Blog

  • ABC Reports Corey Lewandowski “Is Back In The Fold” With Trump Campaign While Remaining Paid CNN Contributor

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET

    Lewandowski
    ABC News reports that Corey Lewandowski is “still involved” in Trump’s campaign, highlighting CNN’s ongoing ethical nightmare in hiring Lewandowski as a paid contributor.

    “Lewandowski is back in the fold,” according to a report released by ABC News from campaign sources that describe Lewandowski’s relationship with Trump as “stronger than ever.” Despite his contract with CNN Lewandowski talks with and advises Trump “almost every day,” according to a “senior level campaign staffer”:

    As Donald Trump arrived in Manchester, New Hampshire, for a rally a week ago, he stepped out of his motorcade and was greeted by a familiar face: Corey Lewandowski.

    Lewandowski had been fired in late-June after serving as Trump’s first campaign manager. Given the internal fighting, Trump’s losing ground in the polls, and the candidate’s and his family’s alleged lack of confidence in Lewandowski, the campaign cut him loose June 20.

    [...]

    Now, a few weeks and a lucrative cable network contract later, Lewandowski is back in the fold, according to multiple campaign sources. They describe Lewandowski’s relationship with the candidate as “stronger than ever.”

    Each day, Trump wakes up, usually in his Fifth Avenue penthouse, and has a routine round of calls, sources say, that includes his campaign leadership (which has changed in recent weeks), his children, some close allies and someone else quite frequently: Lewandowski.

    CNN has been roundly criticized for ethical issues surrounding the hiring of Lewandowski and the subsequent nightmare he has caused the network. CNN has given Lewandowski a platform to defend Trump at every turn, while Lewandowski travels with the Trump campaign and receives paid severance from Trump , while having a non-disclosure agreement with the Trump campaign.

    And despite persistent calls for CNN to cut ties with Lewandowski, the network has stood by him as a contributor.

  • NBC Reveals Yet Another Contradiction In Trump's Tax Plan

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON & ALEX MORASH

    Republican presidential nominee Donald Trump was blasted by NBC after it was revealed that the candidate’s latest campaign ad cites two distinct and contradictory tax plans, neither of which are Trump’s current plan. This “confusion” follows months of Trump contradicting himself on economic policy.

    On August 29, MSNBC and NBC News political reporter Benjy Sarlin reported that Trump's new campaign ad, which is part of a $10 million ad buy in key swing states, seems to make promises about lower taxes, boosted job creation, and economic growth that are "generic enough for a Republican politician." Yet, on closer inspection, Trump's promises are actually buttressed by citations linking to two different tax plans that he has either disavowed or has not endorsed.

    The ad's promises of wage growth and a thriving business community are based on a September 2015 analysis by the conservative-leaning Tax Foundation of Trump's original tax plan, which he replaced with a different and less detailed plan on August 8. Meanwhile, the ad's promise of tax relief for working families and increased job creation is based on a Tax Foundation analysis of the 2016 tax reform plan outlined by House Republicans, which Trump has yet to endorse. From NBC News:

    Trump has not endorsed the House GOP plan outright, but his new proposal,announced earlier this month, has some similarities. Most notably, they both advocate collapsing the tax code into three brackets with rates of 12%, 25%, and 33%. But there are also important differences: Washington Post columnist Allan Sloan reported that Trump's plan would preserve a deduction on business loans that the House GOP plan would scrap that would save up to $1.2 trillion in revenue over 10 years.

    NBC’s Sarlin later reported that the Trump campaign was still issuing press releases containing the tax policy discrepancies even after they were revealed, and noted a half-hearted defense from the Trump campaign’s deputy policy director:

    Numerous other journalists picked up on Trump’s contradictory campaign ad, noting that it was “odd for Trump to cite the House GOP’s plan as if it were his own,” and arguing that the confusion might stem from Trump’s refusal to “fill[] in all the details” for his latest plan.

    Trump's inconsistency with the facts and noncommittal approach to his own economic policy outlines has become a feature of his presidential campaign. Trump’s latest tax plan was blasted by the media for being “light on details” and “ridden with more of the same empty tropes” exemplified during his previous economic policy speeches. Economists trashed the plan as “nonsense” and an attempt to re-write his previous tax and economic policy plan into just more of the “standard voodoo” economics frequently pushed by Republican supply-side advocates.

