Sean Hannity

Tags ››› Sean Hannity
  • TV News Scrutiny Of Ivanka Trump’s Conflicts Of Interest Spurred By New Bombshell

    Trump Apologists Continued To Deflect Concerns Over Conflicts And Corruption In The White House

    ››› ››› ALEX MORASH

    Broadcast and cable news programs heaped additional scrutiny on Ivanka Trump in the hours after The Associated Press broke a bombshell report that the lifestyle brand she owns had secured valuable trademarks in China before she met with the Chinese president for dinner at her father’s private Mar-a-Lago resort. News of the glaring conflict of interest between Trump’s role as a White House adviser and her private business empire was carried by the major broadcast networks --ABC, CBS, NBC, and PBS -- as well as CNN and MSNBC. Fox News ignored the issue entirely during its evening and prime-time programming, and longtime Trump apologist and former Fox host Greta Van Susteren actually defended Trump during her program.

  • How Fox News’ Male Hosts Are Endangering Women All Across America 

    Bill O’Reilly, Tucker Carlson, And Sean Hannity Are Almost Always Wrong About Abortion, And They’re Giving Other Men A Platform To Push Further Misinformation

    Blog ››› ››› SHARON KANN

    If you’re searching for the most misinformation-filled block of television during evening cable, look no further than the Fox News lineup of Bill O’Reilly, Tucker Carlson, and Sean Hannity. In a finding that will shock almost nobody with even cursory knowledge about abortion and reproductive rights, this all-male lineup has spent the past 12 months promoting rampant misinformation on these topics.

    Media Matters analyzed evening prime-time news programs on Fox News, CNN, and MSNBC from March 7, 2016 through March 1, 2017, for segments featuring a substantial discussion of abortion and reproductive rights. The 354 total segments were then coded for the number of accurate or inaccurate statements they contained about three topics: the discredited anti-choice group Center for Medical Progress (CMP), Planned Parenthood’s essential services, and late-term abortion.

    Out of 116 total statements made during The O’Reilly Factor, Tucker Carlson Tonight, and Hannity (out of 120 total statements on the network), 103 were inaccurate. If the sheer amount of misinformation isn't enough, the vast majority of them were made by men. Of the 110 total appearances by hosts, guests, or network correspondents on these programs in 12 months, 81 were made by men (74 percent).

    When seeking information about abortion -- particularly accurate information -- most women presumably wouldn’t turn first to a man. Fox News, however, has ensured its prime-time block is dominated by male voices.

    With the exception of The Kelly File, which ceased airing after then-Fox news host Megyn Kelly left the channel, and The First 100 Days, which didn’t begin airing until after President Donald Trump’s inauguration, Fox’s prime-time evening lineup is dominated by male-hosted programs. And these programs also promote mainly male voices when it comes to the topics of abortion and reproductive rights.

    From March 7, 2016, through March 1, 2017, The O’Reilly Factor featured 47 appearances from men (71 percent) and only 19 from women (29 percent) during segments about abortion. During the same 12-month period, there were 26 appearances by men (76 percent) and only eight by women (24 percent) to discuss reproductive rights on Hannity. Tucker Carlson Tonight did not begin airing until after the 2016 election, making the sample size smaller than either The O’Reilly Factor or Hannity. However, of the five months of Tucker Carlson Tonight considered in Media Matters’ analysis, the program featured 80 percent male appearances in discussions about the reproductive rights of women.

    Overall, during the 12-month study period, 74 percent of appearances among all three programs featured men talking about abortion and reproductive rights. Excluding guests who were employed by Fox News (as professional commentators, analysts, or contributors), all three programs also largely hosted male guests, many of whom have a history of anti-choice policy making.

    For example, The O’Reilly Factor served as a platform for guests including Donald Trump, Ted Cruz, and Mike Pence -- all of whom have openly supported anti-choice policies. The male guests on Hannity unsurprisingly included Reince Priebus, who would become Trump’s chief of staff, and then-Trump adviser Anthony Scaramucci.

    Hannity was also the only person on evening cable news to host discredited anti-choice activist David Daleiden, founder of CMP. Every other program -- even, surprisingly, other Fox News programs -- deemed the anti-abortion activist who deceptively edited smear videos and has since been charged with 15 felonies in California an unpalatable guest.

    Luckily for Daleiden, there’s always Sean Hannity. With their powers combined, Daleiden and Hannity managed to conduct a full segment featuring 100 percent inaccurate information in terms of CMP, Planned Parenthood's essential services, and late-term abortion. During his April 2016 appearance on Hannity, Daleiden made five inaccurate statements about the veracity of CMP’s work -- even though multiple state and federal investigations found that the organization's claims about abortion providers were baseless. Hannity himself contributed three inaccurate statements about CMP during the segment and zero accurate ones. This pattern was not limited to just his segment with Daleiden, however. Hannity managed to make only inaccurate statements on these topics throughout the entire study period.

