Fox Business

Tags ››› Fox Business
  • Right-Wing Media Refuses To Blame Trump For GOP Health Care Defeat 

    ››› ››› JARED HOLT

    Republicans “abruptly” withdrew their health care bill, which signaled the first legislative defeat for President Donald Trump. After the bill's failure, media figures blamed Democrats, Speaker of the House Paul Ryan (R-WI), and legislators instead of  Trump who adopted and pushed for the bill’s passage.

  • Will Fox News Finally Take The Debt Ceiling Seriously?

    Fox Spent Years Urging Republicans To Default On The National Debt To Hurt President Obama

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON & ALEX MORASH

    Since Republicans took control of the House of Representatives in 2011, Fox News personalities have urged them to use the threat of defaulting on the sovereign debt obligations of the United States government as a means of winning political concessions. With Republicans now in full control of Congress, will the talking heads at Fox finally come to terms with this monumental threat to the global economy and urge the GOP to raise the debt ceiling?

  • Will Fox Continue Its CBO Smear Campaign With More White House Talking Points?

    Fox News Spent Days Attempting To Discredit The CBO In Advance Of Its Report Outlining That Millions Will Lose Health Insurance Under GOP Plan

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    Fox News pushed White House talking points attacking the Congressional Budget Office (CBO) in an attempt to discredit the nonpartisan scorekeeper before it released today’s report projecting the effects of the Republican plan to repeal Obamacare -- the American Health Care Act (AHCA). The report’s devastating findings -- that up to 24 million people would lose their health insurance coverage over the next decade under the GOP health care plan -- are now public. Will Fox News continue to borrow White House talking points to carry water for the disastrous plan?

    On March 13, the CBO reported that the number of Americans without health insurance would grow to a staggering 52 million people by 2026 under the GOP’s health care plan, AHCA, compared to an estimated 28 million who are projected to remain uninsured under current law. President Donald Trump’s administration and Republican leaders in Congress had tried to smear the CBO -- the nonpartisan research arm of Congress tasked with analysing the budgetary and economic impacts of legislative proposals -- in advance of the widely anticipated report, which many correctly predicted would find that the GOP plan will throw millions off their health insurance.

    White House officials began a campaign to discredit the CBO on March 8 when during a press briefing White House press secretary -- and renowned liar -- Sean Spicer questioned the work of the nonpartisan researchers at CBO, telling reporters that “if you're looking at the CBO for accuracy, you're looking in the wrong place.” This was an about-face from what the director of the Office of Management and Budget (OMB), Mick Mulvaney, stated on MSNBC’s Morning Joe earlier that day when he claimed “the only question” on the CBO scoring was whether it will it be “really good” or “great” for the Trump administration. Despite his initial optimism, Mulvaney too joined in on attacking the CBO on the March 12 edition of ABC’s This Week, downplaying the effectiveness of the office’s analysis and misleadingly claiming that the agency did not score the Affordable Care Act (ACA) -- also called Obamacare -- accurately. Secretary of Health and Human Services, Tom Price, also blasted the CBO on the March 12 edition of NBC’s Meet The Press.

    In the hours leading up to the CBO’s March 13 report release, Fox News figures attempted to discredit the organization with talking points straight from the Trump administration. Co-host Brian Kilmeade claimed on Fox and Friends that the CBO was tricked into scoring the ACA inaccurately because it did not score the mandate as a tax, adding that the CBO fell “hook, line, and sinker” for some sort of Democratic plan to bring about single-payer health care. On America’s Newsroom, Washington Examiner columnist Byron York claimed the Trump administration’s allegation that CBO had inaccurately scored the ACA years ago was “absolutely true.” On Outnumbered, co-host Melissa Francis claimed “the CBO does get everything wrong” and complained that the CBO underestimated the cost of Medicaid expansion under the ACA. On Fox Business’ Varney & Co., host Stuart Varney’s anti-CBO talking points were rebuffed by Harvard economist and former CBO director Douglas Elmendorf, who pointed out that the office correctly predicted that the number of uninsured would fall under ACA, it accurately projected premium increases under the law, and it actually overestimated the long-term cost of enacting Obamacare.

