Donald Trump

Tags ››› Donald Trump
  • Did News Outlets Finally Learn Their Lesson About Trump’s Exaggerated Jobs Announcements?

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Since his election, President Donald Trump has repeatedly claimed credit for private businesses’ decisions to invest in the United States. His flimsy and misleading boasts have been routinely amplified by compliant media outlets before the claims eventually collapse under scrutiny. Yet the response from mainstream journalists to the president’s latest jobs boast seems to indicate that perhaps some outlets have “caught on” to Trump’s exaggerated pronouncements and have stopped taking them at face value.

    On March 27, The Detroit News broke the news that the Ford Motor Co. has announced an investment of “$1.2 billion in three Michigan facilities” and that most of the investment was brokered in 2015 as part of the company’s contract with the United Auto Workers union. Roughly $350 million of that total investment represents new money, but Ford is expected to “add or retain” only 130 jobs -- a marginal amount compared to the 201,000 people the company employs worldwide.

    Trump moved early the next day to take credit, tweeting that Ford would announce an investment “in three Michigan plants” and that “car companies [are] coming back to the U.S.” before concluding, “JOBS! JOBS! JOBS!” Later in the day, White House press secretary Sean Spicer pointed to the Ford announcement as proof that “the president’s economic agenda is what American businesses have been waiting for.”

    In the past few months, Media Matters has chronicled dozens of occasions when outlets stumbled over themselves to credit Trump for creating new American jobs based on his misleading claims of playing a role in private sector business decisions that he had little to do with. (See: Alibaba, Carrier, Ford, SoftBank.)

    Trump’s tweet about Ford seemed poised to inspire more of the same media fawning, but journalists who covered the news largely downplayed Trump’s role rather than falling for his boast. The Washington Post, USA Today, Bloomberg, and Reuters all reported that the majority of the Ford investment plan far predated the Trump administration and was part of the company’s long-term restructuring plan for its American factories.

    New York Times columnist and MSNBC contributor Steven Rattner noted that “The big news ended up being only 130 jobs” and asked of the president, “When will he stop misleading [people]?” CNBC reporter Jacob Pramuk reported that the “White House on Tuesday promoted a Ford investment in American plants” even though “most of [the money] was part of a plan the automaker first announced in 2015.” Vox senior correspondent Matt Yglesias highlighted that CNBC article on Twitter and commented that reporters were “catching on” to Trump’s game. Washington Post reporter Michelle Ye Hee Lee pointed out that the Ford investment “had nothing to do [with] Trump’s election.” Meanwhile, New York Times correspondent Binyamin Appelbaum mocked Trump by writing that the president’s tweet contained “three more exclamation points … than the number of new jobs that Ford created today.” In his write-up of Trump’s announcement, CNNMoney senior writer Chris Isidore added that “Ford isn't bringing any work back to the United States from Mexico, or any other foreign country” -- a blow to Trump’s claim that automakers are “coming back to the U.S.”

    In contrast to the sober reporting from mainstream media, right-wing outlets that are aligned with Trump continued to promote his unsubstantiated role in creating jobs for American workers. The “alt-right” website Breitbart.com promoted the Ford story under the banner “TRUMP JOBS BOOM CONTINUES” while the sycophants at Fox News called the investment deal “another win for American workers” and Fox & Friends co-host Steve Doocy hyped the investment plan by stating, “Oh, it’s so much winning.” From the March 28 edition of Fox & Friends:

    As the White House has become embroiled in scandal and legislative failure, Trump has flooded the news cycle with lies far more outrageous than his attempt to take credit for jobs he didn’t create. Journalists, therefore, still need to be mindful of the administration’s attempts to build up the myth of Trump as a unique dealmaker and economic leader.

  • Trump Just Blew A Hole In Breitbart’s Case For Editorial Independence

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    President Donald Trump this morning urged supporters to watch a Fox News segment that was based on research overseen by White House chief strategist Stephen Bannon in his prior role as chief executive of the conservative group Government Accountability Institute (GAI).

    Last August, Bannon promoted the GAI report in an article he co-authored at Breitbart.com, which he was simultaneously running as chief executive. Breitbart is now fighting to gain permanent reporting credentials from the Senate Press Gallery in the face of criticism that the website lacks editorial independence because of its entwinement with GAI.