    Although Tucker Carlson appears to share Daleiden’s affinity for employing deceptive editing and even using actors to represent highly curated versions of opposing viewpoints, he managed -- without Daleiden's help -- to be wrong 100 percent of the time about CMP, Planned Parenthood's essential services, and late-term abortion.

    O’Reilly, Hannity, and Carlson also featured primarily guests who openly represent anti-abortion organizations, including Marjorie Dannenfelser (president of the anti-abortion group Susan B. Anthony List), conservative commentator Crystal Wright, Alveda King (anti-abortion activist for Priests for Life and Civil Rights for the Unborn), and Abby Johnson (founder of CEO of And Then There Were None).

    Overall, Media Matters’ analysis found that 80 percent of statements about CMP, Planned Parenthood's essential servies, and late-term abortion made during Fox News’ evening prime-time programming were inaccurate. It should come as no surprise that The O’Reilly Factor, Tucker Carlson Tonight, and Hannity were responsible for 67 percent of the network’s inaccurate statements.

    Then again, if your ace prime-time lineup is composed of a man accused of being a serial sexual predator who can’t stop advertisers from fleeing his program (and is likely about to lose it), a hero of white nationalists who is known for bullying his guests, and Sean Hannity, you’re probably not that worried about ensuring accuracy or giving women’s voices an equal platform.

    *Graphics by Sarah Wasko

  • STUDY: How Cable News Keeps Getting It Wrong About Abortion And Reproductive Rights

    Evening Cable News Can’t Seem To Talk About Abortion Without Relying On Men And Anti-Choice Myths

    ››› ››› SHARON KANN

    A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs found that discussions of abortion, reproductive rights, and reproductive health were heavily dependent on male speakers and anti-choice misinformation. In particular, Media Matters found that men were participants in 60 percent of conversations about abortion and reproductive rights, and that 64 percent of statements about abortion that aired during this time period were inaccurate.

  • After Fox Spent 2016 Campaign Promoting Wikileaks, Trump's CIA Director Now Calls It “A Hostile Intelligence Service”

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    CIA Director Mike Pompeo labeled Wikileaks “a nonstate hostile intelligence service often abetted by state actors like Russia.” During the final months of the 2016 presidential campaign, Fox News frequently promoted Wikileaks, repeatedly hosting its founder, Julian Assange, and devoting 173 evening show segments to the documents Wikileaks obtained illegally in just the five weeks before the election. Sean Hannity, one of Fox’s most prominent personalities, was also the network's most gratuitous Wikileaks promoter.

  • Punditry On Syrian Airstrikes Is Encouraging Trump To Escalate Tensions With North Korea

    Similar Media Support Helped Enable Iraq War

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    After President Donald Trump launched airstrikes against Syria in retaliation for a chemical weapons attack in that country, media figures from across the political spectrum praised his “beautiful” attack, with many also linking the action to the growing threat that another country -- North Korea -- poses to the United States. Effusive media support of military conflict was a key precursor to the Iraq War; the danger of such uncritically hawkish commentary has multiplied under Trump, who sources policy ideas -- and defenses for his conduct -- directly from media.

  • Right-Wing Media Dishonestly Claim Carter Page FISA Warrant Is Evidence Of Trump Wiretap Lie

    ››› ››› MADELINE PELTZ

    The Washington Post reported that the FBI obtained a FISA warrant to investigate Trump associate Carter Page during the summer of 2016. The warrant was legally obtained through the Foreign Surveillance Intelligence Court. Right-wing media outlets falsely claimed that the FBI investigation into Page is evidence that supports Donald Trump’s accusations that the Obama administration illegally wiretapped him, despite multiple intelligence experts and even GOP Rep. Devin Nunes (R-CA) calling Trump’s claim is false.

  • VIDEO: Fox News Is Extremely Racist

    Blog ››› ››› JOHN KERR

    Three black women are currently suing Fox News over "top-down racial harassment." Bill O'Reilly recently made racist remarks against Rep. Maxine Waters (D-CA), the latest in the star Fox host’s long history of bigoted remarks. And it’s not just O’Reilly -- the entire network is filled with bigotry. Here is a supercut showing the worst of Fox News’ putrid racism:

  • Right-Wing Media Misinterpret Weeks-Old Interview To Justify Trump’s Wiretap Lie

    ››› ››› NINA MAST

    Right-wing media figures and fringe outlets are taking a weeks-old interview with Evelyn Farkas, the deputy assistant secretary of defense for Russia, Ukraine, and Eurasia under President Barack Obama, out of context to claim she “admitted” that the Obama administration surveilled President Donald Trump’s campaign and that it proves Trump was right when he claimed Obama wiretapped Trump Tower. But Farkas did not mention surveillance in the interview; instead, she discussed a New York Times article about preserving intelligence related to Trump and Russia. The claims are yet another attempt by right-wing and fringe media to bolster Trump’s allegation that Obama wiretapped him, which the intelligence community and government officials have repeatedly debunked.

