Tucker Carlson

Tags ››› Tucker Carlson
  • Why Neo-Nazis Are Kvelling Over Tucker Carlson

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    “If there’s any talking head you can safely classify in the spectrum of ‘alt-right,’ it’s Tucker Carlson.” -- Neo-Nazi Eric Striker, The Daily Stormer

    Tucker Carlson’s takeover of Fox News’ 8 p.m. time slot has been greeted with cheers by his fans in the neo-Nazi, white nationalist, and misogynistic corners of the Internet.

    As the news began to break last week that Bill O’Reilly would not be returning to Fox, “alt-right” figures began expressing their hope that Carlson, who has garnered a large audience at the network since his show launched late last year, would get the coveted hour.

    “Tucker Carlson taking O'Reilly's time slot would be huge win for America,” tweeted Mike Cernovich, an online personality with a history of making white nationalist and misogynistic commentary who helped push the “pizzagate” conspiracy theory.

    Jazzhands McFeels, the pseudonymous co-host of the popular “alt-right” podcast Fash the Nation for the anti-Semitic website The Right Stuff, similarly claimed that Fox had the “opportunity for an all-star lineup” led by Carlson.

    The dregs of the so-called “alt-right” championed Carlson’s promotion because they think he is actively working to mainstream their despicable beliefs.

    Like many Fox hosts, including the one he replaced, Carlson has a long record of offering virulent commentary about women and people of color, and he has served as a cheerleader for President Donald Trump, another white nationalist favorite. But it is the Fox host’s interview style -- in particular the way he demolishes perceived enemies of the “alt-right” on air for his audience’s amusement -- that has turned his show into must-see viewing for members of the misogynistic and racist movement.

    “The key to his success is that he destroys people everyone hates,” writes Eric Striker on the neo-Nazi website The Daily Stormer, which recently celebrated the 128th anniversary of Adolf Hitler’s birth and has a section devoted to the “Jewish Problem.” “He mocks and berates an assembly line of Jewish liars, literally laughing at the absurdity of their canned talking points about everything from immigration to Russia to trannies,” Striker continued.

    In the post, which was devoted to congratulating the Fox host for his debut ratings in the 8 p.m. time slot and his forthcoming book, Striker claims that if there’s “any talking head you can safely classify in the spectrum of ‘alt-right,’ it’s Tucker Carlson.” He concludes that Carlson is “America’s voice and we need to draft him for President.”

    Other Daily Stormer headlines about Carlson’s show over the past week include “Tucker Carlson SUFFOCATES and SODOMIZES Illegal Spic Goldman Sachs Employee,” “Tucker Carlson BARBARICALLY MUTILATES Fat Black Woman Demanding Free College for Black Slaves,” and “Tucker Carlson GASSES Jew Mark Cuban with a DIESEL MOTOR Salvaged from a SOVIET SUBMARINE.”

    Several white nationalist and neo-Nazi figures were particularly pleased that Carlson would replace O’Reilly, whom they view as a “cuckservative” whose time had passed.

    The neo-Nazi website InfoStormer, whose mission is “Destroying Jewish Tyranny,” wrote of Carlson’s promotion: “Dumb move by these feminists. They pushed out Bill O’Reilly only to see Tucker Carlson installed in his place. Carlson is a one man gas chamber who gasses Jews and feminists on a nightly basis. He is literally and figuratively Hitler.” The website also commented that it was good that Carlson would replace O’Reilly because he is “a much better pundit than O’Reilly and has been regularly lampshading Jews on national television.”

    The anti-Semitic writer Kevin MacDonald, whom the Southern Poverty Law Center calls “the neo-Nazi movement's favorite academic,” says that Carlson is “far edgier & less cuckservative” than O’Reilly, adding, “Tucker is red-pilled but manages to stay mainstream.”

    And according to Richard Spencer, the white nationalist who coined the term “alt-right,” Carlson “is a much better figure” who is “more intelligent” than O’Reilly and “is at least sympathetic towards the alt side of things” in a way his predecessor is not.

    A bigoted movement desperate for attention and implicit approval is now getting it from the biggest megaphone in cable news.

    Images by Sarah Wasko.

  • Right-Wing Media Misinterpret North Carolina Post-Election Audit To Fearmonger About Voter Fraud

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Right-wing media are citing a North Carolina statewide audit of votes cast in the 2016 election to stir fears of widespread voter fraud. The audit itself, however, found that ineligible votes “represented a small fraction of the 4.8 million ballots cast” and found no evidence of rampant voter fraud in North Carolina, conclusions that align with other studies that have also found no evidence of widespread voter fraud.

  • Fox’s New Evening Lineup Is O’Reillyism Without O’Reilly

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Bill O’Reilly, the king of cable news, has fallen. He was a victim of his own monstrosity. The network that had willingly written large checks on his behalf to make the women he had sexually harassed go away withdrew its support after the payments were revealed and his show’s advertisers ran for cover.

    The O’Reilly Factor was the linchpin in an evening lineup that was once the most stable in the industry. But in less than a year, O’Reilly, Greta Van Susteren, and Megyn Kelly have all left or been shown the door, along with the man who hired them, former Fox chairman and CEO Roger Ailes. The only remaining host from the 7 p.m. to 11 p.m. Eastern Standard Time block the network was rolling out a year ago is Sean Hannity.

    Removing O’Reilly gave the network’s top executives the opportunity to dramatically reshape their network’s programming. But the new evening lineup, which debuts tonight, presents as much of the status quo as possible -- O’Reillyism without O’Reilly. The result will test whether hosts actually matter at Fox, or whether the network’s audience will sit for any pro-Trump conservative put in front of them.

    Since Fox’s inception in 1996, O’Reilly has been the anchor of the network’s ratings and the keystone of its “fair and balanced” mantra with his so-called “No Spin Zone.” After an undistinguished career as a broadcast newsman, O’Reilly used his position at the newly launched Fox to reimagine himself (falsely) as a son of working-class Levittown, Long Island, who was looking out for “the folks.” His show became the platform for his “culture warrior” mentality, presenting the average American as under constant attack by never-ending waves of elitist secular progressives who hate Christianity and traditional American values and want to reshape the country in the image of Western Europe.

    O’Reilly became the incandescent exemplar of white male rage at the rising tide of diversity, feminism, and modernity. And the ratings -- and money -- rolled in, with his success breeding imitators.

    Fox’s executives were not ready to lose O’Reilly -- earlier this year, they signed him to a new deal through 2020 with a raise to an annual salary of $25 million, in full knowledge that The New York Times was investigating the network’s sexual harassment payouts. They were betting that his high ratings, which spill over to the benefit of the rest of the evening’s programming, would be difficult to retain with only the other personnel they had under contract.

    Tucker Carlson, Jesse Watters, and Eric Bolling, the three hosts who will benefit the most from the shakeup, built their careers at Fox by imitating the same “culture war” racism and misogyny O’Reilly helped weave into the network’s DNA. Like O’Reilly, each has gained attention during the presidential campaign and the early days of Donald Trump’s administration as stalwart supporters of the president.

    Where each rising Fox star's O’Reilly imitations fall short, however, is in their ability and skill in grounding their commentary as coming from a working-class “man of the people.”

    Carlson, who spent virtually his entire life living among the elite, is the son of a U.S. ambassador and former head of the Corporation for Public Broadcasting and the stepson of a scion of the Swanson frozen foods empire. He has hosted shows at two other networks and remains known for the bow-tied prepster image he cultivated at CNN.

    While Bolling grew up without Carlson’s privileged background, he evinces an on-air contempt for the working class rooted in his previous career as a commodities trader on the New York Mercantile Exchange, where he eventually became a member of its board of directors. And Watters, who spent his career as an O’Reilly minion, conducting ambush interviews of the leading Fox host’s various perceived enemies, bills himself as a “political humorist,” not a commentator.