    At the outset of his campaign last year, Trump frequently said he would raise taxes on wealthy people like himself, but his initial plan overwhelmingly favored the very rich. Despite publishing a tax plan that included tax cuts for millionaires, he spent months falsely claiming the opposite was true. Trump has claimed for months that the only reason he has not released his tax returns is because they are under audit from the IRS, but the candidate has actually released his returns in the midst of an audit before, and continues to defy media inquires into tax years that are no longer under IRS review.

  • Federal Judge Smacks Down Right-Wing Media's Anti-LGBT "Bathroom Predator" Myth

    Blog ››› ››› RACHEL PERCELAY

    A recent ruling by a federal judge shut down right-wing media’s anti-LGBT “bathroom predator” myth, writing that there is “no indication” that a sexual predator could “claim transgender status” as a “defense against prosecution” for sneaking into a women’s restroom to commit a crime.

    On August 26, U.S. District Judge Thomas Schroeder issued a preliminary ruling barring the University of North Carolina from enforcing a portion of North Carolina’s discriminatory "bathroom bill" against three transgender people who sued the state after the bill’s passage this spring. The law, known as HB 2, bans transgender people from using public bathrooms that do not match the sex listed on their birth certificate. Schroeder’s injunction prevents the University of North Carolina from banning the three transgender plaintiffs -- two university students and one professor -- from using facilities that match their gender identity, rather than their sex assigned at birth. LGBT advocates are currently pushing to have the injunction expanded from the three plaintiffs to include all transgender people in North Carolina.

    In the limited preliminary ruling, Schroeder dismissed the claim, often peddled by right-wing media outlets, that nondiscrimination protections for transgender people would allow male predators to sneak into women’s bathrooms and commit sexual assault by pretending to be transgender. As Schroeder wrote, the “bathroom predator” myth has been repeatedly debunked by experts, and there is no evidence that allowing transgender people to use restrooms that match their gender identity leads to an increase in crime (emphasis added):

    North Carolina’s peeping and indecent exposure statutes continue to protect the privacy of citizens regardless of Part I, and there is no indication that a sexual predator could successfully claim transgender status as a defense against prosecution under these statutes.

    [...]

    As for safety, Defendants argue that separating facility users by biological sex serves prophylactically to avoid the opportunity for sexual predators to prey on persons in vulnerable places. However, the individual transgender Plaintiffs have used facilities corresponding with their gender identity for over a year without posing a safety threat to anyone. (See Doc. 22-4 ¶¶ 15, 30; Doc. 22-8 ¶¶ 19, 25; Doc. 22-9 ¶¶ 15, 19–20.) Moreover, on the current record, there is no evidence that transgender individuals overall are any more likely to engage in predatory behaviors than other segments of the population. In light of this, there is little reason to believe that allowing the individual transgender Plaintiffs to use partitioned, multiple occupancy bathrooms corresponding with their gender identities, as well as UNC to seek to accommodate use of similar showers and changing facilities, will pose any threat to public safety, which will continue to be protected by the sustained validity of peeping, indecent exposure, and trespass laws. And although Defendants argue that a preliminary injunction will thwart enforcement of such safety laws by allowing non-transgender predators to exploit the opportunity to cross-dress and prey on others (Doc. 55 at 4–5), the unrefuted evidence in the current record suggests that jurisdictions that have adopted accommodating bathroom access policies have not observed subsequent increases in crime.

  • The AP, And Why The Press Has Trouble Admitting Its Clinton Mistakes

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    “When we're wrong, we must say so as soon as possible.” Associated Press guidelines.

    Somebody inside the Associated Press should hide the shovels so editors there will stop digging.

    The hole they’ve dug in recent days just keeps getting bigger as the wire service refuses to admit obvious mistakes in the lengthy investigation they published last week about Clinton Foundation donors, and the implication they were able to buy access at Hillary Clinton’s State Department.

    Not only was the AP article itself deeply flawed and lacking crucial context, the news organization also tweeted out this categorically false announcement to its 8.4 million followers to promote its investigation: “BREAKING: AP analysis: More than half those who met Clinton as Cabinet secretary gave money to Clinton Foundation.”

    That tweet immediately ignited a media firestorm. It has since been retweeted or liked more than 13,000 times, and the claim is now widely repeated as fact. But it’s completely inaccurate. The AP investigation only looked at a small portion of Clinton’s meetings or conversations -- only 154 people met the parameters of the AP’s study, of which 85 donated or pledged commitments to the Clinton Foundation. There’s no way 85 represents “more than half” of the people Clinton met with while serving as secretary of state between 2009 and 2013.

    “Clinton actually participated in over 1700 meetings as secretary of state during that time period,” notes Judd Legum at ThinkProgress. “That means, in truth, fewer than 5% of Clinton’s meetings as Secretary of State were with Clinton Foundation donors.”

    The AP’s reckless social media hyping of the donor story represented “sloppy, click-grabbing shorthand that is a disservice to the reporting to which it refers,” David Boardman, the Dean of the School of Media and Communication at Temple University, told CNNMoney.

    And yet there was Kathleen Carroll, executive editor of the Associated Press, on CNN’s Reliable Sources insisting the AP’s tweeted claim didn’t need to be corrected or deleted. “If we felt it was wrong we would have taken it down right away,” Carroll announced, despite the fact that, to date, only the AP thinks its tweeted declaration is accurate. Pressed by host Brian Stelter, Carroll conceded the tweet was “sloppy,” but the organization clearly has no intention of deleting it.

    As the AP investigation began to crumble last week, I noted that the wire service joined a dubious list of news outlets that have gotten burned chasing bogus Clinton ‘scandal’ stories over the years. And now we’re seeing the postscript to that sad tradition: News outlets which then refuse to admit they botched their Clinton ‘scandal’ stories. There’s a stubborn refusal to clean up their own mess.

    For years, The New York Times has refused to acknowledge its rampantly misleading Whitewater coverage from the 1990s, as well as its overall breathless pursuit of Clinton ‘scandal’ stories back then.

    Meanwhile, when CBS’ Lara Logan reported a botched Benghazi investigation on 60 Minutes, featuring a bogus “eyewitness” to the terror attack, the network never released a full explanation for how such an obviously flawed report was ever allowed to air. Instead, the network ordered a minimal internal review, released a two-page summary and Logan and a producer took a leave of absence from the program.

    By contrast, when CBS faced conservative outrage after airing a flawed report about President Bush's Vietnam War record in 2004, the network appointed former Republican attorney general Richard Thornburgh, to investigate. Thornburgh’s review panel worked for three months, interviewed 66 people, and issued an-often scathing 224-page report.

    And now we have the AP’s stumble-a-thon. Carroll’s attempted defense on Reliable Sources was just the latest defensive misfire for the news outlet. Last week, the AP released a statement defending the article, but didn’t really address the specific complaints that were mounting. “The initial article was bad,” wrote Matthew Yglesias at Vox, “and while the defense of the article usefully clarifies a key point, it is also bad.”

    Then over the weekend on Twitter, AP reporter Matt Lee lashed out at critics of the news organization’s donor story. That did not go well.

    The reason this newsroom misfire is generating so much attention and so much anger is that it’s as if the Associated Press set out to create a textbook example of how the Beltway press plays loose with Clinton ‘scandal’ facts and then refuses to admit a mistake, even when there’s virtually no debate about the falsehoods.

    But it wasn’t just the tweet. It was the entire premise of the AP article that was botched and requires a correction or at least a fuller explaining.

    From the AP's investigation [emphasis added]:

    More than half the people outside the government who met with Hillary Clinton while she was secretary of state gave money -- either personally or through companies or groups -- to the Clinton Foundation. It's an extraordinary proportion indicating her possible ethics challenges if elected president.

    Right in the first paragraph the AP announced it was “extraordinary” that Clinton met with 85 foundation donors during her nearly 50 months as secretary of state. But extraordinary compared to what? In order to prove that point, the AP needed to provide context to show how the figure was remarkable and out of the ordinary. But the AP never even tried.

    Simple question: How many of those same foundation donors who met with Clinton also met with secretaries of state under the previous Republican administration?

    The clear implication from the AP report was that Clinton donors bought access and favors. But if lots of those same donors gained access to President Bush’s State Department, the AP implication falls apart. Indeed, its entire investigation collapses. (Vox's Yglesias posted several examples where a Clinton donor featured by the AP met with key Republican officials over the years.)

    Working hard to avoid crucial context, the AP presented almost laughably non-controversial examples to highlight what reporters suggested were key instances of how Clinton Foundation donors received special treatment at the State Department.

    From the Washington Monthly’s Nancy LeTourneau on how "the AP blew their story" [emphasis added]:

    In an attempt to provide an example of how this becomes an “optics” problem for Hillary Clinton, they focused much of the article on the fact that she met several times with Muhammad Yunus, a Clinton Foundation donor. In case you don’t recognize that name, he is an economist from Bangladesh who pioneered the concepts of microcredit and microfinance as a way to fight poverty, and founded Grameen Bank. For those efforts, Yunus won the Nobel Peace Prize in 2006, the United States Presidential Medal of Freedom in 2009 and the Congressional Gold Medal in 2010.

    The connection the AP tries to make is that SoS Clinton met with Yunus because he was a Clinton Foundation donor. What they didn’t mention is that their relationship goes back over 30 years to the time Hillary (as first lady of Arkansas) heard about his work and brought him to her state to explore the possibility of implementing microfinance programs to assist the poor.

    What a mess. And to think how many editors at the AP saw the donor investigation article before it was published and were unconcerned -- or unaware -- that they were deceiving their readers.

    And now those same bosses don’t want the AP to be held accountable.

  • Trump Adopts Right-Wing Media's Flawed Robert Byrd Canard To Detract From Allegations Of Racism

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Republican presidential nominee Donald Trump followed right-wing media’s lead by connecting Democratic nominee Hillary Clinton to former Sen. Robert Byrd (D-WV) to mitigate the accusations that he is racist and has stoked racial tension. Conservatives have invoked Byrd’s past affiliation with the Ku Klux Klan (KKK) for years to deflect from accusations of bigotry in the Republican Party, despite Byrd’s disavowal of his involvement with the hate group and his dedication of the rest of his life to atoning for his mistakes and supporting legislation to help minorities.

    After Clinton’s August 25 speech linking Trump to the “radical fringe” and accusing him of embracing a philosophy of “make America hate again,” Trump responded in an August 27 tweet, quoting supporters who lashed out at CNN for failing to mention that Clinton had once “said a KKK member was her mentor.” CNN confirmed that the supporters “referred to the last West Virginia Sen. Robert Byrd, a former KKK member whom Clinton mourned in 2010 as ‘a true American original, my friend and mentor.’”

    Right-wing media -- including Breitbart News and WND -- were quick to highlight the connection between Clinton and Byrd after her speech in an attempt to downplay her accusations against Trump. Independent Journal’s Frank Camp asserted that Clinton “can beat the drum against Trump over and over again, but her relationship with Senator Byrd may make those appeals ring hollow for some.” InfoWars claimed that Clinton and her campaign were “conveniently leaving out the fact that Hillary herself described Robert Byrd – a KKK leader who once called black people ‘mongrels,’ as her ‘friend and mentor.’” CNN political commentator Scottie Nell Hughes accused Clinton of having “a long track record ... of bias” because she “praised Senator Byrd.”

    This attempt at deflection is a familiar one for conservatives. In 2005, author and political analyst Earl Ofari Hutchinson explained in a Huffington Post piece that “Whenever a Republican makes a racial foot-in-the mouth gaffe, and Democrats publicly lambaste him for it, GOP leaders quickly and reflexively scream, ‘But what about Byrd,’ and pound the Democrats for having a former Klansman as a top Democrat.” However, Hutchinson noted that this flawed canard “makes Republicans seem disingenuous at best and racial hypocrites at worst” because “Byrd flirted with the Klan six decades ago” and Republicans, like Trump “flirted with them, in the past, and still do today.”

    The Washington Post’s Jonathan Capehart more recently pointed out that this conservative deflection is also flawed because Byrd “admitted his mistake and atoned for it in public and in policy.” The NAACP even mourned Byrd’s death in 2010 saying that he “went from being an active member of the KKK to a being a stalwart supporter of the Civil Rights Act, the Voting Rights Act and many other pieces of seminal legislation that advanced the civil rights and liberties of our country.”

  • CNN: “Near Unanimous Agreement” Among Journalists That AP Botched Its Report On Clinton Meetings

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    CNN’s senior media reporter Dylan Byers reported that media outlets criticized an “arguably misleading” story by the Associated Press, where an “inaccurate tweet” promoting the story falsely claimed that “more than half” of the people who met Democratic presidential nominee Hillary Clinton while she was secretary of state had also donated to the Clinton Foundation.

    According to the AP’s original review (the story has since been changed) of State Department calendars released to the organization so far, covering roughly half of Clinton’s tenure at State, “[a]t least 85 of 154 people from private interests who met or had phone conversations scheduled with Clinton while she led the State Department donated to her family charity or pledged commitments to its international programs.” The AP promoted this story on Twitter by proclaiming “[m]ore than half those who met Clinton as Cabinet secretary gave money to Clinton Foundation.”

    Byers explained that other journalists “noted that Clinton had held thousands of meetings with government employees, foreign representatives, civil leaders, journalists and others while Secretary of State that were not accounted for in the AP's report,” but the AP “is still standing by its story and has yet to correct its tweet, despite near unanimous agreement among other journalists that the tweet, at least, was false.” The AP’s story was also criticized for characterizing Nobel Peace Prize winner Muhammad Yunus, who has been a friend of the Clintons for decades, as little more than a donor asking for help. From Byers’ August 26 report:

    Hillary Clinton is surrounded by suggestions of controversy. Terms like "Clinton Foundation," "email server," and "Benghazi" hover around her like a faint smoke that hints at the existence of fire.

    But finding the fire -- the lie, the misdeed, the unethical act -- is proving to be rather difficult, as evidenced this week by an inaccurate tweet and arguably misleading story from the Associated Press that were quickly rebutted by the Clinton campaign and dismissed by many media outlets.

    Three days later, the Associated Press is still standing by its story and has yet to correct its tweet, despite near unanimous agreement among other journalists that the tweet, at least, was false.

    "The AP's social-media take on the story was seriously flawed," David Boardman, the Dean of the School of Media and Communication at Temple University and former editor of the Seattle Times, told CNNMoney. "It's sloppy, click-grabbing shorthand that is a disservice to the reporting to which it refers."

    [...]

    This "extraordinary" finding, as the AP put it, was deemed less extraordinary by other journalists and pundits who noted that Clinton had held thousands of meetings with government employees, foreign representatives, civil leaders, journalists and others while Secretary of State that were not accounted for in the AP's report.

    [...]

    Meanwhile, other news organizations pilloried the AP's report.

    The Washington Post Fact-Checker wrote that there were "many more nuanced and important details in the story that are being misrepresented — by the AP's own promotional tweet, and by Trump."

    Vox's Matthew Yglesias was more direct: "The AP's big exposé on Hillary meeting with Clinton Foundation donors is a mess," his headline read.

  • Trump Campaign CEO Steve Bannon Repeatedly Failed To Disclose Breitbart News’ Financial Ties To Egyptian Businessman

    Blog ››› ››› OLIVIA KITTEL

    Undisclosed ties to an Egyptian businessman and former political official are just the latest disclosure issues for Stephen Bannon, chief executive for Republican presidential nominee Donald Trump’s campaign.

    Bannon, who is also the executive chairman of Breitbart News, “is known to stay,” according to The Guardian, in a Washington, D.C., town home owned by Egyptian businessman and former politician Mostafa El-Gindy. Gindy’s home also reportedly serves as the Breitbart News D.C. headquarters. Breitbart News has not disclosed its financial ties to El-Gindy in numerous pieces that cite him favorably, while Bannon and Breitbart News have baselessly accused Democratic nominee Hillary Clinton of engaging in pay-for-play deals with foreign countries as secretary of state and spread false smears shared discredited book Clinton Cash.

    Bannon, whom Trump hired on August 17 to help head Trump’s presidential campaign, used his position as Breitbart News’ executive chairman to run the conservative website as a propaganda arm of the Trump campaign.

    The Guardian reported August 26 that Bannon is “is known to stay” in a Washington, D.C., town home, known as the “Breitbart embassy,” that’s owned by “Mostafa El-Gindy, an Egyptian businessman and former member of parliament.” Breitbart has reportedly operated its Washington, D.C., bureau from the Gindy-owned home since 2011. From the Guardian’s report:

    Bannon also co-owns a condominium in Los Angeles and is known to stay at the so-called “Breitbart embassy”, a luxurious $2.4m townhouse beside the supreme court in Washington DC, where his website’s staff work from basement offices. A Bloomberg profile of Bannon published last October, with which he cooperated, stated that Bannon “occupies” the townhouse and described it as being “his”.

    But according to records at the DC office of tax and revenue, the Breitbart house is actually owned by Mostafa El-Gindy, an Egyptian businessman and former member of parliament. Gindy has received favorable coverage from Breitbart News, which styles him as a “senior statesman”, without an accompanying disclosure that he is the website’s landlord.

    As the Guardian report noted, “Gindy has received favorable coverage from Breitbart News, which styles him as a ‘senior statesman’, without an accompanying disclosure that he is the website’s landlord.” Breitbart News has consistently refused to disclose its financial ties to Gindy.

    Ironically, Bannon and his conservative website have long led a smear campaign against Hillary Clinton and the Clinton Foundation by making discredited and false attacks and spreading the baseless smears hyped in the discredited book Clinton Cash, which was written by Breitbart editor-at-large Peter Schweizer. (Trump has also predictably adopted their unfounded attacks on Hillary Clinton.) Bannon wrote and produced a documentary film that accompanied the error-filled book, both of which made a series of baseless allegations of corruption and quid pro quo by the Clinton Foundation and Hillary Clinton that have been widely discredited. Bannon is also the executive chairman and co-founder of the Government Accountability Institute, of which Schweizer is president.

  • Rachel Maddow Rips Trump After "Stunning" And "Profound Rejection" From Reputable Economists

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    MSNBC host Rachel Maddow ridiculed Republican presidential nominee Donald Trump after a Wall Street Journal survey found not a single former member of the White House Council of Economic Advisers (CEA) would support his presidency.

    Maddow opened the August 25 edition of her program by blasting Trump over a Wall Street Journal survey that revealed that no former CEA members would state support for the GOP nominee. Maddow reported that while this “very diverse group” of 45 economists had served eight different presidents -- including five Republicans -- “the one thing they all have in common is that not a single one of them supports Donald Trump for president.”

    According to the Journal, no Democratic or Republican advisers expressed support for Trump. Two former Republican advisers (Matthew Slaughter and Richard Schmalensee) crossed party lines to offer support for Democratic nominee Hillary Clinton. And two GOP advisers (former Reagan appointees William Poole and Jerry Jordan) even stated their support for Libertarian candidate Gary Johnson over their own party’s nominee. Maddow called the survey result “stunning,” and compared the economists’ “profound rejection” of Trump to being passed over at a dance. Maddow noted that it was like asking someone to dance, “and everybody in the world decides they will never dance again because of you” (emphasis added):

    RACHEL MADDOW (HOST): It's one thing to have, you know, some dissident Republicans rejecting a party's presidential nominee. It happens here and there. It happens, to a greater or lesser extent, with almost every nominee from both major parties every election cycle. There's always a dissenter here or there, but when it's everyone alive who has ever worked for any American president as an economic adviser including the last five Republican presidents, and they all reject you. That’s not like, you ask somebody to dance and they say, “no I don't want to dance with you.” That's like, you ask someone to dance and everybody in the world decides they will never dance again because of you. I mean, this is just -- this is profound rejection. I find that just stunning.

    During the segment, Maddow also highlighted a bitingly critical indictment of Trump that Harvard economist Martin Feldstein, a former CEA chairman under President Reagan, told to The Wall Street Journal:

    “I have known personally every Republican president since Richard Nixon. They all showed a real understanding of economics and international affairs. The same was true of Mitt Romney. Donald Trump does not have that understanding and does not seem to be concerned about it. That alone disqualifies him in my judgement.”

    The revelations from the Journal’s survey were also a topic of conversation on the August 26 edition of CNN’s New Day, during which Trump booster Steve Forbes dismissed the revelation and pivoted to highlight the supposed strength of Trump's advisers: Stephen Moore and Larry Kudlow. Moore and Kudlow have been dogged for making inaccurate statements and failed predictions over the years. Moore was accused of having “a troubled relationship with facts” by Nobel Prize-winning economist Paul Krugman, who went on to say that Moore may be maintaining a career in conservative economics only because “incompetence is actually desirable at some level” in those circles. Meanwhile, Kudlow recently lectured single parents that they are partly to blame for poverty even though he admitted to having "virtually no knowledge in this field.”

    The Journal's failure to find a single Democratic or Republican supporter of Trump among 45 former presidential economic advisers follows an August 22 report from the paper that hundreds of business economists overwhelmingly prefer Clinton as the best candidate on the economy. Clinton received the support of 55 percent of 414 economists surveyed by the National Association of Business Economics (NABE). Trump drew votes from just 14 percent of NABE members, once again registering less support on the economy than Gary Johnson, who garned 15 percent.

    The almost complete lack of support for Trump on the economy comes despite months of the GOP nominee being the dominant force in cable news discussions of the economy -- thanks in part to appearing on Fox News’ Hannity 24 times during the first six months of 2016.

  • Media Should Note Common Denominator In Recent Wave Of Anti-LGBT Court Battles

    Blog ››› ››› ERIN FITZGERALD

    In the last week, two courts have decided against the rights of LGBT people and their families in major equality battles, and Texas’ attorney general has filed a third lawsuit regarding LGBT Americans. As the media cover these cases, they should connect the dots that lead back to one nefarious organization: the Alliance Defending Freedom (ADF), an extremist group leading the national fight against LGBT equality.

    Alliance Defending Freedom is a right-wing legal powerhouse that’s linked to nearly every recent legal attack on LGBT equality in the United States -- as well as attacks on women’s reproductive health. ADF is behind the national push for both anti-LGBT “religious freedom” legislation that seeks to legalize discrimination against LGBT people and so-called bathroom bills that aim to prohibit transgender people, including public school students, from using facilities that align with their gender identity. ADF also works internationally to attack LGBT equality, including by helping defend laws in Belize and Jamaica that would put people in prison for engaging in gay sex.

     

     

    EEOC v. R.G. & G.R. Harris Funeral Homes Inc. A U.S. District Judge issued a summary judgement on August 19 in favor of Harris Funeral Homes in Michigan, which fired an employee, Aimee Stephens, after she told her employers of her plans to transition from male to female. ADF lawyers are now representing the chain of funeral homes, and they lauded last week’s decision, highlighting the court’s language about company owner Thomas Rost:

    Rost sincerely believes that it would be violating God’s commands if he were to permit an employee who was born a biological male to dress in a traditionally female skirt-suit at the funeral home because doing so would support the idea that sex is a changeable social construct rather than an immutable God-given gift.

    State of Texas v. United States of America. On August 21, a federal judge in Texas issued a nationwide preliminary injunction against a joint guidance released by the departments of Education and Justice that explained school administrators’ obligations to ensure that transgender students can attend school without facing discrimination based on sex. It built off previous court decisions and guidance stating that discrimination against transgender students constitutes illegal sex discrimination under federal law. The injunction was sought by Texas Attorney General Ken Paxton, who filed a lawsuit against the the federal government along with several other states in response to the guidance. The lead counsel on this case is Austin Nimocks, who works for Paxton’s office but previously served as senior counsel at ADF.

    State of Texas v. U.S. Department of Health and Human Services. On the heels of the above court ruling in its favor, Paxton’s office filed a new lawsuit on August 23 against the Department of Health and Human Services over nondiscrimination protections and expanded medical care for transgender people included in the Affordable Care Act. This case was also assigned to Judge Reed O’Connor, the same judge who granted the injunction against transgender students. The recent actions of Paxton’s office drew swift condemnation from the editorial board at The New York Times:

    These legal assaults on equal protection for transgender Americans are based on bigotry and the specious claim that they pose a threat to the safety of others. The toll exacted on this vulnerable population is heavy and will remain so as these cases and other litigation involving transgender laws move through the courts.

    As these cases continue to move through the court system, journalists should expose the extremist legal group behind the coordinated assault on LGBT equality. 

  • Associated Press Becomes Latest To Get Burned Chasing Clinton 'Scandal' Stories

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    As denunciations of the Associated Press continue to mount, and the wire service tries to defend its wildly misleading report about the Clinton Foundation donors Hillary Clinton met with or talked to while serving as secretary of state, keep in mind the AP now joins a long list of news outlets that have been burned chasing Clinton-related 'scandal' stories in recent years.

    Out to prove that Clinton was granting special access to foundation supporters, and that “possible ethics challenges” loomed if she were elected president, the AP announced on Twitter that “half” the people she met with while running the State Department had donated to her family charity. The claim set off a media firestorm, but it was completely false.

    Unfortunately, there’s a long tradition of media players practicing tunnel vision in pursuit of hollow Clinton gotcha stories; stories that instantly portray her, sometimes alongside President Obama, as being villainous or deceitful, but turn out to be flat wrong.

    Remember in 2015 when The New York Times accused Clinton of having possibly "violated federal requirements" for document retention with her use of personal email for official government business? It turned out that hint of criminality was invented by the Times, as several news outlets subsequently confirmed.

    In 2013, ABC News’ Jonathan Karl got duped by a (likely Republican) source regarding the contents of White House emails discussing the formulation of talking points in the wake of the Benghazi terror attack. Going off bad intel, the ABC exclusive accused the administration of having "scrubbed" vital information from the talking points, which sparked a media frenzy. (Karl later expressed “regret” for the flaws in the report.)

