Will Kurtz, others cover bombshell Nation story on "The Lobbying-Media Complex"?

Blog ››› ››› KARL FRISCH

At Media Matters' we've repeatedly pointed out the media's inability to consistently identify the conflicts of interest or note-worthy connections of contributors and guests on various cable news outlets as well as those quoted in major newspapers as experts. Years' worth of examples of past Media Matters research on the subject can be found at the end of this post.

The Nation's Sebastian Jones has an incredible piece out this week detailing the results of a four month investigation which found that, "[s]ince 2007 at least seventy-five registered lobbyists, public relations representatives and corporate officials -- people paid by companies and trade groups to manage their public image and promote their financial and political interests -- have appeared on MSNBC, Fox News, CNN, CNBC and Fox Business Network with no disclosure of the corporate interests that had paid them."

From Jones' report:

President Obama spent most of December 4 touring Allentown, Pennsylvania, meeting with local workers and discussing the economic crisis. A few hours later, the state's former governor, Tom Ridge, was on MSNBC's Hardball With Chris Matthews, offering up his own recovery plan. There were "modest things" the White House might try, like cutting taxes or opening up credit for small businesses, but the real answer was for the president to "take his green agenda and blow it out of the box." The first step, Ridge explained, was to "create nuclear power plants." Combined with some waste coal and natural gas extraction, you would have an "innovation setter" that would "create jobs, create exports."

As Ridge counseled the administration to "put that package together," he sure seemed like an objective commentator. But what viewers weren't told was that since 2005, Ridge has pocketed $530,659 in executive compensation for serving on the board of Exelon, the nation's largest nuclear power company. As of March 2009, he also held an estimated $248,299 in Exelon stock, according to SEC filings.

Moments earlier, retired general and "NBC Military Analyst" Barry McCaffrey told viewers that the war in Afghanistan would require an additional "three- to ten-year effort" and "a lot of money." Unmentioned was the fact that DynCorp paid McCaffrey $182,309 in 2009 alone. The government had just granted DynCorp a five-year deal worth an estimated $5.9 billion to aid American forces in Afghanistan. The first year is locked in at $644 million, but the additional four options are subject to renewal, contingent on military needs and political realities.

In a single hour, two men with blatant, undisclosed conflicts of interest had appeared on MSNBC. The question is, was this an isolated oversight or business as usual? Evidence points to the latter. In 2003 The Nation exposed McCaffrey's financial ties to military contractors he had promoted on-air on several cable networks; in 2008 David Barstow wrote a Pulitzer Prize-winning series for the New York Times about the Pentagon's use of former military officers--many lobbying or consulting for military contractors--to get their talking points on television in exchange for access to decision-makers; and in 2009 bloggers uncovered how ex-Newsweek writer Richard Wolffe had guest-hosted Countdown With Keith Olbermann while working at a large PR firm specializing in "strategies for managing corporate reputation."

Based on Jones' report, it looks like the problem is far more pervasive than previously known. It makes one wonder if Washington Post's Howard Kurtz, who has often failed to disclose his own conflicts of interest, will discuss the story on his weekend broadcast of Reliable Sources on CNN.

Be sure to check out Jones' expose in its entirety. It's well worth a read.

RELATED:

We've changed our commenting system to Disqus.
Instructions for signing up and claiming your comment history are located here.
Updated rules for commenting are here.