    None of the three has O’Reilly’s on-air presence or skill. But Fox’s hope is that aping O’Reilly is enough to keep his audience on board.

    Fox’s promotion of three white, male, grievance-mongering Trump sycophants is no accident. The network had other options available. Executives could have given a show to Dana Perino, a more substantive conservative who has been much more skeptical of Trump. They could have tried to pivot to airing more hard news by promoting one of the reporters who contribute to the flagship news program Special Report.

    They could have even tried to bring someone in from outside the network, though admittedly it’s hard to imagine that journalists are banging down the doors to join a network mired in a year-long series of sexual harassment reports.

    No, instead, Fox doubled down on pro-Trump racism, sexism, and xenophobia because that is what the network wants to put on its airwaves. Its executives are priming the resentment pump because they think O’Reillyism will keep their audience coming back for more.

    Without O’Reilly, we will now be able to see whether Fox’s audience is stable and willing to keep watching no matter who hosts the network’s programs, or whether O’Reilly’s talent was the key factor in retaining his viewers.

    If the network’s ratings stay the same, -- or even improve -- it should be cold comfort for Fox’s executives. They kept O’Reilly around, even though they knew about the many reports that he was sexually harassing his colleagues, because they thought he was essential for the network’s ratings. If that turns out not to be the case, they enabled a predator for no reason at all.

    Images by Sarah Wasko.

  • Here Are Some Of The Sexist Things Neo-Nazi Favorite And O'Reilly Replacement Tucker Carlson Has Said

    ››› ››› CRISTINA LóPEZ G. , BOBBY LEWIS & CHRISTOPHER LEWIS

    Fox News announced that host Tucker Carlson would be taking over Bill O’Reilly’s prime-time 8 p.m. slot after O'Reilly was forced out following pressure from advertisers amid an increasing number of sexual harassment reports against the longtime host. However, Carlson has a long record of minimizing rape and sexual harassment reports, as well as making sexist and demeaning comments against women and gender equality.

  • How Fox News’ Male Hosts Are Endangering Women All Across America 

    Bill O’Reilly, Tucker Carlson, And Sean Hannity Are Almost Always Wrong About Abortion, And They’re Giving Other Men A Platform To Push Further Misinformation

    Blog ››› ››› SHARON KANN

    If you’re searching for the most misinformation-filled block of television during evening cable, look no further than the Fox News lineup of Bill O’Reilly, Tucker Carlson, and Sean Hannity. In a finding that will shock almost nobody with even cursory knowledge about abortion and reproductive rights, this all-male lineup has spent the past 12 months promoting rampant misinformation on these topics.

    Media Matters analyzed evening prime-time news programs on Fox News, CNN, and MSNBC from March 7, 2016 through March 1, 2017, for segments featuring a substantial discussion of abortion and reproductive rights. The 354 total segments were then coded for the number of accurate or inaccurate statements they contained about three topics: the discredited anti-choice group Center for Medical Progress (CMP), Planned Parenthood’s essential services, and late-term abortion.

    Out of 116 total statements made during The O’Reilly Factor, Tucker Carlson Tonight, and Hannity (out of 120 total statements on the network), 103 were inaccurate. If the sheer amount of misinformation isn't enough, the vast majority of them were made by men. Of the 110 total appearances by hosts, guests, or network correspondents on these programs in 12 months, 81 were made by men (74 percent).

    When seeking information about abortion -- particularly accurate information -- most women presumably wouldn’t turn first to a man. Fox News, however, has ensured its prime-time block is dominated by male voices.

    With the exception of The Kelly File, which ceased airing after then-Fox news host Megyn Kelly left the channel, and The First 100 Days, which didn’t begin airing until after President Donald Trump’s inauguration, Fox’s prime-time evening lineup is dominated by male-hosted programs. And these programs also promote mainly male voices when it comes to the topics of abortion and reproductive rights.

