Right-Wing Media Scandalize Deceptively Edited Anti-Clinton Clip From Republican PAC

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Conservative media are promoting a deceptively edited video from a Republican opposition research firm that purports to show Hillary Clinton coldly demanding that a supporter "go to the end of the line," to allege that Clinton is out of touch with voters. But even as the dishonest attack made its way to Fox News, network contributor Guy Benson admitted the full context of the video "casts [Clinton] ... in a far less damaging light."