    This morning Trump tried to defuse criticism of his ties to Russia by encouraging his followers to “Watch @foxandfriends now on Podesta and Russia!”:

    During the segment in question, conservative activist Peter Schweizer detailed connections between former Hillary Clinton campaign chairman John Podesta and a Kremlin-backed bank.

    Schweizer is both president of GAI and a Breitbart senior editor-at-large, and he and Bannon promoted the Podesta allegations last year in their roles with both. Their story provides a case study in how top Breitbart editors use the website to promote the work of a conservative group that pays them hundreds of thousands of dollars a year.

    The Podesta claims were first raised in a July 31 GAI report titled “From Russia with Money: Hillary Clinton, the Russian Reset, and Cronyism,” which purported to detail unsavory connections between Clinton and her associates and Russia. On August 1, Bannon and Schweizer co-bylined a story breaking the news on Breitbart, and discussed it on the Bannon-hosted SiriusXM program Breitbart News Daily.

    “It’s gonna cause a firestorm because they’re going to have to answer the question, and Mr. Podesta’s gonna have to answer the question, why he failed to disclose this, and we’re going to drill down on what all this means,” Bannon commented at the time. “We’ve got a lot more of this coming.”

    The GAI report and Breitbart article were released amid a slew of news stories detailing the Trump campaign’s friendly stance toward the Kremlin, and just days after The New York Times reported that “American intelligence agencies have told the White House they now have ‘high confidence’ that the Russian government was behind the theft of emails and documents from the Democratic National Committee.”

    Sixteen days after the GAI report was released, Bannon took a leave of absence from Breitbart to become the Trump presidential campaign’s chief executive.

    Between its initial promotion of the GAI report and Election Day, Breitbart produced at least six more reports on GAI’s Podesta story. Meanwhile, the Bannon-headed Trump campaign issued a statement calling on Podesta to provide more information or step down.

    Following Clinton’s defeat, conservatives largely dropped the story. But after FBI Director James Comey announced during a March 20 congressional hearing that the bureau is investigating “whether members of President Trump’s campaign colluded with Russia to influence the 2016 election,” right-wing politicians and media outlets began casting about for angles they could take to mitigate that damaging narrative.

    The next day, fringe gadfly Rep. Louie Gohmert (R-TX) called for a congressional investigation into Podesta, relying on information in the August GAI report. Over the past week, Breitbart has produced two reports on the allegations, both citing GAI’s August report as the original source of the claims. The story has apparently gained enough attention on the right to catch the eye of Fox & Friends producers, generating this morning’s Trump-promoted interview with Schweizer.

    The new revelation about Breitbart’s overlap with GAI comes at a bad time for the outlet.

    Yesterday, the Standing Committee of the Senate Press Gallery announced that it would not approve Breitbart’s request for permanent Capitol Hill credentials, citing in part concerns that key editors on the masthead have received payments from GAI. This suggests that the website falls short of the Senate Press Gallery’s requirement that outlets be “editorially independent of any institution, foundation or interest group that lobbies the federal government.” The committee has sought more information from the conservative outlet, with a deadline of April 14.

    Schweizer received $778,000 from GAI between 2012 and 2015 while simultaneously appearing on Breitbart’s masthead. And while serving as chief executive of both institutions, Bannon received $376,000 from GAI.

    As the Podesta reports show, top editors at Breitbart are getting paid by another organization and using their platform to produce and oversee reporting based on that organization’s work. This violation of the press gallery’s bylaws should lead to the rejection of Breitbart’s application.

  • Trump And Fox Both Attempt "Look Over Here" Strategy To Deflect From Russia Controversy

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Desperate to change the narrative about the probe into potential ties between the Trump campaign and Russian operatives during the 2016 presidential election, President Donald Trump is hyping ambiguous and tenuous connections between former secretary of state Hillary Clinton and her associates and Russia. Fox News is also utilizing this “look over there” tactic, and Trump is promoting their coverage.

    In the past 24 hours, Trump has twice employed the same strategy Fox News figures used to deflect from the probe into possible collusion between his campaign and Russia: They point to any other person who may have ties to Russia.

    On the March 27 edition of The Sean Hannity Show, host and Trump sycophant Sean Hannity deflected from a conversation about Trump’s ties to Russia by mentioning the “Uranium One fiasco” -- a false, debunked smear that Clinton, acting to benefit a foundation donor, personally approved a deal that eventually gave the Russian government ownership of U.S. uranium mines:

    SEAN HANNITY (HOST): We already know a bigger crime, and what about John Podesta's connections to the Russians during the campaign, number one. Number two, look at this whole Uranium One fiasco, while Bill Clinton -- Hillary Clinton is secretary of state, he's giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid. They get -- for the Clinton Foundation -- literally millions and millions of dollars sent to the Clinton Foundation. Hillary herself has to sign off on the Uranium One deal, where Russia literally controls 20 percent of American uranium?

    In a pair of tweets later that evening, Trump regurgitated Hannity’s argument and threw in just about everything else he could think of: “Why isn’t the House Intelligence Committee looking into the Bill & Hillary [Clinton] deal that allowed big Uranium to go to Russia, Russian speech … money to Bill, the Hillary Russian ‘reset,’ praise of Russia by Hillary, or Podesta Russian Company.” He ended the second tweet with, “Trump Russia story is a hoax.”

    The next morning, Trump encouraged his followers to “Watch @foxandfriends now on Podesta and Russia!”:

    The segment that he flagged for his fans featured notorious serial misinformer and Breitbart.com editor-at-large Peter Schweizer hyping connections between former Clinton campaign chairman John Podesta and a Kremlin-backed bank:

    STEVE DOOCY (CO-HOST): So tell us about John Podesta and his connection to a Kremlin-backed company.

    PETER SCHWEIZER: Well, in 2011, John Podesta joins the board of this very small energy company called Joule Energy based out of Massachusetts. About two months after he joins the board, a Russian entity called Rusnano puts a billion rubles, which is about $35 million, into John Podesta's company. Now, what is Rusnano? Rusnano is not a private company, Steve. It is a fund directly funded by the Kremlin. In fact, the Russian science minister called Rusnano “Putin's child.” So the you have the Russian government investing in one John Podesta's businesses in 2011, while he is an adviser to Hillary Clinton at the State Department.

    DOOCY: While he’s an adviser to Hillary Clinton.

    Though Fox News and Trump are doing their best to hype the Podesta/Russia connection, there’s some smoke, but no fire. As The Wall Street Journal pointed out:

    It’s not illegal to invest alongside a Kremlin-backed investment vehicle tasked with developing and acquiring valuable technology to benefit Russia. Nor, as far as we know, is it illegal to do so while simultaneously serving as an outside adviser to the U.S. secretary of state.

    The Trump/Fox News echo chamber isn’t a new phenomenon. The president, who has repeatedly praised Fox, has lifted talking points from the network before. For its part, Fox has also repeated Trump’s lines to bolster his spin. Trump’s possible ties to Russia is just the latest manifestation of this echo chamber, and it likely won’t be the last.

    Graphic by Sarah Wasko

  • Trump Tweets Congress Should Investigate Clintons After Hannity Promotes Uranium One Conspiracy

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    President Donald Trump tweeted that Congress should investigate Bill and Hillary Clinton for a “deal that allowed big Uranium to go to Russia,” hours after Fox News host Sean Hannity promoted the story on his radio show.

    On the March 27 edition of The Sean Hannity Show, Hannity revived the long-debunked conservative claim from discredited Clinton Cash author Peter Schweizer that former Secretary of State Hillary Clinton allegedly sold “20 percent” of American uranium to the Russian government in exchange for Clinton Foundation donations. Hannity and guest Pat Buchanan argued that the “whole Uranium One fiasco” involved Bill and Hillary Clinton, with the former president “giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid.” Hannity also mentioned “John Podesta’s connections to the Russians” as something that is a “bigger crime” than Trump and Russia:

    SEAN HANNITY (HOST): We already know a bigger crime, and what about John Podesta's connections to the Russians during the campaign, number one. Number two, look at this whole Uranium One fiasco, while Bill Clinton -- Hillary Clinton’s secretary of state, he's giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid. They get -- for the Clinton Foundation -- literally millions and millions of dollars sent to the Clinton Foundation, Hillary herself has to sign off on the Uranium One deal, where Russia literally controls 20 percent of American uranium?

    PAT BUCHANAN: Well exactly, all of these things were revealed, but the question is who will investigate the investigators? I mean, I saw, I think it was in the Post this morning or one of the papers, they're said, "Look at these -- they're trying to divert the attention away from the Russia connection to the WikiLeaks and to the getting into the DNC and Podesta files to this other thing." But look, I’m not against doing that, going into the Russian connection, if it's fair, but after eight months of investigating and you’ve turned up -- you can't even say who talked to who?

    A few hours later, Trump, who has pushed the smear before, parroted Hannity’s comments on Twitter, asking, “Why isn't the House Intelligence Committee looking into the Bill & Hillary deal that allowed big Uranium to go to Russia.” Trump also said Congress should investigate the “Russian speech" and the "money to Bill,” as well as the “Podesta Russia Company.”

    This appears to be the latest public example of Trump responding to segments from Fox News figures. In January, Trump responded to a segment on Fox News’ The O’Reilly Factor about crime in Chicago, tweeting, “If Chicago doesn’t fix the horrible ‘carnage’ … I will send in the Feds!” Trump has also responded directly to Fox & Friends at least half a dozen times in March. On March 17, Trump blamed Fox News as the reason for his false claim that former President Barack Obama used British intelligence agencies to spy on him. Even after causing an international incident by citing a Fox figure, Trump continues to follow their lead, this time by resurrecting the repeatedly debunked Uranium One smear.

  • Journalists, Experts Agree Trump's Tax Reform Agenda Will Be Even Harder Than Repealing Obamacare

    ››› ››› ALEX MORASH & CRAIG HARRINGTON

    After President Donald Trump and Speaker of the House Paul Ryan (R-WI) failed to garner enough support to pass legislation that would repeal and replace the Affordable Care Act (ACA), Trump declared he had moved on to refocus his legislative priorities on tax reform. In light of Trump’s inability to get the Republican-led Congress to vote with him on health care changes, which had been a major campaign promise of virtually every elected GOP official, journalists and experts are beginning to question if Trump is capable of wrangling his caucus to tackle substantive conservative tax reform proposals that have been stagnant for decades.

  • Conservative Media Cracking Under The Pressure Of Trump Era

    Internal Divisions Flare Up At Fox, Breitbart, The Blaze, IJR

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Peering into his laptop camera while filming a fidgety monologue for his Periscope audience last week, Breitbart.com investigative reporter Lee Stranahan spelled out an internal crisis that was unfolding at the "alt-right," pro-Trump media hub.

    Convinced he was sitting on "the biggest political story in the world," Stranahan announced that his boss, Washington political editor Matthew Boyle, had ordered him to stay away from future White House briefings, which meant Stranahan couldn’t ask press secretary Sean Spicer about the supposed blockbuster. (Short version: Stranahan has strung together a conspiracy theory that would suggest the Russian hacking narrative is a complete fabrication by so-called deep state actors and a firm called Crowdstrike.)

    “I’m probably going to lose my job,” Stranahan lamented during his televised update, noting “I have five kids to feed. … But I’m not going to let this story get killed.”

    Indeed, by week's end, Stranahan was gone from Breitbart. He said he will now team up with The Gateway Pundit, the hyper-dishonest “alt-right” site that now boasts a White House press pass and commits itself to trolling journalists on the presidential beat.

    The weird public Stranahan meltdown was just the latest example of far-right media outlets seemingly cracking under the strain of the Trump era. Along with at Breitbart, internal dramas have recently played out publicly at Fox News, TheBlaze and Independent Journal Review, as right-wing media sources struggle to find their footing with Trump now in charge, and with the attention that comes with that.

    Accustomed to robotically blaming Democrats for all the supposed evils in the world, conservatives now have to deal with a political landscape where Republicans control the White House, the Senate, the House, and, possibly soon, the Supreme Court.

    Is dissent allowed? Or is the new role to simply cheer whatever Republicans do, and serve as a convenient shield for the administration?

    “For years, conservatives breathlessly accused the media of being too easy on President Barack Obama and acting like a bunch of sycophantic boot-lickers for his administration. Turns out, some only wanted the chance to try it out for themselves once a Republican was in office,” conservative commentator Amanda Carpenter wrote in Politico. “Some of those who used to be the conservative movement’s most loyal government watchdogs are nothing but lapdogs now for Trump.”

    At Glenn Beck’s TheBlaze, popular conservative host Tomi Lahren was temporarily suspended after she went on The View and made comments critical of anti-abortion activists. (Lahren: “I can’t sit here and be a hypocrite and say I’m for limited government but I think that the government should decide what women do with their bodies.”)

    In an usual display of newsroom friendly fire,  Lahren’s comment was immediately condemned by her own colleagues at TheBlaze:

    Soon after Lahren’s tweet, a reporter at The Blaze, Kate Scanlon, tweeted, “There is no ‘my truth.’ There is only the truth.”

    Another reporter at The Blaze, Kaitlyn Schallhorn, tweeted soon after: “Even Hillary Clinton didn’t call pro-life conservatives hypocrites.”

    Beck himself soon joined the pile-on. “It takes intellectual honesty, and it takes a willingness to actually think these things through and to do more than just read Twitter or Facebook to get your news and your political opinions,” Beck said on his radio show while denouncing Lahren, according to The Daily Caller.

    Beck has now reportedly fired the host. “Glenn is reminding the world of his conservative principles by sidelining Tomi after she insulted conservatives by calling them hypocrites,” one Beck "insider" told the New York Post.

    Over at Fox News, executives were recently left scrambling when the White House pointed to Fox senior judicial analyst Andrew Napolitano as a source for the inexplicable claim that former President Barack Obama had asked British intelligence to spy on Trump during the campaign. It was part of the White House’s larger failed attempt to support Trump’s baseless claim that Obama wiretapped Trump Tower during the 2016 presidential election.

    The claim of British involvement sparked an international incident.

    Initially, a Fox News spokeswoman reported that Napolitano “stands by his report on FOX & Friends,” but then the full-on retreat began. By March 20, Fox had taken the extraordinary step of yanking Napolitano off the air “indefinitely.”

    Vanity Fair's Sarah Ellison spoke with a "Fox News insider" who told her: “The key thing Judge Napolitano did was to say ‘Fox News is reporting that ... ,’ and he can’t say that.' That breaks the trust, and you saw what it cost him. He is not a reporter and knows he's not a reporter." The source claimed that Napolitano’s comments, and Trump’s championing of them, had created what Ellison described as "an internal headache" for Fox News: “It’s a disaster," said the source. "It’s a nightmare.”

    Speaking of headaches, Independent Journal Review (IJR) handed out suspensions last week after the GOP-friendly news site published a bizarre column suggesting Obama might have pressured the federal judge in Hawaii whose ruling halted Trump’s latest attempt to establish a travel ban for six Muslim-majority countries. (IJR column headline: "Fmr President Obama Made 'Surprise Visit' to Hawaii, Days Before Judge Issued Travel Ban Ruling.")

    IJR editors later apologized for and retracted the story, but not before one staffer reportedly quit over the embarrassing episode. The site then suspended its chief content officer and two editors. (On March 27, Politico’s Hadas Gold reported that IJR video producer Colin Chocola also reportedly quit, citing issues he had with the “direction” of IJR that predated the Hawaii conspiracy theory flap.)

    The dust-up was significant because the conservative-leaning IJR, founded in 2012 by former Republican operative Alex Skatell, was the only media outlet allowed to accompany Secretary of State Rex Tillerson on his recent trip to Asia -- a trip that yielded a laudatory puff piece published by IJR.

    The move to invite IJR was "part of an effort to include a broader representation of U.S. media,” according to the State Department.

    “If willingness to tar a former president with conspiratorial garbage constitutes an element of media diversity, then the State Department succeeded,” quipped Erik Wemple at The Washington Post, after IJR published its conspiratorial column about Obama.

    Last week, Business Insider provided a detailed look at the internal dissension swirling within IJR since Trump’s election, as editorial factions battle over how far to the right the site should tilt. “It's basically becoming a giant native ad for the Trump administration," one former IJR staffer complained.

    For eight years, Obama bashing largely unified the right-wing media in America. Now without that security blanket to cling to, they’re finding life in the spotlight’s much more complicated.

  • Right-Wing Media Refuses To Blame Trump For GOP Health Care Defeat 

    ››› ››› JARED HOLT

    Republicans “abruptly” withdrew their health care bill, which signaled the first legislative defeat for President Donald Trump. After the bill's failure, media figures blamed Democrats, Speaker of the House Paul Ryan (R-WI), and legislators instead of  Trump who adopted and pushed for the bill’s passage.

  • Obamacare Repeal And The Myth Of Trump As The "Great Negotiator"

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Before House Republicans and President Donald Trump were forced to pull the American Health Care Act (AHCA), their ill-fated first attempt to gut health care reform and repeal the Affordable Care Act (ACA), media repeatedly trumpeted Trump's supposed ability to get the bill passed because of his mastery of the "Art of the Deal." Here's a look back at how they described the "great negotiator," which was "the whole point of Trump":

  • The Life Cycle Of A Donald Trump Lie

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    On March 4, President Donald Trump declared himself the victim of a scandal on the level of the the Watergate crimes that brought down President Richard Nixon. In an early-morning tweetstorm apparently triggered by reading a Breitbart article, the president claimed that President Barack Obama “had my ‘wires tapped’ in Trump Tower” in an October effort to influence the election.