  • Trump Has Given Fox News More Than $5 Million In Free Advertising; Fox Has Given Him Millions More

    Blog ››› ››› NINA MAST

    According to The Washington Post, President Donald Trump has given Fox News more than $5 million in free social media advertising through his positive tweets. But Trump’s $5 million gift to Fox pales in comparison to the network’s promotion of Trump during the 2016 campaign.

    The Washington Post’s Philip Bump reported that Donald Trump has given Fox News more than $5 million in free social media advertising since he announced his candidacy, based on an established valuation by Captiv8, an analytics and social media marketing platform. According to Captiv8’s monetary valuation, one of Trump’s tweets is worth about $60,000, so when he promotes a show on Fox it is “essentially, a gift worth $60,000.” The company also estimated that Trump’s 52 tweets about the “failing @nytimes” could be seen as “the equivalent of $3.1 million in bad publicity.” From The Washington Post:

    In other words, that tweet from Trump promoting Pirro’s show was more than a favor to Pirro and her employer, Fox News. It was, essentially, a gift worth $60,000.

    With these metrics in mind, we went back through Trump’s social-media posts since he announced his candidacy to see how often he actively encouraged people to watch or buy particular programs or products. Although the list of those posts that appears at the bottom of this article is probably incomplete, it gives a sense of the value that Trump has provided to news networks.

    By our estimates, Trump has provided Fox and its affiliated networks (Fox News, Fox Business) with more than $5 million in free advertising

    [...]

    Although no social-media company connects brands to celebrities to have the celebrities disparage them, Subramanian figured that the hit to a company’s value from a negative post would be damaging, perhaps to the extent that a positive tweet or Facebook post was helpful. In other words, Trump’s 52 tweets about the “failing @nytimes” could be thought of as the equivalent of $3.1 million in bad publicity.

    Of course, Trump’s relationship with the media is a two-way street. The New York Times reported in March 2016 that Trump had already earned close to $2 billion worth of media attention on television, in print, and online, based on an analysis by mediaQuant, a media coverage tracking firm. Media Matters calculated that, for its part, Fox News gave Trump nearly $30 million in free airtime from May 2015 through December 2015. Another Media Matters analysis found that Fox News host and Trump sycophant Sean Hannity gave Trump more than $31 million in free advertising in the form of fawning interviews with the candidate between June 2015 and August 2016.

    The relationship between Trump and the network goes back to before the 2012 election when the network helped promote Trump's political ambitions.Trump has repeatedly praised Fox News, admitted that he may not have been elected president without the network, and appears to get both his news and talking points from the network. For its part, Fox has also repeated Trump’s lines to bolster his spin.

    The Washington Post’s analysis shows that Trump’s tweets are not only a way for him to circumvent the press, they also provide him the opportunity to help favorable news networks like Fox with tweets while simultaneously lashing out at news outlets that have been more critical of his presidency.

  • Trump And Fox Both Attempt "Look Over Here" Strategy To Deflect From Russia Controversy

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Desperate to change the narrative about the probe into potential ties between the Trump campaign and Russian operatives during the 2016 presidential election, President Donald Trump is hyping ambiguous and tenuous connections between former secretary of state Hillary Clinton and her associates and Russia. Fox News is also utilizing this “look over there” tactic, and Trump is promoting their coverage.

    In the past 24 hours, Trump has twice employed the same strategy Fox News figures used to deflect from the probe into possible collusion between his campaign and Russia: They point to any other person who may have ties to Russia.

    On the March 27 edition of The Sean Hannity Show, host and Trump sycophant Sean Hannity deflected from a conversation about Trump’s ties to Russia by mentioning the “Uranium One fiasco” -- a false, debunked smear that Clinton, acting to benefit a foundation donor, personally approved a deal that eventually gave the Russian government ownership of U.S. uranium mines:

    SEAN HANNITY (HOST): We already know a bigger crime, and what about John Podesta's connections to the Russians during the campaign, number one. Number two, look at this whole Uranium One fiasco, while Bill Clinton -- Hillary Clinton is secretary of state, he's giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid. They get -- for the Clinton Foundation -- literally millions and millions of dollars sent to the Clinton Foundation. Hillary herself has to sign off on the Uranium One deal, where Russia literally controls 20 percent of American uranium?

    In a pair of tweets later that evening, Trump regurgitated Hannity’s argument and threw in just about everything else he could think of: “Why isn’t the House Intelligence Committee looking into the Bill & Hillary [Clinton] deal that allowed big Uranium to go to Russia, Russian speech … money to Bill, the Hillary Russian ‘reset,’ praise of Russia by Hillary, or Podesta Russian Company.” He ended the second tweet with, “Trump Russia story is a hoax.”

    The next morning, Trump encouraged his followers to “Watch @foxandfriends now on Podesta and Russia!”:

    The segment that he flagged for his fans featured notorious serial misinformer and Breitbart.com editor-at-large Peter Schweizer hyping connections between former Clinton campaign chairman John Podesta and a Kremlin-backed bank:

    STEVE DOOCY (CO-HOST): So tell us about John Podesta and his connection to a Kremlin-backed company.

    PETER SCHWEIZER: Well, in 2011, John Podesta joins the board of this very small energy company called Joule Energy based out of Massachusetts. About two months after he joins the board, a Russian entity called Rusnano puts a billion rubles, which is about $35 million, into John Podesta's company. Now, what is Rusnano? Rusnano is not a private company, Steve. It is a fund directly funded by the Kremlin. In fact, the Russian science minister called Rusnano “Putin's child.” So the you have the Russian government investing in one John Podesta's businesses in 2011, while he is an adviser to Hillary Clinton at the State Department.

    DOOCY: While he’s an adviser to Hillary Clinton.

    Though Fox News and Trump are doing their best to hype the Podesta/Russia connection, there’s some smoke, but no fire. As The Wall Street Journal pointed out:

    It’s not illegal to invest alongside a Kremlin-backed investment vehicle tasked with developing and acquiring valuable technology to benefit Russia. Nor, as far as we know, is it illegal to do so while simultaneously serving as an outside adviser to the U.S. secretary of state.

    The Trump/Fox News echo chamber isn’t a new phenomenon. The president, who has repeatedly praised Fox, has lifted talking points from the network before. For its part, Fox has also repeated Trump’s lines to bolster his spin. Trump’s possible ties to Russia is just the latest manifestation of this echo chamber, and it likely won’t be the last.

    Graphic by Sarah Wasko

  • Trump Tweets Congress Should Investigate Clintons After Hannity Promotes Uranium One Conspiracy

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    President Donald Trump tweeted that Congress should investigate Bill and Hillary Clinton for a “deal that allowed big Uranium to go to Russia,” hours after Fox News host Sean Hannity promoted the story on his radio show.

    On the March 27 edition of The Sean Hannity Show, Hannity revived the long-debunked conservative claim from discredited Clinton Cash author Peter Schweizer that former Secretary of State Hillary Clinton allegedly sold “20 percent” of American uranium to the Russian government in exchange for Clinton Foundation donations. Hannity and guest Pat Buchanan argued that the “whole Uranium One fiasco” involved Bill and Hillary Clinton, with the former president “giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid.” Hannity also mentioned “John Podesta’s connections to the Russians” as something that is a “bigger crime” than Trump and Russia:

    SEAN HANNITY (HOST): We already know a bigger crime, and what about John Podesta's connections to the Russians during the campaign, number one. Number two, look at this whole Uranium One fiasco, while Bill Clinton -- Hillary Clinton’s secretary of state, he's giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid. They get -- for the Clinton Foundation -- literally millions and millions of dollars sent to the Clinton Foundation, Hillary herself has to sign off on the Uranium One deal, where Russia literally controls 20 percent of American uranium?

    PAT BUCHANAN: Well exactly, all of these things were revealed, but the question is who will investigate the investigators? I mean, I saw, I think it was in the Post this morning or one of the papers, they're said, "Look at these -- they're trying to divert the attention away from the Russia connection to the WikiLeaks and to the getting into the DNC and Podesta files to this other thing." But look, I’m not against doing that, going into the Russian connection, if it's fair, but after eight months of investigating and you’ve turned up -- you can't even say who talked to who?

    A few hours later, Trump, who has pushed the smear before, parroted Hannity’s comments on Twitter, asking, “Why isn't the House Intelligence Committee looking into the Bill & Hillary deal that allowed big Uranium to go to Russia.” Trump also said Congress should investigate the “Russian speech" and the "money to Bill,” as well as the “Podesta Russia Company.”

    This appears to be the latest public example of Trump responding to segments from Fox News figures. In January, Trump responded to a segment on Fox News’ The O’Reilly Factor about crime in Chicago, tweeting, “If Chicago doesn’t fix the horrible ‘carnage’ … I will send in the Feds!” Trump has also responded directly to Fox & Friends at least half a dozen times in March. On March 17, Trump blamed Fox News as the reason for his false claim that former President Barack Obama used British intelligence agencies to spy on him. Even after causing an international incident by citing a Fox figure, Trump continues to follow their lead, this time by resurrecting the repeatedly debunked Uranium One smear.