    As soon as the CBO’s devastating report on the short- and long-term effects of repealing Obamacare and enacting the AHCA was released this afternoon, Fox News turned to discredited New York Post columnist, former Trump economic adviser, and serial health care misinformer Betsy McCaughey to double down on its campaign against the CBO. McCaughey slammed the report as “implausible” for finding that tens of millions would lose health insurance coverage under the Republican health care plan, but happily accepted the same report’s finding of marginal deficit reductions stemming from the repeal of health insurance subsidies to low-income Americans. From the March 13 edition of Fox’s Your World with Neil Cavuto:

    According to an independent analysis of the CBO’s Affordable Care Act estimates from the Commonwealth Fund, the office’s health care policy analysis regarding the ACA actually “proved to be reasonably accurate” and was thrown off by Supreme Court decisions and GOP political obstruction that it had no way to forecast. Even James Capretta of the conservative American Enterprise Institute warned that it may “tempting for GOP leaders to say CBO is wrong” but it would be difficult to “make a credible case” that the repeal plan would not reduce the number of people with health insurance.

  • Anonymous Fox News Article Echoes Smear Of Obama Appointee From Notoriously Anti-Muslim Activist Pamela Geller

    Trump's White House Is Reportedly Fighting Against James Mattis' Defense Department Undersecretary Pick, Anne Patterson

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Fox News ran an anonymous front page story on its website alleging that Secretary of Defense James Mattis “wants the Pentagon’s top civilian job to go to a one-time prominent supporter of ousted Egyptian President Mohamed Morsi and the Muslim Brotherhood.” A similar charge against the pick , former U.S. Ambassador to Egypt Anne Patterson, appeared on notoriously anti-Muslim activist Pamela Geller’s website six days earlier, alleging that Patterson was “instrumental in [President Barack] Obama’s backing of the Muslim Brotherhood Morsi regime in Egypt.”

  • Media Outlets Mention Trump's International Women's Day Tweet, Ignore Allegations Of Sexual Assault Against Him

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & KATIE SULLIVAN

    On International Women’s Day, cable hosts on CNN, MSNBC, and Fox Business Network reported on President Donald Trump’s tweet stating that he has “tremendous respect for women” without mentioning that at least 17 women have accused him of sexual assault or harassment.

    On the morning of March 8, Trump tweeted, “I have tremendous respect for women and the many roles they serve that are vital to the fabric of our society and our economy.” He followed that up with a second tweet, writing, “On International Women's Day, join me in honoring the critical role of women here in America & around the world.” At least nine cable news shows reported on Trump’s tweet between 6 a.m. and 2 p.m.: CNN’s New Day, At This Hour, Inside Politics, and Wolf; MSNBC’s Morning Joe, MSNBC Live with Stephanie Ruhle, the 11 a.m. hour of MSNBC Live hosted by Ali Velshi, and Andrew Mitchell Reports; and Fox Business’ Mornings with Maria Bartiromo. None of the nine shows mentioned that 17 women have come forward alleging Trump sexually assaulted or harassed them. In fact, no news program on any cable or broadcast network mentioned the accusations at all, according to a Media Matters search.

    In addition to the actual accusations, Trump himself was recorded in 2005 bragging to an Access Hollywood host about sexual assault.  

    While no show that reported on Trump’s tweet mentioned the accusations of sexual misconduct against him -- or that he responded to them with personal attacks, calling one a “horrible woman” and insulting another's’ looks -- The Atlantic’s Molly Ball said on CNN, “we should give him credit for not making a provocation and causing a whole controversy.” Ball claimed that, “because this women's movement has been so focused on opposition to Trump, it has, I think, become much more of a politically polarized occasion,” adding that it was “commendable” for “Trump to rise above it.”