    From March 7, 2016, through March 1, 2017, The O’Reilly Factor featured 47 appearances from men (71 percent) and only 19 from women (29 percent) during segments about abortion. During the same 12-month period, there were 26 appearances by men (76 percent) and only eight by women (24 percent) to discuss reproductive rights on Hannity. Tucker Carlson Tonight did not begin airing until after the 2016 election, making the sample size smaller than either The O’Reilly Factor or Hannity. However, of the five months of Tucker Carlson Tonight considered in Media Matters’ analysis, the program featured 80 percent male appearances in discussions about the reproductive rights of women.

    Overall, during the 12-month study period, 74 percent of appearances among all three programs featured men talking about abortion and reproductive rights. Excluding guests who were employed by Fox News (as professional commentators, analysts, or contributors), all three programs also largely hosted male guests, many of whom have a history of anti-choice policy making.

    For example, The O’Reilly Factor served as a platform for guests including Donald Trump, Ted Cruz, and Mike Pence -- all of whom have openly supported anti-choice policies. The male guests on Hannity unsurprisingly included Reince Priebus, who would become Trump’s chief of staff, and then-Trump adviser Anthony Scaramucci.

    Hannity was also the only person on evening cable news to host discredited anti-choice activist David Daleiden, founder of CMP. Every other program -- even, surprisingly, other Fox News programs -- deemed the anti-abortion activist who deceptively edited smear videos and has since been charged with 15 felonies in California an unpalatable guest.

    Luckily for Daleiden, there’s always Sean Hannity. With their powers combined, Daleiden and Hannity managed to conduct a full segment featuring 100 percent inaccurate information in terms of CMP, Planned Parenthood's essential services, and late-term abortion. During his April 2016 appearance on Hannity, Daleiden made five inaccurate statements about the veracity of CMP’s work -- even though multiple state and federal investigations found that the organization's claims about abortion providers were baseless. Hannity himself contributed three inaccurate statements about CMP during the segment and zero accurate ones. This pattern was not limited to just his segment with Daleiden, however. Hannity managed to make only inaccurate statements on these topics throughout the entire study period.

    Although Tucker Carlson appears to share Daleiden’s affinity for employing deceptive editing and even using actors to represent highly curated versions of opposing viewpoints, he managed -- without Daleiden's help -- to be wrong 100 percent of the time about CMP, Planned Parenthood's essential services, and late-term abortion.

    O’Reilly, Hannity, and Carlson also featured primarily guests who openly represent anti-abortion organizations, including Marjorie Dannenfelser (president of the anti-abortion group Susan B. Anthony List), conservative commentator Crystal Wright, Alveda King (anti-abortion activist for Priests for Life and Civil Rights for the Unborn), and Abby Johnson (founder of CEO of And Then There Were None).

    Overall, Media Matters’ analysis found that 80 percent of statements about CMP, Planned Parenthood's essential servies, and late-term abortion made during Fox News’ evening prime-time programming were inaccurate. It should come as no surprise that The O’Reilly Factor, Tucker Carlson Tonight, and Hannity were responsible for 67 percent of the network’s inaccurate statements.

    Then again, if your ace prime-time lineup is composed of a man accused of being a serial sexual predator who can’t stop advertisers from fleeing his program (and is likely about to lose it), a hero of white nationalists who is known for bullying his guests, and Sean Hannity, you’re probably not that worried about ensuring accuracy or giving women’s voices an equal platform.

    *Graphics by Sarah Wasko

  • Right-Wing Media Commemorate Equal Pay Day By Recycling Misleading Attacks On Progressives

    Fox News Joins Chorus Accusing Elizabeth Warren Of Hypocrisy On Pay Equity

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    Equal Pay Day, which fell on April 4, “symbolizes how far into the year women must work to earn what men earned in the previous year,” according to the National Committee on Pay Equity. Right-wing media outlets, which have long denied the very existence of a gender pay gap, used the annual commemoration as an excuse to attack progressives as hypocrites on the need for pay equity, airing recycled and debunked talking points previously used against President Barack Obama and former presidential nominee Hillary Clinton.

