Government

Issues ››› Government
  • As Senate Investigates Russia's Role In Proliferation Of Fake News, Fake News Purveyors Deny Any Trump-Russia Connection

    Many Fake News Purveyors Also Push Debunked Claim About Clinton And Russia

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    As the Senate Intelligence Committee holds a hearing on the role Russia played in trying to influence the 2016 election in favor of President Donald Trump -- and its use of fake news to do so -- fake news purveyors in recent days have been dismissing any possible connection between Trump and Russia. They are calling allegations about Trump’s connections to Russia “bogus,” “fake news,” and “slander[ous],” because there is “zero evidence” behind them. At the same time, many of them are pushing a debunked conspiracy theory that former Secretary of State Hillary Clinton, while in office, gave 20 percent of American uranium to Russia in exchange for favors.

  • Right-Wing Media Misinterpret Weeks-Old Interview To Justify Trump’s Wiretap Lie

    ››› ››› NINA MAST

    Right-wing media figures and fringe outlets are taking a weeks-old interview with Evelyn Farkas, the deputy assistant secretary of defense for Russia, Ukraine, and Eurasia under President Barack Obama, out of context to claim she “admitted” that the Obama administration surveilled President Donald Trump’s campaign and that it proves Trump was right when he claimed Obama wiretapped Trump Tower. But Farkas did not mention surveillance in the interview; instead, she discussed a New York Times article about preserving intelligence related to Trump and Russia. The claims are yet another attempt by right-wing and fringe media to bolster Trump’s allegation that Obama wiretapped him, which the intelligence community and government officials have repeatedly debunked.

  • Trump Has Given Fox News More Than $5 Million In Free Advertising; Fox Has Given Him Millions More

    Blog ››› ››› NINA MAST

    According to The Washington Post, President Donald Trump has given Fox News more than $5 million in free social media advertising through his positive tweets. But Trump’s $5 million gift to Fox pales in comparison to the network’s promotion of Trump during the 2016 campaign.

    The Washington Post’s Philip Bump reported that Donald Trump has given Fox News more than $5 million in free social media advertising since he announced his candidacy, based on an established valuation by Captiv8, an analytics and social media marketing platform. According to Captiv8’s monetary valuation, one of Trump’s tweets is worth about $60,000, so when he promotes a show on Fox it is “essentially, a gift worth $60,000.” The company also estimated that Trump’s 52 tweets about the “failing @nytimes” could be seen as “the equivalent of $3.1 million in bad publicity.” From The Washington Post:

    In other words, that tweet from Trump promoting Pirro’s show was more than a favor to Pirro and her employer, Fox News. It was, essentially, a gift worth $60,000.

    With these metrics in mind, we went back through Trump’s social-media posts since he announced his candidacy to see how often he actively encouraged people to watch or buy particular programs or products. Although the list of those posts that appears at the bottom of this article is probably incomplete, it gives a sense of the value that Trump has provided to news networks.

    By our estimates, Trump has provided Fox and its affiliated networks (Fox News, Fox Business) with more than $5 million in free advertising

    [...]

    Although no social-media company connects brands to celebrities to have the celebrities disparage them, Subramanian figured that the hit to a company’s value from a negative post would be damaging, perhaps to the extent that a positive tweet or Facebook post was helpful. In other words, Trump’s 52 tweets about the “failing @nytimes” could be thought of as the equivalent of $3.1 million in bad publicity.

    Of course, Trump’s relationship with the media is a two-way street. The New York Times reported in March 2016 that Trump had already earned close to $2 billion worth of media attention on television, in print, and online, based on an analysis by mediaQuant, a media coverage tracking firm. Media Matters calculated that, for its part, Fox News gave Trump nearly $30 million in free airtime from May 2015 through December 2015. Another Media Matters analysis found that Fox News host and Trump sycophant Sean Hannity gave Trump more than $31 million in free advertising in the form of fawning interviews with the candidate between June 2015 and August 2016.

    The relationship between Trump and the network goes back to before the 2012 election when the network helped promote Trump's political ambitions.Trump has repeatedly praised Fox News, admitted that he may not have been elected president without the network, and appears to get both his news and talking points from the network. For its part, Fox has also repeated Trump’s lines to bolster his spin.

    The Washington Post’s analysis shows that Trump’s tweets are not only a way for him to circumvent the press, they also provide him the opportunity to help favorable news networks like Fox with tweets while simultaneously lashing out at news outlets that have been more critical of his presidency.

  • Trump Just Blew A Hole In Breitbart’s Case For Editorial Independence

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    President Donald Trump this morning urged supporters to watch a Fox News segment that was based on research overseen by White House chief strategist Stephen Bannon in his prior role as chief executive of the conservative group Government Accountability Institute (GAI).

    Last August, Bannon promoted the GAI report in an article he co-authored at Breitbart.com, which he was simultaneously running as chief executive. Breitbart is now fighting to gain permanent reporting credentials from the Senate Press Gallery in the face of criticism that the website lacks editorial independence because of its entwinement with GAI.

    This morning Trump tried to defuse criticism of his ties to Russia by encouraging his followers to “Watch @foxandfriends now on Podesta and Russia!”:

    During the segment in question, conservative activist Peter Schweizer detailed connections between former Hillary Clinton campaign chairman John Podesta and a Kremlin-backed bank.

    Schweizer is both president of GAI and a Breitbart senior editor-at-large, and he and Bannon promoted the Podesta allegations last year in their roles with both. Their story provides a case study in how top Breitbart editors use the website to promote the work of a conservative group that pays them hundreds of thousands of dollars a year.

    The Podesta claims were first raised in a July 31 GAI report titled “From Russia with Money: Hillary Clinton, the Russian Reset, and Cronyism,” which purported to detail unsavory connections between Clinton and her associates and Russia. On August 1, Bannon and Schweizer co-bylined a story breaking the news on Breitbart, and discussed it on the Bannon-hosted SiriusXM program Breitbart News Daily.

    “It’s gonna cause a firestorm because they’re going to have to answer the question, and Mr. Podesta’s gonna have to answer the question, why he failed to disclose this, and we’re going to drill down on what all this means,” Bannon commented at the time. “We’ve got a lot more of this coming.”

    The GAI report and Breitbart article were released amid a slew of news stories detailing the Trump campaign’s friendly stance toward the Kremlin, and just days after The New York Times reported that “American intelligence agencies have told the White House they now have ‘high confidence’ that the Russian government was behind the theft of emails and documents from the Democratic National Committee.”

    Sixteen days after the GAI report was released, Bannon took a leave of absence from Breitbart to become the Trump presidential campaign’s chief executive.

    Between its initial promotion of the GAI report and Election Day, Breitbart produced at least six more reports on GAI’s Podesta story. Meanwhile, the Bannon-headed Trump campaign issued a statement calling on Podesta to provide more information or step down.

    Following Clinton’s defeat, conservatives largely dropped the story. But after FBI Director James Comey announced during a March 20 congressional hearing that the bureau is investigating “whether members of President Trump’s campaign colluded with Russia to influence the 2016 election,” right-wing politicians and media outlets began casting about for angles they could take to mitigate that damaging narrative.

    The next day, fringe gadfly Rep. Louie Gohmert (R-TX) called for a congressional investigation into Podesta, relying on information in the August GAI report. Over the past week, Breitbart has produced two reports on the allegations, both citing GAI’s August report as the original source of the claims. The story has apparently gained enough attention on the right to catch the eye of Fox & Friends producers, generating this morning’s Trump-promoted interview with Schweizer.

    The new revelation about Breitbart’s overlap with GAI comes at a bad time for the outlet.

    Yesterday, the Standing Committee of the Senate Press Gallery announced that it would not approve Breitbart’s request for permanent Capitol Hill credentials, citing in part concerns that key editors on the masthead have received payments from GAI. This suggests that the website falls short of the Senate Press Gallery’s requirement that outlets be “editorially independent of any institution, foundation or interest group that lobbies the federal government.” The committee has sought more information from the conservative outlet, with a deadline of April 14.

    Schweizer received $778,000 from GAI between 2012 and 2015 while simultaneously appearing on Breitbart’s masthead. And while serving as chief executive of both institutions, Bannon received $376,000 from GAI.

    As the Podesta reports show, top editors at Breitbart are getting paid by another organization and using their platform to produce and oversee reporting based on that organization’s work. This violation of the press gallery’s bylaws should lead to the rejection of Breitbart’s application.

  • Right-Wing Media Refuses To Blame Trump For GOP Health Care Defeat 

    ››› ››› JARED HOLT

    Republicans “abruptly” withdrew their health care bill, which signaled the first legislative defeat for President Donald Trump. After the bill's failure, media figures blamed Democrats, Speaker of the House Paul Ryan (R-WI), and legislators instead of  Trump who adopted and pushed for the bill’s passage.

  • How Conservatives Smeared Obamacare And Laid The Groundwork For Trumpcare

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    For over seven years, right-wing media have launched an assault on the Affordable Care Act (ACA) -- a law that has yielded great gains in the economy and public health, especially for the most vulnerable -- pushing multiple myths and false claims about the law. On the law’s seventh anniversary, Republicans hoped to repeal the ACA and pass the American Health Care Act (AHCA), which contains a wish list of harmful conservative media-backed policies.