    Methodology

    Media Matters searched SnapStream for coverage between 6 a.m. and 2 p.m. on March 8 of Trump’s tweet using the terms "Trump" and "women” as well as "Trump" and "tweet.” Media Matters searched SnapStream for coverage of the sexual assault allegations against Trump using the terms “grab" or "assault."

  • Five Things Media Figures Demanded Obama Attorneys General Resign Over That Are Less Serious Than Lying Under Oath

    And Trump’s Chief Of Staff Twice Called For Eric Holder’s Resignation

    ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Lawmakers began calling for Attorney General Jeff Sessions’ resignation after news reports published on March 1 revealed that he had spoken to Russia’s ambassador to the United States during the 2016 election, when he was serving as a campaign surrogate for then-candidate Donald Trump. The reports contradict sworn testimony Sessions provided during his confirmation hearing, when he said he “did not have communications with the Russians.” During the Obama administration, conservative media figures and Republicans demanded that his attorneys general resign or be fired for supposed outrages far less damaging than lying to Congress, none of which were criminal in nature, and were in many cases completely phony.

  • CPAC Got Rid Of Milo, But Not The Rest Of Their Bigoted Lineup

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    The Conservative Political Action Conference (CPAC) has rescinded the speaking offer its leadership made to former Breitbart editor Milo Yiannopoulos, who has a history of bigotry, following the circulation of a video in which Yiannopoulos appeared to endorse pedophilia. Yet Yiannopoulos isn’t the only person scheduled to speak at the 2017 CPAC who has a history of making offensive remarks; the conference’s roster is full of speakers who push xenophobic or otherwise discriminatory agendas and action and buy into conspiracy theories.

  • Day After Flynn Bombshell, Trump Calls On Only Murdoch Outlets At Press Conference

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    Following a bombshell report that National Security Adviser Michael Flynn may have violated the Logan Act, President Donald Trump called on reporters only from outlets owned by Rupert Murdoch at a February 10 U.S.-Japan joint press conference, favoring news sources that have been major supporters and receiving no questions about the Flynn report.

    Speaking at a press conference with Japanese Prime Minister Shinzo Abe, Trump took questions from the New York Post’s Daniel Halper and Fox Business’ Blake Burman, both of whom asked about an appeals court decision upholding the suspension of his Muslim ban executive order. Neither reporter asked Trump about reports that National Security Adviser Michael Flynn had spoken with Russia’s ambassador to the U.S. about Russian sanctions prior to Trump’s inauguration, which Trump aides had previously denied. If it’s true, Flynn could be in violation of the Logan Act, which, as The New York Times explains, “prohibits private citizens from negotiating with foreign governments in disputes involving the American government.”

    Murdoch has staunchly supported Trump since he began his presidential campaign. The media mogul recently sat in on an interview Trump had with one of his British newspapers and, according to the Financial Times, Trump’s daughter Ivanka was until recently “a trustee for a large bloc of shares in 21st Century Fox and News Corp that belongs to Rupert Murdoch’s two youngest daughters.” Trump has also been helpful to Murdoch in return, asking for his input on Federal Communications Commission chairman nominees.

    Murdoch’s support of Trump has directly impacted the former’s outlets. The New York Post was one of the only papers in the country to endorse Trump during either the primary or general election campaign. And according to New York magazine, Fox News under Murdoch’s direction has been pushed to go “in a more pro-Trump direction.” Fox's pro-Trump direction can also be seen on Fox Business, where hosts have spun polls to push "Trumponomics." Reporters at another Murdoch-owned outlet, The Wall Street Journal, have expressed concerns that they have been pressured “to reflect pro-Trump viewpoints.”

    Trump’s decision to take questions from only these conservative-leaning outlets also fits into a broader administration approach of seemingly focusing on right-wing outlets in order to avoid challenging queries.