    Over the past three weeks, Obama’s spokesperson, his director of national intelligence, the directors of the National Security Agency and FBI, Trump’s Justice Department, and the bipartisan leaders of the House and Senate intelligence committees have all said that this isn’t true, and the claims have been widely ridiculed by the press.

    But Wednesday, after a bizarre press conference in which House intelligence Chairman Devin Nunes (R-CA) said that he had just learned that “on numerous occasions the Intelligence Community incidentally collected information about U.S. citizens involved in the Trump transition” -- an effort he described as “legal” -- Trump’s conservative media allies rushed to declare that the president had been right all along.

    “President Trump vindicated on his wiretap claim,” claimed Sean Hannity, adding, “We’ve been telling you for two weeks, and the rest of the alt-left-propaganda-destroy-Trump media with egg on its face once again.” At Breitbart.com, the headline was “Nunes ‘Unmasking’ Report Vindicates Trump Claims on Surveillance.” Rush Limbaugh declared that Nunes’ remark “is what Trump meant” and that “Trump’s record remains 100 percent; the things he says generally have happened or do happen.”

    On its face, these claims make no sense.

    As The Washington Post’s Aaron Blake noted last week, it is deceptive to suggest that this sort of “incidental collection” is evidence of Trump’s claims because “Trump claimed the surveillance was targeted at him -- and directed by Obama. Incidental collection is, by definition, incidental -- i.e. unintentional. The wiretap wouldn't be of Trump Tower; it would be of whomever was contacting Trump Tower.”

    (Trump associates’ communications could also have been legally collected as part of the FBI’s investigation into “the nature of any links between individuals associated with the Trump campaign and the Russian government, and whether there was any coordination between the campaign and Russia’s efforts.”)

    “It's not difficult,” Blake warned, “to see evidence of incidental collection eventually emerging and the Trump team saying, ‘See! We told you they were surveilling us!’”

    And indeed, in an interview with Time magazine conducted after the Nunes press conference and published yesterday, the president declares that Nunes’ assertion “means I’m right.”

    When the reporter noted that the incidental collection Nunes references “would not be wiretapping of you,” and thus would not support Trump’s initial statement, the president responded, “Who knows what it is? You know, why, because somebody says incidental.”

    Hours later, Trump lashed out at NBC and ABC over their “totally biased and fake news reports of the so-called Russia story.” And Spicer spent much of the press briefing later that day attacking the press for its coverage of the story.

    A pattern is emerging:

    This cycle is part of the White House’s effort to delegitimize any source of information that gets in the way of Trump’s propaganda. He appears to believe that everything he says is true, and he treats any information that confirms his biases as accurate -- any information that doesn’t is “fake news” from dishonest people.

    Trump and his team are doing everything they can to create an atmosphere of uncertainty in the which people will trust Trump over all other sources. And so they tear down the media, and the Congressional Budget Office, and federal government employees.

    But this only works if Trump is perceived as honest. And so Trump never admits that he was wrong, never acknowledges if his story has changed, claims that it is the people who say that he’s pushing falsehoods who are the real liars, and kicks up as much dust as possible around his falsehoods.

    This turns every lie he tells into a polarized argument, with him and his media allies on one side and his perceived enemies on the other. The pro-Trump team rallies his supporters to believe him over the facts. Those in the middle, who don’t follow news closely, are confused; the story they end up hearing is that there is a dispute over what the president said, not that he is a liar.

    Trump’s handling of the Time interview is instructive. The president was talking to the magazine for a cover story whose premise was that he lies all the time.  And yet, throughout the interview, Trump never gave an inch to the reporter’s suggestions that he sometimes told untruths. Instead, he claimed that he had been right all along, either because his statements had been accurate or because he had only been citing someone else’s reporting. The interview ends up reading as a debate between one person who is insisting, with increased alarm, that the other person acknowledge that the sky is blue, while the second person blithely claims that, in fact, it is green.

    During the Time interview, the president also helpfully pointed to a few of his past falsehoods that fit the cycle.

    “Thousands And Thousands” Of Americans Celebrated 9-11

    1) At a November 21, 2015, rally, Trump claimed that “I watched when the World Trade Center came tumbling down. And I watched in Jersey City, New Jersey, where thousands and thousands of people were cheering as that building was coming down.”

