Blog

  • Even Sarah Palin can spot awful Politico headlines

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    We've noted them many times in recent months; headlines that often have little connection to the content of the article. We assume this is done by Politico editor to goose the click-through rate by promising readers juicy stories that Politico often cannot deliver. But the practice is wildly misleading and represents bad journalism.

    In a statement following her recent interview with John Ziegler in which she addressed her own press coverage during the campaign, Palin singled out a recent Politico headline as being unfair: "Palin: Media Goes Easy on Kennedy."

    This was Politico's lead [emphasis added]:

    Gov. Sarah Palin (R-Alaska) believes Caroline Kennedy is getting softer press treatment in her pursuit of the New York Senate seat than Palin did as the GOP vice presidential nominee because of Kennedy's social class.

    "I've been interested to see how Caroline Kennedy will be handled and if she will be handled with kid gloves or if she will be under such a microscope," Palin told conservative filmmaker John Ziegler during an interview Monday for his upcoming documentary film, "How Obama Got Elected." Excerpts from the interview were posted on YouTube Wednesday evening.

    "It's going to be interesting to see how that plays out and I think that as we watch that we will perhaps be able to prove that there is a class issue here also that was such a factor in the scrutiny of my candidacy versus, say, the scrutiny of what her candidacy may be."

    Did you note the verb tense problem? Politico reported Palin claimed Kennedy "is getting softer press treatment." (Present tense.) But in her comments to Ziegler, Palin was clearly looking forward and wondering whether the press "will" handle Kennedy with kid gloves if she gets appointed to fill Hillary Clinton's senate seat. (Future tense.)

    Politico though, just fudged the facts and reported something more pleasing.

    And Newsbusters please take note, I just defended Sarah Palin from an unfair press report.

  • Olbermann names Beck "Worst Person" for hypocrisy in decrying Communist-name calling

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    On the January 9 edition of MSNBC's Countdown, Keith Olbermann , echoing a recent item by Media Matters for America, highlighted remarks made by Glenn Beck in a promotion for his upcoming Fox News program:

    Promoting upcoming Fox show, Beck -- who has called Obama "a Marxist" and criticized "Comrade Clinton" -- decries communist name-calling

    video: msnbc-20090109-worst
  • NYT reporter already mapping out Obama's failure

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Reports Politico:

    If his stimulus plan "doesn't work out, he may very well be a one-term president," said [the Times'] Jeff Zeleny, who covered Obama's campaign. "It's hard to imagine that he could be reelected if the economy's in the exact same position four years from now."

    Funny, we don't recall any Times reporters suggesting Bush would be a one-term president days before his inauguration. But of course we do remember lots of reporters and pundits announcing that Bill Clinton had failed in his first month in office.

    Note the double standard?

  • The NYT's fond Bush farewell

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    The Times' Sheryl Gay Stolberg proves to be a loyal note taker, right to the end [emphasis added]:

    Yet to talk to people still inside the Bush White House is to come away with a sense that they do not feel defeated at all. Rather, having been through the crucible of the worst terrorist attack on American soil, two wars, a hurricane of biblical proportions and the gravest economic crisis since the Great Depression, they describe a sense of achievement and honor in having served the country, and in particular this president.

    As long as they feel good about themselves, right?

  • The mess Little Green Footballs now has to mop up, cont'd

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    CNN stands by the video it aired from Gaza, and which right-wing warbloggers tagged as "obviously fake" because an anonymous reader at Little Green Footballs, claiming to be a doctor, announced a CPR scene at a Gaza hospital looked weird. It's part of the warbloggers' crusade to convince each other that it's untrustworthy journalists who are concocting tales of suffering and violence in Gaza.

    Question: Do warbloggers ever get tired of being wrong?

  • The mess Little Green Footballs now has to mop up

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Because when you unleash the loons, you never know where they're going to run.

    Over the years, the warblogging site LGF has led an online jihad against war zone journalists and specifically Middle Eastern stringers working for wire services, claiming they concoct the news--they fabricate violence--in order to spread terrorist propaganda. That local Arab or Muslim journalists are incapable of telling the truth about breaking news and that every dispatch they write, especially if it's for the AP, and every photo they file, especially if its for Reuters, must be dissected and mulled over and questioned by right-wing bloggers, lots of whom have no expertise in journalism.

    This whole deranged online movement provides all sorts of comfort for war-loving bloggers as it allows them to attack and demean journalists and Muslims/Arabs at the same time.

    The phony crusade has been on display since the launch of the Gaza incursion, as supposedly sharp-eyed bloggers, thousands of miles away from the action, stand vigil, looking to save the world from fabricated reports of violence. This week the swarm descended and casually accused a journalist of photoshopping a picture from Gaza. Of just making stuff up. Of taking photos of explosions and then digitally doctoring them and then sending them out on the wire service.