  • Voter Fraud Myths Pushed By Trump Have Long Been Propagated By Right-Wing Media

    ››› ››› NICK FERNANDEZ & CAT DUFFY

    Throughout his campaign, and continuing now as President, Donald Trump has made a series of baseless claims alleging mass voter fraud in order to either preemptively cast doubt on the election results, or to dispute the fact he didn’t win the popular vote. Trump’s allegations, which ranged from “people are going to walk in” and “vote ten times,” to claiming “he would have won the popular vote had it not been for millions of illegal votes,” and most recently his decision to ask for “a major investigation into voter fraud” are based on a series of myths that right-wing media have pushed for years -- including the arguments that strict voter ID laws are needed to prevent voter fraud, that dead people are voting, and that there is widespread noncitizen voting.

  • Fox News Retools Misleading Jobs Report Spin One Last Time

    Will The Network Continue Its Nitpicking Misinformation Campaign After Trump Takes Office?

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Today marked the release of the final monthly jobs report during President Obama’s time in office, and Fox News wasted no time in spinning the document, which showed consistent job gains, new workforce entries, and sizable year-to-year wage increases, by claiming that it’s “not a great picture of the employment situation.” The network has exploited the monthly jobs report to attack the president since he took office in January 2009, but its campaign of misinformation will likely come to a screeching halt next month.

    On the first Friday of every month, the Bureau of Labor Statistics (BLS) releases its monthly employment situation summary detailing key indicators of the national labor market from the previous month. The report for December 2016 showed another month of consistent performance from the American economy, with 156,000 new jobs created, a 2.9 percent increase in hourly wages over the previous year, and the unemployment rate remaining “little changed” at 4.7 percent. The December jobs figure came in below some economic forecasts, but the miss was offset by major upward revisions to jobs estimates in October and November. Meanwhile, the slight 0.1-point increase in the unemployment rate was driven mostly by an influx of job seekers entering the labor market last month. According to The Wall Street Journal, December marked the 75th consecutive month of job growth -- the longest streak on record.

    On CNN’s New Day, chief business correspondent Christine Romans outlined the details of what she called “a solid finish to the year.” Romans said the economy created roughly 2.2 million jobs in 2016 and stressed that “altogether for the Obama presidency, it’s a net 11 million new jobs” even though he inherited the Great Recession and took office in a year when “5 million jobs just disappeared”:

    Investment analyst and Bloomberg View columnist Conor Sen argued that the December report “is about as strong of a jobs print as we can get at this point in the cycle.” University of Michigan economist and New York Times columnist Justin Wolfers compared the economy to “the little engine that could,” arguing that after accounting for prevailing economic trends, the December report was “good news.” New York Times senior economic correspondent Neil Irwin noted that the 2.9 percent average hourly wage increase “is the highest of this expansion,” concluding, “Boom.” Economist Elise Gould of the Economic Policy Institute wrote in a January 6 blog post, “All told, it’s clear that the next president is inheriting an economy much stronger than it was at the start of the previous administration,” a sentiment echoed by MSNBC’s Steve Benen, who said the report stands as yet more evidence that “the president is handing off a healthy economy to his successor (who spent 2016 telling voters the economy is terrible).”

    The generally positive outlook on the economy portrayed by these journalists, economists, and other experts was once again absent at Fox News, which painted the report as another example of the president’s failing policies.

    Fox Business host Stuart Varney slammed the report all morning on Varney & Co., and he invited several guests to claim that the report was proof of a sputtering and “sick” economy. Fox & Friends co-hosts Steve Doocy and Brian Kilmeade lamented the report as “not a great picture of the employment situation in the country,” ignoring all its positive indicators, while guest and Trump apologist Jeanine Pirro slammed the Obama administration for its supposed failure to advance the economic interests of African-Americans. (Many observers had noted that the December report actually showed the unemployment rate for African-Americans falling to its lowest point since August 2007.) From the January 6 edition of Fox & Friends: