Oil Tycoon's Newspapers Hype Flawed Keystone XL Pipeline


The editorial boards of two newspapers owned by oil tycoon Philip Anschutz re-endorsed the controversial Keystone XL (KXL) Pipeline project days after Nebraska's Governor approved a new route for the pipeline, but neither paper acknowledged the continued environmental danger of the project and both exaggerated the project's potential for job creation and consumer benefits.

The editorial boards of the Colorado Springs Gazette and The Oklahoman claimed that the Obama administration should approve the pipeline now that TransCanada -- the corporation seeking to build the pipeline -- has rerouted the project because it won't have a negative environmental impact. But in fact, the risk of a spill over environmentally sensitive areas remains. Keystone XL will carry tar sands oil, which is potentially more corrosive and difficult to clean up than regular crude oil, according NPR. The existing Keystone pipeline has had 14 spills, and the new route will still cross a large aquifer and, according to some groups, will still cross the environmentally sensitive sandy soil around the Sandhills.

Despite these issues, The Oklahoman editorial claimed that "U.S. customers will get the benefit" if the pipeline is built. However, the pipeline will not lower gasoline prices for consumers any noticeable amount, and some experts believe it could raise gas prices for consumers in the Midwest. Much of the oil, after being transported over American soil, will be shipped overseas.

And while The Colorado Springs Gazette editorial claimed the pipeline could create "179,000 American jobs" by 2035, these numbers are wildly inflated. That figure actually represents 179,000 "person-years of employment" -- a job for one person for one year -- and comes from an analysis funded by TransCanada that independent analysts have called "dead wrong," "meaningless," and "flawed and poorly documented." According to a Washington Post article, TransCanada admitted that the project would only create around 6,500 construction jobs for two years. Independent analyses have found even less job creation, with one study by the Cornell University Global Labor Institute finding that the pipeline would create as few as fifty permanent U.S. jobs.

Editorial bias in the Gazette and Oklahoman isn't surprising -- both papers are owned by billionaire oil and gas tycoon Philip Anschutz. It's hard to take Anschutz's papers seriously given their distortions of the benefits oil and gas drilling, their dismissal of the environmental impact of oil and gas extraction, and their failure to acknowledge the dangers of climate change.

Posted In
Environment & Science, Drilling, Energy
Philip Anschutz
Colorado Springs Gazette, The Oklahoman
State Media
We've changed our commenting system to Disqus.
Instructions for signing up and claiming your comment history are located here.
Updated rules for commenting are here.