    Why? Because the media are the enemy. Because that's what Arab/Muslims stringers do. They quote phony Baghdad police chiefs like Jamil Hussein in order to spread insurgent lies. Actually, on second thought, warbloggers would prefer you leave that embarrassing episode alone. (Still waiting for a collective warblogging apology/acknowledgment/retraction on that one.)

    Anyway, here's the Gaza photo that set warbloggers all atwitter:

    The debris is too big! The mountains look out of place. The photo caption seemed weird. Blah, blah, blah.

    Except here's a photo of the exact same explosion from another angle:

    So eventually LGF had to call off the hounds and assure everyone that this photo had not been photoshopped, but that warbloggers still needed to scan wire photos and be on the look up for manufactured images of Middle Eastern violence.

    Because, y'know, there so little actual violence in the region these days, journalists have to stage it and make it up.

    UPDATE: LGF has already launched another media-hating crusade regarding footage aired by CNN from inside Gaza. It was a report featuring a freelance cameraman whose brother and cousin were killed in a rocket attack. The warbloggers are in DEFCON 5 mode because--get this--an anonymous LGF reader, who claimed to be a doctor, announced that a hospital scene from Gaza captured in the report was clearly staged because when a doctor on film performed CPR on a victim, it just looked totally weird.

    Normal people, please take two steps back for context: Nearly 800 people have been killed in Gaza the last two weeks, yet warbloggers are focused on launching a anti-media jihad based on the fact that an anonymous reader announced a single scene from a Gaza hospital looked strange.

    Behold the right-wing blogosphere.

    And just out of curiosity, are there any conservative adults who are the slightest bit concerned about what warbloggers are doing to the online movement? Or are they okay with having these folks running the show?

  • Headline of the week

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    "Al Franken stole the election? Prove it or shut up"

    It's from Joe Conason's piece in Salon:

    These [right-wing] media figures, some of whom occasionally pretend to be journalists, have spewed such accusations repeatedly, without offering any proof whatsoever -- in plain contradiction of the available facts. Not only is there no evidence that Franken or his campaign "cheated" in any way during the election or the recount, but there is ample reason to believe that the entire process was fair, balanced and free from partisan taint.

  • WaPo editorial rebuts itself so we don't have to

    Blog ››› ››› JAMISON FOSER

    Under the suggestive headline "Quid Pro Clinton?" today's Washington Post gravely editorializes about former President Clinton's fundraising on behalf of his charitable foundation:

    What has always been worrisome is that such prodigious fundraising could set up the potential of someone looking to curry favor with Ms. Clinton by making a sizable donation to Mr. Clinton's organization. Even the appearance of a conflict could call into question the motives of both Clintons and the donor.

    A prime example emerged this week as a result of Mr. Clinton disclosing his contributors as part of an agreement with Mr. Obama that smoothed Ms. Clinton's nomination.

    Sounds ominous, doesn't it?

    But in describing the "prime example," the Post essentially rebuts itself, saving us the trouble:

    The New York Times reported Sunday that upstate New York developer Robert J. Congel gave $100,000 to Mr. Clinton's foundation in November 2004, one month after enactment of a law, first supported by Ms. Clinton in 2000, that gave Mr. Congel access to tax-exempt "green bonds" to build the Destiny USA shopping complex in Syracuse. Nine months later Ms. Clinton secured $5 million in funding for road construction at the complex. We hasten to point out that Ms. Clinton was joined by other members of the New York delegation in urging passage of both bills, including the state's senior senator, Charles E. Schumer (D). [Emphasis added]

    Got that? Hillary Clinton has supported a law giving Congel access to bonds to build a shopping complex in Syracuse since 2000. Other members of the New York delegation joined her in supporting the the complex. In 2004 -- four years after Clinton began supporting the law -- Congel gave $100,000 to Bill Clinton's foundation.

    And in that, the Washington Post sees a "prime example" of the "appearance of a conflict" that could call both Clintons' motives into question.

    The Post would have us believe that in 2000, Hillary Clinton supported a law in hopes that four years later a developer would make a contribution to her husband's foundation that would account for about two one-hundredths of one percent of the foundation's total fundraising. If that's a quid pro quo, it's a spectacularly unambitious one.

    "While Mr. Clinton's fundraising has been an appearance of a conflict waiting to happen with his wife a senator, it will only get worse and more troublesome once Ms. Clinton is confirmed as secretary of state," the Post concludes. This, at least, is hard to argue with: If the Congel donation is the most troublesome thing the Post can find, it's certainly hard to imagine the situation getting less troublesome.

    UPDATE: According to this New York Times article by Charlie Savage, Clinton did not support the "green bonds" in 2000, she supported "other tax breaks for a Carousel mall expansion to create jobs" that year. That doesn't change the point of this post; the Washington Post thinks Clinton supported the green bonds in 2000, and that constitutes a conflict because of Congel's contribution four years later.