    On April 4, the right-wing Washington Free Beacon commemorated Equal Pay Day by misleadingly claiming that the “gender pay gap” experienced by female staffers working for Sen. Elizabeth Warren (D-MA) is “nearly 10 percent wider than the national average,” according to its own review of Senate salary data. The article claimed that “median annual earnings” for women working in Warren’s office for the entirety of 2016 were “more than $20,000 less than the median annual earnings for men” while “average salaries rather than median” showed a roughly “31 percent” pay gap. The article slammed Warren for paying five men larger salaries than that of her highest-paid woman staffer and concluded by noting several prominent Democratic politicians who supposedly “pay women less than men,” including Clinton and Obama:

    Warren is far from the only politician who pays women less than men.

    Most notable on the list is failed Democratic presidential candidate Hillary Clinton, who paid women less than men first as a senator, then as secretary of state, and as a presidential candidate. Her campaign viewed her tendency to pay women less than men as a campaign vulnerability.

    Former President Barack Obama regularly spoke out about the gender pay gap, but women working at the White House were paid less than men.

    The Free Beacon’s misleading analysis of Warren was picked up by other right-wing outlets, including The Daily Caller and The Washington Times. The April 4 edition of Fox News’ Tucker Carlson Tonight also featured the report during a segment wherein the host mocked Warren as “a fake Native American” and Townhall editor Katie Pavlich claimed the news proved Warren “is not a champion for women”:

    The attacks right-wing media used against Warren rely on the exact same debunked “analysis” they have used to smear progressive elected officials on equal pay before: On February 23, 2015, the Free Beacon claimed that Hillary Clinton, as senator, paid female staffers “72 cents for each dollar paid to men” in a piece titled “Hillary Clinton’s War On Women.” Fox host Sean Hannity echoed the claim, saying the article proved Clinton “paid female staffers a lot less than men.” Fox host Greg Gutfeld hyped a similarly deceptive claim in 2012, saying that women who work in the Obama White House generally earn less than men. In reality, PolitiFact debunked the Free Beacon/Hannity claim, rating it as “Mostly False” and noting that Hannity’s analysis “ignores critical facts.” Gutfeld was proven wrong as well: American Prospect columnist Paul Waldman reported that the data on Obama staff pay indicated that “men, on average, are occupying higher-paying jobs in the White House ... not that women are being paid less for doing the same job.” (At no point in this years-long charade have right-wing media acknowledged the systemic problem of men being overrepresented in leadership roles.)

    As has always been the case, Fox News and other right-wing outlets seem to care about the pay gap women face in the workplace only when it’s politically advantageous to do so. When they aren’t cherry-picking statistics to malign progressives, Fox personalities frequently dismiss pay inequality as “an absolute myth” and attribute it “to women’s choices” rather than discrimination. Yet, the real myth is that the pay gap is caused by women choosing lower-paying jobs. As CNN analyst Christine Romans explained on the April 4 edition of New Day, women face a pay gap because “even in the same job categories, men make more”:

    Despite continued efforts to make pay in the United States more equitable, the gender pay gap persists. According to the Center for American Progress, women still earn only 79 cents for every dollar a man makes and the pay gap is even wider for women of color. April 4 marked the day when working women finally caught up to the earnings men accrued in 2016, but all Fox and the right-wing chorus wanted to do to commemorate the occasion was push tired and recycled myths.

  • VIDEO: Fox News Is Extremely Racist

    Blog ››› ››› JOHN KERR

    Three black women are currently suing Fox News over "top-down racial harassment." Bill O'Reilly recently made racist remarks against Rep. Maxine Waters (D-CA), the latest in the star Fox host’s long history of bigoted remarks. And it’s not just O’Reilly -- the entire network is filled with bigotry. Here is a supercut showing the worst of Fox News’ putrid racism: