Elections

Issues ››› Elections
  • AP reported California GOP "endorsed" Electoral College measure, but not that top GOP lawyer initiated it

    ››› ››› MATT GERTZ

    An Associated Press article on the California Republican Party state convention reported that "Republicans at the convention also endorsed a proposed ballot initiative to change the way the state awards electoral votes in presidential contests," but did not note that the initiative was originally proposed by a lawyer with deep ties to the state GOP or report any Democratic criticism of the proposed initiative.

  • Media continue to tout Democrats' campaign finance issues, but not Republicans'

    ››› ››› MATT GERTZ & NIKI JAGPAL

    On MSNBC's Morning Joe, host Joe Scarborough and guest Craig Crawford discussed a fund-raiser for Hillary Clinton who Scarborough said was "on the lam again" and referred to John Edwards' "hedge fund problems " and Barack Obama's "fund-raiser problem." However, neither Scarborough nor Crawford noted that leading Republican presidential candidates are facing questions regarding figures involved in their campaign finances.

  • Beck falsely claimed William Paw gave Clinton "$200,000 in donations"

    ››› ››› KATHLEEN HENEHAN

    Glenn Beck -- apparently referring to Democratic donor William Paw -- falsely stated that Paw, who Beck said had an income of $46,000, sent Clinton "I think $200,000 in donations." In fact, according to the Federal Election Commission's donor database, William Paw himself donated $4,200 to Hillary Clinton's campaign and $11,800 to all Democratic candidates beginning in October 2005, while, according to the Los Angeles Times, the seven members of the Paw family "gave $213,000, including $55,000 to Clinton and $14,000 to candidates for state-level offices in New York." Beck's guest, American Spectator's R. Emmett Tyrrell Jr., stated that Norman Hsu, a businessman and Clinton "bundler," is one of several "shadowy Asian figures" who have been involved with campaign finance violations associated with the Clintons.

  • Wash. Post editorial noted Edwards donor's indictment, ignored report that Edwards was absolved of wrongdoing

    ››› ››› RAPHAEL SCHWEBER-KOREN

    A Washington Post editorial arguing for legally mandated full disclosure of campaign donation "bundlers" left out key facts about the two cases that it cited, Geoffrey Fieger and Norman Hsu. The editorial did not note that prosecutors have reportedly confirmed that John Edwards' campaign was unaware of alleged illegal contributions made by Fieger and absolved the campaign of any wrongdoing; similarly, the editorial failed to note that the Wall Street Journal article it cited offered no evidence implicating Hillary Clinton with regard to Hsu.

  • Wash. Times suggested without evidence that Hsu illegally funneled donations to Dems

    ››› ››› SARAH PAVLUS

    The Washington Times claimed that Norman Hsu "donated more than $1 million to senior Democrats, including the presidential campaigns of Sens. Hillary Rodham Clinton of New York and Barack Obama of Illinois." The article later claimed, providing no evidence, that "[s]ome of Mr. Hsu's donations were made through several people" -- which would presumably be a violation of federal law. In fact, Hsu himself has reportedly donated $255,000 to federal candidates since 2003," and has acted as a "bundler," soliciting friends and associates to make contributions to certain candidates with their own money, which, when added to Hsu's own donations, total more than $1 million. Bundling itself is not illegal, but as The New York Times noted, it is "illegal for a bundler to reimburse a contributor."

  • Two Wash. Post articles falsely reported Republicans need "net gain" of one seat to control Senate

    ››› ››› KATHLEEN HENEHAN

    The Washington Post twice reported that Republicans need a "net gain" of just one seat in the 2008 elections to recapture control of the Senate. However, a "net gain" of one seat for Republicans would result in a 50-50 split. For the Post's assertion to be correct, a senator currently caucusing with the Democrats would have to defect or the GOP would have to keep the White House, neither of which was noted by the Post.

  • Media failed to resolve question of which members of Congress Freedom's Watch ads are targeting

    ››› ››› BRIAN LEVY

    In reports on a recent advertisement buy by Freedom's Watch in support of the Iraq war, media reports have failed to resolve the question of which members of Congress the ad buys are targeting, despite the apparent newsworthiness of the issue. For instance, The Washington Post suggested that the ad campaign is an attack on Democrats, a suggestion repeated by Time's Karen Tumulty; other reports have not even mentioned the issue; while still others have asserted that the ads target both Democrats and Republicans. However, according to analyses by war opponents, the buys target mainly Republicans, a charge Freedom's Watch called "propaganda by our enemies."

  • O'Reilly asserted "most journalists give money to Democrats" -- but study on subject refutes him

    ››› ››› ANDREW IRONSIDE

    On The O'Reilly Factor, Bill O'Reilly stated: "[A]ll the money from the elites. We know that journalists -- most journalists give money to Democrats." However, the study O'Reilly was apparently referring to showed that of the small fraction of journalists who donated money at all to campaigns, more gave to Democrats than Republicans -- not that "most journalists give money to Democrats."

  • On Fox News, "pro-reform" means favoring CA Republicans' electoral initiative, not Democrats'

    ››› ››› MATT GERTZ

    On Fox News Live, correspondent Anita Vogel reported on a ballot initiative proposed by a Republican organization that would "divvy up" California's "55 coveted electoral votes to the winner of each congressional district, rather than the winner-take-all system currently in place." On-screen text during Vogel's report identified a spokesman for the GOP group as "pro-reform" and an opponent of the initiative as "anti-reform." However, the spokesman has criticized two other initiatives on California's electoral vote that have been proposed by Democrats.

  • NBC's Gregory, Fox's Wallace did not challenge Rove's false polling claims

    ››› ››› ANDREW IRONSIDE

    Karl Rove asserted that Sen. Hillary Rodham Clinton "enters the general election campaign with the highest negatives of any candidate in the history of the Gallup Poll," and added: "The only person who comes close is ... hers are at 49. The only other candidate to come close was Al Gore with 34, I believe." In fact, Gallup's polling results show that President Bush's unfavorability ratings as he entered the 2004 general election campaign were consistently above what Rove claimed to be "close[st]" to Clinton's unfavorability rating -- "Al Gore with 34" percent.