    2) Fact-checkers and other journalists promptly debunked Trump’s claim.

    3) Right-wing media figures who support Trump assembled scraps of evidence from news reports that they claim “vindicate Trump’s claim of 9/11 Muslim celebrations.” One of these stories was a Washington Post report written by Serge Kovaleski stating that authorities “questioned a number of people who were allegedly seen celebrating the attacks.” No proof of the “thousands” Trump claimed ever materializes.

    4) Trump followed his allies and cited Kovaleski’s story on Twitter to support his initial claim, saying, “I want an apology! Many people have tweeted that I am right!” Trump was trying to move the goal posts, suggesting that his statement should be considered accurate if there was credible evidence of ANY people celebrating. Kovaleski issued a statement saying that he did not recall “anyone saying that thousands or even hundreds of people were celebrating.”

    5) Trump mocked Kovaleski’s muscular disorder in a subsequent speech in which he claimed he had “shut a lot of people up” by citing the reporter’s article and that Kovaleski had then been compelled to lie about what he had seen. Trump has since falsely claimed that he did not know who Kovaleski was at the time and that Trump was not mocking his disability on the stump.

    Asked about the claim by Time magazine more than a year later, Trump responded, “Well if you look at the reporter, he wrote the story in the Washington Post.”

    “You Look At What’s Happening Last Night In Sweden.”

    1) During a February 18 rally, Trump “referred to several countries that have taken in a disproportionate number of refugees and that have recently been the target of attacks. ‘We’ve got to keep our country safe. You look at what’s happening in Germany. You look at what’s happening last night in Sweden. Sweden, who would believe this?’ Trump went on to refer to Paris, Nice, France, and Brussels, European cities where attacks have occurred in the past two years.” The president was apparently referencing a segment that aired on Fox News the previous night.

    2) The president was widely ridiculed by Swedish politicians who pointed out that there had been no terror attack in the country that night.

    3) A few days later, riots erupted in a Stockholm neighborhood largely populated by immigrants.

    4) Conservative media outlets respond to the riots by stating that Trump was right about Sweden, even though that event happened after Trump’s comments. Trump told Time that the “massive riot in Sweden” was “exactly what I was talking about” and claimed he was “right about that.”

    5) During the Time interview, Trump lists his comments about Sweden as one of the instances where he has been right and the media has been wrong to attack him.

  • Trump Invokes Right-Wing Media’s Misrepresentation Of NY Times Article To Defend His Wiretap Lie

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    In an interview, President Donald Trump claimed that a January New York Times article proved his false claim that former President Barack Obama ordered a wiretap of Trump Tower and suggested that the newspaper later changed the article's headline to remove the word "wiretap." Both claims about the article come from fringe and right-wing media. In fact, the Times article does not prove Trump’s claim, and its headline was never altered.

  • The Press Seemed Amazed By Trump’s Wiretapping Lie, But Trump Lies About Everything

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    What was the tipping point for The Wall Street Journal’s conservative editorial page in terms of dealing with President Donald Trump’s increasingly sketchy behavior? We now know: It’s the demonstrable lie Trump told about President Barack Obama having wiretapped Trump Tower.

    Lamenting “the damage that Mr. Trump is doing to his Presidency with his seemingly endless stream of exaggerations, evidence-free accusations, implausible denials and other falsehoods,” the Journal on Tuesday night belittled Trump for being “his own worst political enemy.”

    Claiming that “the President clings to his assertion like a drunk to an empty gin bottle,” the Journal relentlessly mocked Trump’s evidence-free wiretapping claim, using the type of biting rhetoric the page usually reserved for attacking President Barack Obama or the Clintons.

    The public undressing represents a clear demarcation line that has extended throughout the Beltway media in recent weeks, as pundits and reporters have drilled down deep on the wiretapping lie and demanded answers, day after day. With none forthcoming, Trump’s team continues to be battered by the story. Even more bizarre, the White House stubbornly refuses to move off its scripted talking points about there being imaginary evidence of the nonexistent Obama-driven wiretapping scheme.

    For a presidency that has been defined by falsehoods, it’s the wiretapping lie that seems to be causing the most damage for Trump, mostly because the press remains keenly focused on it.

    That hyper focus only intensified yesterday after House Intelligence Committee Chairman Rep. Devin Nunes (R-CA) took the extraordinary step of going to the White House to brief Trump on an investigation before discussing the information with ranking member Rep. Adam Schiff (D-CA). Trump and his media loyalists immediately insisted that Nunes’ vague claims of incidental intelligence gathering involving officials on the Trump transition team bolstered the president’s wiretapping claim against Obama. But it does no such thing. (Nunes himself "reiterated" that he "had no evidence of" Trump's wiretapping claim, according to Politico.) All of which means Trump’s still stuck pushing a signature, hollow allegation.

    Here's the key: The kind of focus on the White House’s wiretapping charade should be extended to the rest of the Trump’s fabrications. Trump lies about everything. And Trump’s surrogates lie about everything. So if journalists are going to relentlessly call out the White House for its wiretapping smear -- and they definitely should -- they ought to be equally aggressive in calling out all of Trump’s casual deceits, which now tumble out on a daily basis. (In a new interview with Time about falsehoods, Trump laced his comments with at least 14 falsehoods.)

    In other words, the press is giving Trump a hard time about the Obama wiretap lie, but the media is still too slow and timid about calling out Trump's often more substantial, policy-based lies.

    What journalists continue to struggle with is the obvious realization that not only does Trump lie constantly, but that he doesn’t care that people know it. Trump doesn’t care when his claims are swiftly fact-checked. It gives him no pause. And that represents the burgeoning challenge the press faces in covering the Trump White House, based on its almost chronic attempts to fabricate information, followed by no expression of remorse for the wild dissembling.

    Ten days into Trump’s term, I cautioned that journalists shouldn’t believe anything the White House tells them – ever. And that journalists needed to rip up the old rules in covering this new president, simply because we’ve never had a White House staffed with so many dishonest people embracing so many “alternative facts.”

    Note this exchange from MSNBC on Monday night, as Politico’s Michael Crowley and MSNBC’s Katy Tur analyzed that day’s hearing in the House Intelligence Committee on ties between Russia and Trump, as well as the hollow allegation of Obama wiretapping:

    MICHAEL CROWLEY: Over and over again, Sean Spicer and people around Trump are just making these implausible assertions about the scale of this story. And if they would just give a little ground they would have so much more credibility. If they would take the underlying issue seriously, if they would speak accurately and honestly about the players and the factors involved. But when you get this kind of wild overcompensation you have to ask, what are you afraid of? And what are you hiding? It’s just very strange and it begs more questions.

    KATY TUR: Or are you working on behalf of a president who is so erratic that you don’t know where solid ground is.

    All of that is accurate. But here’s the thing: That critique applies to virtually every topic that the White House tackles. “He lies in ways that no American politician ever has before,” wrote David Leonhardt of The New York Times this week.

    And that really needs to be the prism through which journalists view the president. They need push past the idea that it’s mean or “biased” to call Trump a liar. Just like when the White House unveiled its extremist budget proposal last week. If Trump is going to advocate radical positions, then journalists shouldn’t shy away from detailing his radical positions.

    The same is true for Trump’s lies. His bizarre one about Obama committing a felony in order to listen in on Trump’s phone calls has caught the media’s imagination. But all of Trump’s bogus claims should be highlighted and ridiculed. Yes, Trump rolls out endless falsehoods, and there's a suspicion that he does so on purpose so the press can't keep up. But they have to. It's now a paramount responsibility.

    Whether the lies are about the travel ban, crime statistics, Obama’s birthplace, Jersey City Muslims on 9/11, the unemployment rate, Mexico paying for the border wall, health care for “everybody,” the U.S. murder rate, IRS audits, news coverage of terror attacks, the Electoral College, or voter fraud.

    The press should apply the same relentless attention and detail to those lies as that it has to Trump’s wiretapping lie.

  • How Broadcast Networks Covered Climate Change In 2016

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In 2016, evening newscasts and Sunday shows on ABC, CBS, and NBC, as well as Fox Broadcast Co.'s Fox News Sunday, collectively decreased their total coverage of climate change by 66 percent compared to 2015, even though there were a host of important climate-related stories, including the announcement of 2015 as the hottest year on record, the signing of the Paris climate agreement, and numerous climate-related extreme weather events. There were also two presidential candidates to cover, and they held diametrically opposed positions on the Clean Power Plan, the Paris climate agreement, and even on whether climate change is a real, human-caused phenomenon. Apart from PBS, the networks also failed to devote significant coverage to climate-related policies, but they still found the time to uncritically air climate denial -- the majority of which came from now-President Donald Trump and his team.