    That same year, CBS’ Lara Logan presented a bogus Benghazi investigation on 60 Minutes that relied on a supposed eyewitness to the terror attack; an eyewitness who previously told the FBI he had been nowhere near the U.S. diplomatic compound on the night of the killings. (The “witness” also told Logan he had scaled a twelve-foot high wall during the attack in order to bash a terrorist in the face.)

    Now the AP joins that list.

    I will note that unlike the New York Times, ABC News and CBS News examples cited above, the AP’s donor story this week did not revolve around false information. Instead, the AP chose to present information in a demonstrably misleading and unfair way, generating a firestorm of media coverage and dishonest campaign attack lines from Donald Trump.

    Caveat: In its “BREAKING” tweet promoting the story, the AP did push categorically false information about Clinton and foundation donors. The AP tweet announced, “More than half those who met Clinton as Cabinet secretary gave money to Clinton Foundation.” But the AP’s own article contradicted that claim: The “half” represents a minor subset of people who met with or talked to Clinton. The brazenly false tweet, designed to generate controversy, still hasn’t been corrected or deleted by the AP.

    Overall, the AP misfire seemed to be fueled by a newsroom desire to document Clinton malfeasance where none exists, or to ring the optics warning bell. “That is basically what most every drummed up ‘scandal’ against Hillary Clinton comes down to: from the perspective of the people judging her – it looks bad,” wrote Nancy LeTourneau at Washington Monthly in the wake of the APs’ failed donor story. “The AP blew their story,” she added.

    LeTourneau wasn’t alone in coming to that conclusion.

    From Vox:

    The nut fact that the AP uses to lead its coverage is wrong, and [Stephen] Braun and [Eileen] Sullivan’s reporting reveals absolutely no unethical conduct … There’s just nothing here. That’s the story. Braun and Sullivan looked into it, and as best they can tell, [Clinton’s] clean.

    The New Republic:

    Its entire premise was built on the kind of tendentious data-shaping that is the bread and butter of opposition researchers, not news outlets.

    And Inside Philanthropy [emphasis added]:

    Look, I get that the media doesn’t yet grasp how enmeshed our “charitable” sector has become in politics and public policy, since it's complicated and opaque stuff. But reporters like Stephen Braun and Eileen Sullivan should do their homework before writing about places where these two paths meet, like the Clinton Foundation, in order to provide more context. Otherwise, they’re just being irresponsible. 

    That last critique hit upon the glaring fact that the AP provided virtually no context for its Clinton hit piece. Rather than showing how Clinton’s contact with donors was “extraordinary,” the AP simply stated that as fact. That, along with plenty of innuendo, was supposed to convince readers that there was something very wrong with Clinton meeting with or speaking to 85 foundation donors over her days as secretary of state.

    Here’s the key: The AP’s face-plant this week wasn’t a one-off instance of a newsroom temporarily losing its way and editors inexplicably okaying for publication an investigation that stridently tried to skew the facts. This is what happens all the time with Clinton coverage. The press is absolutely locked into a GOP-friendly mindset.

    As Matthew Yglesias suggested at Vox, AP reporters and editors, using the exact same information they uncovered about Clinton’s visitors, could have written a factually accurate article about how, despite what her critics loudly claim, there’s no proof Clinton sold access, let alone favors, to foundation donors. Instead, the AP, adhering closely to accepted Beltway storylines, used the same information to depict Clinton as being ethically challenged, even though the AP’s own donor reporting didn’t support that conclusion.

    Note that the AP’s blunder has been part of a renewed media frenzy about the foundation and its supposedly crooked ways. The press has defended its hyper-attention under the guise of conflict-of-interest concerns about the Clinton charity and Hillary Clinton’s possible presidency. But if the press suddenly can’t sleep at night knowing conflicts of interest might be lurking, why has almost nobody in the media asked if the Trump Foundation is going to be “shut down” if Donald Trump is elected president? Why has the Beltway press been virtually silent about the obvious conflicts looming if Trump hands over his sprawling business enterprise to his sons while he serves as president?

    Why is there always a separate, higher standard the Clintons have to meet? And why do news outlets like the Associated Press, and The New York Times, and ABC and CBS, routinely engage in dishonest endeavors in the name of chasing so-called Clinton scandals?

    As Dylan Byers announced last year at Politico, the D.C. press seems “primed to take down Hillary Clinton.” The AP did nothing this week to disrupt that claim.